Mikael_L
F fribygg skrev:
Tycker @Mikael_L att inbyggda USB laddare är nått att satsa på i liknande situationer?
Jag glömde att svara på detta.
Nja, jag håller mig försiktigt neutral i frågan, jag har ingen bestämd åsikt, jag ser både för och nackdelar med de olika sätten att anordna detta.
Jag tänker att det blir ett personligt ställningstagande, själv har jag både ett uttag med en inbyggt USB-A-laddare i, flera olika vanliga USB-laddare av olika slag och modeschang för att sätta i uttag samt en sådan här:
USB-säkerhetstimer med två portar, rund design, vit med grön lysande ring, anslutningsdel i vägguttag.
Och trots att jag provat hela denna mångfald så har jag inte ens bestämt mig för vad jag själv tycker bäst om.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Fint elarbete 👍 men...
Har kunden tänkt köra brödrost, våffeljärn, micro, bänkdiskmaskin, vattenkokare och airfryer i samma grupp?
Kan bli "tufft" ;)
Bra med många uttag så slipper man dra ur sladden (exempel kaffebryggaren, brödrosten) då kan dom ju sitta i hela tiden, men det finns ju naturligtvis folk som lär sig den hårda vägen sätta på allt på en gång och säkringen går, (det skall ju inte vara något fel/problem när säkringen går då fungerar det ju).
/Lennart
 
Ett annat trevligt jobb man har gjort. Krävs en del planering när man skall parallell koppla 4 st 4x120/70. Flänsen var inte den lättaste att få dit

Elskåp med flera parallellt kopplade kablar och en stor strömbrytare, verktyg och kablar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med flera kopplade kablar, gröna och svarta, i en strömbrytare. Installationen visar en parallellkoppling med ansluten fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med parallellkopplade kablar och brytare, fläns monterad. Verktyg ovanpå skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Igår brottades jag med en boaorm som kallas N1XV 5G16, som jag skulle dra om från ett ställe (där en skrotad avfuktare stått) till ett annat ställe där en ny avfuktare satts upp.
Först försöka räta ut de tidigare böjarna, som legat till sig bra i 15 års tid, typ.
Sen hålla på och trä in till kabelstege och sen får fram den hela vägen, och det var otroligt trångt, kabelstegen låg mindre än 10 cm under ett gallerdurkgolv, så det hakade i och jävlades hela tiden.
Skitjobb, jag hatar sånt, jag som är en klenis (klenspänning) och tycker att redan 2,5 mm2 börjar kännas jobbigt.
En timme tog det att få fram kabeln de där ca 8 metrarna ...

Så all respekt åt J-banan som inte kunde glädja sig åt sånt här sytrådstunt som jag klagar över i inlägget här ovan. Och du ska även har beröm för att det blev riktigt prydligt.

Jag har nog sett några få gånger när andra brottas med 240mm2 eller 185mm2 ALU, och det är verkligen ingen barnlek, alla dimensioner av ALU är extremt jobbiga att böja och vrida in dit man vill.
Tjejen i denna youtube imponerar, ja det är kanske fördomar, men stark måste man dock vara.
Hon har fler filmer, i vissa så har hon även långa naglar - känns lite besvärligt när hon har valt att jobba med grova matningar. ;)
 
  • Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ett annat trevligt jobb man har gjort. Krävs en del planering när man skall parallell koppla 4 st 4x120/70. Flänsen var inte den lättaste att få dit

[bild][bild][bild]
Hur stor generator är det där 500 - 1000 kVA?
 
  • Gilla
bertilshus
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur stor generator är det där 500 - 1000 kVA?
596kVA
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland kan det bli snabbutryckning.
Och felsökningen tar nästan ingen tid alls ibland, särskilt om kunden berättar att det blev mörkt när han spikade in just denna spik
En spik som tränger genom ett plast- och ett träobjekt, vilket kan ha orsakat en kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
preben89 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland kan det bli snabbutryckning.
Och felsökningen tar nästan ingen tid alls ibland, särskilt om kunden berättar att det blev mörkt när han spikade in just denna spik
[bild]
Lätt fixat iaf👍
Jag skulle klamra kabel på en vägg hos en kund, borrade i putsen och det blev helt svart. Jag såg att jag hade borrat rakt in i en robot slang som gick till kundens värmepanna. Klockan var 15:45 på en fredag, jag tänkte jag löser det snabbt genom att dra i nya ledare. Jag knöt fast nya ledare på de gamla och drog, jag hörde sen på andra sidan väggen när all puts rasade ner tillsammans med slangen. Vid det ögonblicket kom kunden hem..
 
  • Haha
  • Ledsen
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Typiskt fredagsjobb ...

Den gyllene regeln man lär sig ganska snart:
"Börja aldrig med ett elcentralbyte en fredag!!!"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typiskt fredagsjobb ...

Den gyllene regeln man lär sig ganska snart:
"Börja aldrig med ett elcentralbyte en fredag!!!"
Det är en bra regel👍😂
 
Mikael_L
Ibland stöter man på rätt märkliga grejer, kolla hur fult kablarna är klamrade ...
Mannequin i gul varseljacka och mössa, stående bredvid vägg med dåligt klamrade kablar, verktyg och hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland stöter man på rätt märkliga grejer, kolla hur fult kablarna är klamrade
Måste vara AI! Ingen kan klamra så vidrigt!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Hempul.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Igår brottades jag med en boaorm som kallas N1XV 5G16, som jag skulle dra om från ett ställe (där en skrotad avfuktare stått) till ett annat ställe där en ny avfuktare satts upp.
Först försöka räta ut de tidigare böjarna, som legat till sig bra i 15 års tid, typ.
Sen hålla på och trä in till kabelstege och sen får fram den hela vägen, och det var otroligt trångt, kabelstegen låg mindre än 10 cm under ett gallerdurkgolv, så det hakade i och jävlades hela tiden.
Skitjobb, jag hatar sånt, jag som är en klenis (klenspänning) och tycker att redan 2,5 mm2 börjar kännas jobbigt.
En timme tog det att få fram kabeln de där ca 8 metrarna ...

Så all respekt åt J-banan som inte kunde glädja sig åt sånt här sytrådstunt som jag klagar över i inlägget här ovan. Och du ska även har beröm för att det blev riktigt prydligt.

Jag har nog sett några få gånger när andra brottas med 240mm2 eller 185mm2 ALU, och det är verkligen ingen barnlek, alla dimensioner av ALU är extremt jobbiga att böja och vrida in dit man vill.
Tjejen i denna youtube imponerar, ja det är kanske fördomar, men stark måste man dock vara.
Hon har fler filmer, i vissa så har hon även långa naglar - känns lite besvärligt när hon har valt att jobba med grova matningar. ;)
[media]
Det är värsta är dra 240mm² kabel +100m på kabelstege men massa böjar osv. Dock är man kanske 10 man som hjälps åt men ändå tungt jobb
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland stöter man på rätt märkliga grejer, kolla hur fult kablarna är klamrade ...
[bild]
Så blir det när man klamrar EKK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.