Sutteräng skrev:
De gjorde cylindern efter kod på mina nycklar så jag hoppas att de inte har några nycklar.
Nu har det gått flera dagar, antar att fått ett svar gällande frågan, vad har de sagt?

Det tycks vara allmänt vedertaget bland hantverkare och kommunanställda att man ska ha betalt trots att man inte levererar nått av värde.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vill bara poängtera att jag INTE säger att jag har rätt utan bara är intresserad av att veta vad ni tycker. Jag har inte på något sätt förskönat beskrivningen av ärendet till min fördel. Är ingen rättshaverist. Problemet tror jag är att det är ett så stort företag att jag misstänker att jag inte pratade med någon låstekniker vid mitt telefonsamtal utan bara "någon" som tog emot beställningen och meddelade att det skulle gå bra samt uppgav prisuppgift.

Angående byte av dörr så är det absolut något vi ändå planerar men ville ha en "quick fix" under pågående renovering på våningen där vanliga ytterdörren är. Quick fixen blev lite meningslös också när de kom flera veckor senare än utlovat vilket också kan förklara lite av min irritation.

Jag frågade faktiskt specifikt teknikern när han var på plats: "så enda lösningen är att byta dörr". Han svarade "ja" men inget mer. Jag tror inte de byter dörrar. Vi kommer att byta dörr inom kort, men när vi sätter in lås går vi till annat företag.

En 21årig receptionist på ett större företag kan inte svara över telefon på om en cylinder passar din dörr från 1950 eller 2016?
Hade du bett honom/henne däremot skriva ett mail på att de gör ett kostnadsfritt hembesök, hade allt varit bättre för dig nu.
Men tror inte ens 10% av alla låssmeder hade tagit detta jobb.
Du kanske bor 5 mil enkel resa ut i skogen?
Du behöver vara mer tydlig i fortsatta husaffärer och renoveringar! Lycka till!!

patriklarsson skrev:
En 21årig receptionist på ett större företag kan inte svara över telefon på om en cylinder passar din dörr från 1950 eller 2016?
Hade du bett honom/henne däremot skriva ett mail på att de gör ett kostnadsfritt hembesök, hade allt varit bättre för dig nu.
Men tror inte ens 10% av alla låssmeder hade tagit detta jobb.
Du kanske bor 5 mil enkel resa ut i skogen?
Du behöver vara mer tydlig i fortsatta husaffärer och renoveringar! Lycka till!!
Nej jag bor mitt i stan. Vem jag pratade med vet jag inte men uppenbarligen någon som hade mandat att offerera tjänster på firman och det borde inte vara min sak att avgöra dennes kompetens.

• Gilla
Ulric och 7 till
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Det är inte kundens problem om en representant för ett företag utlovar något. Det skulle bli en helt orimlig situation om man lade över det ansvaret på kunden utan har någon anställd överskridits sina befogenheter antingen medvetet eller av rent oförstånd så är det företagets problem.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Så du har en skriftlig specificerad offert på detta arbete, vad som ska ingå och inte, samt vad det ska kosta?
Skulle inte tro det och nu gnäller du på för att du själv gjort misstaget att betala en faktura du själv anser vara felaktig.
Jag har gjort många misstag i mitt liv och försöker lära mig läxan varje gång, det hjälper inte att gnälla och tro man kan vrida tillbaka klockan.
Om du hade spenderat en timme här på forumet INNAN du kontaktade låsfirman, hade du insett att du behöver ha allting skriftligt, eller hur man bestrider en faktura.
Nu är det helt enkelt försent att gnälla över det! Mitt sista inlägg i denna tråd.

Man kan ju tycka vad man vill om just den här händelsen, det är helt OK.
Men jag är väldigt nyfiken på hur man resonerar om man TROR att det inte kostar så fort hantverkarn glider in på uppfarten men sin servicebil.
Det är ju en så total frånvaro av verklighetsuppfattning att jag blir mållös.

Låssmeden har ju inte bara valt första bästa kåk, hoppat ur bilen och tänkt "den här jäveln ska jag skinna på pengar". Jobbet var faktiskt beställt, sen gick det inte så som TS tänkt sig men det hör ju inte hit.

• Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Felet är ju att firman inte kontrollerar förutsättningarna. Det är där felet ligger. Och det hade inte varit svårt att be TS skicka över några bilder.

• Gilla
ghoti och 3 till
  • Laddar…
Sutteräng skrev:
De gjorde cylindern efter kod på mina nycklar så jag hoppas att de inte har några nycklar.
Ok då förstår jag att du fick betala låscylindern när den är beställd.

