30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Då kanske ts också borde skicka en faktura till företaget? Han har ju ordnat och pratat i telefon och beställt arbetet. Nu blev ju resultatet absolut ingenting för båda parter men ts ska väl ändå inte lägga ner tid och "arbeta" gratis? Ska inte ts ha betalt för att han delgivit företaget med information om att han har ett lås som inte fungerar?Nils82 skrev:Ts kunde inte göra jobbet själv och la därför en beställning till en låssmed. Denne konstaterade att TS önskan inte gick att genomföra pga att därför hit och därför dit.
Därigenom har TS endast fått kunskap/vetskap om detta. Själva funktionen uteblev. Därför menar jag att man kan anse att TS endast köpt sig en gnutta kunskap. Ofrivilligt men ändå........
Nja, jag uppfattar det som att TS beställt en specifik funktion som företaget vid beställning sagt inte ska vara något problem att leverera vilket leder till att TS beställer jobbet. Sen upptäcker man att det inte går men vill ha full betalning av TS och det är där det blir knepigt. Jag gissar att TS aldrig beställt tjänsten om firman varit tydlig med att det kunde inträffa och av den anledningen så har jag svårt att se att företagets agerande är rimligt.Nils82 skrev:Ts kunde inte göra jobbet själv och la därför en beställning till en låssmed. Denne konstaterade att TS önskan inte gick att genomföra pga att därför hit och därför dit.
Därigenom har TS endast fått kunskap/vetskap om detta. Själva funktionen uteblev. Därför menar jag att man kan anse att TS endast köpt sig en gnutta kunskap. Ofrivilligt men ändå........
Vill företaget sälja en "gnutta kunskap" med en eventuell leverans så får man nog vara tydlig med det från början. En rimlig kompromiss är som jag ser det att TS betalar för låskolven men slipper betala för arbetskostnad och reskostnad när företaget uppenbart inte kunnat leverera. Sen är det lite humor att företaget dessutom försöker ta betalt för förbrukningsmateriel när man inte utfört något arbete.
Jag förstår inte det med cylindern ?
När lämnade du in nyckel så dom kunde göra en lika cylinder.
Vad jag vet när vi beställt cylinder med lika låsning som befintlig nyckel så tar det tid, så att dom skulle ha kommit direkt förstår jag inte?
När lämnade du in nyckel så dom kunde göra en lika cylinder.
Vad jag vet när vi beställt cylinder med lika låsning som befintlig nyckel så tar det tid, så att dom skulle ha kommit direkt förstår jag inte?
Gällande skapande av nyckel och/eller cylinder mot befintligt system så finns det två sätt som riktiga låssmeder (ej "lås & klackbarer" etc) gör.
Alternativ 1 är att dom får/tittar på nyckelns nummer (tex N82518 eller OFG-71052) och därifrån vet dom exakt vilket nyckelämne som behövs och vilka djup jacken ska vara på.
Alternativ 2 är att dom tittar på nyckeln för att veta vilket nyckelämne det ska vara samt så läser dom av nyckeln i en "avkodare" (det gör inget om nyckeln är sliten) för att få fram kodningen/vilket djup jacken ska vara på, detta tar bara några sekunder.
Därefter så kan låssmeden göra hur många nycklar/cylindrar som helst och när som helst.
Alternativ 1 är att dom får/tittar på nyckelns nummer (tex N82518 eller OFG-71052) och därifrån vet dom exakt vilket nyckelämne som behövs och vilka djup jacken ska vara på.
Alternativ 2 är att dom tittar på nyckeln för att veta vilket nyckelämne det ska vara samt så läser dom av nyckeln i en "avkodare" (det gör inget om nyckeln är sliten) för att få fram kodningen/vilket djup jacken ska vara på, detta tar bara några sekunder.
Därefter så kan låssmeden göra hur många nycklar/cylindrar som helst och när som helst.
Det är sånt handlande som gör att dessa skitfasoner fortsätter. Du skall skämmas (!). Låt dig inte skrämmas nästa gång. Sök stöd om du inte själv vet hur du skall hantera situationen. Det är många många företag som drygar ut sin vinst genom att tänja på gränser, allt från lilla vvs-olle till comhem. Vet du vad du snackar om, backar de nästan alltid efter ett eller två samtal. Jag spenderar gärna 20 min i telefon för att inte betala 50 spänn som är mina. Av ren princip.BOLIBOMPA skrev:Har själv råkat ut för att ett v v s-företag gjorde samma sak mot mig, och blev helt paff, p g a den fräckhet som medföljde kontakten. M a o faktura, utan att någon först aktivt hade åtgärdat felet i huset under viss arbetstid,
[..]
