30 314 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Faktura trots att hantverkaren inte kunde utföra jobbet
Sutterräng har väl lärt sig något på detta, t ex att vissa svar inte är mycket att ha. Jag föreslår följande i framtiden: om det gäller större arbeten så är skriftliga överenskommelser att rekommendera, men om ett företag vill ha betalt för ett arbete som inte är utfört, betala inte utan bestrid fakturan skriftligt. Ingenting kan hända innan en domstol har sagt sitt och då kan man ändra sig om det känns obehagligt eller så hinner man skaffa hjälp.
Man kan nog utgå ifrån att om man anlitar ett professionellt företag, så är det deras ansvar att ta reda på förutsättningarna för att arbetet ska gå att utföra; troligen genom att fråga dig, men företaget kan naturligtvis inte räkna med svar som gäller avancerade förhållanden som kunden rimligtvis inte kan känna till. I sådana fall får de undersöka saken själv först OCH meddela om detta kostar pengar. Den orolige frågar lämpligen vad som kostar innan något görs.
I det aktuella fallet verkar det ganska klart att företaget har gjort fel, så betalning skulle inte ha gjorts för det som inte har utförts. Till sist, den som behöver hjälp i dylika ärenden vänder sig med fördel till http://www.hallakonsument.se/ där man både kan läsa vad konsumentlagar säger och fråga om hjälp.
P.S. Det vettiga företaget kommer naturligtvis inte ens på tanken att be om betalt för ett dåligt jobb eller annat misslyckande.
Man kan nog utgå ifrån att om man anlitar ett professionellt företag, så är det deras ansvar att ta reda på förutsättningarna för att arbetet ska gå att utföra; troligen genom att fråga dig, men företaget kan naturligtvis inte räkna med svar som gäller avancerade förhållanden som kunden rimligtvis inte kan känna till. I sådana fall får de undersöka saken själv först OCH meddela om detta kostar pengar. Den orolige frågar lämpligen vad som kostar innan något görs.
I det aktuella fallet verkar det ganska klart att företaget har gjort fel, så betalning skulle inte ha gjorts för det som inte har utförts. Till sist, den som behöver hjälp i dylika ärenden vänder sig med fördel till http://www.hallakonsument.se/ där man både kan läsa vad konsumentlagar säger och fråga om hjälp.
P.S. Det vettiga företaget kommer naturligtvis inte ens på tanken att be om betalt för ett dåligt jobb eller annat misslyckande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om det nu är svårt att bedöma så är väl firman hyffsat oseriös som svarar att de kan fixa det utan att kolla på grejerna?xdigger skrev:Finns anledning till att fler och fler företagare vägrar jobba för privatpersoner. Låsjobb kan vara svåra att bedöma, självklart ska han betala. För oavsett vad så har dom kört ut och konstaterat, självklart ska inte kunden stå för materialet dock. Om några år kommer det gnällas på Byggahus.se att ni inte får tag på hantverkare. Då kan ni läsa igenom denna tråd igen.
I mitt jobb så dyker det ibland upp ärenden som kan vara svårbedömda, men då säger jag det till kunden, istället för att låtsas fixa det och sen skicka en faktura.
Jag har själv haft kontakt med hantverkare av olika slag som antingen sagt:
* tyvärr hinner vi inte just nu
* vi kan kolla på det, men vi måste fakturera restid oavsett
* Vi kan fixa det på 5-10 minuter, men har en minidebitering på 2 timmar plus framkörning.
Alla ovanstående är helt ok, för de är tydliga med att de inte hinner eller är osäkra etc. Värre är det med de som säger "vi kommer" och sen inte dyker upp eller de se säger att de fixar och sen inte kan som i TS fall.
Vilka firmor handlar du helst ifrån?
Hade firman varit lite smarta och vilja slippa hamna i liknande problem så hade man informerat att:
1. Resekostnad och arbetstid utgår alltid vid hembesök .
2. Låscylindern är byggd / beställd för din nyckel och är efter vi beställt den inte möjlig att returnera.
3.Säkerställt att det varit möjligt att göra om dörren enligt kunds önskemål innan man lovat ett pris.
Nu verkar man ju bara ha gett ett pris och beställt saker till det och åker dit på vinst och förlust ,med ett pris för att "ordna allt" så blir det väldigt svårt att ta betalt när man nu inte lyckades åstadkomma någonting. Att anta att kunden vill betala för låsfirmans okunskap / brist på att ta reda på vad för saker kunden har så hade jag nog vägrat hela beloppet ,särskillt om låsfirman bara fakturerar och inte har lämnat låscylindern hos kunden istället för att höra av sig till kunden och berätta läget och komma fram till en hur gör vi nu ska vi byta dörr eller vad.
