30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Låsfirmor brukar väl vara rätt så inriktade på att debitera åtgången tid och reskostnad. Det är inte fråga om att "komma ut och titta" gratis på jobb, oftast är ju jobben så små att det inte går att räkna in sånt.
Kommunikationsbrist och skilda förväntningar är ju problemet här.
TS förväntar sig att han köper tjänsten "få en låsbar altandörr" och tror att han beskrivit sin dörr tillräckligt.
Låsnisse förväntar sig att åka ut och montera låset som TS har beställt, då TS verkar veta vad som behövs.
Det vi inte vet är ju hur den här beställningen gått till på telefon.
TS förväntar sig att han köper tjänsten "få en låsbar altandörr" och tror att han beskrivit sin dörr tillräckligt.
Låsnisse förväntar sig att åka ut och montera låset som TS har beställt, då TS verkar veta vad som behövs.
Var får du in förbrukningsmaterialet kindvall? I din vältaliga skönmålning av ett troligtvis i grunden och rakt genom fäaktigt beteende.
Har man ögonen öppna och ibland perifert rör sig i byggbranschen är det allt för tydligt i stort som smått att tyvärr sånt ligger som en grundton i hur saker och ting ska göras. Och det har inget eller lite att göra med om aktörerna är vad som brukar skrivas stora eller små, kanske lär sig de små av husse.
Samtidigt intressant att notera samma tillskyndare av försvar som oftast dyker upp i sk hantverkartrådar i vårt begränsade urval här på BH. (Inte riktat till dig kindvall.)
Har man ögonen öppna och ibland perifert rör sig i byggbranschen är det allt för tydligt i stort som smått att tyvärr sånt ligger som en grundton i hur saker och ting ska göras. Och det har inget eller lite att göra med om aktörerna är vad som brukar skrivas stora eller små, kanske lär sig de små av husse.
Samtidigt intressant att notera samma tillskyndare av försvar som oftast dyker upp i sk hantverkartrådar i vårt begränsade urval här på BH. (Inte riktat till dig kindvall.)
Det viktiga i Kindvalls inlägg är den sista meningen. Vi hör alltid en sida av saken och sätter igång en häxjakt på en enskild hantverkare eller firma utan att de får besvara eller berätta sin version av saken.GK100 skrev:Var får du in förbrukningsmaterialet kindvall? I din vältaliga skönmålning av ett troligtvis i grunden och rakt genom fäaktigt beteende.
I övrigt tar väl Kindvall inte ställning för någon utan ger enbart en förklaring till att det mycket väl kan vara ett kommunikations problem bakom det hela. Så din upprördhet verkar lite överdriven....??
Sen är det svårt om en kund beställer en produkt som är specifik för just den kunden att ta tillbaka en sådan för den går knappast att sälja till någon annan. Och det gäller ju generellt för alla specialbeställda varor.
Redigerat:
Inte det minsta upprörd oceanis mest trött på så många typiska "förklaringar" som så ofta dyker upp i trådar likt denna. I botten ligger fäaktigheten att inte förstå var intjäning i ett korrekt långsiktigt fungerande system kommer från, det parat med brist på vanlig hyfs, skam ger många intressanta effekter sett till helheten.
Jag ställer inga höga krav på individerna i sammanhanget särskilt inte gräsrötterna men de anammar ovanligt lätt avarterna för sin egen argumentation. För egen del följer jag principen att kan jag inte lösa mitt uppdrag är det fritt för motparten oavsett kommunikation mm följer av allt mer sällsynt uppvisade egenskaper som integritet, ansvar, erforderlig kompetens etc.
Jag ställer inga höga krav på individerna i sammanhanget särskilt inte gräsrötterna men de anammar ovanligt lätt avarterna för sin egen argumentation. För egen del följer jag principen att kan jag inte lösa mitt uppdrag är det fritt för motparten oavsett kommunikation mm följer av allt mer sällsynt uppvisade egenskaper som integritet, ansvar, erforderlig kompetens etc.
