F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag fick jag nöjet att prova på en sak som jag inte grejat med förut.
[bild]

[bild]

[bild]

En kund önskade en rejäl hörnbox under väggskåpet i köket, inte bara tre uttag, utan 6 var önskemålet, minst 5 i alla fall.
Först var jag inne på att det finns inte, utan det blir två separata hörnboxar med 3 i varje.

Men så kom jag på att jag (ganska nyligt, typ senaste året) upptäckt att ELKO har något system där man kan bygga ihop en egen hörnbox i valfri längd.

Mycket riktigt, de har två serier med denna finnes, ELKO plus och ELKO ONE, sen insåg jag att begränsningen är hur stor flerfacksram som finns, dvs max 5, för bägge serierna.
Efter ytterligare lite funderande så kom jag på att i ELKO plus så finns det ett trevägsuttag som tar 2 platser i en flerfacksram (detta finns inte i ONE, inte än i alla fall), så då var jag hemma, jag kunde erbjuda kunden en lösning med totalt 6 st uttag, i en 4-facksram, och den hopbyggbara hörnboxen.
Detta hade gått att maximera med en 5-facksram, och ett sånt 3x1 Euro-uttag på sista platsen, men det ville vi inte här.

Priset då, ja lite dyrare än två separata ELKO RS hörnboxar med 3 uttag i varje, som man iofs hade kunnat sätta kloss mot varandra. Tog detta mindre tid en två separata hörnboxar? Tja, kanske något lite, men detta blev i alla fall en kompakt och bra lösning, utan en skåra mellan som samlar smuts.
Vilken lyx! Förra ägaren renoverade nyligen köket och det finns bara 2 uttag. 🥲
 
  • Gilla
  • Ledsen
hobbysnickaren och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Förra ägaren renoverade nyligen köket och det finns bara 2 uttag. 🥲
Då vore kanske byte till uttag i samma serie med ett par inbyggda USB laddare vettigt om ni laddar i köket.
 
F fribygg skrev:
Då vore kanske byte till uttag i samma serie med ett par inbyggda USB laddare vettigt om ni laddar i köket.
Varför inte bara utöka med fler schuko uttag, billigare och mer användbart
 
J J-banan skrev:
Varför inte bara utöka med fler schuko uttag, billigare och mer användbart
Utökning får ju inte göras utan behörighet
 
F fribygg skrev:
Utökning får ju inte göras utan behörighet
Nej såklart, även fast det är många som struntar i det
 
F
F fribygg skrev:
Då vore kanske byte till uttag i samma serie med ett par inbyggda USB laddare vettigt om ni laddar i köket.
Har hellre vanliga uttag. Men blir inte så snyggt mitt på väggen.
 
F Fideliox skrev:
Har hellre vanliga uttag. Men blir inte så snyggt mitt på väggen.
Om ditt uttag sitter på väggen så kanske det går gå ut med kabel från ett av uttagen till under överskåp och sätta hörnbox?
 
Mikael_L
Detta är från tidigare i veckan.

Sådana här centraler brukar vara väldigt trevliga att jobba i.
Rymliga, upplintat för kablar ut, osv. Nu ser denna lite skabbig ut på utsidan, men vad tusan, det kan ju vara hur fint som helst inne. Mest oroande dock är raden med hejdlöst blandade säkringsfabrikat, det bådar inte gott.
En äldre elcentral med många kablar och knappar, samt en rad med blandade säkringsfabrikat, delvis smutsig på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä precis, insidan var faktiskt ingen rolig upplevelse. Här har man gått och sett fram emot ett riktigt finjobb.
Jag ska bara in med en trepolig säkring till ett nytt ventilationsaggregat.

Först ser jag att det finns ju ingen ledig plats på plintraden, går väl att fixa.
Elcentral med exponerade kablar och blandade säkringsfabrikat. Utsidan ser sliten ut, men inredningen beskrivs som rymlig och välplanerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För övrigt riktigt tragiskt med alla vita kablar som är dragna bakom lådan och sen rakt in på säkringarna där, ett riktigt blanddjur denna central, hälften är kopplat på plint, hälften dragen direkt till säkring. :(

Oppsan, det har tydligen brunnit duktigt här också, någon gång
Elcentral med blandade säkringsfabrikat och kablar, något rostiga skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränd och sotig yta på dörren till en elcentral med olika säkringsfabrikat, antyder tidigare problem eller misskötsel.

Gamla och blandade säkringsfabrikat i en skåpcentral, centralen har ett slitet yttre men kan vara välorganiserad inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag upptäckte även att fasskenan var 10mm2, lite klent för en central matad med 100A, särskilt som den även används för vidarekoppling, jag bytte till 16mm2, som är det kralligaste som Hager har, för duga så, den anses normalt sett vara för upp till 80A.


