kisumisu
M maria01 skrev:
hur funkar det med 5g om man har data spel ungar hemma plus man eller fru som kollar film?
Har hittils fungerat bra. Dock kanske för tidigt av mig att yttra om.

Kolla film ska nog inte vara större problem. Då i alla fall Viaplay tillåter nerladdning, så då kan man i värsta fall göra så om det ej skulle fungera.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Suvi5700
M maria01 skrev:
100 000. satan vad dyrt själv betala jag 7000 tusen men vi gick ihop och gjorde mycket jobb själva
Jo det gjorde folk här med. Men långt ut på landet och massa strul på vägen. Men som sagt vi nappade inte

Cheesen
M maria01 skrev:
hur funkar det med 5g om man har data spel ungar hemma plus man eller fru som kollar film?
Jag kan svara på det... Det funkar nämligen inte nå vidare. Det är för dålig latens och ojämn ping på mobila bredbandet. Dessutom påverkas det av väder, grannar, lövsprickning och andra konstiga saker.
Har mobilt bredband i stugan och det funkar hjälpligt när det inte är turistsäsong eller dåligt väder.
Spel kan man glömma, med en ping som hoppar mellan 35 och 110 så blir det aldrig spelbart... Det finns stunder där runt 5 på morgonen när vädret är bra, då funkar det att spela spel men annars funkar det inte nå vidare.
Frugans filmkollande funkar men om du vill strömma 4K så kan du få räkna med att det laggar till stundtals. Det räcker nämligen inte enbart med 300megabit utan även en videoström påverkas av dålig latens. Det blir väldigt tydligt om man är sportintresserad och vill kolla på hockeymatchen...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Priset på fast bredband har skjutit i höjden samtidigt som mobilt 5G-bredband blivit rekordbilligt. För småhusägaren kan ett byte från fiber till 5G nu innebära besparingar på flera tusen kronor om året.

Du kan läsa artikeln här: Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Vi kör mobilt bredband via Bredband2 sedan 1 december då Tele2 valde att skrota sitt coax-nät. Inget fel på hastigheten 200-350 mbps.
MEN: när jag märkte att de har en datagräns på 900 gbps per månad tappade jag all tro. Tur då att vi har beställt fiberinstallation.

Läste artikeln och vad jag kan se blir det inte speciellt mycket dyrare med bredband via fiber heller, så förstår inte riktigt.

B B4kken skrev:
Vi kör mobilt bredband via Bredband2 sedan 1 december då Tele2 valde att skrota sitt coax-nät. Inget fel på hastigheten 200-350 mbps.
MEN: när jag märkte att de har en datagräns på 900 gbps per månad tappade jag all tro. Tur då att vi har beställt fiberinstallation.

Läste artikeln och vad jag kan se blir det inte speciellt mycket dyrare med bredband via fiber heller, så förstår inte riktigt.
Det har dom väl inte, i november använde jag 966GB hos Tele2. Ligger sällan så högt utan har ett snitt på 600GB per månad men har aldrig varit med om någon gräns hos Tele2. Har haft dem som leverantör i 6 års tid.

Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Fiber som skulle vara 1Gbps kostnad 520kr/mån efter alla "rabatter"
[bild]
Var dessutom ostabil dvs nere ibland

Mobilt bredband 5G 149kr/mån
[bild]

Helt okej, var en dag uppe i 250Mbit.
Så helt rätt att hastigheten skiljer sig, men det gjorde det på min fiber också kom ju aldrig upp i 1000 Mbit.
Ofta var man på 600Mbit.

Det enda jag hittils tycker är sämre är skicka hastigheten!
Den kunde vara lite högre!

Dock sällan jag skickar större filer, men händer då och då.
Men det försvarar ändå inte att jag skall betala över 3x mer för en uppkoppling! En uppkoppling som är stort sett bara till nöjen, då jag aldrig behöver internet för mitt jobb.

För mig duger egentligen 100Mbit gott och väl men tycker det ändå var fel att man aldrig kom upp i 1Gbit och att skillnaden i pris mellan 100 och 1000 var ej så stor.

Sen har ju mobilt den fördelen att den kan tas med! Så nu slipper jag bränna data på min Halebop eller bråka med min finska operatör (har obegränsat surf, men den går till Tele2 i Sverige och det fungerar ej på stugan).