Särskillt när man kommer x antal veckor senare än man skulle.
Hade firman däremot från start varit tydliga med info om kostnader och lagt till info att det kan vara problem om du har "fel" dör eller lås men "vill du att vi kommer ut och försöker" så kan man väl acceptera att viss kostnad för tid och resa utgår oavsett resultat.
Tyvärr så verkar ju många hantverkare tro att allt är kundens fel och att alla kostnader för misslyckanden skall debiteras på kund för att man inte vill jobba gratis, Visst vi vill alla ha betalt men se då till att lämna tydliga offerter som innehåller allt kunden kommer debiteras , men tyvärr så har många hantverkare tradition av att säga ett pris för att få jobbet men ett helt annat på fakturan. Betala avtalat pris om inte hantverkaren har vett att höra av sig och förklara varför det nu blivit ett helt annat pris.
1. Resekostnad och arbetstid utgår alltid vid hembesök .
2. Låscylindern är byggd / beställd för din nyckel och är efter vi beställt den inte möjlig att returnera.
3.Säkerställt att det varit möjligt att göra om dörren enligt kunds önskemål innan man lovat ett pris.
Nu verkar man ju bara ha gett ett pris och beställt saker till det och åker dit på vinst och förlust ,med ett pris för att "ordna allt" så blir det väldigt svårt att ta betalt när man nu inte lyckades åstadkomma någonting. Att anta att kunden vill betala för låsfirmans okunskap / brist på att ta reda på vad för saker kunden har så hade jag nog vägrat hela beloppet ,särskillt om låsfirman bara fakturerar och inte har lämnat låscylindern hos kunden istället för att höra av sig till kunden och berätta läget och komma fram till en hur gör vi nu ska vi byta dörr eller vad.
Särskillt när man kommer x antal veckor senare än man skulle.
Hade firman däremot från start varit tydliga med info om kostnader och lagt till info att det kan vara problem om du har "fel" dör eller lås men "vill du att vi kommer ut och försöker" så kan man väl acceptera att viss kostnad för tid och resa utgår oavsett resultat.
Tyvärr så verkar ju många hantverkare tro att allt är kundens fel och att alla kostnader för misslyckanden skall debiteras på kund för att man inte vill jobba gratis, Visst vi vill alla ha betalt men se då till att lämna tydliga offerter som innehåller allt kunden kommer debiteras , men tyvärr så har många hantverkare tradition av att säga ett pris för att få jobbet men ett helt annat på fakturan. Betala avtalat pris om inte hantverkaren har vett att höra av sig och förklara varför det nu blivit ett helt annat pris.
Jag klappar varken mig själv eller någon annan hantverkare på axeln mer än nödvändigt. Jag kan bara konstatera att TS inte var i begrepp att utföra något med denna dörr pga okunskap/förutsättningar eller dyl.martin_74 skrev:Jag är nyfiken på hur man resonerar om man tror att bara man glider in på en uppfart så ska man få betalt, oavsett resultat.
Ett jobb är beställt och hantverkaren klarar inte av att leverera enligt beställning. Inga konstigheter.
Angående verklighetsuppfattning så verkar för många hantverkare leva i tron att deras blotta existens är Guds gåva till husägarna. Risken för misslyckade jobb bör i de flesta fall ligga hos hantverkaren (om inte jobbet _är_ av riskkaraktär men då avtalar man det i förväg). Detta blir hantverkarens incitament för att inte "glida in på uppfarter" och lite på vinst och förlust försöka fixa saker.
Kostnaden för risken får bakas in i priset för jobb som faktiskt utförs och kan faktureras.
På det sättet blir marknaden självsanerande.
Duktiga och/eller väl förberedda kan ta bra betalt, andra får inget betalt. Mycket enkelt.
När så låssmeden konstaterar att önskat jobb inte kan genomföras har TS endast fått en enda sak, nämligen information om rådande förutsättningar.
Slarvig sagt kan man säga att TS köpt sig en ynka bit av kunskap......och i vår bransch är det INTE gratis, som i så många andra brancher.
När jag beställer något av hantverkare, bilmekaniker eller liknande så brukar jag skicka ett mail där jag förklarar vad jag vill ha gjort, hur jag tänker mig att arbetet ska utföras och hur förutsättningarna ser ut. Jag brukar också skriva ut det och ge till dem.
