4 104 läst ·
87 svar
4k läst
87 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Du har väl redan visat var i sandlådan du sitter med inlägg som de här:
Du är inte värd att skriva ens ett sånt här långt inlägg.
M mats.3 skrev:
M mats.3 skrev:
Så jag lägger även detta inlägg på högen med meningslösa, barnsliga, omogna inlägg, utan den minsta substans eller värde. Mina barn uttryckte sig mer moget än dig redan som 8-åringar ...M mats.3 skrev:
Du är precis en sån där som står och gnällskriker i ett hörn, utan en aning om hur världen fungerar.M mats.3 skrev:
Det var visst en känslig punkt,men på vilken punkt har jag fel ?Mikael_L skrev:
Du har väl redan visat var i sandlådan du sitter med inlägg som de här:
Så jag lägger även detta inlägg på högen med meningslösa, barnsliga, omogna inlägg, utan den minsta substans eller värde. Mina barn uttryckte sig mer moget än dig redan som 8-åringar ...
Du är precis en sån där som står och gnällskriker i ett hörn, utan en aning om hur världen fungerar.
Mindre kraftverk som typ vindkraftverk levererar mer el än avtalat när det blåser för mycket. Så de måste stänga ner eller bromsa el leveranserna till Svenska kraftnät. Då det annars blir en obalans i leveranserna som Svenska kraftnät då tvingas reglera. Därför kan det bli straffavgifter till de bolagen på typ 100 tusen kronor.Mikael_L skrev:
Varför alla vill detta, t.ex industriföretagen, är för att de vill ha billig el, t.ex för sin konkurrenskrafts skull
Berätta mer, det där måste jag ha missat!
Ja ajdå, hur ska vi lösa detta? Så dyr el vill väl ingen ha?
Jag kan väl egentligen inget om Norge, men har dock lagt märke till att deras Nordpoolpris steg rejält efter att Englandskabeln togs i drift, många gånger har de haft högre elpriser än Sverige.
Nu har jag inte kollat eller sammanställt någon statistik utan det jag skrev baserar sig mer på känsla och mer eller mindre anekdotiska nedslag.
Och ett av problemen med att jämföra och analysera är väl också att Sverige har 4 elområden och Norge 5, så vilka priser ska jämföras, vilken info får man genom att jämföra NO5, med SE4...
Norska staten gick in och lovade kunder ett avtal på 40 öre kw/h om de band sig till det avtalet. Drygt 2,5 miljoner hade tecknat sig till det senast jag läste om det.
Det har sagts att priset i Sverige behöver bli 80-85 öre för att finansiera ny kärnkraft. Vet inte om det gäller även de små kärnkraftverken som ska byggas i område 4.
Redigerat:
Precis så sjukt kan det bliS slurppe99 skrev:Mindre kraftverk som typ vindkraftverk levererar mer el än avtalat när det blåser för mycket. Så de måste stänga ner eller bromsa el leveranserna till Svenska kraftnät. Då det annars blir en obalans i leveranserna som Svenska kraftnät då tvingas reglera. Därför kan det bli straffavgifter till de bolagen på typ 100 tusen kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...cerade-for-mycket-el-fick-halv-miljon-i-boter
Vem har sagt detta till dig, säg upp vänskapen för detta är helt förvirrat!P Pligg85 skrev:"De höga priserna förklaras bland annat av svag vind både i Sverige och på kontinenten"
Ursäkta, men vilket jävla skitsnack!
Priserna är höga för vi haft vänsterfolk som lagt ner fullt fungerande kärnkraftverk och reaktorer som hållt sverige världsledande i planerbar baskraft.
Avvecklade det och kopplade ihop med Europa som också tävlade i att lägga ner kraftförsörjning innan alternativ fanns.
Räcker att ett kärnkraftverk stänger för driftstörning så har vi nya prisrekord.
Stänger två reaktorer så har vi brist på riktigt.
Redan i augusti, långt innan vi börjar koppla på värme i hushållen eller ens har kommit in i mörka årstiden så är det över 2kr.
Rösta vänster så framstår elen som billig i förhållande till bränslet sen.
Det tror jag är en lögn, det lär bli minst det dubbla innan vi är klara. Det är därför industrin vill att de anställda ska betala via skatten, så att ledningen kan behålla sin bonusar.S slurppe99 skrev:
Kommer inte ihåg om det var vattenfall som nämnde minst 85 öre kw/h. Ebba Bush har också nämnt 80-85 öe. Men det är inga garantier för att detta blir sant.D djac skrev:
De nya små kärnkraftverken skulle väl bara jämna till det i område 4. Men elproduktionen skulle inte räcka.
Klicka här för att svara