Verkligen otrevligt att vara med om sådana metoder, men jag betalade p g a rädsla för senare betalningsanmärkning det som stod på fakturan, alltså 1000:-, istället för att bråka och strida för min
egentliga rätt, även om jag hade rätten på min sida.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tycker de flesta hantverkare jag träffat på har varit mycket bra att ha att göra med. Kunskap kan man visst få gratis, exempelvis när man begär en offert på något. En bra hantverkare förklarar hur hen tänkt etc. Någonstans får man såklart betala för offerter, dvs att timpriset ska täcka sånt.
Ni som tycker hantverkaren ska jag betalt här trots att han inte fixat det han lovat, hur ser du på följande situation:
Du lämnar in bilen för att byta koppling och verkstan frågar innan om bilmodell och årsmodell. När du sen hämtar bilen så säger de: "Tyvärr, men sin bil är tillverkad tidigt på året och i kombination med den motor du har (som vi inte frågade om) så behövs en annan koppling. Vi har dock bokat en kille att göra jobbet och köpt in en koppling så du får ändå betala 12000 kr, men du har ju lärt dig något, att kopplingen på din bil är annorlunda".
Betalar ni 12000 och tycker att ni får skylla er själva som inte nämnde att det var en tidig modell med en specifik motor, eller tycker ni att verkstan ska vara proffsen här och fråga innan? Om ni inte vill betala 12000, ser ni ett som snåla jävlar som anser att bilmeckar ska arbeta gratis?
Ni som tycker hantverkaren ska jag betalt här trots att han inte fixat det han lovat, hur ser du på följande situation:
Du lämnar in bilen för att byta koppling och verkstan frågar innan om bilmodell och årsmodell. När du sen hämtar bilen så säger de: "Tyvärr, men sin bil är tillverkad tidigt på året och i kombination med den motor du har (som vi inte frågade om) så behövs en annan koppling. Vi har dock bokat en kille att göra jobbet och köpt in en koppling så du får ändå betala 12000 kr, men du har ju lärt dig något, att kopplingen på din bil är annorlunda".
Betalar ni 12000 och tycker att ni får skylla er själva som inte nämnde att det var en tidig modell med en specifik motor, eller tycker ni att verkstan ska vara proffsen här och fråga innan? Om ni inte vill betala 12000, ser ni ett som snåla jävlar som anser att bilmeckar ska arbeta gratis?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jag tycker det vore rimligt att man betalade för en verkstadstimme som krävs för att undersöka och konstatera att jobbet inte går att utföra. Att betala för material och "tilltänkt arbetstid" är totalt vansinne.Fairlane skrev:Jag tycker de flesta hantverkare jag träffat på har varit mycket bra att ha att göra med. Kunskap kan man visst få gratis, exempelvis när man begär en offert på något. En bra hantverkare förklarar hur hen tänkt etc. Någonstans får man såklart betala för offerter, dvs att timpriset ska täcka sånt.
Jag vet att på företaget jag jobbar hade vi strukit fakturan om det visar sig att vi inte skulle kunna utföra jobbet vi blivit anlitade för. MEN jag har förståelse för den hantverkare som tar betalt för MAX en timme där han konstaterat att jobbet inte går att utföra, och att det krävdes att man åkte ut hos kund för att kunna göra det.
Att ta betalt för material och fiktiv arbetstid är vansinne dock.
Det är ju inte verkstans "fel" att växellådan på just din bil inte stämmer överens med standarden de gick efter.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Vansinne... betala aldrig för något som inte är utfört.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, man har varit på plats och konstaterat att det inte går. Hade man från början sagt att man behövde titta på om det gick att lösa och att undersökningen kostar, som när man felsöker en bil eller en elanläggning eller ett datorprogram etc så hade det varit ok. Nu säger man "inget problem" och levererar inte, då får företaget ta smällen enligt mig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Håller med till viss del.Fairlane skrev:Ja, man har varit på plats och konstaterat att det inte går. Hade man från början sagt att man behövde titta på om det gick att lösa och att undersökningen kostar, som när man felsöker en bil eller en elanläggning eller ett datorprogram etc så hade det varit ok. Nu säger man "inget problem" och levererar inte, då får företaget ta smällen enligt mig.
Kör du in din bil på en verkstad och ber dom felsöka pga. Att den låter illa vid ett speciellt moment. Så behöver ju inte mekanikern säga att "felsökningen kostar oavsett om felet hittas eller ej" det är underförstått att felsökning kostar. Sen brukar de allra flesta firmor reducera timpriset kraftigt om dom går bet.
Det kan även vara så att TS förklarat hur dörr o lås såg ut och att montören fått en solklar bild av vad det var för lås. Att det sen var fel och inte kunde ha upptäckts före montör kom ut o såg dörren IRL gör ju än mer att kostnaden för montörens timme är befogad, inget annat dock.
Sen tror jag att typ 90% av alla företag hade strukit den timmen i vilket fall som helst, pga. Goodwill.