40 687 läst ·
178 svar
41k läst
178 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
Trevligt med en uppdatering på hur det har gått med din anläggning.J Jerker63 skrev:Nu har jag haft abonnemanget 5 hela månader, augusti t.o.m. december. Jag har jämfört kostnaderna med samma period förra året. (Alltså totala kostnaden för förbrukningsel (minus det solcellerna gav) och nätavgifter.) Jag hade redan solceller, så de installerade LLVP och 25 kWh batterier. Investeringsvärdet angavs till 307.000:-. (Man får ju inga bidrag eftersom det är Elvy som köper grejerna, inte jag som privatperson.)
Skillnaden i kostnad i snitt per månad blev 240:- dyrare. Det är alltså det jag i praktiken betalar för anläggningen. Detta ska löpa på 15 år. De kommer att räkna upp månadsavgiften med minst 2% eller konsumentprisindex om det är högre.
Extrapolerar man den kostnaden, med en årlig uppräkning på 2%, så blir den totala kostnaden för anläggningen knappt 50.000:-
Jag vet att detta är en väldigt grov uppskattning och det finns vissa felmarginaler på en så kort mätperiod, men det ger ändå en viss indikation på att det är en lönsam affär.
Låter ändå som att ett energiabonemang kan passa för en del, det kommer inte vara för alla. Men för den del kommer det säkert inte bli särskilt mycket skillnad mot om man investerat själv och fått tagit lån.
Hoppas på en uppföljning igen när 12 månder gått!.
Hej på er!
Vi sitter i ungefär samma sits, där vi funderar på att byta värmesystem.
Idag sitter vi med fjärrvärme och har en äldre panna. Denna månaden kostar ”bara” uppvärmningen 10 000 kr, sen tillkommer el och andra kostnader. Som lägst i somras så betalade vi 800 kr i värme. Utslaget på ett år så blir kostnaden ungefär 4 400 kr/mån + el.
Vi har pratat med Elvy och fått en offert på 3800 kr/mån inklusive el + nätavgiften. Trots att kostnaden på sommaren blir högre blir ändå årskostnaden lägre med Elvy jämfört med fjärrvärmen + elen.
Tilläggas att detta är andra året vi bor i huset och detta är andra året i rad som fjärrvärmebolaget har höjt sitt kWh-pris. Vad är det som säger att de inte kommer fortsätta att höja sina priser framöver? Med Elvy är vi bundna i 15 år med samma pris men med fjärrvärmen är vi ju bundna ”för evigt” och med överhängande risk att det kommer bli fler höjningar.
Så i min värld är detta inte så mycket att tänka på egentligen? Vi har väl egentligen inte lust/möjlighet att punga upp de pengarna det krävs att byta värmesystem ur egen ficka och detta känns ju verkligen som rätt väg att gå?! Nästan alla verkar vara skeptiska till detta med hänvisning att det blir billigare om man gör det själv osv.
Jerker63 verkar ju nöjd och jag såg att Zompan också tecknat sig men verkar inte ha skrivit så mycket mer om det.
Eller tänker vi helt fel gällande detta??
Vi sitter i ungefär samma sits, där vi funderar på att byta värmesystem.
Idag sitter vi med fjärrvärme och har en äldre panna. Denna månaden kostar ”bara” uppvärmningen 10 000 kr, sen tillkommer el och andra kostnader. Som lägst i somras så betalade vi 800 kr i värme. Utslaget på ett år så blir kostnaden ungefär 4 400 kr/mån + el.
Vi har pratat med Elvy och fått en offert på 3800 kr/mån inklusive el + nätavgiften. Trots att kostnaden på sommaren blir högre blir ändå årskostnaden lägre med Elvy jämfört med fjärrvärmen + elen.
Tilläggas att detta är andra året vi bor i huset och detta är andra året i rad som fjärrvärmebolaget har höjt sitt kWh-pris. Vad är det som säger att de inte kommer fortsätta att höja sina priser framöver? Med Elvy är vi bundna i 15 år med samma pris men med fjärrvärmen är vi ju bundna ”för evigt” och med överhängande risk att det kommer bli fler höjningar.
