18 190 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ja det skiljer rejält mellan enbostadshus och flerbostadshus/samfällighet. Har du 10 Gbit upp och ner för 349:-/mån egen bostad så är det bara att gratulera. Poängen var dock att det blir dyrt att vara trogen kund.T TobiasStockholm skrev:Det var dyrt. Jag betalar mindre, 349kr/mån för 10Gbit upp och ner sedan 4 år tillbaka. I min förra lägenhet betalade jag ingenting för 1000/1000Mbit, som kostade föreningen en dryg hundralapp i månaden. Felet är väl att du råkar bo på fel ställe. Allt är relativt... Och hänger mest på var man bor nånstans 🙄
Sittet på OpenInfras nät, skriver varje år till bahnhof för att höra om jag kan byta till dem som KO, men är väl fortfarande bara i Skanovas nät det går, och inte överallt Bahnhof erbjuder det heller.
De behövs nog ytterligare lagstiftning långsiktigt för att garantera konkurrens i de olika lagren av nätet
De behövs nog ytterligare lagstiftning långsiktigt för att garantera konkurrens i de olika lagren av nätet
Villa i Stockholmsområdet. Vet inte om min poäng gick fram, behöver inte vara dyrt att vara trogen kund, jag har haft samma operatör i 4 år som sagt, förlängt två år i taget till samma pris.Fairlane skrev:
Samma sak har jag också försökt göra för att slippa Globalconnect.A ajn82 skrev:Sittet på OpenInfras nät, skriver varje år till bahnhof för att höra om jag kan byta till dem som KO, men är väl fortfarande bara i Skanovas nät det går, och inte överallt Bahnhof erbjuder det heller.
Blir ju intressant och se hur länge dessa lever.
Här var det Iponly, Bredbandsbolaget och Zitius som sålde.
Bredbandsbolaget blev -> openuniverse det blev -> Iponly och sen blev det -> Globalconnet.
Riktigt lurendrejeri det här med "öppna nät" då de ej så öppna egentligen.
Men nu blev det som sagt 5G i minst 2år.
Vi får väl se om en och annan operatör konkat och öppnar möjlighten att direktansluta fibern till valfri operatör i framtiden.
Men ser ju ut som att det är bara BRF som får de bästa dealen.
Jag upplever att alla aktörer, nätägare och internetleverantörer, beter sig som skit mot oss kunder.
Openinfra har tex vid två tillfällen försökt få de, i vårt område, som är anslutna till dem att betala en månadsavgift. Dom stängde t.om ner internetaccessen för dem som inte accepterade.
Då flera skrev till dem och ifrågasatte , så backade dom.
Men bara att de försökte 🤬
-
Internetleverantörer som jag haft bundet avtal med , höjer avgiften under avtalstiden, vilket står i avtalet att de får göra…
Både den avtalsformuleringen och att de genomför höjningar mitt avtalet , tycker jag är oerhört skevt.
Något är ruttet i fiber branschen 🤷♂️
Openinfra har tex vid två tillfällen försökt få de, i vårt område, som är anslutna till dem att betala en månadsavgift. Dom stängde t.om ner internetaccessen för dem som inte accepterade.
Då flera skrev till dem och ifrågasatte , så backade dom.
Men bara att de försökte 🤬
-
Internetleverantörer som jag haft bundet avtal med , höjer avgiften under avtalstiden, vilket står i avtalet att de får göra…
Både den avtalsformuleringen och att de genomför höjningar mitt avtalet , tycker jag är oerhört skevt.
Något är ruttet i fiber branschen 🤷♂️
Hej. Absolut, det är det jag menar med att det går komma ner mycket om det är ett fastighetsnät bara. Men har man i snitt över 300m schakt per anslutning blir kostnaderna för nätet lite annorlunda.T TobiasStockholm skrev:
Redigerat:
Visst är det. Hos mig höjdes priset småsummor men ungefär var 4 månad.C Christofe skrev:
Sen när man gnäller, "ja men du har obundet fast du fått specialpris 12 månader" "ja men tyvärr är det din fibernät som höjer priset det är därför du får högre pris, men du får fortfarande våran rabatt".
Får se hur många de har kvar om några år på fiber.
Långtifrån alla har distansarbete och sotter på zoom och Teams möten eller onlinespelar, blir liten målgrupp de har kvar snart.
Starlink som Wan och Tele2 som failover Wan.Redaktionen skrev:
Starlink 230-400 Mbit/s ner 35-70 Mbit/s upp latens 30-80 ms.
Tele2 (4G) 200-300 Mbit/s ner 30-45 Mbit/s ner latens 40-70 ms.
Starlink 560:-/mån + 4500 engångskostnad (+ några timmars arbete)
Tele2 685:-/mån och 3.500:- för 3G/4G Teltonikamodem.
Då ingår 2 sim med olika telefonnummer/sim och 2 extra datakort plus 2 Samsung A17 5G i Tele2-paketet.