Så mycket rätt att täckning varierar.
Nu har jag rätt kass mottagning på Telia här var jag bor så jag förväntar nästan att jag kommer få ännu bättre resultat på stugan! Där knappt täckning på Tele2 men väldigt nära en Telia mast. Min halebop mobildata har alltid fungerat bättre där än fibern hemma. Känns så i alla fall. Nu är Halebop kasst på det sättet att data är begränsat där så blir dyrt även den.
Märkligt med så stor variation på fibern, men bilden luras lite när den visar dåligt, då jämförelsen är med 10 Gb, inte 1 Gb

• Gilla
  • Haha
antett och 3 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Mobilt bredband är den korrekta termen. Ibland rör jag ihop saker.
Att jag undrade var utifrån att det även finns "luftburet bredband", "radiofiber", osv, som tekniklösningar.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
"Priset för bil blir allt högre, samtidigt blir bussen billigare"

Lite samma som den här rubriken, behöver man fiber kan man ju inte ersätta den med 5G utan att göra rejält avkall på kvalitén på produkten.

Ja, jag vet att det finns folk som klarar sig bra med 5G, men då behövde dom aldrig fiber från första början heller :)
4-5g dugger bra tills operatören flaggar dej som storanvändare efter typ 1 år o gör om 40-80mbit till 2-15mbit (2mbit kl 18-22 typ) " up till xxxmbit"är problemet..
Tom hbo hackade då..buffering ej skoj.
Ringde o dom hävdade att inte dom gjort något...har årlig festival här, 10 pers på besök alla hade 20-80mbit, jag hade 2-15mbit på familje abonemang så både 4g router & mobil, samt tjejens mobil hade samma limit. 2 hade tom samma abonnemangs typ och operatör.

Ringde o på peckade till operatören dom blå neckar "ingen spärr "o är "up till mbit" så man kan imte hävda mycket bara byta.
3 månader senare byte jag till samma operatörs kontant kort boom 40-80mbit.
Aja fick fibern 1 månad senare.

Bara 100-300 gigabyte per månad ju😅

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Nu när jag precis bundit upp mig 24 månader för Telia Mobilt bredband obegränsad lär väl erbjudande om fiberinkoppling komma i morgon 😉
399Kr/mån under 24 månader får väl ändå anses OK.

Sneglade även på Telias "Mobilt bredband Hemma" som är ännu billigare men när jag frågade om det var ett löst SIM jag kan använda i min egen router fick jag svaret -Nej. Så det alternativet gick tyvärr bort. Trist, för där hade jag kunnat spara ytterligare en hundring i månaden.

Men jag får ju bara ut 100-120Mbps ner och 25-45Mbps upp vilket jag tycker är i snålaste laget.
Men så är det när man bosätter sig mitt i skogen utanför storstan.
Men nu när 3G nätet är släckt så kanske det på sikt kan bli lite snabbare 4G och 5G i de gamla 3G frekvensbanden?

Jag gör av med 2TB i månaden på min fiberanslutning, det kan jag inte ens komma i närheten av med mobilt bredband då jag bara får ett par-tre megabit per sekund den vägen. Det räcker ju inte ens till bra upplösning på TV, vilket är huvudförbrukningen av datavolym.

Och när det gäller priserna, de flesta mobiloperatörer tjänar pengar på bredband i hemmet enbart för att de byggt ut mer kapacitet på radion än vad mobiltelefonerna behöver. Om bredbandet börjar sjunka i hastighet så har de inga som helst ekonomiska incitament för att bygga ut kapaciteten på radion, då blir kunden kvar med en sämre tjänst helt enkelt.

Om man bor utanför tättbebyggt område så gäller det därför att man hamnar i den "sweet spot" där det finns kapacitet över,men att inte tillräckligt många använder den. På landsbygden ligger man på lägre frekvensband som inte alls har så mycket kapacitet, där löner det sig sällan att höja kapaciteten när man väl byggt täckning.

I stan är det lite annorlunda, där gäller det istället att det finns en tillräckligt stor potential i att bygga ut kapaciteten. Dvs, krävs det att jag bygger ut kapaciteten för att få behålla kunderna? Här blir svaret lite olika beroende på bostadsområde.

Vi har ju fortfarande inte uppgraderat näten i Sverige till äkta 5G (stand-alone 5G - 5G SA som det heter på fackspråk). När detta görs så kommer man att kunna differentiera prissättningen och tjänsterna mycket mer än vad som görs idag och då kan man räkna med att de mobila bredband som finns idag blir bättre samtidigt som de blir sämre. De kommer att fungera ännu bättre för TV och surf (ännu högre bandbredd), men de kommer att fungera mycket sämre för online-möten, videosamtal och för spel (än mer varierande pingtider). Vill man då lösa problemen med ping-tiderna, då kommer man att få betala mer för anslutningen.

I branschen pratar man mycket om att optimera tjänsten efter vilken app som används också, något man lättare kan göra på en mobiltelefon (det finns sådana lösningar i länder med riktig 5G redan). Vilket ytterligare ställer till det för bredbandsanslutning.