Så i min värld är detta inte så mycket att tänka på egentligen? Vi har väl egentligen inte lust/möjlighet att punga upp de pengarna det krävs att byta värmesystem ur egen ficka och detta känns ju verkligen som rätt väg att gå?! Nästan alla verkar vara skeptiska till detta med hänvisning att det blir billigare om man gör det själv osv.
Jerker63 verkar ju nöjd och jag såg att Zompan också tecknat sig men verkar inte ha skrivit så mycket mer om det.
Eller tänker vi helt fel gällande detta??
Tänk såhär.
Oavsett om Elvy eller du installerar värmekällan så kommer du betala vad den kostar. Vidare kommer du betala dina löpande koatnader.
Elvy kommer dessutom vilja plocka ut en vinst på toppen av detta.
Matematiskt är det alltså en sund affär att du köper en egen pump och inte låser dig i ett 15år långt avtal där någon annan ska tjäna pengar.
Men jämfört med i dag går det säkert att få ner månadsavgifterna på olika vis. Kanske kan du installera en liten LLVP om du är skeptisk till att binda mycket kapital i en stor ny pump.
Oavsett om Elvy eller du installerar värmekällan så kommer du betala vad den kostar. Vidare kommer du betala dina löpande koatnader.
Elvy kommer dessutom vilja plocka ut en vinst på toppen av detta.
Matematiskt är det alltså en sund affär att du köper en egen pump och inte låser dig i ett 15år långt avtal där någon annan ska tjäna pengar.
Men jämfört med i dag går det säkert att få ner månadsavgifterna på olika vis. Kanske kan du installera en liten LLVP om du är skeptisk till att binda mycket kapital i en stor ny pump.
Så här tycker jag man kan se det…:M Morbidio skrev:Hej på er!
Vi sitter i ungefär samma sits, där vi funderar på att byta värmesystem.
Idag sitter vi med fjärrvärme och har en äldre panna. Denna månaden kostar ”bara” uppvärmningen 10 000 kr, sen tillkommer el och andra kostnader. Som lägst i somras så betalade vi 800 kr i värme. Utslaget på ett år så blir kostnaden ungefär 4 400 kr/mån + el.
Vi har pratat med Elvy och fått en offert på 3800 kr/mån inklusive el + nätavgiften. Trots att kostnaden på sommaren blir högre blir ändå årskostnaden lägre med Elvy jämfört med fjärrvärmen + elen.
Tilläggas att detta är andra året vi bor i huset och detta är andra året i rad som fjärrvärmebolaget har höjt sitt kWh-pris. Vad är det som säger att de inte kommer fortsätta att höja sina priser framöver? Med Elvy är vi bundna i 15 år med samma pris men med fjärrvärmen är vi ju bundna ”för evigt” och med överhängande risk att det kommer bli fler höjningar.
Så i min värld är detta inte så mycket att tänka på egentligen? Vi har väl egentligen inte lust/möjlighet att punga upp de pengarna det krävs att byta värmesystem ur egen ficka och detta känns ju verkligen som rätt väg att gå?! Nästan alla verkar vara skeptiska till detta med hänvisning att det blir billigare om man gör det själv osv.
Jerker63 verkar ju nöjd och jag såg att Zompan också tecknat sig men verkar inte ha skrivit så mycket mer om det.
Eller tänker vi helt fel gällande detta??
Det finns generellt pengar att spara när man installerar ny värmepump, batteri, solceller etc jämfört med en gammal lösning man haft innan.
Har man pengarna själv så får man även hela besparingen själv. Har man inte det, men är beredd att dela besparingen med någon annan som står för kapitalet/underhåll och service så är det förmodligen en bättre affär än att sitta på en gammal eller ineffektiv lösning.
Tror det är rätt många som inte vill, eller kan lägga ut pengarna för att göra de relativt stora investeringarna. För dem tycker jag modellen som Elvy erbjuder är en intressant lösning!
