18 262 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Inget konstigt att bygga med redundans, diversitet och olika framföringsvägar. Och så finns det idag flera nätägare.
Sedan kanske man håller i pengarna, men tekniskt är det inga problem.
Och ur ett beredskapsperspektiv lite koordinering med operatörerna.
Sedan kanske man håller i pengarna, men tekniskt är det inga problem.
Och ur ett beredskapsperspektiv lite koordinering med operatörerna.
Du kan inte ha StarLink?kisumisu skrev:
Så kan det vara.
När jag bodde längre in på landsbygden (bakom guds rygg enligt många).
Då fanns bara Telias gsm som bröt samtal etc enligt kartor skulle de finnas täckning.
Tele2 och min finska mobil var helt döda!
Nada signal!
Bytte till Tre då fick jag en plupp på 3G nätet. Gick bra surfa, gick bra ringa inga samtal bröts. Men jag var tvungen vara på ett specifikt ställe i huset, detsamma gällde utomhus! Så det blev också ohållbart. Jag fick (till skillnad mot Tele2) avsluta abben helt utan problem!
Bytte till Net1 och då hade jag täckning tom i källaren 👌
Men dyrt var det ju och sen gick det ju som det gick för Net1 tyvärr.
Nå nu bor jag inte längre där och har inte dessa problem.
Men ja det är jobbigt när ingen operatör lyssnar på kunder!
Sen har jag bott i lägenhet där vi hade 100/100 fiber som ingick i hyran!
Ändå skulle Comhem uppgradera sitt nät just där! Från Telia kom det reklam om VDSL osv osv.... Eh varför ska jag börja betala gör nåt sämre än fiber 100/100 som redan ingår i hyran lixom!
Flyttade till mitt nuvarande hus!
Tänkte att nu blir det enkelt....bor inte i värsta skogen längre.
Granngatan har Comhem kabel.
Jag har stora problem med både internet och tv! Men idioterna på Comhem vägrar ansluta mitt hus 🤯
Telia har Adsl 0.5 Mbit (i verkligheten fick man nåt på 128Kbit)...dvs sämre än den tidens 3G...
....3G täckningen var skit, förutom hos Telenor.
Telenor sätter in datakvoter...
Blir att jag skaffar finskt mobilt internet, som faktiskt fungerar hyffsat.
Sedan skaffar jag fiber för dyra pengar.....fungerar riktigt bra då när Telenor äger nätet! Sedan säljer de nätet vidare till Iponly...de säljer vidare osv osv tills vi är här nu att 100/100 abb kostar över 500kr/mån....
...byter till Telias 5G mobilt! 😤
För mig tog det 4 dagar från onlineköpet hos Claes Ohlsson med leverans till postombudet tills jag klättrat upp på stegen monterat, tagit hål dragit kabel och hade 100-400 Mbit ner(median 250) och ca 40-50 Mbit ner med latens 60±10 ms.
Räcker mer än väl till för mig och min dotter som spelar Battlefield 6 och annat har inte klagat.
Jag köpte paketet "Bostad" mottagare med router + extra fäste för nockbräda strax under 5.000:- abonnemang 559:-/mån.
Det finns också "Bostad Lite" 390:-/mån
– Typiska nedladdningshastigheter varierar från 80–200 Mbit/s – Uppladdningshastigheter på upp till 15–35 Mbit/s – Obegränsad data
Det hade nog varit ett bra alternativ idag.F Fuktskadad09 skrev:Du kan inte ha StarLink?
För mig tog det 4 dagar från onlineköpet hos Claes Ohlsson med leverans till postombudet tills jag klättrat upp på stegen monterat, tagit hål dragit kabel och hade 100-400 Mbit ner(median 250) och ca 40-50 Mbit ner med latens 60±10 ms.
Räcker mer än väl till för mig och min dotter som spelar Battlefield 6 och annat har inte klagat.
Jag köpte paketet "Bostad" mottagare med router + extra fäste för nockbräda strax under 5.000:- abonnemang 559:-/mån.
Det finns också "Bostad Lite" 390:-/mån
– Typiska nedladdningshastigheter varierar från 80–200 Mbit/s – Uppladdningshastigheter på upp till 15–35 Mbit/s – Obegränsad data
Men jag bor ju inte kvar i det huset nåt mer och idag har jag bra 5G täckning och efter blackfriday erbjudande betalar jag 149kr/mån. Slår tom priset på mitt finska telefonabb som kostar 20€/mån för fri data 😂
O.K där kom mitt tips lite väl långsamt......kisumisu skrev:
Haha. Såg reklam av Telenor på nätet om fiber för 299kr/mån.
Klickade för skojs skull.
Den frågade min adress osv
Skönt att man på mobilt har samma erbjudanden till sina kunder
Klickade för skojs skull.
Den frågade min adress osv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att man på mobilt har samma erbjudanden till sina kunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in