Har funderat på att pausa Starlink men fegat ur då sommarkåken har vattenburen jordvärme med nätverkskoppling så jag vill görna ha larm från det ena wanet om det andra av någon anledning är utslaget under någon period medvtemperaturer under -15⁰C.
Klurar också på någon batteribackup för Starlink/Teltonikamodem som kan ge mig larm även om Vattenfalls nät skulle fallera.
Jag tävlar inte i datasport så latensen är inget problem för mig.
Är man 30 meter upp i luften (ovan skymmande träd/berg/byggnader) stämmer nog mobildataleverantörernas täckningskartor.NyKarin skrev:
Jag kollade vilken operatör som hade bäst mottagning här, det var den jag valde. Utmärkt signalstyrka har jag för mig att det stod. 4g bättre än 5g. Möjligt att träden runtom skymmer just mig eller att det någonstans finns ett berg som skymmer?
Vid sommarstugan fungerade mobilt wifi bra, tekniken finns. Men fungerar olika bra på olika ställen.
Och 4G är som jag fattat det mer okänsligt för hinder än 5G.
Fiber som skulle vara 1Gbps kostnad 520kr/mån efter alla "rabatter"F Fuktskadad09 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var dessutom ostabil dvs nere ibland
Mobilt bredband 5G 149kr/mån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt okej, var en dag uppe i 250Mbit.
Så helt rätt att hastigheten skiljer sig, men det gjorde det på min fiber också kom ju aldrig upp i 1000 Mbit.
Ofta var man på 600Mbit.
Det enda jag hittils tycker är sämre är skicka hastigheten!
Den kunde vara lite högre!
Dock sällan jag skickar större filer, men händer då och då.
Men det försvarar ändå inte att jag skall betala över 3x mer för en uppkoppling! En uppkoppling som är stort sett bara till nöjen, då jag aldrig behöver internet för mitt jobb.
För mig duger egentligen 100Mbit gott och väl men tycker det ändå var fel att man aldrig kom upp i 1Gbit och att skillnaden i pris mellan 100 och 1000 var ej så stor.
Sen har ju mobilt den fördelen att den kan tas med! Så nu slipper jag bränna data på min Halebop eller bråka med min finska operatör (har obegränsat surf, men den går till Tele2 i Sverige och det fungerar ej på stugan).
Så mycket rätt att täckning varierar.
Nu har jag rätt kass mottagning på Telia här var jag bor så jag förväntar nästan att jag kommer få ännu bättre resultat på stugan! Där knappt täckning på Tele2 men väldigt nära en Telia mast. Min halebop mobildata har alltid fungerat bättre där än fibern hemma. Känns så i alla fall. Nu är Halebop kasst på det sättet att data är begränsat där så blir dyrt även den.
Redigerat:
100 000. satan vad dyrt själv betala jag 7000 tusen men vi gick ihop och gjorde mycket jobb självaSuvi5700 skrev:
Vi hoppade inte på fiberrtåget då för 10 år sedan. Aldrig ångrat det en minut. Och vi sparade nästan 100 000. Som det skulle kostat i samfällighet ute på landet.
Körde på kopparnätet så länge det gick. Och sedan mobilt internet. Nästan alltid funkat kanon både till tv och dator.
Däremot när dom grävde av kabeln till fibern två ggr fick grannen komma och låna vårt nät.
Folk har en förmåga att vara så snabba och hoppa på allt nytt.
Här ser man hur orättvis fibern är mot vissa!M maria01 skrev:
Jag betalade nästan 20k för nåt som i början var helt okej pris men som smyghöjts smyghöjts och åter smyghöjts.
Fibern var bra under bredbandsbolagets tid men sen gick den fort ner sig när Telenor köpte upp bolaget.
Telenor var också till en början ett väldigt schysst bolag! 199kr kostade ju deras mobilabb med fri surf (enda dåliga var deras dåliga täckning i Norrland, som faktist fortfarande består) och sedan skulle surfen begränsas (kanske för att just lura folk köpa fiber).
vi hade bahnhof väldigt få problem och när det vart problem behövde man inte sitta mer en 5 miniuter till att prata med nån att få hjälpkisumisu skrev:
Här ser man hur orättvis fibern är mot vissa!
Jag betalade nästan 20k för nåt som i början var helt okej pris men som smyghöjts smyghöjts och åter smyghöjts.
Fibern var bra under bredbandsbolagets tid men sen gick den fort ner sig när Telenor köpte upp bolaget.
Telenor var också till en början ett väldigt schysst bolag! 199kr kostade ju deras mobilabb med fri surf (enda dåliga var deras dåliga täckning i Norrland, som faktist fortfarande består) och sedan skulle surfen begränsas (kanske för att just lura folk köpa fiber).
Riktigt bra service!M maria01 skrev:
Jag ringde dock nåt år sedan till Bahnhof och fick köa över 30minuter. Hade just frågan om man kunde "direktkoppla" fibern till deras system. Men det gick ju inte i mitt fall....