Finns ju banklån för just energioptimering, men jag skulle aldrig köpa ett hus med det abonomanget (och tror inte många skulle) så kan blir svårt att sälja det. Mycket kan hända på 15år.T thomppa skrev:Så här tycker jag man kan se det…:
Det finns generellt pengar att spara när man installerar ny värmepump, batteri, solceller etc jämfört med en gammal lösning man haft innan.
Har man pengarna själv så får man även hela besparingen själv. Har man inte det, men är beredd att dela besparingen med någon annan som står för kapitalet/underhåll och service så är det förmodligen en bättre affär än att sitta på en gammal eller ineffektiv lösning.
Tror det är rätt många som inte vill, eller kan lägga ut pengarna för att göra de relativt stora investeringarna. För dem tycker jag modellen som Elvy erbjuder är en intressant lösning!
Många bolag har även avbetalning på värmepump, tror Daikin kör 3år räntefri delbetalning.
Men har du inte råd med värmepump så har du nog egentligen inte råd med hus…
Redigerat:
Alternativet att köpa ut anläggningen till restvärde verkar ju finnas. Så om köparen inte är intresserad att att ta över avtalet så finns ju den möjligheten.B buffyin skrev:Finns ju banklån för just energioptimering, men jag skulle aldrig köpa ett hus med det abonomanget (och tror inte många skulle) så kan blir svårt att sälja det. Mycket kan hända på 15år.
Många bolag har även avbetalning på värmepump, tror Daikin kör 3år räntefri delbetalning.
Men har du inte råd med värmepump så har du nog egentligen inte råd med hus…
Ja, och "värdet" är lite subjektivt här. De har ju som självintresse att värdet ska vara högt.B buffyin skrev:
Och i alla fall själv bett om att få en offert från Elvy, ska ändå bli intressant att se vad siffrorna landar på för oss. Att skaffa solceller+batteri låg ändå på radarn, och bergvärmepumpen har max 5 år kvar i sig.
Svarar på mig själv här nu, och är transparent med offerten jag fick.M matthiask skrev:Ja, och "värdet" är lite subjektivt här. De har ju som självintresse att värdet ska vara högt.
Och i alla fall själv bett om att få en offert från Elvy, ska ändå bli intressant att se vad siffrorna landar på för oss. Att skaffa solceller+batteri låg ändå på radarn, och bergvärmepumpen har max 5 år kvar i sig.
Korta svaret är 3400 kr / månaden, för ny bergvärmepump, solceller, batteri (30 kWh). Avgiften avser elhandeln endast, vi har EON. Uppskattad installationskostnad är ca 400 tkr.
Räknar jag baklänges på detta, utifrån vår nuvarande förbrukning så går det jämnt ut om jag räknar på en snittpris för elhandeln inkl moms på 75 öre / kWh. Det är väldigt svårt att sia om framtiden, men historiskt så är det i alla fall ett ganska högt snittpris. Men kanske ändå rimligt med inflation inräknat osv.
Jag tror vår befintliga bergvärmepump har 3-5 år kvar sig, och den äger vi ju, så vår lite kapitalförstöring att slänga den. Förmodligen svår att sälja bara antar jag. Men annars tycker jag väl att deras modell känns ganska bra för att få tekniken enkelt in i huset, utan att behöva göra större investeringar upfront. Man betalar vad det kostar, snittat under 15 år.
Ev. överskott från solceller säljs av Elvy, så det blir deras vinst/uppsida.
Jag är skeptisk till att du skulle betala 400k för motsvarande anläggning om du köper den för egna pengar. Det hafe varit mycket intressant att höra om en offert från någon annan ink estimat på årsförbrukning på cellerna m.m.
Elvu har ju starka incitament till att övetskatta kostnaden eftersom kalkylen då ser bättre ut.
Elvu har ju starka incitament till att övetskatta kostnaden eftersom kalkylen då ser bättre ut.
Ja, jag tror kostnaden för anläggningen är lite saltad. Jag tycker även att den "hushållspott" jag fick som ingick i avtalet var lite väl snål, misstänker att jag skulle hamna utanför den och behöva betala för mer el löpande.Unikt namn skrev:
Jag är skeptisk till att du skulle betala 400k för motsvarande anläggning om du köper den för egna pengar. Det hafe varit mycket intressant att höra om en offert från någon annan ink estimat på årsförbrukning på cellerna m.m.