Så blir det bättre i framtiden? Nja, det beror på vart du bor, vad du gör och med vilken enhet du gör det. Om man har mobilt bredband och ansluter sin mobiltelefon till detta så kan man exempelvis få en sämre tjänst än om man använder telefonen direkt mot mobilnätet. Men sedan kommer ju ytterligare problem in, använder du en mobiltelefon så har du mycket sämre upplänk (mot nätet) än om du använder en 5G router. Och helt plötsligt så kan mobilt bredband via router vara bättre igen.

Det kommer inte att bli lättare att använda internet framöver, utan se på det mer som ni redan måste tänka på användningen av el: det finns nätavgifter med effekttariffer, det finns en kostnad för själva elen som varierar osv. Framtiden för Internet via mobilnätet är inte alltför annorlunda, även om det mer är kvaliten på tjänsten som varierar (där elens kvalitet hela tiden är densamma).

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Nu när jag precis bundit upp mig 24 månader för Telia Mobilt bredband obegränsad lär väl erbjudande om fiberinkoppling komma i morgon 😉

Sneglade även på Telias "Mobilt bredband Hemma" som är ännu billigare men när jag frågade om det var ett löst SIM jag kan använda i min egen router fick jag svaret -Nej. Så det alternativet gick tyvärr bort. Trist, för där hade jag kunnat spara ytterligare en hundring i månaden.

Men jag får ju bara ut 100-120Mbps ner och 25-45Mbps upp vilket jag tycker är i snålaste laget.
Men så är det när man bosätter sig mitt i skogen utanför storstan.
Men nu när 3G nätet är släckt så kanske det på sikt kan bli lite snabbare 4G och 5G i de gamla 3G frekvensbanden?
Jag band också upp mig för två år, comviq obegränsat för 299/månad. Priset är bra men det hjälper inte när det inte fungerar bra.. Nå, ansluta fiber tar tid innan det blir av så det här får ju duga tills dess.

Fungerar mobilt bredband så är det bra, då ser jag ingen anledning till fiber.

G Ganescha skrev:
Det har dom väl inte, i november använde jag 966GB hos Tele2. Ligger sällan så högt utan har ett snitt på 600GB per månad men har aldrig varit med om någon gräns hos Tele2. Har haft dem som leverantör i 6 års tid.
Redaktionen menade nog att det är Bredband2 som har en gräns på 900 GB på sitt abonnemang med obegränsad data.

Faktiskt är det ännu sämre för enligt villkoren idag är över 600 GB per månad onormalt högt
"Till onormalt högt nyttjande av data för ett obegränsat abonnemang räknas 600GB/månaden"

Abonnemang direkt hos Tele2 har inget fast tak enligt villkoren. Men "omfattande överföringar av data" finns med som ett skäl för begränsning av tillgången eller uppsägning av avtalet.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt med så stor variation på fibern, men bilden luras lite när den visar dåligt, då jämförelsen är med 10 Gb, inte 1 Gb
Jo där har det blivit fel.
Hade tanken välja 1gbits.

Var säkert därför det blev så dåligt resultat.

Men som sagt det var mycket avbrott och man kom aldrig till riktiga 1Gbit.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
S SirKnasen skrev:

Nu vill inte jag vara så.
Men mitt mobiltbredband hemma kostar 149kr/mån.

Sen om det är nån miss av Telia vet jag inte. Men på sommaren skulle antenn ingå, men jag tog aldrig kämpande vidare med min dyra fiber.

Sen på Blackfriday när jag beställer den så ingår ingen antenn plötsligt.
Ringer tom kundservice som säger att vi har fått så mycket bättre täckning så antenn ej längre behövs.

Sen jag får mail att antennen ska riktas på ett visst håll.

Men det jag får i paketet är en mobil 5G router för inomhusbruk och ja det finns ett vanligt simkort i den!
Jag kan i teorin ta ut den från routern och sätta i mobiltelefon!

Okej själva routern fick jag betala 2400kr för jag valde att betala av den på en gång fanns annars nån avbetalningsplan.

Telia är dock väldigt tysta vad de innebär med antenn och vad som är skillnaden.

Här pratar dock Telenor mer med mig om tekniken, de har också nån "antennlösning" men att simkortet sitter i utomhusantennen varifrån det går en kabel till en "vanlig bredbandsrouter".

Jag frågade mest varför just Telia kallar det "bredbandhemma" och inte "mobilt". Fick ju då veta av Telenor lite mer vad de innebär som sagt. Att även den går flytta men är inte lika enkelt som en mobil router att flytta.

I princip samma kostnad mot Telenor men valet föll för Telia ändå pga nu äger jag routern!

Hos Telenor är den bara till låns och jag frågade om det är samma sak som med deras fiber att man får bara en straff på 500kr om man skiter att skicka tillbaka. Nä här skulle man få en faktura på närmare 3000kr 😱

Det som är lite roligt dock att både Telenor och Telia tyckte jag skulle ta mobilt och strunta i fibern 😂

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.