Jag tar inte ställning för någon av sidorna, jag vet helt enkelt för lite för att kunna göra det.
Det kan ha varit så att TS ringde upp låssmeden och beställde låscylindern och var väldigt övertygande om att han visste precis vad som behövdes.
Det kan också ha varit så att TS ringde och beskrev lite vagt vad han trodde han har och låssmeden ställde inte tillräckligt med frågor för att utröna exakt vad som ska göras, eller begärde bilder.
Eller någonstans mittemellan.
Det kan ha varit så att TS ringde upp låssmeden och beställde låscylindern och var väldigt övertygande om att han visste precis vad som behövdes.
Det kan också ha varit så att TS ringde och beskrev lite vagt vad han trodde han har och låssmeden ställde inte tillräckligt med frågor för att utröna exakt vad som ska göras, eller begärde bilder.
Eller någonstans mittemellan.
Utgångspunkten i ett svar till TS måste väl ändå vara att det gick till som han berättar? Hade tråden postats av en låssmed så hade vi haft den sidan av myntet som utgångspunkt. Att över huvud taget spekulera i att TS förvränger sanningen i sin post gör att hela diskussionen blir värdelös. Självklart skall TS betala om samtalet lät "köp en låscylinder A och montera den hemma hos mig". Men det är inte vad TS säger, och då inte utgångspunkten för frågan eller efterföljande diskussion. Detta är väl ett vanligt problem på BH. Visst kan man misstänka troll ibland, men att tvivla på något som TS säger, och inte är uppenbart felaktigt, är bara onödigt.kindvall skrev:
Omöjligt att hitta rätt eller fel i detta dilemma men nog känns det lite märkligt att inte en erfaren låssmed är medveten om att det kanske inte är möjligt att utföra detta arbete?
Även om det finns tusen varianter av altandörrar så borde man då lärt sig att det inte funkar på vissa.
" det fixar vi" är inget bra svar om man inte vet vad man jobbar med.
Även om det finns tusen varianter av altandörrar så borde man då lärt sig att det inte funkar på vissa.
" det fixar vi" är inget bra svar om man inte vet vad man jobbar med.
Men hur i hela friden får du det till att Kindvall spekulerar???elpaco skrev:Utgångspunkten i ett svar till TS måste väl ändå vara att det gick till som han berättar? Hade tråden postats av en låssmed så hade vi haft den sidan av myntet som utgångspunkt. Att över huvud taget spekulera i att TS förvränger sanningen i sin post gör att hela diskussionen blir värdelös. Självklart skall TS betala om samtalet lät "köp en låscylinder A och montera den hemma hos mig". Men det är inte vad TS säger, och då inte utgångspunkten för frågan eller efterföljande diskussion. Detta är väl ett vanligt problem på BH. Visst kan man misstänka troll ibland, men att tvivla på något som TS säger, och inte är uppenbart felaktigt, är bara onödigt.
Ditt inlägg är ju ett bevis på hur kommunikation kan gå riktigt fel. Om du läser båda inläggen från Kindvall och verkligen försöker läsa och förstå vad han skriver så borde du ju ganska lätt förstå att Kindvall inte tar parti för någon part i detta fall.
Han/hon beskriver bara en möjlig situation där två parter hör/upplever/uppfattar ord på olika sätt vilket då blir fel för båda vilket gör att dom kommer in i situationen med olika förväntningar.
Detta är inget ovanligt, utan snarare väldigt vanligt numera när det gäller just byggnation och hantverkare eftersom beställaren många gånger har dålig beställare kompetens och inte inser att om det skall bli bra så måste man lämna klara besked om vad man beställer (detta inte specifikt för detta fallet utan mer en generell kommentar)
Om man sen lösrycker, som du nu har gjort, en del av ett inlägg och använder det som argument och medvetet utesluter den andra halvan blir det ju helt fel. Kindvalls inlägg talade tydligt om att han/hon inte tog ställning för någon och gav samtidigt två exempel på hur det skulle kunna ha utspelat sig där utfallen blir helt olika.
