E enoch85 skrev:
Om tanken är att behålla "originalskick" och företaget meddelat att det var möjligt, så ja.

Nu har TS en offert på bordet för mindre än 100K som verkar vara ganska omfattande ändå. Ta den och gå vidare i livet.

Visst kan man säkert få ner priset om man väljer en billigare firma, men man brukar få det man betalar för, just sayin.
I regel skulle jag hålla med dig, men de senaste åren är det inte riktigt så, det man ev. betalar mer för är saltade fakturor med galna materialpåslag och absurda kostnader för framkörningsavgifter etc.

Det man vill hitta är en lokal förmåga med gott rykte som man kan ta på timmar, då brukar man få exakt vad man betalar för.

• Gilla
BaltzarH och 6 till
  • Laddar…
E
C Cerb skrev:
I regel skulle jag hålla med dig, men de senaste åren är det inte riktigt så, det man ev. betalar mer för är saltade fakturor med galna materialpåslag och absurda kostnader för framkörningsavgifter etc.

Det man vill hitta är en lokal förmåga med gott rykte som man kan ta på timmar, då brukar man få exakt vad man betalar för.
Sant, men då börjar man väl med att ta in en offert från en sådan aktör? Vet inte om val av aktör framgår i denna tråd dock?

Har inte till och med Riksbankschefen gått ut med att konsumenterna har ett ansvar att hålla ner priserna. Något som allra helst borde gälla för byggbranchen som dragits med ockerpriser under åratal. Det är inte samma högkonjunktur i byggbranchen som tidigare, så shoppa runt och ta erat samhällsansvar ;) och stöd gärna småskaligt och lokalt.

• Gilla
KML88 och 1 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Absolut, men det höjer samtidigt värdet på huset, annars kan du ju alltid sälja och hyra något om det inte utnyttjas men några veckor på året Hälsningar Stefan
I princip ja men om huset ligger avigt till, så finns det ju ett ganska lågt maxpris att få ut för huset om det ska säljas 🙂

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
låter rimligt.
Det tar den tid det tar. Vad du gett för huset är totalt ointressant.
Elen bryr sig inte om om det är ett billigt eller dyrt hus.
Syns juh på bilderna att elen är ett skatbo som behöver rustas upp.

• Gilla
Larsarvet1 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
S stefan57 skrev:
Absolut, men det höjer samtidigt värdet på huset, annars kan du ju alltid sälja och hyra något om det inte utnyttjas men några veckor på året Hälsningar Stefan
Du är ute och cyklar rejält.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
TRJBerg
E enoch85 skrev:
Inte mina pengar, men jag hade dragit om allt och lite till för att få det exakt som jag vill. Betalade själv 250K+ *utöver* grundinstallation för 1 år sedan när vårt hus byggdes. Jag fick det precis som jag vill, och det blev väldigt snyggt.
Har du möjligen sett att marknadsvärdet är 250k för fastigheten? Och att det bara kommer att användas som sommarstuga?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du möjligen sett att marknadsvärdet är 250k för fastigheten? Och att det bara kommer att användas som sommarstuga?
Jag skrev inte att TS skulle lägga det, men att jag gjort det. Det finns ju en befintlig offert på under 100K som sagt. :)

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
många inlägg här där jag gärna gått in och tagit jobb som de anser vara bra förhandlade, ex ”Gipsad hall 60 papp..”
Sommarstuga med utanpåliggande el som ska dras om - hur kan ni tycka att offerten är rimlig?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Oldelfato Oldelfato skrev:
elektrikern ville ex dra helt separat dragning till alla elementen, å då ville han dra om all el i de rummen också trots att det är de nyare rummen. Elementen kommer ställas på underhållsvärme för att garantera frostsäkert ifall LVP lägger av. Hade tänkt köpa element för 230 och montera med stickkontakt men här ville elektrikern sälja element å dragning för det också.

Det hade varit en sak om detta var i vår villa men nu är det ett fritidshus i Norrlands inland med ett taxeringsvärde på 250’ dvs affektionsvärdet är högre än det monetära så försöker ju hålla igen kostnaderna men vill inte ha farliga installationer.

Ska försöka få dit någon mindre firma också som kanske är mer öppen för diskussion och göra det som är absolut nödvändigt utan att byta allt
Att sätta 230 radiatorer rekommenderar jag å det starkaste att ni inte gör.
En slinga med 400v radiatorer besparar både i mtrl och energipris alla dar i veckan.
Ett 230 v element på 700w för ett rum ex drar mycket ström hela tiden på den säkring det är anslutet till, men om du tar en hel våning och drar en slinga med 5g1,5 och sätter 400v element så fördelas belastningen och de elementen är bättre kvalitet på.
Något att dryfta med nästa elektriker du kontaktar.

• Gilla
Oldelfato
  • Laddar…
A AG A skrev:
I mina ögon låter det mer än galet. Den elektrikern måste ha för mycket att göra, eller vill av annan anledning inte gärna göra jobbet. Då det är utanpåliggande tar det inte mer ca 3-4 dagar. Vilket innebär ca 20.000kr. Högt räknat 30.000. Samt lika mycket på material, också högt räknat. Så snarast 50-60.000 före ROT.
Håller dock med om att det är bättre att byta allt på en gång. Gå inte heller på några idiotier om att eventuellt ha jordlöst. Det finns tydligen flera, på detta forum, som inte haft råd att uppgradera sitt elsystem och därför försöker hitta på fördelar med det.
Vad bra, du åker och gör jobbet för 20 000.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Får jag reseersättning på 40000?

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla inspel och tankar. Ska ta kontakt med några firmor till å se vad de föreslår och kan ge för pris. Så får vi ta ett beslut utifrån det. Verkar ju råda delade meningar om priset och förslaget är rimligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Sån där gammal el så förstår jag att man vill byta "allt" om man ska göra iordning det och att man även behöver kolla igenom det som är mer nydraget i samma för att säkerställa att allt blir enligt vad som gäller idag. därför är det ofta samma pengar att kolla igenom det gamla som att bara slita ner det också samtidigt och göra om och göra rätt.. så fantasin om att vissa delar är "nya" då dom är från 90 talet så är dom iaf 30 år gamla..

Ja det är en del pengar absolut.. men att lämna vissa delar , ja ibland går det ibland är det inte värt problemet då det som ska lämnas ofta är ivägen eller påverkar resten av installationen. det är dock svårt att avgöra utan att kolla på plats. och ja dom flesta elektriker skulle absolut dra egen matning till elementen för att kunna sätta 400v element och kunna sprida lasten över alla faser och få en jämn fördelning över faserna , att spara in på det och att slippa byta ut det som var fixat på 90 talet skulle troligen inte göra så stor skillnad på slutofferten då lvriga jobbet ofta tar mer tid och man iaf måste kolla igenom den delen att allt är rätt och riktigt..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Hade jag bara bott närmre, och inte varit så förbaskat sjukskriven, så...

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.