16 612 läst ·
73 svar
17k läst
73 svar
En vanlig dag som elektriker.
Är det en induktionsmätare och kablarna går rakt igenom hålen?Mikael_L skrev:
Ibland blir det ett mer ovanligt samarbete med kunden.
Här ville de ha en elmätare som kommunicerar med shelly (tror jag det var) i den central jag skulle sätta upp. Jag var tydlig med att jag gärna kopplar in den, men integration får han fixa själv.
Men det skulle vara bra ifall det gick att komma åt en tryckknapp på den.
Så efter ett kort och snabbt funderande så bestämde vi hur och var, och kunden som har en 3D-skrivare fixade ett fäste, medan jag gjorde annat.
[bild]
Överst energimätaren, under fästet, som 3D-printats så det ska fungera på DINskenan.
[bild]
Och så här ser det ut i centralen, allt är inte klart än, så ledare kommer bli lite snyggare sen.
Sen gör vi antagligen ett litet hål i täckremsan så att man kan trycka på knappen (längst nere till vänster) med ett smalt föremål.
Jag skickar troligtvis upp någon mer bild sen när det är klart
Ja, det lär ju vara strömtransformatormätning (som det kallas, men visst är det induktion).
Och de 4 tunna trådarna mäter spänningen på L1-L3 + N.
Mer intressant är väl ifall den mäter aktiv och reaktiv effekt, vilken samplingshastighet osv som den har, osv. Är den riktigt avancerad så kan den kanske mäta distorsion, 4-kvadrant-mätning och en hel del annat kul...
Eller så är det bara en väldigt enkel pryl.
Och de 4 tunna trådarna mäter spänningen på L1-L3 + N.
Mer intressant är väl ifall den mäter aktiv och reaktiv effekt, vilken samplingshastighet osv som den har, osv. Är den riktigt avancerad så kan den kanske mäta distorsion, 4-kvadrant-mätning och en hel del annat kul...
Eller så är det bara en väldigt enkel pryl.
Men nu är det dock så att många enkla elmätare bara mäter skenbar effekt, dvs inte bara den som vi betalar för. Det är ju det vanligaste när det kommer till de billigaste mätarna.A avh67f skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Hur billig då? Jag vill nog hävda att även en billig portabel energimätare kan hålla isär ström och spänning tidsmässigt.
Sådana där billiga som man sätter i vägguttag brukar väl vara rätt kassa, när folk har kollat sin USB-laddare så blir de chockade över att den verkar dra flera 100 W eller nåt sånt.
Men kikar jag på denna så sägs det att den visar effektfaktor, vilket borde innebära att den håller reda på aktiv och reaktiv effekt.
https://www.clasohlson.com/se/Elmatare-for-vagguttag/p/36-8705
Men kikar jag på denna så sägs det att den visar effektfaktor, vilket borde innebära att den håller reda på aktiv och reaktiv effekt.
https://www.clasohlson.com/se/Elmatare-for-vagguttag/p/36-8705
Hur mycket reaktiv effekt producerar en villa? USB-laddare och liknande har kanske inte så lysande effektfaktor men å andra sidan lite effekt?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden