S Sp1nd3l skrev:
Ja, det får väl ses som budgetvarianten, att man helt enkelt inte vill dra fiber till masten - kanske pga. markförhållandena? Även om radiolänk mast till mast får anses vara helt okej så antar jag att det kan finnas viss påverkan vid dåligt väder, vilket man slipper vid fiber.

Men ja, i slutändan är det ju fiber som är det bästa alternativet. Allt annat är sämre.
En korrekt projekterad radiolänk är oberoende av väder.

F fusion skrev:
En korrekt projekterad radiolänk är oberoende av väder.
Jaså? Då är den kraftigt överdimensionerad i så fall. Jag känner folk som jobbar med utveckling av dessa och de hävdar att ösregn och kraftigt snöfall sänker kapaciteteten rejält.

var ute på semester i somras såg att många båtar husbilar i europa hade starlink kan det vara bättre lösning en 5g?

Cheesen
M maria01 skrev:
var ute på semester i somras såg att många båtar husbilar i europa hade starlink kan det vara bättre lösning en 5g?
Det är inte billigare än fiber.
Men oftast en bättre lösning än 5g

• Gilla
a128
  • Laddar…
Starlink har ju täckning så länge det är fri sikt uppåt. SJ monterar det på snabbtågen nu. Men det hjälper inte i tunnlarna där de stora problemen med täckning på tåg är.

• Gilla
a128
  • Laddar…
Min fiber har bara blivit billigare för varje år som gått. Har idag 1000/200 för 499 kronor i månaden. Kostade 800 kronor för 10 år sedan. För 800 kronor kan jag få 2500/2500 nu.

pacman42 pacman42 skrev:
Jaså? Då är den kraftigt överdimensionerad i så fall. Jag känner folk som jobbar med utveckling av dessa och de hävdar att ösregn och kraftigt snöfall sänker kapaciteteten rejält.
Jag har själv jobbat med radiolänk under 30 år globalt och kan mitt område väl, undantaget vad som skett de sista 10 åren, men följer av intresse utvecklingen via nätet.

Du är ju själv i branschen och kan vidga vyerna lite här: https://www.ericsson.com/en/blog/2022/12/busting-the-biggest-myths-around-microwave-transport

Har väl också skett liknande utveckling för mobilkommunikation när det gäller modulation.

Men som sagt efter 2015 har jag bara följt utvecklingen sporadiskt.

S
F fusion skrev:
Jag har själv jobbat med radiolänk under 30 år globalt och kan mitt område väl, undantaget vad som skett de sista 10 åren, men följer av intresse utvecklingen via nätet.

Du är ju själv i branschen och kan vidga vyerna lite här: [länk]

Har väl också skett liknande utveckling för mobilkommunikation när det gäller modulation.

Från din länk:

"During bad weather the modulation and capacity will be lower, but the prioritized traffic is secured."

Med andra ord så påverkas anslutningen men går att hålla vid liv med mindre kapacitet och hastighet.

Vilket denna bilden också visar

• Diagram som visar att hög modulation och kapacitet minskar vid dåligt väder, säkrar prioriterad trafik med lägre kapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fusion skrev:

Du är ju själv i branschen och kan vidga vyerna lite här: [länk]

I artikeln kan man läsa om adaptiv modulering som säkrar överföringen men till en lägre bitrate, sedan prioriterar man den viktigaste trafiken. Precis det jag syftade på. Man måste jobba hårdare med felrättande koder och omsändningar. Det pratas också i artikeln om att planera för sämre signalkvalitet. Man pratar också om att höja effekten, vilket innebär att man vid bra väder inte utnyttjar länken fullt ut...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Starlink har ju täckning så länge det är fri sikt uppåt. SJ monterar det på snabbtågen nu. Men det hjälper inte i tunnlarna där de stora problemen med täckning på tåg är.
Har man inte läckande kablar i tunnlar likt tunnelbanan i Stockholm ? Men de kanske mest byggdes för 3G, jobbade en gång åt ett företag som anlade dessa kablar i Stockholm.

