Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har fått följande offert från Elvy:

Erbjudande

Kostnad:
– 2 975 kr/månad
– 0 kr installation

Ingår:
– All uppvärmning (upp till 22 grader) samt varmvatten ingår
i abonnemanget och påverkar inte Energipotten
– För hushållet har du en energipott på 4 203 kWh/år
– Service och underhåll av din energianläggning under avtalsperioden

Investeringsvärde:
377 200 kr
Energiabonnemanget

Avtalet löper i 15 år. Under denna tid är det vi som ansvarar för service och underhåll. I priset ingår allt som krävs för uppvärmning upp till 22 grader samt en energipott för hushållsel. Elnätskostnad ingår inte.

ELVY ansvarar endast för levererad och installerad hårdvara, det vill säga värmepump, solpaneler, växelriktare och batteri. ELVY ansvarar inte för fastighetens rörsystem, element, golvvärme eller annan intern distribution (sekundärsidan) och bär därmed inget ansvar för läckage, värmebrist, följdskador eller andra skador som härrör från eller orsakas av dessa delar. Driftstopp eller maskinfel i den av ELVY levererade värmekällan som medför utebliven värmeproduktion omfattas dock av ELVY:s ansvar.

Följande ingår:
Outdoor unit - 10.6kW (EPRA12EW1)
Daikin Altherma Top Grade 3 (ETVH12S23E9W)

Solar Panel 440W
  • 6 kW
Ferroamp Force-H3 29.2 kWh
Batteri
  • 29.17 kWh / 33.79 kW

Vi har en lastgammal kinavärmepump som sjunger på sista versen. Klarar sällan av att ge 20 grader på vintern. Monoblock så ingen innedel, ingen vvb i den.

Elförbrukning på knappa 12000 kWh om året p.g.a. snålning.

Just nu knappa 100 m2, mest radiatorer. Värmepump valt för framtida ca 140 m2.

Kommentarer?
Tja, jag har ju skrivit förut i tråden, så du kan läsa det. Men jag säger att du ska köra på det!

• Gilla
thomppa
  • Laddar…
J Jerker63 skrev:
Tja, jag har ju skrivit förut i tråden, så du kan läsa det. Men jag säger att du ska köra på det!
Jag är ju lite tveksam om vi verkligen har nytta av solceller och batteri då vi inte har mycket solljus på taket här p.g.a. skog och berg. Kanske vore endast en LVVP vara tillräckligt.

Redigerat:
Unikt namn
Har du bara 4000kwh hushållsel?
Elnätavgifterna kommer ju ändå komma....

Jag hade tagit in offert på samma pump genom en lokal installatör så det fanns något att jämföra med.

Kolla gärna på hur förhållandet mellan Elhandel och elnät är på dina räkningar över tid. För mig är nätavgiften högre många månader.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har fått följande offert från Elvy:

Erbjudande

Kostnad:
– 2 975 kr/månad
– 0 kr installation

Ingår:
– All uppvärmning (upp till 22 grader) samt varmvatten ingår
i abonnemanget och påverkar inte Energipotten
– För hushållet har du en energipott på 4 203 kWh/år
– Service och underhåll av din energianläggning under avtalsperioden

Investeringsvärde:
377 200 kr
Energiabonnemanget

Avtalet löper i 15 år. Under denna tid är det vi som ansvarar för service och underhåll. I priset ingår allt som krävs för uppvärmning upp till 22 grader samt en energipott för hushållsel. Elnätskostnad ingår inte.

ELVY ansvarar endast för levererad och installerad hårdvara, det vill säga värmepump, solpaneler, växelriktare och batteri. ELVY ansvarar inte för fastighetens rörsystem, element, golvvärme eller annan intern distribution (sekundärsidan) och bär därmed inget ansvar för läckage, värmebrist, följdskador eller andra skador som härrör från eller orsakas av dessa delar. Driftstopp eller maskinfel i den av ELVY levererade värmekällan som medför utebliven värmeproduktion omfattas dock av ELVY:s ansvar.