Elvu har ju starka incitament till att övetskatta kostnaden eftersom kalkylen då ser bättre ut.
Men generellt sett så kommer man förmodligen tjäna på att betala allt själv, i snitt. Annars skulle inte företaget kunna existera. Men tycker ändå att de verkar ha en bra modell som många kommer lockas av. Det är på många sätt som att leasa en bil. Ekonomiskt kan du lika gärna köpa och slippa en mellanhand. Men det kan vara bekvämt att veta att man får ny utrustning, som de servrar, och man behöver bara betala X kronor i månaden (även om X skulle kunna vara mindre om man gjorde lite mer själv).
Tror vi kommer se mer och mer av detta framåt. Framför allt om det blir mer vanligt med batterier.
M matthiask skrev:Ja, jag tror kostnaden för anläggningen är lite saltad. Jag tycker även att den "hushållspott" jag fick som ingick i avtalet var lite väl snål, misstänker att jag skulle hamna utanför den och behöva betala för mer el löpande.
Men generellt sett så kommer man förmodligen tjäna på att betala allt själv, i snitt. Annars skulle inte företaget kunna existera. Men tycker ändå att de verkar ha en bra modell som många kommer lockas av. Det är på många sätt som att leasa en bil. Ekonomiskt kan du lika gärna köpa och slippa en mellanhand. Men det kan vara bekvämt att veta att man får ny utrustning, som de servrar, och man behöver bara betala X kronor i månaden (även om X skulle kunna vara mindre om man gjorde lite mer själv).
Tror vi kommer se mer och mer av detta framåt. Framför allt om det blir mer vanligt med batterier.
75öre/kwh inklusive moms för elen samt framförallt inklusive utrustning och service tror jag många tycker är en bra deal! Räknar du också med att elförbrukningen kommer minska pga effektivare lösning jämfört med vad du har idag?M matthiask skrev:Svarar på mig själv här nu, och är transparent med offerten jag fick.
Korta svaret är 3400 kr / månaden, för ny bergvärmepump, solceller, batteri (30 kWh). Avgiften avser elhandeln endast, vi har EON. Uppskattad installationskostnad är ca 400 tkr.
Räknar jag baklänges på detta, utifrån vår nuvarande förbrukning så går det jämnt ut om jag räknar på en snittpris för elhandeln inkl moms på 75 öre / kWh. Det är väldigt svårt att sia om framtiden, men historiskt så är det i alla fall ett ganska högt snittpris. Men kanske ändå rimligt med inflation inräknat osv.
Jag tror vår befintliga bergvärmepump har 3-5 år kvar sig, och den äger vi ju, så vår lite kapitalförstöring att slänga den. Förmodligen svår att sälja bara antar jag. Men annars tycker jag väl att deras modell känns ganska bra för att få tekniken enkelt in i huset, utan att behöva göra större investeringar upfront. Man betalar vad det kostar, snittat under 15 år.
Ev. överskott från solceller säljs av Elvy, så det blir deras vinst/uppsida.
I kalkylen jag försökte räkna baklänges har jag tagit med att elförbrukningen skulle minska med ca 8000 kWh per år (enligt deras egna prognos). 8000 kWh låter mycket i mina öron (vi använder ca 19000 totalt idag), men utgår från att det främst handlar om förväntan att solel ska tacka all förbrukning många månader.T thomppa skrev:
Dvs jag försökte räkna baklänges på skillnaden med att inte göra någonting alls, och att byta. Vid runt 75 öre / kWh för elhandel fick jag till ungefärlig breakeven. Antaganden:
* Vi fortsätter använda ca 19000 kWh per år (rimligt antagande, kanske tom. går ned lite framåt när den äldsta flyttar ut)
* Prognosen att köpt el skulle minska med 8000 kWh är matchar verkligheten
* Att vi inte går över den "pott" som ingick i fastpriset (allt utöver blir till spotpris)