F fusion skrev:
Har man inte läckande kablar i tunnlar likt tunnelbanan i Stockholm ? Men de kanske mest byggdes för 3G, jobbade en gång åt ett företag som anlade dessa kablar i Stockholm.
Precis så är det. Man faller ofta tillbaka på 3G när man åker in i tunnlar. Läckande kablar används inte så mycket numera, istället är det riktade lober från antenner i mynningsrna (och i långa tunnlar även inne i tunneln). Det är dock ofta dåligt utbyggd med 4G och 5G i tunnlar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Från din länk:

"During bad weather the modulation and capacity will be lower, but the prioritized traffic is secured."

Med andra ord så påverkas anslutningen men går att hålla vid liv med mindre kapacitet och hastighet.

Vilket denna bilden också visar
Ja , man håller den vid liv genom att minska mod index. Utan den möjligheten skulle nog kommunikationen vara bruten.

EDIT: (Rättar mig själv lite: man överdimensionerar så man redan har tagit hänsyn till worst case. Som sagt efter min tid 😉)

Citat från länken "Philippines using Ericsson’s microwave backhaul was able to increase capacity by 44% by activating adaptive modulation." där det regnar det uppemot och sällan över 100mm /timme. (Sverige 200mm på 24 timmar. )

Jobbade där i 3 år åt Ericsson. Har för mig det var krav i kontraktet att ta hänsyn till hela 200mm/timme i beräkningsprogrammen.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
finns det ingen lösning med internet på tåg med tunnlar redan? nu har sverige inte så många långa tunnlar

M maria01 skrev:
finns det ingen lösning med internet på tåg med tunnlar redan? nu har sverige inte så många långa tunnlar
När jag åker tåg mellan Göteborg och Stockholm så är det några tråg och tunnlar mellan Katrineholm och Stockholm som inte fungerar med Telia, men mobilen fungerar bättre än SJs wifi i alla fall

S
kisumisu kisumisu skrev:
Fiber som skulle vara 1Gbps kostnad 520kr/mån efter alla "rabatter"
[bild]
Var dessutom ostabil dvs nere ibland

Mobilt bredband 5G 149kr/mån
[bild]

Helt okej, var en dag uppe i 250Mbit.
Så helt rätt att hastigheten skiljer sig, men det gjorde det på min fiber också kom ju aldrig upp i 1000 Mbit.
Ofta var man på 600Mbit.

Det enda jag hittils tycker är sämre är skicka hastigheten!
Den kunde vara lite högre!

Dock sällan jag skickar större filer, men händer då och då.
Men det försvarar ändå inte att jag skall betala över 3x mer för en uppkoppling! En uppkoppling som är stort sett bara till nöjen, då jag aldrig behöver internet för mitt jobb.

För mig duger egentligen 100Mbit gott och väl men tycker det ändå var fel att man aldrig kom upp i 1Gbit och att skillnaden i pris mellan 100 och 1000 var ej så stor.

Sen har ju mobilt den fördelen att den kan tas med! Så nu slipper jag bränna data på min Halebop eller bråka med min finska operatör (har obegränsat surf, men den går till Tele2 i Sverige och det fungerar ej på stugan).

Så mycket rätt att täckning varierar.
Nu har jag rätt kass mottagning på Telia här var jag bor så jag förväntar nästan att jag kommer få ännu bättre resultat på stugan! Där knappt täckning på Tele2 men väldigt nära en Telia mast. Min halebop mobildata har alltid fungerat bättre där än fibern hemma. Känns så i alla fall. Nu är Halebop kasst på det sättet att data är begränsat där så blir dyrt även den.
När du mätte utgår jag ifrån att du kopplade ur routern och mätte direkt med fiberboxen, med kabel, inte wifi. Annars blandar du in routern, vad den kan strypa till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.