40 657 läst ·
178 svar
41k läst
178 svar
Energiabonnemang, någon som testat?
De skriver att intäkterna från panelerna ungefär täcker hela kostnaden för el under ett år.
Jag är skeptisk till det, baserat på att ingen jag känner med paneler har det så. Men Elvy kanske installerar en jätteanläggning?
Jag är skeptisk till det, baserat på att ingen jag känner med paneler har det så. Men Elvy kanske installerar en jätteanläggning?
Antar att Elvy drar av elbilsförbrukningen från potten. Kan du se hur mycket du har kvar av potten varje månad, alltså om Elvy delger detta?J Jerker63 skrev:Ska lägga till att vi laddar två elbilar, så förbrukningen är 750 kWh/månaden bara på bilarna. Men hur det blir nu när vi har batteri vet jag inte. Jag vet inte hur Elvy låter oss använda batteriet i konsumtionen. Kanske används det enbart för stödtjänster? Vi laddar elbilarna nästan uteslutande på natten eftersom vi båda jobbar.
Hänger inte riktigt med hur du såg förbrukningen totalt, var det från nätägarens faktura? Vore intressant ifall du kunde speca vad du fick på nätfakturan, med tanke på att Elvy säger "den rörliga delen av nätavgiften sänks avsevärt med hjälp av vår energilösning där vi installerar en värmepump, solceller och batteri". 👍
Den pott man får är beräknad att räcka till normal hushållsel. Har man större förbrukare, som billaddning, så riskerar potten att ta slut och då får man betala för överförbrukningen med aktuellt spotpris.B berberis skrev:Antar att Elvy drar av elbilsförbrukningen från potten. Kan du se hur mycket du har kvar av potten varje månad, alltså om Elvy delger detta?
Hänger inte riktigt med hur du såg förbrukningen totalt, var det från nätägarens faktura? Vore intressant ifall du kunde speca vad du fick på nätfakturan, med tanke på att Elvy säger "den rörliga delen av nätavgiften sänks avsevärt med hjälp av vår energilösning där vi installerar en värmepump, solceller och batteri". 👍
I dagsläget kan man inte själv se hur mycket man har förbrukat av potten men de säger att de jobbar på det.
Ja, jag tittade på nätägarens faktura. Där ser man ju skillnaden mellan året och förra året. Nu hade jag ju redan solceller, så skillnaden i förbrukning borde vara mycket större för den som inte hade solceller eller batteri förut.
Den nya mängden kapital innebär att de nu ser över alla avtal för att se om de kan erbjuda sänkta månadskostnader. Idag blev jag uppringd och fick sänkt med 100:-/månad. Dessutom har de nu nytt i avtalet att om Elvy skulle gå i konkurs så går finansiärerna in och tar över garanti- och serviceavtalet så att det för kunderna är oförändrade förhållanden.
Vi har fått ett erbjudande. För 1000kr per månad ingår: solceller, batteri, all värme och varmvatten utöver det elförbrukning upp till 9000kW. (Ganska billigt pga vi har en ny bergvärmepump som passar deras utrustning). De tar även hand om servicen på värmepumpen. Våra nuvarande elkostnader snittar på 2558 kr, varav elhandeln motsvarar ca 853 per månad. Elnätsavgiften kvarstår på oss.
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Som du förstår så tror jag på det.S Syll skrev:Vi har fått ett erbjudande. För 1000kr per månad ingår: solceller, batteri, all värme och varmvatten utöver det elförbrukning upp till 9000kW. (Ganska billigt pga vi har en ny bergvärmepump som passar deras utrustning). De tar även hand om servicen på värmepumpen. Våra nuvarande elkostnader snittar på 2558 kr, varav elhandeln motsvarar ca 853 per månad. Elnätsavgiften kvarstår på oss.
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Betalar dom dina elnärsavgifter också? Hur funkar det?S Syll skrev:Vi har fått ett erbjudande. För 1000kr per månad ingår: solceller, batteri, all värme och varmvatten utöver det elförbrukning upp till 9000kW. (Ganska billigt pga vi har en ny bergvärmepump som passar deras utrustning). De tar även hand om servicen på värmepumpen. Våra nuvarande elkostnader snittar på 2558 kr, varav elhandeln motsvarar ca 853 per månad. Elnätsavgiften kvarstår på oss.
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Nej, elnätsfakturorna betalar man själv. Men så här långt har de blivit lägre än motsvarande månader förra året, antagligen tack vare batteriet och att jag förut hade en sämre LV-VP och en separat VVB. Så mina månadskostnader har minskat totalt sett.Unikt namn skrev:
Varför betala 1000kr för något som kostar ca 853kr?S Syll skrev:Vi har fått ett erbjudande. För 1000kr per månad ingår: solceller, batteri, all värme och varmvatten utöver det elförbrukning upp till 9000kW. (Ganska billigt pga vi har en ny bergvärmepump som passar deras utrustning). De tar även hand om servicen på värmepumpen. Våra nuvarande elkostnader snittar på 2558 kr, varav elhandeln motsvarar ca 853 per månad. Elnätsavgiften kvarstår på oss.
Vår snittförbrukning per månad är 1169 kW inkl värme och varmvatten.
Det som gör det främst attraktivt för oss är att de garanterar 22 grader hemma medan vi snålat oss fram de senaste vintrarna och dragit ner värmen till 19,5 grader.
Det är lång bindningstid på 15 år. Men just bekvämligheten med värmen är väldigt attraktivt för oss.
Det blir ju dyrare sommar jämfört med nu men samtidigt billigare vintertid. Och en jämnare kostnad varje månad över året.
Är det heldumt eller inte?
Då ni har en ny bergvärmepump, så kommer inte Solceller (som ej ger så mycket vintern) och Batteri (som de använder för stödtjänster mer än minska förbrukning) hjälpa er höja inne temperaturen? Detta kan ju också leda till högre elnätsavgift vintern.
Jämnare kostnad är ju bara viktigt om man inte kan hålla i pengarna, ni kan ju redan idag betala 1000kr till ett huskonto där elräkningen dras ifrån.
Kanske Smart styrning av är bergvärmepump och timpris kan vara något?
Det är nog mest lönsamt får sådana som jag, som behövde en ny VP. Jag har fått sänkt månadskostnad och fått VP och batterier på köpet. Ingen kontantinsats, inget lån som påverkar min kreditvärdighet.B buffyin skrev:Varför betala 1000kr för något som kostar ca 853kr?
Då ni har en ny bergvärmepump, så kommer inte Solceller (som ej ger så mycket vintern) och Batteri (som de använder för stödtjänster mer än minska förbrukning) hjälpa er höja inne temperaturen? Detta kan ju också leda till högre elnätsavgift vintern.
Jämnare kostnad är ju bara viktigt om man inte kan hålla i pengarna, ni kan ju redan idag betala 1000kr till ett huskonto där elräkningen dras ifrån.
Kanske Smart styrning av är bergvärmepump och timpris kan vara något?
Det kan det ju vara ett alternativ. Men Elvy köper också in el till batteriet när det är billigare om det inte produceras. Och det ingår smartstyrning. Och service.B buffyin skrev:Varför betala 1000kr för något som kostar ca 853kr?
Då ni har en ny bergvärmepump, så kommer inte Solceller (som ej ger så mycket vintern) och Batteri (som de använder för stödtjänster mer än minska förbrukning) hjälpa er höja inne temperaturen? Detta kan ju också leda till högre elnätsavgift vintern.
Jämnare kostnad är ju bara viktigt om man inte kan hålla i pengarna, ni kan ju redan idag betala 1000kr till ett huskonto där elräkningen dras ifrån.
Kanske Smart styrning av är bergvärmepump och timpris kan vara något?
Beror på om batteriet har både smartstyrning och stödtjänst. Checkwatt gör t.e.x inte det ännu men "jobbar på det". I deras har man ändå bara 50% av batteriet för smartstyrning då de vill kunna ha resten till stödtjänster. Så måste verkligen försäkra sig vad man får.S Syll skrev:
oavsett så skulle et thus med sådant abonnemang vara mindre värt eller skulle inte ens titta på det. Samma som leasade solceller...
Vi har aldrig tänkt att flytta så det ser vi inte som något problem. 😊B buffyin skrev:Beror på om batteriet har både smartstyrning och stödtjänst. Checkwatt gör t.e.x inte det ännu men "jobbar på det". I deras har man ändå bara 50% av batteriet för smartstyrning då de vill kunna ha resten till stödtjänster. Så måste verkligen försäkra sig vad man får.
oavsett så skulle et thus med sådant abonnemang vara mindre värt eller skulle inte ens titta på det. Samma som leasade solceller...