Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och det har han rätt i, speciellt om ni tänker använda elradiatorerna som underhållsvärme när ni inte är där. Stickpropp är en onödig risk.

Visst, det är kanske enklare och blir snyggare, men det är ni som bestämmer hur snyggt det behöver vara. Det kostar trots allt mer att riva ned och klamra en ny ledning och montera X antal uttag mm. En 90-talsledning har inte nått sin livslängd ännu på många år. Och är det skyddsjordat så finns ingenting som behöver uppgraderas.
Vi har luftvärmepump installerad i år som ska stå för underhållsvärmen elementen är bara för backup om pumpen lägger av eller det blir för kallt i sovrummet längst bort. De kommer ställas på 10c och pumpen på 15

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Gå inte heller på några idiotier om att eventuellt ha jordlöst. Det finns tydligen flera, på detta forum, som inte haft råd att uppgradera sitt elsystem och därför försöker hitta på fördelar med det.
Nu tolkar du nog det folk skrivit förr lite väl fritt.
Det brukar rådas att inte bygga om gamla anläggningar där det är enbart jordning som skulle vara "förbättringen" vilket är ett helt rimligt råd.

Är nog ingen som rekommenderar att inte gjorda om man ska göra om en riktigt gamal anläggning som saknar allt från jordfelsbrytare, pvc-kablar till petsäkra uttag.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Oldelfato Oldelfato skrev:
Min fru har ärvt och köpt loss ett hus i Norrlands inland. Det är från 1948 och på 78kvm fördelat på 2 våningar.

Delar av anläggningen är från byggnadsåret, det vill säga central samt el i ett sovrum, hall och vardagsrum. Resterande rum och utebelysning är omgjort i slutet på 80-talet.

Då vi har för avsikt att renovera upp huset och använda som fritidshus året runt vill vi såklart säkerställa en säker anläggning och därmed byta ut de delar av anläggningen som är från 50 talet.

Har haft en firma på besök som tyckte man skulle byta allt (blir enklare så sa han) och dra allt nytt från elskåpet på fasaden.

Fick idag offerten som var på 80h a 650kr/h.

Visst måste det vara möjligt att byta bara de delar av anläggningen som är gamla? Allt är draget utanpåliggande både det gamla och det nyare.

Kan inte lägga 90 tusen (det var total offert inkl 6st element och övrigt material) på att dra om elen, blir ju helt galet.

Ska försöka få tag i ngn annan firma för fler offerter och kanske ngn som är mer flexibel i att hitta ett alternativ där man inte behöver byta ut det som är draget på 80/90-tal.

Eller får man räkna med att allt Måste göras om och en kostnad på ca 100 000kr före rot?!
Har gjort samma resa som ni står inför.
Vi bytte rum för rum. Rev all el och målade spacklade alla tak väggar drog all utvändig el själv. Vår deal med el firman var att vi köpte bara timmar. Material köptes på en av de större byggvaruhusen förutom plejd system. Elektriker kom när vi hade typ nästan en dag att koppla samman allt. Så pågick de nästa i 2års tid. Vi kanske har lagt 40tusen totalt. Men en del egen tid förstås. Lycka till med huset.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi har luftvärmepump installerad i år som ska stå för underhållsvärmen elementen är bara för backup om pumpen lägger av eller det blir för kallt i sovrummet längst bort. De kommer ställas på 10c och pumpen på 15
En luftluftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara fast installerade el-radiatorer med egen säkring. Som du är inne på kanske värmen från luftvärmepumpen helt enkelt inte räcker när det är kallt ute, särskilt i Norrland, då värmeeffekten minskar betydligt med fallande utetemperatur. Hoppas utedelen till värmepumpen är installerad så att den klarar norrländska vintrar. Har man däremot ett enkelt gammalt fritidshus som man tömmer på vatten och kallställer på vinterhalvåret kan man kanske tänka sig några el-radiatorer med stickpropp för att klara sommarhalvåret.

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En luftluftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara fast installerade el-radiatorer med egen säkring. Som du är inne på kanske värmen från luftvärmepumpen helt enkelt inte räcker när det är kallt ute, särskilt i Norrland, då värmeeffekten minskar betydligt med fallande utetemperatur. Hoppas utedelen till värmepumpen är installerad så att den klarar norrländska vintrar. Har man däremot ett enkelt gammalt fritidshus som man tömmer på vatten och kallställer på vinterhalvåret kan man kanske tänka sig några el-radiatorer med stickpropp för att klara sommarhalvåret.
November till april är vi inte i huset å då tömmer det helt på vatten, blåser ur med tryckluft tömmer beredare mm. Men vill hålla runt 10-15c i huset för att minska fukt mm. Å ja pumpen är installerad och anpassad för norrländskt klimat

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att ta en offert innebär att man troligen får betala ett överpris. Det bästa vore ju om du kunde hitta en elfirma som är känd bland folk där uppe (dvs pålitlig) som kan ta det på löpande räkning.