Följande ingår:
Outdoor unit - 10.6kW (EPRA12EW1)
Daikin Altherma Top Grade 3 (ETVH12S23E9W)

Solar Panel 440W
  • 6 kW
Ferroamp Force-H3 29.2 kWh
Batteri
  • 29.17 kWh / 33.79 kW

Vi har en lastgammal kinavärmepump som sjunger på sista versen. Klarar sällan av att ge 20 grader på vintern. Monoblock så ingen innedel, ingen vvb i den.

Elförbrukning på knappa 12000 kWh om året p.g.a. snålning.

Just nu knappa 100 m2, mest radiatorer. Värmepump valt för framtida ca 140 m2.

Kommentarer?
Så en total kostnad på runt 700000 kr för el i 15 år?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så en total kostnad på runt 700000 kr för el i 15 år?
Inte bara för el utan också för värmepump, solceller och batteri.

Attitudeswe
Låter sjukt dyrt.

Senaste åren med 2 elbilar och LLVP uppvärmd villa med helelektrisk VVB och utan egen elproduktion (19.000kWh/år) så har jag betalat 30.000kr/år för nät(20kkr)+handel(10kkr).

Varför betala 16.000kr/år mer för att hyra sin värmepump? Måste väl gå att låna 100.000kr om man nu har en trasig pump/elpanna och saknar pengar.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Låter sjukt dyrt.

Senaste åren med 2 elbilar och LLVP uppvärmd villa med helelektrisk VVB och utan egen elproduktion (19.000kWh/år) så har jag betalat 30.000kr/år för nät(20kkr)+handel(10kkr).

Varför betala 16.000kr/år mer för att hyra sin värmepump? Måste väl gå att låna 100.000kr om man nu har en trasig pump/elpanna och saknar pengar.
Man får en anläggning som man har garanti på under 15 år. Om du köper en värmepump är det normalt 3-5 års garanti. Solceller har en livslängd på allra minst 25 år, batterier för stationär lagring har också längre livslängd än 15 år. En VP kan mycket väl leva 20 år och byter man kompressor så kan den leva ännu längre. Så efter att man är löst från avtalet och anläggningen tillfaller en så har man den kvar. Skulle man sälja huset så har det mycket högre värde än utan anläggningen.

I mitt fall var det så att jag behövde en ny VP samtidigt som jag förberedde försäljning av huset (vilket pågår nu) och det skulle inte gynna mig att höja lånet på huset precis innan försäljning, så detta kom som en skänk från ovan.

Attitudeswe
Som (förstagångs)köpare så är det klart man värderar stora pantbrev mer än inga pantbrev.

Som köpare skulle jag inte lockas jättemycket av en massa föråldrad teknik nån annan valt och som jag kommer behöva punga ut tusenlappar/månad i 15 år för.

Är hag förstahångssköpare med karriär och barn framför mig så vill jag ha minimal månadskostnad vid tillträdet och kunna uppgradera boendet utan att behöva flytta.

Jag skulle hellre köpa ett smart 30kWh hembatteri om 5år för 30.000kr än ett dumt 15kWh idag för 50.000kr t.ex.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag skulle hellre köpa ett smart 30kWh hembatteri om 5år för 30.000kr än ett dumt 15kWh idag för 50.000kr t.ex.
Med det resonemanget ska man aldrig köpa nåt för det kommer alltid nåt bättre. (F.ö. så fick jag 25 kWh batteri.)

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag har 120kWh på hjul. 0kWh i huset och inga paneler.

• Screenshot_20260810-230449.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
J Jerker63 skrev:
Med det resonemanget ska man aldrig köpa nåt för det kommer alltid nåt bättre. (F.ö. så fick jag 25 kWh batteri.)
Du har ju framförallt begränsat valmöjligheten hos köparen av huset.

Du får du väl snart facit på om det är bra för köpeskillingen eller inte antar jag....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.