A
Oldelfato Oldelfato skrev:
Hursom tänker jag snacka med några firmor till för att få ngt att jmf med både vad det gäller lösning men även pris alltid bra med flera förslag innan man bestämmer sig
Ta in så många offerter du kan.

Kanske löpande räkning och del för del kan vara en ide också? Istället för fast pris på allt.

Förklara så bra du kan dina önskemål.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I ingemargavle skrev:
Fast det är ju ungefär så man gör på många byggarbetsplatser. En icke behörig gör jobbet och elektrikern/firman står för behörigheten. Det bygger på att elektrikern litar på montörens kunnande.
Inte riktigt, de som kopplar el måste vara en del av de behöriga företagets egenkontrollprogram.

Sen kan jag hålla med om att systemet är konstigt uppbyggt, men just det exemplet här är otillåtet.

S Skånegrunden skrev:
Till Ts se artikel: kan vara en av orsakerna att hen vill byta hela anläggningen. [länk]
Så kan det vara, i artikeln lät det ju dock som anläggningen var helt uppenbart bristfällig. Det var dock inte ngt argument som firman nämnde och de skulle ha kvar befintligt installation i köket så han skulle inte byta allt i hela huset utan bara 3 rum, hall, entré och central samt matning till central. Även den utvändiga elen skulle lämnas orörd . Så tror inte han resonerade som du förslår

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Skånegrunden skrev:
Till Ts se artikel: kan vara en av orsakerna att hen vill byta hela anläggningen. [länk]
OT men vet någon hur domen blev?

A
Alfredo Alfredo skrev:
OT men vet någon hur domen blev?
Nä tyvärr. Jag är också nyfiken. Viktigt fall för framtiden om installatörer ska behöva undersöka hela anläggningar för att koppla in ett enda uttag tex.
Det kan ju inte vara möjligt. Tror Länsförsäkringar kommer förlora där. Det hade nog varit annorlunda om branden startat i dosan de kopplat i. Att glappet var där. Men nu var det inte så.

Om någon vet mer om utfallet skriv gärna. Hittade ingen info.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Hör verkar svaret finnas men artikeln är låst

[länk]
Länsförsäkringar och elfirman skickade in det ena yttrandet efter det andra till domstolen. Ärendet hann få fler än 100 aktbilagor innan tingsrätten den 11 mars i år fattade ett slutgiltigt beslut.

Målet avskrevs.

Orsak: Länsförsäkringar drog tillbaka sin anmälan och yrkade på att de båda parterna skulle stå för sina egna rättegångskostnader. Elfirman accepterade förslaget.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Alla experter i artikeln säger dock att det är anläggningsinnehavaren som bär ansvaret. Elfirman endast inom ramen för det arbete de utför.

Känns ändå vettigt. Man har ett stort ansvar som anläggningsinnehavare som många nog inte känner till.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D DanielRimbo skrev:
Att sätta 230 radiatorer rekommenderar jag å det starkaste att ni inte gör.
En slinga med 400v radiatorer besparar både i mtrl och energipris alla dar i veckan.
Ett 230 v element på 700w för ett rum ex drar mycket ström hela tiden på den säkring det är anslutet till, men om du tar en hel våning och drar en slinga med 5g1,5 och sätter 400v element så fördelas belastningen och de elementen är bättre kvalitet på.
Något att dryfta med nästa elektriker du kontaktar
Det skiljer INGET i energiförbrukning, eller kvalitet om element körs på 230V eller 400V. Det kan skilja något i installationskostnad.

Ett tankeexperiment till dig:
3st 230V element på 2300W drar 10A per fas och utvecklar 6900W.

3st 400V element på 2300W drar 10A per fas och utvecklar 6900W.
P=UxIxrot3=6900=400x10x1,73

• Gilla
jimmy s och 2 till
  • Laddar…
Så kan det vara, i artikeln lät det ju dock som anläggningen var helt uppenbart bristfällig. Det var dock inte ngt argument som firman nämnde och de skulle ha kvar befintligt installation i köket så han skulle inte byta allt i hela huset utan bara 3 rum, hall, entré och central samt matning till central. Även den utvändiga elen skulle lämnas orörd . Så tror inte han resonerade som du förslår
Aha ok. Tolkade original inlägget som att hen ville byta hela anläggningen.

