Det talas varmt om framtiden för både 5G och fiber. Även om 5G inte är här ännu är det ändå värt att ställa sig frågan, är det en god idé att haka på fibererbjudandet eller ska man avvakta 5G? Vi lät tre experter ge sin syn på saken.

Du kan läsa artikeln här: 5G eller fiber?

Om låg latency vid spel är ett krav är det bara fiber som gäller

• Gilla
Arkstedt och 1 till
  • Laddar…
Fiber är det som gäller när det gäller uppkoppling till hemmet. Det finns nu, det är en mogen teknik och har obegränsad kapacitet till rimligt pris. 5G vet vi inte när det kommer och hur det kommer att fungera i praktiken.

Problemet med mobilt internet är inte längre hastigheten utan den begränsade datamängden. I princip allt fungerar över 4G idag. Men ska man se på film är det dyrt.

Telenätet håller sakta på att avvecklas genom en kombination av ren avveckling och prishöjning. Det är bara en tidsfråga innan det försvinner även i städerna. Fiber är den naturliga ersättaren.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Glöm inte att fibern är bäraren till 4G och de kommande 5G-masterna. Så när Ericsson pratar om att leverera 15 Gbit/s via 5G ut mot kund så gäller det att ha en bra stamnät i botten och när det sker kan vi säkert plocka ut 100 gbit/s i mediakonverteraren hemma..

• Gilla
Limpan4all och 3 till
  • Laddar…
Här var svaret:

Fredrik Tufvesson skrev:
Jag tror att man ska tänka på 5G och fiber som två skilda tekniker som lever i symbios med varandra. De löser var för sig olika problem och uppfyller olika behov. Fiber är en fast lina till hushåll som tycker om att vara uppkopplade och som förbrukar mycket data, 5G löser framför allt de problem som funnits hos 4G och kommer att vara oumbärligt för industrin och ge bättre uppkoppling för dig som är på språng. Teknikerna konkurrerar inte, de kompletterar varandra. Fiber är framtiden för fasta linor, och 5G framtiden för mobilt internet.
Kan bara se mobilt internet som ett seriöst alternativ för de som inte kan få fiberanslutning på något rimligt sett.

• Gilla
Limpan4all och 4 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fiber är det som gäller när det gäller uppkoppling till hemmet. Det finns nu, det är en mogen teknik och har obegränsad kapacitet till rimligt pris. 5G vet vi inte när det kommer och hur det kommer att fungera i praktiken.

Problemet med mobilt internet är inte längre hastigheten utan den begränsade datamängden. I princip allt fungerar över 4G idag. Men ska man se på film är det dyrt.

Telenätet håller sakta på att avvecklas genom en kombination av ren avveckling och prishöjning. Det är bara en tidsfråga innan det försvinner även i städerna. Fiber är den naturliga ersättaren.
Nej det är inte bara datamängden som begränsar trodlösa alternativt, testa göra en ping mot tex sunet på ett mobilt bredband. Gör samma på en fiber, jag får 0 ms

Jag jobbar i fiber branschen (lev) sidan. Och kan ju säga det oavsett hur mycket de utvecklar luftburen överföring kan det aldrig någonsin konkurrera med en fast uppkoppling "fiber" Varför har masterna i sig anslutning till fiber? I fiberkablarna har man ännu inte lyckats mäta upp "max" överförings hastighet pga att man inte har aktiv utrustning som klarar det. Det är den aktiva utrustningen som idag är stoppet i en fiber anslutning, den högsta uppmätta hastigheten idag i en fiber kabel ligger på 255Tbps i en singel fiber och det är inte max vad kabeln klarar vet dem. Då kan vi säga att 4G eller 5G om dem så vill ligger många steg efter.

• Gilla
Limpan4all och 6 till
  • Laddar…
For the record så är 5G väldigt coolt, jag har varit på Ericsson Studios och sett deras experiment med riktade signaler där man kan garantera bättre bandbredd mot anslutna enheter, även i rörelse.

Men det är inte den optimala lösningen för anslutning av internet till en fast fysisk punkt.

Sålänge det finns begränsningar i surfmängden på mobila bredband så kommer fibern vinna.
Dock är jag mest rädd för att begränsningar så småningom kommer införas på vår fiberuppkoppling oxå

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej det är inte bara datamängden som begränsar trodlösa alternativt, testa göra en ping mot tex sunet på ett mobilt bredband. Gör samma på en fiber, jag får 0 ms
Den latency du ser i nuvarande mobila nät kommer du inte se i 5g nätet...

Nej men den kommer inte vara i närhetne av fiber

Skärmdump av en ping-kommando respons i en kommandotolk som visar låga svarstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror förstås på vad man menar med i närheten...... kommer bli tillräckligt lågt för väldigt många tillämpningar.

Detta är ungefär som att svara på frågan vilken bil som passar folk bäst. Svaret är givetvis att det beror på vilka behov du har. För en storkonsument av internet så är givetvis fiber att föredra, men för en mer modest internetanvändare så kommer antagligen 5G att uppfylla alla behov.

O
Troligtvis kommer det att vara samma argument som talar emot 4G VS fiber. Det är just kapaciteten. Den finns begränsningar när det gäller radio tekniken. Jag vet att det finns en tråd här som diskuterar just detta. Där finns det mycket matnyttigt att läsa. Användare Lars_stefan_axelsson har väldigt stor kunskap.

Att nobba fiber för 5G verkar vara väldigt korkat. Med tanke på att vi inte vet när den tekniken kommer. Det lär dröja några år till trots allt. Så än så länge finns inte 5G som alternativ!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nikasp
Den där postlådan och skaftvägen känner jag igen! :)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.