3 002 läst ·
65 svar
3k läst
65 svar
Elpriset stiger kraftigt - ny varning till villaägare
Jag förstår att alla gör allt för att sätta dit varandra på ett forum.Fairlane skrev:
Du menar att staten ska bestämma vilket pris olika producenter ska få för sina varor (för varan i detta fall är el)?
Flaskhalsavgifterna får inte användas till det du vill.
Det är inte samma pris på el heller, däremot får man inte ha handelshinder inom EU. Vill man ha Sverigepriser så har producenter precis samma rätt som innan att få betalt för sin vara, vad marknaden är beredd att betala, så om marknaden är beredd att betala 1 kr och ett Sverigepris ska ligga på 50 öre till slutkonsument, så måste någon annan (=staten) betala mellanskillnaden.
Om alla andra inför tak så får deras statskassa betala mellanskillnaden, men det är riktigt att folk struntar i att spara in det blir billigt. Så, å ena sidan förstår du att folk kommer skita i att spara i andra länder om priset är lågt, å andra sidan vill du ha Sverigepriser med samma resultat?
Då får väl staten köpa dessa elbolag, eller annektera dem.
Men är det Sverige som tjänar pengarna, eller producenterna?
Man kan väl sälja använda elen på hemmaplan och sälja överskottet. Varför skulle man behöva köpa den från marknaden först.
Oavsett om det idag vore vinter skulle jag betala ca 9000kr I månaden
Jag har Svealand fastpris avtal som går ut i nov 26
går från 64öre till 117öre/kWh
tillkommer den vanliga fakturan från Öresundskraft för överföring på ca 120öre/kWh
detta är helt åt helvete.. Bolagen(staten) mjölkar vidare
nu band jag priset trots att det dubblerats ,detta då jag inte tror att priserna kommer att vara humana framöver
går från 64öre till 117öre/kWh
tillkommer den vanliga fakturan från Öresundskraft för överföring på ca 120öre/kWh
detta är helt åt helvete.. Bolagen(staten) mjölkar vidare
nu band jag priset trots att det dubblerats ,detta då jag inte tror att priserna kommer att vara humana framöver
Ja det är ju verkligheten just nu. Jag tänker framåt. Det är ju ändå val av en anledning...men nej extrempartier undanbedes för de som föreslog V.A AndersS skrev:
Men finns det ingen lösning så får vi väl bara hoppas på inflationsfest pga höga elpriser. Då blir ju iallafall huslånet mindre värt när lönen ska ökas.
Tycker det är lustigt att inte fler än jag tycker situationen är skrämmande och bara sitter still i båten och ger upp.
Ett annat historikt exempel:
2022 när priset var tokhögt och Busch uppmanade alla att spara och snåla, då bodde min flickvän i England i ett eget hus. Där var det ingen som brydde sig om elpriserna för de fick subventioner.
Hemma i Svealand var det ramaskri, panik och internetpöbeln ville avsätta energiministern ( ja överdrivet).
Med det vill jag ha sagt att vi har en gemensam elmarknad men inte en gemensam ångest eller påverkan på privatekonomi. Så länge det inte slår jämnt över en marknad blir det skevt.
Inte alls konstigt eller "lustigt/skrämmande", vi har olika förutsättningar och el är "bara" en del av de totala kostnaderna man har, för vissa stor påverkan och andra mindre. 😉P pixlas skrev:
Se tråden "Kommer dina barn ha råd att köpa villa" och olika kostnader som familjer har.😇
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 241 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 241 inlägg
Förslaget var endast baserat på att det parti som kunde garantera Sverigepriser skulle få sin röst. Det är väl det enda partiet som är vill driva det.P pixlas skrev:
Det är inte någon höjdare heller, men ok.P pixlas skrev:
Skrämmande vet jag inte om jag tycker, men jag tycker väl inte det är bra. Däremot så tycker jag inte lösningar av typen "bygg ett kärnkraftverk innan vintern" eller Sverigepriser är bra.P pixlas skrev:
Jag köper att visa tycker Sverigepriser är bra, men jag tycker då att det är bra att man förstår att det innebär att staten betalar mellanskillnaden.
Det blev subventioner i Sverige också, lite senare. Subventioner innebär att vi ändå betalar, bara på ett sätt, men många verkar tänka att man inte betalar då.P pixlas skrev:
Ja, det var överdrivet, men visst var många oroliga såklart.P pixlas skrev:
Sen var det nödvändigt att spara för att inte riskera lokalnätet på vissa ställen och en subvention hjälper föga då, snarare tvärtom. Det var ju till och med så dumt att några öppnade fönster och värme samtidigt för att det var lönsamt pga subventioner.
Vilken marknad slår någonsin "rätt" om man menar att alla har samma möjlighet att betala?P pixlas skrev:
Alla människor har inte lika mycket pengar så prishöjningar på mat slår också olika. Jag hoppas inte att staten för den skull ska besluta vilka priser producenterna får ta ut.
Är det här ovidkommande siffror i samband med kostnader för elförbrukning?Mikael_L skrev:
Nja, de betalar samma elpris som du och jag gör, typ...
De kanske köper prissäkrat på terminskontrakt, för att få förutsägbarhet, men deras genomsnittliga pris kommer inte skilja så speciellt mycket, på sista raden.
Förut hade datacenter här en enorm skatterabatt, men det är vad jag förstått borta idag, jag visste inte om detta innan jag blev upplyst om att den numera är borta, nötegårdsgubben tror jag det var som skrev om det, och rättade till min missuppfattning.
Anledningen till att de vill bygga sina datacenter här är främst två
Sverige har fortfarande ett av världens lägsta elpriser.
Datacenter i Sverige konsumerar väldigt mycket mindre energi för kylning.
I södra Europa skulle kostnaden för kylning väsentligt överstiga kostnaden för elen till datarackarna.
Det finns dock några till anledningar.
Sverige har bra datainfrastruktur, gott om relativt välutbildad arbetskraft, är ett politiskt stabilt land, de anställda får vård, VAB, skola, förskola osv från staten, företagen behöver inte lägga en spänn på detta själva ... osv.
Serverhallar och datacenter i Sverige betalar en mycket låg energiskatt på endast 0,6 öre per kilowattimme (kWh), att jämföra med den vanliga statliga energiskatten för företag och hushåll som ligger på 36 öre per kWh (exklusive moms). Själva marknadspriset på el (spotpris och nätavgifter) varierar beroende på avtal, geografiskt elområde och tidpunkt.Skatt och avgifterEnergiskatt: 0,6 öre per kWh för kvalificerade serverhallar (klassas som tillverkningsindustri).Standardelskatt: 36 öre per kWh exklusive moms (45 öre inkl. moms) för övriga aktörer.
Den reducerade skatten för datorhallar togs bort den 1 juli 2023.M MaxBackstrom skrev:
Den ordinarie energiskatten på el ligger på 36 öre per kWh (exklusive moms) för hushåll och företag.
Vissa delar av tillverkningsindustrin har dock kvar den låga nivån på 0,6 öre/kWh, men denna undantagsregel gäller inte längre för traditionell datalagring och serverhallar.