Så det är ingen som har spekulerat i att TS skulle ha förvrängt sanningen. Då har du snarare genom att använda lösryckta delar av ett inlägg försökt få det hela till att bli något helt annat än det egentligen var tänkt att vara.
Jag har kanske fel men jag upplever ju Kindvalls inlägg på ett helt annat sätt än du verkar göra, men det bevisar bara i så fall hur svårt det är med kommunikation och hur lätt det är att missta sig i olika situationer beroende på hur man tolkar ord.
Edit: Jag har ingen åsikt om vem som har rätt eller fel i detta fallet dvs om leverantören har gjort rätt eller fel, för precis som Kindvall har jag inte all fakta så det avstår jag att kommentera.
Redigerat:
Det vi inte vet, är om lås firman satt i system att inte inhämta nödvändig information om dörren och det aktuella låset, just för att få åka ut till kund arbeta en minut för att sedan åka hem och debitera kunden 1600 kr.kindvall skrev:Låsfirmor brukar väl vara rätt så inriktade på att debitera åtgången tid och reskostnad. Det är inte fråga om att "komma ut och titta" gratis på jobb, oftast är ju jobben så små att det inte går att räkna in sånt.
Den låssmeden kan ju tillbringa resten av dagen till att skriva här på forumet!
Jag är ganska säker på att en erfaren låssmed hade bidragit med den informationen utan att behöva besöka kunden.
Förmodligen så har inte erfarna låssmeder tid att besöka detta forum på grund av alla jobb!
JAG TROR TS TROLLAR, tre saker som jag tycker är mysko.
1. TS bokar in en låssmed utan något konkret datum förutom "kommer efter helgen" och därefter dyker låssmeden upp efter senare månad, låter inte troligt, hur ofta bokar man utan att få ett konkret datum?
2. TS låter låssmeden lämna kvar nya ej fungerade låset utan att protestera.
3. TS har tills idag enligt tråden inte tagit kontakt med låssmeden för att få en förklaring alt. bestrida fakturan, utan TS har betalat fakturan.
It just aint right!
1. TS bokar in en låssmed utan något konkret datum förutom "kommer efter helgen" och därefter dyker låssmeden upp efter senare månad, låter inte troligt, hur ofta bokar man utan att få ett konkret datum?
3. TS har tills idag enligt tråden inte tagit kontakt med låssmeden för att få en förklaring alt. bestrida fakturan, utan TS har betalat fakturan.
It just aint right!
Om du läser hela tråden så hittar du nog en del svar.Napster skrev:JAG TROR TS TROLLAR, tre saker som jag tycker är mysko.
It just aint right!![]()
1. Var föräldraledig och därmed hemma och behövde inte exakt klockslag. Eftersom jag hade bråttom så valde jag att de skulle komma så fort de kunde.
2. Om du läser så ser du att jag sade till låsteknikern att jag tyckte det var fel.
3. Om du läser tråden så ser du att jag skrev flera mail till firman för att lösa fakturan. Initialt fick jag inga svar överhuvudtaget utan bara en påminnelse med hot om inkasso. Nu har jag kontakt med chefen men fortfarande ingen lösning.
Jag har lärt mig mycket av den här affären och fått kloka råd i tråden. Tycker inte heller att det är glasklart vem som har rätt utan ville bara veta hur ni resonerar.
Till de som förutsätter det var jag som brast i kommunikationen (hur det nu kan ligga bara på ena parten) så kan jag säga att det tycker tydligen inte låsteknikern. Han har på mail skrivit att det var omöjligt för honom att veta hur spanjoletten var monterad. Inte ens om jag hade skickat ett kort i förväg hade han kunnat förutspå hur det skulle gå.
Till de som förutsätter det var jag som brast i kommunikationen (hur det nu kan ligga bara på ena parten) så kan jag säga att det tycker tydligen inte låsteknikern. Han har på mail skrivit att det var omöjligt för honom att veta hur spanjoletten var monterad. Inte ens om jag hade skickat ett kort i förväg hade han kunnat förutspå hur det skulle gå.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Strikt formellt så är det inte helt lätt att avgöra vem som har rätt här. Men om utgångspunkten är att du har beställt en montering av lås, och hantverkaren har inte utfört beställningen, så skall du heller inte betala.