Även om det är proffset som borde ta reda på detta så är jag medveten om att alla proffs inte alltid agerar professionellt. Dessutom minskar risken att jag får betala för att de ska åka och hämta grejor. Och strular de till det ändå så kan de inte komma och hävda att "det visste jag inte" eller liknande. Jag har haft nytta av detta flera gånger i diskussioner om vem som ska stå för kostnaderna för ett strul.
Även om det är proffset som borde ta reda på detta så är jag medveten om att alla proffs inte alltid agerar professionellt. Dessutom minskar risken att jag får betala för att de ska åka och hämta grejor. Och strular de till det ändå så kan de inte komma och hävda att "det visste jag inte" eller liknande. Jag har haft nytta av detta flera gånger i diskussioner om vem som ska stå för kostnaderna för ett strul.
Redigerat:
Det som ingen verkar förstå är att ts och hantverkaren kommit ihop sig när låskillen dels kommer 1 månad försent och att han inte kunde fixa det på en gång. Ingen normal person tittat bara in och säger " nehe du, detta går inte fixa" sen bara drar därifrån utan att erbjuda sig att skaffa grejer och fixa det vid ett senare tillfälle.
Om då ts har sagt något i stil med att jag ringer nån annan låsfirma, då är det klart att ts får en faktura på den arbetstimma som hantverkaren lagt ner på att ta sig dit.
Däremot är det orimligt att ta betalt för reservdelen, om inte beställaren bestämt vilken vara som ska beställas. Tex om beställaren ange ett artikelnummer eller liknande på varan som vart beställd.
Om då ts har sagt något i stil med att jag ringer nån annan låsfirma, då är det klart att ts får en faktura på den arbetstimma som hantverkaren lagt ner på att ta sig dit.
Däremot är det orimligt att ta betalt för reservdelen, om inte beställaren bestämt vilken vara som ska beställas. Tex om beställaren ange ett artikelnummer eller liknande på varan som vart beställd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu vet jag inte om du menar hantverkarbranchen i stort eller låssmedsbranchen. I det här fallet verkar det iofs vara så att varken proffs eller amatör hade kunskapen. Om proffsen hade haft kunskap så hade de inte lovat att fixa något som. Inte gick att fixa, så att få kunskap verkar inte bara kosta för en utan också ge pengar till en part. Märklig branch där man tar betalt för okunskap.Nils82 skrev:
Vi var inte alls osams på plats. Det var faktiskt precis som du säger att han konstaterade på 5 min att det här inte går och jag fick inte intrycket av att det gick att lösa på något annat sätt. Han lämnade låscylinern kvar och sa att den skulle jag bli tvungen att betala för, vilket jag förstås sa att jag tyckte var konstigt med tanke på allt som sagts ovanför. Sedan åkte han. Min förvåning kom när fakturan sedan trillade in några veckor senare och han fakturerade även för arbetstid, reseersättning och förbrukningsmaterial (vilket förbrukningsmaterial går åt för att öppna en dörr och säga att det inte går?).docboy skrev:Det som ingen verkar förstå är att ts och hantverkaren kommit ihop sig när låskillen dels kommer 1 månad försent och att han inte kunde fixa det på en gång. Ingen normal person tittat bara in och säger " nehe du, detta går inte fixa" sen bara drar därifrån utan att erbjuda sig att skaffa grejer och fixa det vid ett senare tillfälle.
Hej Nils 82!
Tala gärna om för mig vilket företag du representerar så jag slipper riskera att anlita dig och ditt företag.
Detta gäller även andra företagare som gnäller som en stucken gris så fort någon klagar på en faktura!
Denna låssmed ska vara glad över att det inte var hos mig han landade!
Tala gärna om för mig vilket företag du representerar så jag slipper riskera att anlita dig och ditt företag.
Detta gäller även andra företagare som gnäller som en stucken gris så fort någon klagar på en faktura!
Denna låssmed ska vara glad över att det inte var hos mig han landade!
Redigerat:
Vem pratar du med ?Stegväxellåda skrev:
Ts kunde inte göra jobbet själv och la därför en beställning till en låssmed. Denne konstaterade att TS önskan inte gick att genomföra pga att därför hit och därför dit.-RB- skrev:
Därigenom har TS endast fått kunskap/vetskap om detta. Själva funktionen uteblev. Därför menar jag att man kan anse att TS endast köpt sig en gnutta kunskap. Ofrivilligt men ändå........