15 739 läst ·
58 svar
16k läst
58 svar
En vanlig dag som elektriker.
Passar väl här.
Ska byta karm på en dörr till ett fryslager, karmen har värme.
1.Dosan märkt Karmvärme, Jo det ser jag ju, kablarna går in där, mer intressant vore vilken central och vilken säkring den går till.
Centralerna ger ingen vägledning, får hitta en medhjälpare som fäller säkringar medan jag mäter, gick en halvtimme bara där.
2. Karmen är byggd på fabrik helt utan tanke på att en del karm behöver bytas, eller att värmekabeln kan ge upp, hålen in i karmen är exakt lika stort som själva kabeln, inte stort nog för hylsan i änden eller den skalade delen av kabeln. Jag får försiktigt med sticksåg ta upp i karmen så jag får ut kablarna.
Nya karmen får jag bearbeta själv för att få dit det igen.
I motsats till föregående elektriker tänker jag märka upp dosan oxå.
Ska byta karm på en dörr till ett fryslager, karmen har värme.
1.Dosan märkt Karmvärme, Jo det ser jag ju, kablarna går in där, mer intressant vore vilken central och vilken säkring den går till.
Centralerna ger ingen vägledning, får hitta en medhjälpare som fäller säkringar medan jag mäter, gick en halvtimme bara där.
2. Karmen är byggd på fabrik helt utan tanke på att en del karm behöver bytas, eller att värmekabeln kan ge upp, hålen in i karmen är exakt lika stort som själva kabeln, inte stort nog för hylsan i änden eller den skalade delen av kabeln. Jag får försiktigt med sticksåg ta upp i karmen så jag får ut kablarna.
Nya karmen får jag bearbeta själv för att få dit det igen.
I motsats till föregående elektriker tänker jag märka upp dosan oxå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är en jobbig sträcka så är det okej, men när det skaver mot nåt pendeljärn och man ska göra massa snäva svängar och kabeln är alldeles stel och hal är det inte så jätte kul. Det finns såklart värre jobb😂K KnäckeHäxan skrev:
Vad säger att man inte kan vara förbannad och ha kul samtidigt?J J-banan skrev:
Men du har rätt, det kan ganska fort bli totalt fiasko av hela jobbet, allra helst om man har vinsch också. Det går rätt fort att skava sönder många meter dyr kabel då!
Jag jobbade åt en kabelgrossist för länge sedan. Det var inte roligt att rulla upp 4x300-kvadrats kopparkabel på mindre trummor. Särskilt inte på vintern om kabeln stått ute i kylan...
En del kunder ville ha 10-12 meter 4x120-kvadrats aluminiumkabel upprullad i 60 cm ringar för att kunna få med sig in i något trångt utrymme i ställverket. Vi hade ju maskiner för att rulla kabeln, men jag undrar hur dom gjorde för att räta ut den igen i det trånga utrymmet?
En del kunder ville ha 10-12 meter 4x120-kvadrats aluminiumkabel upprullad i 60 cm ringar för att kunna få med sig in i något trångt utrymme i ställverket. Vi hade ju maskiner för att rulla kabeln, men jag undrar hur dom gjorde för att räta ut den igen i det trånga utrymmet?
Naturen gör sig ofta påmind på många sätt, musskelett i centraler går det 13 av på dussinet.
Den här fläkten blev jag ombedd att göra strömlös och dra bort matningen till. Den har ett litet plåttak över sig som väderskydd, perfekt tyckte en del av naturen.
Den här fläkten blev jag ombedd att göra strömlös och dra bort matningen till. Den har ett litet plåttak över sig som väderskydd, perfekt tyckte en del av naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det sa jag med och monterade 125 dubbla i mitt hus för 27 år sen. (7 rum & kök)Isakare skrev:
Smart o snyggt, uttag kan man inte få för mycket av 👍
I ämnet kök så ägdes mitt hus av en elektriker innan mig, han tänkte till när han renoverade köket, jag har 8 (9) säkringar till bara köket.
Spis/häll 3 fas.
Diskmaskin.
Kyl o frys.
Micro.
Uttag/belysning bänk.
Uttag/belysning vägg o tak.
(9) Ett uttag på en liten väggsnutt mot köket tillhör vardagsrummets säkring.
Finns ändå förgreningssladdar och har kompletterat med ca 10 till 😁
Ja just så.nisse123 skrev:
Jag har faktiskt tidigare postat bild på fågelbo i armatur.
Här, i denna tråd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