Och det verkar även vara den inställning som seriösa hantverkare har. I sammanhang där den här typen av situationer är vanlig, så är det brukligt att företag specifikt varnar för att det kan uppstå en felsökningskostnad, eller undersökningskostnad, även om man sedan inte går vidare med hela arbetet. Typfallet är väl elektronikreparationer, där det redan innan en reparation påbörjas kan vara klart att det är stor risk att felet kostar orimligt mycket att laga, i förhållande till värdet av apparaten.
I min ungdom arbetade jag extra på en TV service verkstad. Vi hade ett system med "startkostnad" som alltid debiterades, även i de fall en TV visade sig vara "slut". Men det kommunicerades tydligt. I fall där vi på felbeskrivningen såg att det var typ 30% risk att felet skulle bli väldigt dyrt så varnade vi i förväg, och lade på en felsökningskostnad, som bara debiterades om reparationen avbröts.
Men sedan hade vi standardfel där man på felbeskrivningen såg att det med 95% sannolikhet var ett känt fel, med rimlig kostnad, visade det sig vara en av de 5% som det inte stämde på, så fick man bjuda på felsökningskostnaden.
Och det verkar även vara den inställning som seriösa hantverkare har. I sammanhang där den här typen av situationer är vanlig, så är det brukligt att företag specifikt varnar för att det kan uppstå en felsökningskostnad, eller undersökningskostnad, även om man sedan inte går vidare med hela arbetet. Typfallet är väl elektronikreparationer, där det redan innan en reparation påbörjas kan vara klart att det är stor risk att felet kostar orimligt mycket att laga, i förhållande till värdet av apparaten.
I min ungdom arbetade jag extra på en TV service verkstad. Vi hade ett system med "startkostnad" som alltid debiterades, även i de fall en TV visade sig vara "slut". Men det kommunicerades tydligt. I fall där vi på felbeskrivningen såg att det var typ 30% risk att felet skulle bli väldigt dyrt så varnade vi i förväg, och lade på en felsökningskostnad, som bara debiterades om reparationen avbröts.
Men sedan hade vi standardfel där man på felbeskrivningen såg att det med 95% sannolikhet var ett känt fel, med rimlig kostnad, visade det sig vara en av de 5% som det inte stämde på, så fick man bjuda på felsökningskostnaden.
Ja, ansvaret för bra kommunikation bör ju till stor del ligga hos låsteknikern, som fackman.
Om han vet att han omöjligt kan veta hur spanjoletten är monterad bör han ju meddela det vid beställningen, och erbjuda att mot bilersättning/timtaxa komma ut och titta på det, innan man börjar beställa delar. I det här fallet var det väl inte ens möjligt att utföra det. I slutändan hade det blivit dyrare (om det var möjligt) alt. i det här fallet hade TS fått betala för vetskapen att det inte gick att utföra, ungefär som nu.
Med den informationen tycker jag nog det är dåligt hanterat av låsteknikern, och att firman borde skriva av fakturan. Om det är en större firma misstänker jag att låsteknikern har krav på sig uppifrån att vara 100% (eller mer) debiterbar.
Om han vet att han omöjligt kan veta hur spanjoletten är monterad bör han ju meddela det vid beställningen, och erbjuda att mot bilersättning/timtaxa komma ut och titta på det, innan man börjar beställa delar. I det här fallet var det väl inte ens möjligt att utföra det. I slutändan hade det blivit dyrare (om det var möjligt) alt. i det här fallet hade TS fått betala för vetskapen att det inte gick att utföra, ungefär som nu.
Med den informationen tycker jag nog det är dåligt hanterat av låsteknikern, och att firman borde skriva av fakturan. Om det är en större firma misstänker jag att låsteknikern har krav på sig uppifrån att vara 100% (eller mer) debiterbar.