P
A AndersS skrev:
Krasst, man får se till att det finns pengar kvar till elfakturan.
För tjugo(?) år sen räknade vi ut medelkostnaden per månad för el och började sätta av den summan på ett särskilt bankkonto varje månad. Sen dess behöver vi inte se till att det finns pengar kvar till elfakturan, för det gör det alltid.
Man bör förstås justera summan man sparar ibland, kanske en gång om året.

P
P pixlas skrev:
2022 när priset var tokhögt och Busch uppmanade alla att spara och snåla, då bodde min flickvän i England i ett eget hus. Där var det ingen som brydde sig om elpriserna för de fick subventioner.
Ja, det är den stora nackdelen med subventioner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P pixlas skrev:
Rörligt spot pris.
Rörligt eller spotpris? Med rörligt brukar man mena månadsmedel.

Spotpris (kvartspris) kräver en hel del aktivt styrande av elförbrukare för att man inte ska riskera att råka köpa el när den är som dyrast. För att få bra förutsägbarhet på elkostnaden är nog fast pris bäst, men då gäller det att binda sitt pris vid rätt tidpunkt och gissa bra på hur längre man ska binda.
Hur man än vänder sig har man ändan bak.

P pmd skrev:
Rörligt eller spotpris? Med rörligt brukar man mena månadsmedel.

Spotpris (kvartspris) kräver en hel del aktivt styrande av elförbrukare för att man inte ska riskera att råka köpa el när den är som dyrast. För att få bra förutsägbarhet på elkostnaden är nog fast pris bäst, men då gäller det att binda sitt pris vid rätt tidpunkt och gissa bra på hur längre man ska binda.
Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Har man elbil räcker det att bara ladda den på natten för att man skall spara pengar. Eller som jag gör nu, jag laddar den vid lunch på helgen under sommarhalvåret och på natten på helgen under vinterhalvåret. Redan där sparar man pengar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och värre skall det bli. Vart elen till stålet och datacentren skall komma ifrån är ju en intressant fråga. Vind? Och när det inte blåser? Vattenkraften kommer att behöva hålla igen för att vara tillgänglig när det inte blåser. Priserna kommer att öka kraftigt då det blir svårt att få ihop denna ekvation.
Men MP vill väl att vi löser det med fler vindlraftverk som också står stilla när det inte blåser.

Eller privata bolag som får straffavgifter när de levererar för mycket el. Ska nya kärnkraftverken betala sig så bör elpriset ligga på 80-85 öre kw/h.

Medans man i Norge kan få binda sig med 40 öre kw/h med dels svensk el.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka gränser ska man utgå från när man vill isolera sig från omvärlden?
De egna fastighetsgränserna?

P
Ja! Jag kräver att få köpa el till pmd-priser.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Stockholm ska se om stockholmare i första hand och Malmö ska se om malmöiter i första hand? Vilka gränser ska man utgå från när man vill isolera sig från omvärlden?
Jag anser att det ska delas upp kvartersvis.
För på andra sidan gatan här bor det bara fattiga och socialbidragstagare, och fula hus har dom också, de tycker jag inte att vi här i fina området ska behöva betala för.
Egentligen finns det två hus på den här gatan också, som bör exkluderas ur vår fina gemenskap här, men men ...

*Inlägget kan innehålla spår av grov ironi*

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S slurppe99 skrev:
Men MP vill väl att vi löser det med fler vindlraftverk som också står stilla när det inte blåser.
Mycket långt ifrån bara MP.
Detta vill också industrin, svenska kraftnät, tunga utredningar om framtida elproduktion, alla partier utom SD, industriföretagen.

Varför alla vill detta, t.ex industriföretagen, är för att de vill ha billig el, t.ex för sin konkurrenskrafts skull
S slurppe99 skrev:
Eller privata bolag som får straffavgifter när de levererar för mycket el.
Berätta mer, det där måste jag ha missat!
S slurppe99 skrev:
Ska nya kärnkraftverken betala sig så bör elpriset ligga på 80-85 öre kw/h.
Ja ajdå, hur ska vi lösa detta? Så dyr el vill väl ingen ha?
S slurppe99 skrev:
Medans man i Norge kan få binda sig med 40 öre kw/h med dels svensk el.
Jag kan väl egentligen inget om Norge, men har dock lagt märke till att deras Nordpoolpris steg rejält efter att Englandskabeln togs i drift, många gånger har de haft högre elpriser än Sverige.
Nu har jag inte kollat eller sammanställt någon statistik utan det jag skrev baserar sig mer på känsla och mer eller mindre anekdotiska nedslag.
Och ett av problemen med att jämföra och analysera är väl också att Sverige har 4 elområden och Norge 5, så vilka priser ska jämföras, vilken info får man genom att jämföra NO5, med SE4...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ännu en expert varnar för höga elpriser i vinter. Efter tisdagens kraftiga prisuppgång i södra Sverige beskriver nationalekonomen Mats Nilsson situationen som en förvarning om en ganska bister vinter.

Du kan läsa artikeln här: Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Rösta rätt annars blir det ännu dyrare med muppar och dylikt.

• Wow
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mycket långt ifrån bara MP.
Detta vill också industrin, svenska kraftnät, tunga utredningar om framtida elproduktion, alla partier utom SD, industriföretagen.

Varför alla vill detta, t.ex industriföretagen, är för att de vill ha billig el, t.ex för sin konkurrenskrafts skull

Berätta mer, det där måste jag ha missat!

Ja ajdå, hur ska vi lösa detta? Så dyr el vill väl ingen ha?

Jag kan väl egentligen inget om Norge, men har dock lagt märke till att deras Nordpoolpris steg rejält efter att Englandskabeln togs i drift, många gånger har de haft högre elpriser än Sverige.
Nu har jag inte kollat eller sammanställt någon statistik utan det jag skrev baserar sig mer på känsla och mer eller mindre anekdotiska nedslag.
Och ett av problemen med att jämföra och analysera är väl också att Sverige har 4 elområden och Norge 5, så vilka priser ska jämföras, vilken info får man genom att jämföra NO5, med SE4...
Vilka industrier vill ha fladderkraft ?

Mikael_L
Alla, verkar det som .

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mats.3 skrev:
Rösta rätt annars blir det ännu dyrare med muppar och dylikt.
Ja precis, muffar blir sen muppar, vilket har synts väldigt tydligt i snart 4 år nu

Bra råd mats, jag struntar i att rösta L i år...
(Som iofs inte är mupparna, utan bara deras stödjande kullsyskon).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Partimedlem eller bara sympatisör?
Något fel är det iallafall.

G gaidin skrev:
Skulle ett kärnkraftverk i SE4 ge lägre elpriser där?

Att Norge har andra regler i sin elförsäljning har nog med EU att göra. De är ju inte med där som du säker har hört ryktas om.
Det är på EU-nivå som man bör lobba politikerna.

De som skyller på miljöpartiet är lika trovärdiga som plattjordare.
Hade inte dom galningarna funnits så hade Sverige vart ett bättre land.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.