S Skånegrunden skrev:
Aha ok. Tolkade original inlägget som att hen ville byta hela anläggningen.
Kanske jag som var otydlig 😄 elen i köket tyckte han kunde vara å att man bytte den vid ev framtida köksrenovering istället. Därav tycker jag det är märkligt att han prompt även ville byta i sovrummet uppe som är omdraget så sent som på 2000-talet. Ser inga problem med att bara byta matningen till det rummet samt att det skulle gå bra att klamra en ny 400v Lina till elementet (jag överlever om kablarna korsar varandra på ngt ställe) hellre det än bekosta en hel omdragning av hela rummet.

Men som sagt ska fixa lite mer bilder nästa besök i stugan

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
by the way har jag nu även fått kontakt med en enmansfirma som ligger lokalt som ska kika på jobbet och ge mig en offert så småningom ska bli intressant att se ev skillnad i tänkt och pris

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
vattenmelon
Min fru har ärvt och köpt loss ett hus i Norrlands inland. Det är från 1948 och på 78kvm fördelat på 2 våningar.

Delar av anläggningen är från byggnadsåret, det vill säga central samt el i ett sovrum, hall och vardagsrum. Resterande rum och utebelysning är omgjort i slutet på 80-talet.

Då vi har för avsikt att renovera upp huset och använda som fritidshus året runt vill vi såklart säkerställa en säker anläggning och därmed byta ut de delar av anläggningen som är från 50 talet.

Har haft en firma på besök som tyckte man skulle byta allt (blir enklare så sa han) och dra allt nytt från elskåpet på fasaden.

Fick idag offerten som var på 80h a 650kr/h.

Visst måste det vara möjligt att byta bara de delar av anläggningen som är gamla? Allt är draget utanpåliggande både det gamla och det nyare.

Kan inte lägga 90 tusen (det var total offert inkl 6st element och övrigt material) på att dra om elen, blir ju helt galet.

Ska försöka få tag i ngn annan firma för fler offerter och kanske ngn som är mer flexibel i att hitta ett alternativ där man inte behöver byta ut det som är draget på 80/90-tal.

Eller får man räkna med att allt Måste göras om och en kostnad på ca 100 000kr före rot?!
Har du begärt offerten på fast pris? Det har för- och nackdelar. Jag gjorde en elrenovering (större än din), och valde rörligt pris. Den elektriker jag slutligen valde (mindre privat) var inte billigast, men jag valde dem för att jag bedömde att de var mest seriösa och närliggande. Jag valde att betala per timme. Med fast pris sa de rakt ut att de behövde sätta sådan marginal att jag ändå inte skulle vara intresserad, typ "vi gör gärna jobbet men tänker inte sätta oss i risken att vi måste jobba gratis". De gav en uppskattning i timmar, listade material de trodde skulle gå åt, men var öppna om att det var en uppskattning. De sa att om allt gick att tråda om i befintliga rör skulle tiden högst troligt stämma, och de höll uppskattningen. Däremot plussade jag på merarbete (plejd, byta av halogen till led-spottar, dvs större omfattning än jag tänkt), vilket gjorde att det blev dyrare. Men det var ju mitt medvetna val.

Jag rekommenderar att du skriver in något i stil med "faktura betalas efter avslutat arbete och att beställaren fått protokoll från egenkontroll". Bra att ha dagen du vill sälja, eller om försäkringsbolag behöver blandas in någon dag. Se https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/krav-for-elinstallationsforetag/egenkontrollprogram/

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
För att exemplifiera lite mer status på det som är draget från 90 och 2000 tal ser det ut såhär idag.

Exemplen nedan är från sovrummet, även detta ville firman riva ut och sätta om.
Vitt väggrör leder till en elektrisk låda i ett hörn med stuckatur. Kablar exponeras vid takanslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt tak, kablage dolt av kabellister, hörn, en vit plastbox, estetisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har varit i kontakt med den mindre firman och gett dem bilder och beskrivning av huset och nuvarande dragning men inte fått ngn återkoppling ännu, är ju mitt i semestertider så svårt att få tag i folk nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.