Och det får inte heller plats med något mer i kabelkanalen
Elcentral med olika kablar och komponenter, inklusive enhet märkt "Helvar". Kablar är organiserade i centralen och olika säkringsfabrikat syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Summa summarum.
En misshandlad central, som redan från början var felbyggt med för lite plintar, skulle varit två plintrader, Alldeles för klena kanaler, som har brunnit, rena amatörerna har varit framme, och kastat in alla möjliga säkringar som legat och skramlat i skrotlådan, kardelspret lite här och var, särskilt på nedre raden med Hager-säkringar, dessa är väldigt olämpliga till att bygga sådana här djur av (max 63A skulle jag säga, för Hager), hade de satt Schneider Acti9, Siemens, ABB eller något annat så hade 16mm2 och 25mm2 RK gått in som smort, men Hager - nej nej ...

Men nu är den i alla fall utrustad med en 3-polig säkring till, 16mm2 fasskena, kapad till maxlängd och med beröringsskydd så det inte blir lika mycket besvär om någon vill in med något mer, 10 nya plintar.
Det får vara bra så.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Konstigt att det inte finns plint för biledare, kan inte heller se att man använder sig utav sådan kabel
 
Finns det något mer tillfredsställande än att koppla en redig central😁

Kabelhärva i en teknisk central med vita och orange kablar organiserade i runda slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med ordnade kablar och säkringar, del av ett större elinstallationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och kablage fördelat på flera nivåer, visar detaljerad kabeldragning och anslutningar i en renoverad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär lämnar jag skiten när jag grejar med en central åt en kompis.
Elcentral i byggskede med exponerade kablar och säkringar, del av byggprojekt för temporär elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, huset är i byggskede, och detta var lite tillfälligt för att han skulle få ström och ljus lite här och var.
Utanför bild är det en wago som slår ihop flera grupper till en enda säkring.

Centralen är numera ommöblerad och rätt OK.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland blir man lite full av skratt över vilka lösningar tidigare elektriker (eller hemmapulare) har gjort.
Hos denna kund skulle jag bara byta ut div uttag och strömbrytare och skyddsjorda samtidigt, de hade nyligen köpt huset.
Just här satt det ett ELKO RS ojordat och skulle bytas till samma men jordat

Urtagningen var väldigt exakt, det gick nätt och jämt ta bort det gamla och lika nätt och jämt få dit det nya.

Exempel på ojordad ELKO RS-uttag monterat i vägg med verktyg och skräp på golvet, visar exakt urtagning för elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
saiter och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland blir man lite full av skratt över vilka lösningar tidigare elektriker (eller hemmapulare) har gjort.
Hos denna kund skulle jag bara byta ut div uttag och strömbrytare och skyddsjorda samtidigt, de hade nyligen köpt huset.
Just här satt det ett ELKO RS ojordat och skulle bytas till samma men jordat

Urtagningen var väldigt exakt, det gick nätt och jämt ta bort det gamla och lika nätt och jämt få dit det nya.

[bild]
Men är det verkligen el-pul tror du? Satt inte uttaget där innan och sedan har man gjort väggen tjockare/byggt väggen? Inte särskilt snyggt men kanske ändå bättre än hempulad el.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Y YuGi skrev:
Men är det verkligen el-pul tror du? Satt inte uttaget där innan och sedan har man gjort väggen tjockare/byggt väggen? Inte särskilt snyggt men kanske ändå bättre än hempulad el.
Ja det hela var svårt att förstå, för väggen ifråga hade ett glasparti och sen glasförsedda dörrar in till vardagsrummet, och det borde faktiskt vara från byggåret.
Så om någon satt en dosa på fel ställe då, så det fick lösas sen, eller om väggen kanske blivit klädd med ett extra skivlager ... ja jag vet inte.
Jag löste det helt enkelt genom att göra likadant, för de tyckte det var helt OK, uttaget går ju trots allt att använda.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Smart o snyggt, uttag kan man inte få för mycket av 👍
I ämnet kök så ägdes mitt hus av en elektriker innan mig, han tänkte till när han renoverade köket, jag har 8 (9) säkringar till bara köket.
Spis/häll 3 fas.
Diskmaskin.
Kyl o frys.
Micro.
Uttag/belysning bänk.
Uttag/belysning vägg o tak.
(9) Ett uttag på en liten väggsnutt mot köket tillhör vardagsrummets säkring.
Låter väldigt likt mitt kök som jag gjorde till mig själv...det mesta i form av maskiner och uttag har sin egna säkring.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.