18 262 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Priset på fast bredband har skjutit i höjden samtidigt som mobilt 5G-bredband blivit rekordbilligt. För småhusägaren kan ett byte från fiber till 5G nu innebära besparingar på flera tusen kronor om året.
Du kan läsa artikeln här: Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Du kan läsa artikeln här: Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Jo, jag valde att snåla och beställde mobilt wifi hit. Usel mottagning trots att det enligt kartan ska vara bra.
Att jag ibland inte kan titta på TV kan jag leva med. Att inte kunna lyssna på musik är trist. Just nu kan jag leva med att inte få kontakt med gräsklipparen. Men imorse behövde jag åka in till jobbet då meetmötet inte fungerade. I augusti drar jag in fiber.
Att jag ibland inte kan titta på TV kan jag leva med. Att inte kunna lyssna på musik är trist. Just nu kan jag leva med att inte få kontakt med gräsklipparen. Men imorse behövde jag åka in till jobbet då meetmötet inte fungerade. I augusti drar jag in fiber.
Har kör med mobilt bredband hos en anhörig i +10 år, mycket stabilt, skulle vilja säga att det har högre driftsäkerhet än fibern som jag själv har.
Började med Dovados grejor, där gick en trafo sönder efter ca 5 år, nu kör vi med en TP-link MR600, då enbart 4G.
Sedan kan man diskutera i det oändliga om det uppfyller alla diverse krav som användare har, men här fungerar det till TV, radio, allmänt surf och IOT-prylar.
Började med Dovados grejor, där gick en trafo sönder efter ca 5 år, nu kör vi med en TP-link MR600, då enbart 4G.
Sedan kan man diskutera i det oändliga om det uppfyller alla diverse krav som användare har, men här fungerar det till TV, radio, allmänt surf och IOT-prylar.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
För mig blev det mobilt bredband då det inte är aktuellt med någon fiberutbyggnad i det här området (landsbygd) trots att det talats om det flera gånger.
Som tur är levererar det mobila mer än väl det jag behöver. Snittet ligger på 170 mbit/s ner och 100 upp. Toppnoteringarna ligger på 325 Mbit/s men det är under tider med låg belastning.
Masten står 9 km bort men med fri sikt (jag ser masten) och dubbla riktantenner ger det utmärkt prestanda trots avståndet.
Finns en mast 1,2 km härifrån men den ger inte alls samma prestanda.
Betalar nu 299:-/månad t.o.m. juni 2027. Telia är operatör.
EDIT: Skall tillägga att jag kört detta sedan 2017 och då 4G+. I juli 2025 bytte jag till 5G (NSA).
Under alla dessa år har jag haft ett enda avbrott och en otroligt stabil uppkoppling. Inget buffrande o.s.v.
Jag tror ändå inte den som har fiber indraget slutar använda den och går över till mobila lösningar. Jag hade inte gjort det.
Som tur är levererar det mobila mer än väl det jag behöver. Snittet ligger på 170 mbit/s ner och 100 upp. Toppnoteringarna ligger på 325 Mbit/s men det är under tider med låg belastning.
Masten står 9 km bort men med fri sikt (jag ser masten) och dubbla riktantenner ger det utmärkt prestanda trots avståndet.
Finns en mast 1,2 km härifrån men den ger inte alls samma prestanda.
Betalar nu 299:-/månad t.o.m. juni 2027. Telia är operatör.
EDIT: Skall tillägga att jag kört detta sedan 2017 och då 4G+. I juli 2025 bytte jag till 5G (NSA).
Under alla dessa år har jag haft ett enda avbrott och en otroligt stabil uppkoppling. Inget buffrande o.s.v.
Jag tror ändå inte den som har fiber indraget slutar använda den och går över till mobila lösningar. Jag hade inte gjort det.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 541 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 541 inlägg
"Priset för bil blir allt högre, samtidigt blir bussen billigare"
Lite samma som den här rubriken, behöver man fiber kan man ju inte ersätta den med 5G utan att göra rejält avkall på kvalitén på produkten.
Ja, jag vet att det finns folk som klarar sig bra med 5G, men då behövde dom aldrig fiber från första början heller
Lite samma som den här rubriken, behöver man fiber kan man ju inte ersätta den med 5G utan att göra rejält avkall på kvalitén på produkten.
Ja, jag vet att det finns folk som klarar sig bra med 5G, men då behövde dom aldrig fiber från första början heller
Har själv precis beställt fiber till huset, enbart för att folk påstår att det höjer värdet. Inget jag kommer använda då vi är sjukt nöjda med vårat mobila bredband, pris och prestanda och har så varit i 6 år nu. 3 vuxna och 2 barn.
Hos oss funkar mobilt internet jättebra i vanliga fall. Men de gånger fibernätet legat nere i hela byn har mobilnätet varit så överbelastat att det knappt går att surfa på enkla websidor.
Så än så länge behåller jag fibern trots att jag har gratis mobil med obegränsat data.
Så än så länge behåller jag fibern trots att jag har gratis mobil med obegränsat data.
Kolla vilken operatör som har bäst förutsättningar. Vid fritidshuset så skiljer det på en km från vårat och en släktings fastighet och helt olika operatörer som fungerar.NyKarin skrev:
Så mobilt är helt utifrån operatörens täckning och utifrån på platsen förhållande.
Fiber är till 99,9% konstant oberoende av operatör.