Mikael_L
Det har kanske blivit såpass bra idag.
Men man sa för typ 15 år sedan att det var omöjligt att hitta en sådan här slags mätare som mätte annat än skenbar effekt, och därför var de tämligen värdelösa för att mäta hur mycket TV'n eller USB-laddaren drog när inget var inkopplat ...

Det finns sådana trådar på detta forum, om man har google-fu i att söka på forumet.

A avh67f skrev:
Jag har den där mätaren. Den mäter aktiv, reaktiv och skenbar effekt och visar effektfaktorn om jag inte minns helt fel. Tycker den är helt ok för det priset. Jag tror som Bo att de flesta billiga elmätare inte har några problem med det.

De loggar momentanvärdena av u och i genom varje period och jämför tidsskillnaden i nollgenomgången mellan ström och spänning. Då fås effektfaktorn och resten kan räknas ut med ohms lag. Jag tror att det är en ganska vanlig och vedertagen metod om man inte kommit på något mer avancerat nu.
Den metoden duger om man har en kontinuerlig sinusformad ström, som bara ligger fasförskjuten mot spänningen.

Men en modern switchad nätdel, som i en USB laddare, drar bara ström i korta pulser, framförallt när de inte laddar. I en sådan nätdel så likriktas växelströmmen och får ladda upp en kondensator. Sedan drar elektroniken en relativt konstant ström ur kondensatorn under hela perioden. Men om den strömmen är extremt liten så är kondesatorn fortfarande uppladdad när nästa spänningstopp efter likriktaren kommer, och det dras ström till kondensatorn bara under kanske en halv millisekund. Det går ingen ström så länge kondensatorn är uppladdad till högre spänning än momentanvärdet av den pulserande likspänningen, efter likriktaren.

Det beteendet mellan ström och spänning kan lura en mätare som förutsätter en sinusformad strömförbrukning.

Däremot så finns det "true rms" mätare som verkligen mäter effekt (ström x spänning) i varje ögonblick med en hög samplingstakt. De kommer att mäta korrekt oavsett hur konstig strömkurvan ser ut.

Vi hade som sagt för en del år sedan en lång tråd här med en medlem som hävdade att hans mobilladdare drar 7 W i standby, vilket hans billiga effektmätare påstod. En annan medlem med tillgång till seriös mätutrustning mätte på samma typ av laddare 20 milliwatt. Ett mätfel på 35 000%!!

• Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Vi hade som sagt för en del år sedan en lång tråd här med en medlem som hävdade att hans mobilladdare drar 7 W i standby, vilket hans billiga effektmätare påstod. En annan medlem med tillgång till seriös mätutrustning mätte på samma typ av laddare 20 milliwatt. Ett mätfel på 35 000%!!
Det är säkerligen den tråden jag tänkte på.
Minnet faller ner i stora blaffor över mig när jag läser ... :D

H hempularen skrev:
Vi hade som sagt för en del år sedan en lång tråd här med en medlem som hävdade att hans mobilladdare drar 7 W i standby, vilket hans billiga effektmätare påstod.
Det borde man ju fö kunna avfärda med fingernypan; 7 W i en mobilladdare torde göra den "drygt ljummen" på några timmar.

A
Ja. Det är jag med på. Man kan nog heller inte förvänta sig att en billig elmätare för 150 kr ska kunna hantera sådana laster.

H hempularen skrev:
Däremot så finns det "true rms" mätare som verkligen mäter effekt (ström x spänning) i varje ögonblick med en hög samplingstakt. De kommer att mäta korrekt oavsett hur konstig strömkurvan ser ut.
"Sampling"? Fjomp! En riktig "True RMS" mätare mäter effektutvecklingen termiskt. Dvs ser hur mycket ett känt motstånd hettas upp. Då får man ett riktigt mått på effektutvecklingen eftersom man faktiskt utvecklar effekt...

;)

• Älska
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Har du något exempel på ett sådant instrument? Jag ser inte riktigt hur det skulle fungera? Jo det går givetvis att mäta instrumentets förbrukning på det sättet, som blir beroende av mätobjektets strömförbrukning, men inte av spänningen över objektet.

Mikael_L
En fjäril tyckte väl att min laser såg ut som en blomma eller nåt...
Gillade den riktigt ordentligt, satt länge där och när den blivit bortskrämd så återvände den.
1000014688.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Mikael_L
I måndags arbetade jag med en kabel som hade två bruna ledare...
1000014660.jpg

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du något exempel på ett sådant instrument? Jag ser inte riktigt hur det skulle fungera? Jo det går givetvis att mäta instrumentets förbrukning på det sättet, som blir beroende av mätobjektets strömförbrukning, men inte av spänningen över objektet.
Nej, det finns väl inga DMM:er som gör så. Det här är ju, vad jag vet, för labändamål. Men NIST citeras på wikipedia-sidan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
I vilka sammanhang ser det ut så?

Finns fö fler varianter, en kabel för trefas 400 Hz har tex två fasledare per fas, alltså sex ledare, för att kabeln inte ska bli reaktiv vid 400 Hz.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fotografen Fotografen skrev:
I vilka sammanhang ser det ut så?
Just där jag var i måndags, nere i djupaste småland, över 40 mil hemifrån.

Jag hade tagit med mig EXG 3g1,5 EXLQ 3g1,5 EKRK 3g1,5 (och alla användes på lite olika ställen) men så hade jag helt missat (missförstått, eller faktiskt fått en dålig förklaring) att jag även behövde en kort snutt fyrledare på ett ställe (och det var inte tändtråd så att jag skulle kunna använda blå, utan det var fast fas + tändtråd som skulle gå här).

MEN suck !!!
Men till sist löste jag det genom att ta 1 meter EXLQ 3g1,5, dra ut biledaren, sen försöka pillra in en brun som jag tagit ifrån 1 meter av EXQ.

Och ja det funkade, tack vare det här moderna utförande av dessa kablar, utan fyllning, höljet är mest ett rör.
Sen en lite tejpbit i vardera ände för att hjälpa till att förstå vilken brun som är vad.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns fö fler varianter, en kabel för trefas 400 Hz har tex två fasledare per fas, alltså sex ledare, för att kabeln inte ska bli reaktiv vid 400 Hz.
Spännande! Vad är det för applikation? Hur är ledarna anordnade och på vilket sätt påverkar det induktiviteten?

Mikael_L
400 Hz... Jag tänker... Flyg...
Tänker jag rätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo, 115/200 V 400 Hz TN-C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.