18 190 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Ja datorn kopplades direkt in i fiberkonvertern och ja samma dator har jag testat hos en bekant med helt andra resultat.S Snurrespratt skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Det är som vanligt så att alla branscher ska ha så mycket vinst det på nå vis går och det är väl precis därför prisökningarna skenar på bredband utan att deras kostnader kan omöjligt öka i den takten... utan det är som vanligt alla höjer priserna och får mer vinst...
Man får helt enkelt gå ihop med sina grannar i större omfattning och köpa en tillräckligt snabb lina som räcker till flera ihop för att få ner priserna , vi är några grannar som hållt på så i några år.. sen säger man upp när avtalet är på väg att ta slut och kollar runt och oftast får nån ett bra nytt erbjudande. just nu har vi bundit på mig till sista juli för 99 kr i mån på 500 lina räcker bra till tre hushåll ..och det finns mycket grejr som kan hastighetsreglera så inte en av oss tar all bandbredd för man tankar hem nåt
Får väl se när det avtalet går ut vad vi får som bästa bud härnäst, vi trodde det skulle bli betydligt dyrare än vad vi till sist fick i höstas.
Men det kräver förstås att man har grannar man är vän med.. 😀
Egentligen kan man ju verkligen fundera över om det är så rimligt att villa anslutningarna är flera gggr dyrare än vad bostadsrättsföreningen betalar altså priset per månad att anslutningen när den byggs är dyrare är ju självklart med betydligt mer arbete..
och skulle det dyka upp nå problem att nån är dum nog att göra nåt olämpligt så får man väl ange att grannen lånade väl wifi vid nåt besök och har tydligen sen missbrukat det.. att det sen säkert är emot nåt användar avtal hos dom som säljer tjänser det skiter jag fullständigt i.. dom är måttligt seriösa själva så med sina prissättningar och trams..
Man får helt enkelt gå ihop med sina grannar i större omfattning och köpa en tillräckligt snabb lina som räcker till flera ihop för att få ner priserna , vi är några grannar som hållt på så i några år.. sen säger man upp när avtalet är på väg att ta slut och kollar runt och oftast får nån ett bra nytt erbjudande. just nu har vi bundit på mig till sista juli för 99 kr i mån på 500 lina räcker bra till tre hushåll ..och det finns mycket grejr som kan hastighetsreglera så inte en av oss tar all bandbredd för man tankar hem nåt
Får väl se när det avtalet går ut vad vi får som bästa bud härnäst, vi trodde det skulle bli betydligt dyrare än vad vi till sist fick i höstas.
Egentligen kan man ju verkligen fundera över om det är så rimligt att villa anslutningarna är flera gggr dyrare än vad bostadsrättsföreningen betalar altså priset per månad att anslutningen när den byggs är dyrare är ju självklart med betydligt mer arbete..
och skulle det dyka upp nå problem att nån är dum nog att göra nåt olämpligt så får man väl ange att grannen lånade väl wifi vid nåt besök och har tydligen sen missbrukat det.. att det sen säkert är emot nåt användar avtal hos dom som säljer tjänser det skiter jag fullständigt i.. dom är måttligt seriösa själva så med sina prissättningar och trams..
SJ:s wifi verkar i princip ha spelat ut sin roll. Åker relativt ofta tåg, och när SJ:s wifi funkar så funkar det utmärkt på de sträckor jag åker. Men ibland är det nåt knas och det går inte att ansluta sig, ett problem de haft ända sedan de införde det för > 10 år sedan. Förr blev det en snackis i tåget, men idag om man frågar konduktören om de kan göra något åt att wifi:n är trasig så har de inte hört nåt. Det är ingen som reagerar. Att köra på mobilen funkar alldeles utmärkt.pacman42 skrev:
Arbetskollegorna som inte har Telia hävdar att WiFi på SJ fungerar bättre än deras abonnemang. Detta gör att flera på jobbet nu byter till Telia bara för att täckningen på sträckan Göteborg-Stockholm är så mycket bättre. Fixar bara Telia tunnlarna och trågen runt Södertälje så går det att ha möten utan störningar på telefonen.C cpalm skrev:SJ:s wifi verkar i princip ha spelat ut sin roll. Åker relativt ofta tåg, och när SJ:s wifi funkar så funkar det utmärkt på de sträckor jag åker. Men ibland är det nåt knas och det går inte att ansluta sig, ett problem de haft ända sedan de införde det för > 10 år sedan. Förr blev det en snackis i tåget, men idag om man frågar konduktören om de kan göra något åt att wifi:n är trasig så har de inte hört nåt. Det är ingen som reagerar. Att köra på mobilen funkar alldeles utmärkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Hade obegränsat bredband med bindning från TRE för många år sedan. Plötsligt satt de tak på datan för alla. De kom undan med det så var försiktig när ni binder upp er och klipper fibern.Redaktionen skrev:
Förstår jag dig rätt i att ni har inte gruppavtal utan en av er köper ett abonnemang som ni sedan delar på mellan flera grannar? Personligen har jag inget emot konceptet men om ni läser avtalet så är jag rätt säker på att det står något om att man inte får dela vidare uppkopplingen utanför tomtgränsen.P polaris78 skrev:Det är som vanligt så att alla branscher ska ha så mycket vinst det på nå vis går och det är väl precis därför prisökningarna skenar på bredband utan att deras kostnader kan omöjligt öka i den takten... utan det är som vanligt alla höjer priserna och får mer vinst...
Men egentligen en omöjlig frågeställning utirån:
Var finns fastigheten och vilka alternativ finns tillgängliga.
Vad är dyrt utifrån nytta och behov, dvs hur man använder sin uppkoppling.
Och även egen ekonomi.
Själva har vi fiber och även mobilt bredband.
Var finns fastigheten och vilka alternativ finns tillgängliga.
Vad är dyrt utifrån nytta och behov, dvs hur man använder sin uppkoppling.
Och även egen ekonomi.
Själva har vi fiber och även mobilt bredband.
Men nu skrev du ju faktiskt att du valt fel angiven hastighet, för i skärmklippet du klistrat in är siffrorna jättebra. Att den säger dålig är bara för att du sagt att den borde vara 10 Gbps istället för att den borde vara 1 Gbps. Du fick 90% av maxhastigheten, men den trodde att du fick 9% av maxhastigheten.kisumisu skrev:
Och mätningen visade att du hade 5 gånger så snabb nedladdning på fibern som på det mobila bredbandet, och 20 gånger så snabb uppladdning, så fibern var extremt mycket bättre än det mobila.
Jag har 600/600 fiberkisumisu skrev:
Testade genom mobilens wifi min hastighet
Sitter ca 10 meter från routern.
Ute i garaget, i trädgården eller nere i källaren med betongväggar ligger jag på strax över 500
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Vissa bolag har sånt men det är långt ifrån alla och det är rätt svårt och krångligt att bevisa och tidsödande att hitta.. och bevisaS Sp1nd3l skrev:Förstår jag dig rätt i att ni har inte gruppavtal utan en av er köper ett abonnemang som ni sedan delar på mellan flera grannar? Personligen har jag inget emot konceptet men om ni läser avtalet så är jag rätt säker på att det står något om att man inte får dela vidare uppkopplingen utanför tomtgränsen.
Även vissa fiberbolag hade sånt med när man köpte fiber anslutningen men ..
Det finns ju liksom inga lagar som förbjuder det utan det är mer att vissa kundavtal och fiberanslutningsavtal förbjuder det men var och varannan människa har ju wifi som når utanför sin lägenhet eller utanför sin tomtgräns..
Grannen kan ju ha varit på besök och lånat mitt wifi här och sen att han fortsätter att använda det hemifrån sig är ju såkalrt ett "rent misstag"
Ja menar snart har ju varenda snabbmats kedja ,restauranger , flygplats osv osv gästnätverk som lånas ut kors och tvärs så skulle det vara straffbart och ägaren vara straffskyldig till vad nån annan gör... Nja det lär ju bevisas vem som gjort vad med lite större bevis än vem som betalar räkningen..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
jag förstår att det är emot vissa leverantörers användarvilkor men det är svårt att bevisa och argumenten till varför man bör låta bli är få..Alfredo skrev:
Att bryta mot en sån punkt i ett användarvillkor är liksom inget man ens kan straffas för i lag utan det är blir väl uppsägning av avtalet typ.. Efter dom lyckats bevisa vilka tungt kriminella familjefarsor som delar bredband vi är... 😂
Och om jag delar det gratis i 1 år och sen grannen gör samma så blir det rätt svårt för leverantören att bevisa att vi betalar varandra för tjänsterna. dom lär inte direkt få några swisch och bank utdrag för att kunna bevisa att vi delar internet med varandra..😂
Argumentet är i princip endast ett och det är att man avtalat om dessa villkor. Normala människor håller sina avtal.P polaris78 skrev:
Nej antagligen inte. Det ses knappast som brottsligt i den skala vi pratar om här.P polaris78 skrev:
Antagligen, om de nu inte vill statuera exempel och skickar en tung faktura motsvarande vad avtalet borde ha kostat.P polaris78 skrev:
Absolut. Det finns väldigt många sätt att vara oärlig och lura sina avtalsparter. Du verkar väl insatt i ämnet.P polaris78 skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
nja att en brf med 60 lägenheter betalar en bråkdel per hushåll mot vad man tar av villakunder är inte direkt korrekt mot dom marginellt dyrare kostnader från tjänsteleverantören som dom kan bevisa kostnader för. altså att hålla och underhålla nät och dom avgifter som dom faktiskt har i sin tur. utan man mjölkar villakunder på betydligt mer pengar för ökad vinst så dom är inte direkt genomärliga om du frågar mig och förtjänar att "rövpumpas" av så många kunder som möjligt..Alfredo skrev:
Moraliskt så är man i min värld ungefär lika goda kålsupare som försöker lura den andra parten så långt det är möjligt..
verklig straffbarhet är ju som du säger nära noll och i den här omfattningen..3 grannar som känner varandra väl och drar en nödlögn för varandra om det behövs... nej att dom någonsin ens märker det är nästan helt obefintlig..
Skulle man däremot börjar man bygga egna nät över kvarter eller stadsdelar och göra öppen reklam så får man nog snart mer problem med tjänsteleverantören om man hävdar att uppkopplingen man köper är för privat bruk då kanske det händer nåt.. nu är det ingen som ens bryr sig om dom ens skulle märka det.. mängden tid för att bevisa det mot 2 kundavgifter som lika gärna kan välja valfri annan leverantör i öppen fiber,,, nja polisen kommer inte med utryckning för att plocka radiolänkar och nätverkskabel direkt... och inte kronofogde heller direkt.. 😂
Det finns inget "korrekt" avseende prissättning på en fri marknad. Priset sätts av en rationell leverantör rimligen till det denne bedömer maximerar vinsten över den tidsperiod som kalkylen omfattar.P polaris78 skrev:
Ja självklart som sagt. Det kallas att göra affärer.P polaris78 skrev:
Ja vi är helt överens här. Vi är dock absolut inte överens om att låg risken för upptäckt är något som motiverar att man luras och bryter avtal. Jag är så d-a gammaldags att jag anser att avtal ska hållas! Vi är uppenbarligen rätt olika ur den aspekten.P polaris78 skrev: