R RiKr skrev:
Helfint manöverskåp på klassiskt kringresande tivoli. Helt öppet för vem som helst att komma åt. Karusell för barn.
Svårt att få i handbromsen…

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är ju egentligen inte alls någon elkoppling (eller jo, det finns ju sådan, men det är inte den som är värsta).

Jag skulle försöka få liv i denna stolparmatur, kvicksilverlampan var utbytt mot en LED-variant, som funkat några år, men nu har säkringen i stolpen börjat lösa, även utan lampa iskruvad.

Gatubelysning öppnad, visar insidan med fågelbo och rusten, samt en tom lampsockel, belägen ovanpå en metallstolpe och omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag öppnar den så hittar jag ett helt fågelbo här.
LED-lampa i gammal stolparmatur full av fågelbo och kablar, på en grön gräsmatta.
Skapa konto

Äggen har legat i rundningen längst ner i bilden.
Reaktorn var tokrostig, det kan vara den eller kondensatorn som utgjorde kortslutningen, jag kopplade förbi allt, 230 direkt till lampsockeln till LED-lampan.
Nu funkar det.
Gården ska säljas, så det finns inget intresse att sätta upp en ny armatur, nästa ägare kan fundera över vilken stil han vill ha på grejerna.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag öppnar den så hittar jag ett helt fågelbo här.
Hade fåglarna auktorisation eller var det hempul?

• Haha
  • Gilla
merbanan och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag kopplade förbi allt, 230 direkt till lampsockeln till LED-lampan.
Nu funkar det.
Med fågelboet kvar?

Alfredo Alfredo skrev:
Fåglar är de värsta hempularna. Drar bara luftledning, skalar kabeln med näbbtång, fäster uttagen med klor och lämnar fjädrar i alla strömbrytare. Brukar se ut som riktiga kråkbon när anläggningen gås igenom.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
GVR4 och 25 till
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Men lampglaset , saknas det så har Du ju bjudit in till en perfekt fågelbostad

Mikael_L
Jodå, jag fick förstås en fråga ifall det möjligen skulle gå att köpa ett sådant glas.
Jag sa "Nej, det finns inte längre att få tag på!" Helt utan att ha den minsta kunskap om detta - men det var ju inte ens möjligt att ta reda på fabrikat, så det var nog lönlöst innan man ens börjat.

Förövrigt, på bilden har jag demonterat reflektorn, med den på plats så såg man inte alls något av fågelboet, och hålet för fåglarna blev mindre, men tydligen fortfarande tillräckligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, jag fick förstås en fråga ifall det möjligen skulle gå att köpa ett sådant glas.
Jag sa "Nej, det finns inte längre att få tag på!" Helt utan att ha den minsta kunskap om detta - men det var ju inte ens möjligt att ta reda på fabrikat, så det var nog lönlöst innan man ens börjat.
Ska plocka ner lite gamla stolparmaturer i helgen på en plats i närheten. Inte otänkbart att en av dom är just en sådan armatur. Kan spara glaset om det är helt.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Har varit och kört motorcykel i Himalaya.
Kul att se hur man löser saker när man inte har resurser....alls.
Finns det inte ett lokalnät, då kanske man måste bygga ett.
Enfas, och spänningen var ca 200-250V, lite varierande, som med frekvensen.
Gemensamma generatorn i byn kördes två timmar per kväll, då pumpades vatten upp i en tunna på taket, som både värmdes av solen, och självtrycket gjorde att det kom vatten ur kranen.
Både imponerande och....ja...
Men, alla barn visste att det var "aj aj" att röra trådarna, så inget problem där.

Provisorisk elledning i Himalaya, uppställd med trästolpar och stenar, under blå himmel med berg och by i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
pjgb och 17 till
  • Laddar…
Att färgerna inte är något man ska lita på till 100% är bilden från denna fjällstuga från 60-talet ett bra bevis på. Elskåp med flera färgade kablar och anslutningar i en fjällstuga från 60-talet.
Skapa konto
.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Att färgerna inte är något man ska lita på till 100% är bilden från denna fjällstuga från 60-talet ett bra bevis på.[bild].
Nästan perfekt, alla skruvar utom en är ju tydligt märkta blå😏.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Att färgerna inte är något man ska lita på till 100% är bilden från denna fjällstuga från 60-talet ett bra bevis på.[bild].
Troligen renoverat/utökat i mitten på 1970-80 talet

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Lite grovt kan man väl säga att är skyddsjord röd kan nollan ha nästan vilken färg som helst.

Innovativt med de tydligt blå nollskruvar.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Både vit och svart nolla i samma central verkar dock lite koko oavsett årgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.