• Gilla
hempularen och 11 till
  • Laddar…
Att ta en offert innebär att man troligen får betala ett överpris. Det bästa vore ju om du kunde hitta en elfirma som är känd bland folk där uppe (dvs pålitlig) som kan ta det på löpande räkning.är
Att ta en offert innebär
Att ta en offert innebär att man troligen får betala ett överpris. Det bästa vore ju om du kunde hitta en elfirma som är känd bland folk där uppe (dvs pålitlig) som kan ta det på löpande räkning.
Precis det vi nu försöker göra hitta en lokal elektriker som man kan komma överens om ett bra upplägg med där vi kan tex riva gammal el efter urkopplinng etc, mtrl kan jag också köpa billigt då bekant jobbar på elgrossist firma. Har slängt ut förfrågan om tips i lokala fb grupper så får vi se om man får ngt napp

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Precis det vi nu försöker göra hitta en lokal elektriker som man kan komma överens om ett bra upplägg med där vi kan tex riva gammal el efter urkopplinng etc, mtrl kan jag också köpa billigt då bekant jobbar på elgrossist firma. Har slängt ut förfrågan om tips i lokala fb grupper så får vi se om man får ngt napp
Tycker inget konstigt med offerten, tycker det känns lite dumsnålt av dig, vilka grejer håller i 75år????dubehöver bara göra en gång under din livstid, håller med Elektrikern att det blir både snyggare och billigare att göra om, du har sedan en som du kan återkomma till o det skulle bli några problem, som exempel gipsade och målade en hall 10m2 60000kr fast storstad, inget är billigt idag🤑🤑

• Wow
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Tycker inget konstigt med offerten, tycker det känns lite dumsnålt av dig, vilka grejer håller i 75år????dubehöver bara göra en gång under din livstid, håller med Elektrikern att det blir både snyggare och billigare att göra om, du har sedan en som du kan återkomma till o det skulle bli några problem, som exempel gipsade och målade en hall 10m2 60000kr fast storstad, inget är billigt idag🤑🤑
Grejen är ju att detta är vårt fritidshus och därav är jag lite mer snål än när det gäller vår villa i stan, men kan ju hända att det blir att göra om allt i slutänden men då får vi nog skjuta på det till nästa år istället

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hursom tänker jag snacka med några firmor till för att få ngt att jmf med både vad det gäller lösning men även pris alltid bra med flera förslag innan man bestämmer sig

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Grejen är ju att detta är vårt fritidshus och därav är jag lite mer snål än när det gäller vår villa i stan, men kan ju hända att det blir att göra om allt i slutänden men då får vi nog skjuta på det till nästa år istället
Absolut, men det höjer samtidigt värdet på huset, annars kan du ju alltid sälja och hyra något om det inte utnyttjas men några veckor på året Hälsningar Stefan

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Absolut, men det höjer samtidigt värdet på huset, annars kan du ju alltid sälja och hyra något om det inte utnyttjas men några veckor på året Hälsningar Stefan
Funnits i fruns släkt sedan det byggdes 1948 affektionsvärdet är högt men det är inte taxeringsvärdet 😄 sälja finns inte på kartan. Så renoveringen görs inte för att höja värdet utan för att underhålla huset å hålla det i bra skick. Därför är fokus på funktion å försöka hålla nere kostnaderna, dvs finansiera renoveringarna kontant.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E
Inte mina pengar, men jag hade dragit om allt och lite till för att få det exakt som jag vill. Betalade själv 250K+ *utöver* grundinstallation för 1 år sedan när vårt hus byggdes. Jag fick det precis som jag vill, och det blev väldigt snyggt.

• Gilla
Beje.B och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Inte mina pengar, men jag hade dragit om allt och lite till för att få det exakt som jag vill. Betalade själv 250K+ *utöver* grundinstallation för 1 år sedan när vårt hus byggdes. Jag fick det precis som jag vill, och det blev väldigt snyggt.
Är kanske inte riktigt samma läge som när man bygger nytt och har öppna väggar och tak.

Hade du öppnat upp allt samtidigt i din stuga om du hade en och helrenoverat för att dra om elen?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
C Cerb skrev:
Är kanske inte riktigt samma läge som när man bygger nytt och har öppna väggar och tak.

Hade du öppnat upp allt samtidigt i din stuga om du hade en och helrenoverat för att dra om elen?
Om tanken är att behålla "originalskick" och företaget meddelat att det var möjligt, så ja.

Nu har TS en offert på bordet för mindre än 100K som verkar vara ganska omfattande ändå. Ta den och gå vidare i livet.

Visst kan man säkert få ner priset om man väljer en billigare firma, men man brukar få det man betalar för, just sayin.

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.