Har själv råkat ut för att ett v v s-företag gjorde samma sak mot mig, och blev helt paff, p g a
den fräckhet som medföljde kontakten.
M a o faktura, utan att någon först aktivt hade åtgärdat felet i huset under viss arbetstid,
förutom att deras anställde tittade in väldigt snabbt och sa att han skulle återkomma en annan dag, då han dök upp kl 15.30 fredag afton, och ansåg sig inte hinna med åtgärden just då.
Det var en vattenkoppling, som behövde bytas ut, vilket ett annat företag senare gjorde.
Nämnas ska även göras att det första vvs-företaget finns endast 1, 5 mil bort och
alltså i närområdet.
Verkligen otrevligt att vara med om sådana metoder, men jag betalade p g a rädsla för senare betalningsanmärkning det som stod på fakturan, alltså 1000:-, istället för att bråka och strida för min
egentliga rätt, även om jag hade rätten på min sida.
Viktigt tror jag är att se ifall varje kontaktad hantverkare/konsult finns med i något branschförbund med vissa regler.

Sutteräng skrev:
Har fått problem med en av de större låsföretagen i stan. Är det bara jag som tycker det här är fel eller är jag bara snål?

Vår altandörr går inte att låsa och låsa upp utifrån vilket vi önskade ha åtgärdat för att kunna använda detta även som ingång. Ringde företaget och förklarade vilken funktion vi önskade. Det skulle inte vara några problem och jag förklarade så gott jag kunde vilket handtag vi hade osv. De skulle dyka upp "efter helgen" och montera nytt handtag och låskolv. En månad senare dyker de upp. Han tittar snabbt på dörren öppnar den och säger att spanjoletten är ovanlig och att han inte kan montera det han har med sig.

Fakturan kommer sedan på 1650 kr. Den är specificerad till 1h arbetskostnad, bilersättning, förbrukningsmaterial samt låskolven. Alltså samma pris som jag skulle betalat även om installationen lyckats. Efter att ha bråkat i flera mail har de gått med på att ta låskolven i retur (500 kr) men jag ska fortfarande betala full arbetskostnad.

Är detta rimligt? Jag hade bara beställt en funktion. Hur det skulle utföras och om det går eller inte borde väl proffsen få avgöra utan att fakturera full avgift? Hade de informerat från början att detta kunde bli utfallet så hade jag självklart inte beställt tjänsten.

Nils82 skrev:
Man kan ju tycka vad man vill om just den här händelsen, det är helt OK.
Men jag är väldigt nyfiken på hur man resonerar om man TROR att det inte kostar så fort hantverkarn glider in på uppfarten men sin servicebil.
Det är ju en så total frånvaro av verklighetsuppfattning att jag blir mållös.
Jag är nyfiken på hur man resonerar om man tror att bara man glider in på en uppfart så ska man få betalt, oavsett resultat.
Ett jobb är beställt och hantverkaren klarar inte av att leverera enligt beställning. Inga konstigheter.

Angående verklighetsuppfattning så verkar för många hantverkare leva i tron att deras blotta existens är Guds gåva till husägarna. Risken för misslyckade jobb bör i de flesta fall ligga hos hantverkaren (om inte jobbet _är_ av riskkaraktär men då avtalar man det i förväg). Detta blir hantverkarens incitament för att inte "glida in på uppfarter" och lite på vinst och förlust försöka fixa saker.
Kostnaden för risken får bakas in i priset för jobb som faktiskt utförs och kan faktureras.
På det sättet blir marknaden självsanerande.
Duktiga och/eller väl förberedda kan ta bra betalt, andra får inget betalt. Mycket enkelt.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Sutteräng skrev:
Vi kommer att byta dörr inom kort, men när vi sätter in lås går vi till annat företag.
Men ska du inte ha cylindern då? Du kommer ju behöva den till den nya dörren?

Om jag inte missuppfattat TS svar på en av mina frågor så har TS idag följande låsanordning, http://www.assaoem.se/sv/site/assao...rhandtag/handtagstillbehor/Handtagssparr-840/
och då antagligen även följande spanjolett, http://www.assaoem.se/sv/site/assao.../spanjolett-for-fonsterdorr/Spanjolett-S1101/ eller liknande icke låsbar.

För att kunna sätta låscylinder på utsidan så måste det vara följande spanjolett, http://www.assaoem.se/sv/site/assao...erdorr/lasbara-spanjoletter/Spanjolett-S3101/ eller liknande låsbar.

Det är denna biten av faktaframtagning som låsföretaget måste ha kompetens till att göra innan dom kan säga att dom kan göra jobbet och till vilket pris.

När jag skulle byta vår spanjolett pratade jag först med låssmeden som sa var jag kunde hitta "beställningsblankett", dom sa även vilka mått som var extremt viktiga att mäta rätt. När jag sedan skulle lägga beställningen så tog jag några kort på dörren å hade med mig till låssmeden tillsammans med beställningsblanketten. Bytet gick ganska smidigt, det blev lite extraarbete men det berodde på att vi valde en spanjolett med både kilar & hakar istället för bara kilar. Dörr med hakar är svårare att bryta upp än en med kilar.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Men ska du inte ha cylindern då? Du kommer ju behöva den till den nya dörren?
Känns nog bättre att köpa ny cylinder från annan firma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.