Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja paradoxalt nog så ökar vi hela tiden vår elproduktion och vårt elöverskott och vår elexport, samtidigt som elpriset stiger.

Så den där enkla marknadsmodellen vi fick lära oss på högstadiet att priset styrs av utbud/efterfrågan, verkar inte stämma.
Jag kanske minns fel, men har för mig att jag fick lära mig att om utbudet ökar så minskar priset.
Men nu är det tydligen tvärtom.

Ska vi kanske prova att minska produktionen, och kolla om det då sänker priset, eller kanske inse att det finns något annat som påverkar (mer).

Ja, och jag vet ju vad det är, det är priset på gas, priset på Dutch TTF, som styr vårt elpris (nääästan helt). Det spelar ingen större roll ifall vi kör alla våra kkv, eller stoppar alla, priset kommer fortfarande att mest styras av gaspriset.
När elpriset stiger så ökar utbudet för att kompensera eftersom incitamenten ökar. Det känns väl tvärtom som marknadsekonomi 1a. Samtidigt är efterfrågan inom hela handelsområdet större än tillgången på billig energi. Så priserna ökar. Jag ser inte direkt motsättningen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MaxBackstrom skrev:
Jag har tolkat det som att datacenter, stora serverhallar, AI-centers drift, med krav på kylning, drar en hel del el, som inte kostar Google, Microsoft (och vilka stora företag det nu gäller) särskilt många ören/kWh.
Nja, de betalar samma elpris som du och jag gör, typ...
De kanske köper prissäkrat på terminskontrakt, för att få förutsägbarhet, men deras genomsnittliga pris kommer inte skilja så speciellt mycket, på sista raden.

Förut hade datacenter här en enorm skatterabatt, men det är vad jag förstått borta idag, jag visste inte om detta innan jag blev upplyst om att den numera är borta, nötegårdsgubben tror jag det var som skrev om det, och rättade till min missuppfattning.

Anledningen till att de vill bygga sina datacenter här är främst två
Sverige har fortfarande ett av världens lägsta elpriser.
Datacenter i Sverige konsumerar väldigt mycket mindre energi för kylning.
I södra Europa skulle kostnaden för kylning väsentligt överstiga kostnaden för elen till datarackarna.

Det finns dock några till anledningar.
Sverige har bra datainfrastruktur, gott om relativt välutbildad arbetskraft, är ett politiskt stabilt land, de anställda får vård, VAB, skola, förskola osv från staten, företagen behöver inte lägga en spänn på detta själva ... osv.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fiskbuggaren skrev:
Samtidigt är efterfrågan inom hela handelsområdet större än tillgången på billig energi. Så priserna ökar. Jag ser inte direkt motsättningen.
Precis, lyfter vi blicken från Sverige och ser hela elhandelsområdet, så klarnar ju bilden.
Sverige är ju bara en liten pyttig aktör i kanten av det hela, så vad vi gör påverkar det hela rätt lite.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja paradoxalt nog så ökar vi hela tiden vår elproduktion och vårt elöverskott och vår elexport, samtidigt som elpriset stiger.

Så den där enkla marknadsmodellen vi fick lära oss på högstadiet att priset styrs av utbud/efterfrågan, verkar inte stämma.
Jag kanske minns fel, men har för mig att jag fick lära mig att om utbudet ökar så minskar priset.
Men nu är det tydligen tvärtom.

Ska vi kanske prova att minska produktionen, och kolla om det då sänker priset, eller kanske inse att det finns något annat som påverkar (mer).

Ja, och jag vet ju vad det är, det är priset på gas, priset på Dutch TTF, som styr vårt elpris (nääästan helt). Det spelar ingen större roll ifall vi kör alla våra kkv, eller stoppar alla, priset kommer fortfarande att mest styras av gaspriset.
Men du har ju svaret så finns inget skäl att ifrågasätta marknadsmekanismerna. De funkar som annonserat. Det handlar om att vår marknad är norra Europa och att el och gas är delvis utbytbara energislag.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Lite farligt att nämna hela sverige som en exportör för även om det stämmer så har vi ofta som nu en högre export från SE1 över till norra Finland för billigare pris och sen säljer Finland via nästa kabel till Sverige i SE3 för högre pris.

SE3 och SE4 bär sig inte tillfredsställande.
Hade de varit två enheter i ett bolag hade vi tittat på att sälja de tumörerna till Danmark

• Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du har ju svaret så finns inget skäl att ifrågasätta marknadsmekanismerna. De funkar som annonserat. Det handlar om att vår marknad är norra Europa och att el och gas är delvis utbytbara energislag.
Det var väl mest en rant riktad till @Pligg85 som trodde att det spelade någon roll ifall en mer eller mindre av våra reaktorer var i drift.

(Jodå, på marginalen spelar det ju alltid någon pytteliten roll, och ibland, med glesa mellanrum, så kan det påverka mycket. Men sett över tid och på det stora hela, så påverkas elpriset knappt ens marginellt.)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Refotsirk63 skrev:
De som skyller elpriset på svenska politiker har inte förstått hur elmarknaden fungerar.
Det är ju politikerna som lett oss in i det här idiotiska systemet att vårat inhemska elpris styrs av vad t.ex. tyskar är beredda att betala för el. Hade de velat skydda inhemska elkunder så hade de kunnat göra det. Så givetvis är det rätt att skylla på politikerna.

• Gilla
Lived och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var väl mest en rant riktad till @Pligg85 som trodde att det spelade någon roll ifall en mer eller mindre av våra reaktorer var i drift.

(Jodå, på marginalen spelar det ju alltid någon pytteliten roll, och ibland, med glesa mellanrum, så kan det påverka mycket. Men sett över tid och på det stora hela, så påverkas elpriset knappt ens marginellt.)
Det som blir spännande att se de närmsta åren är om svenska elkonsumenter blir klämda mellan export av el till andra länder (redan ett faktum) och en ny "grön" elintensiv industri (fortfarande en plan utan genomförande). Då lär det inte bli muntert. Sverige blir som en elkoloni att exploateras av Europa.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag valde att binda elpriset i 3 år förra månaden och eftersom jag förbrukar mest vintertid så gjorde jag bedömningen att det var det bästa för mig. 74 öre inkl moms, sedan tillkommer elnät+skatt som vanligt.
Här kommer man inte under 119,88 öre inkl moms plus fast avgift 40 kr inkl moms.

Det som blir spännande att se de närmsta åren är om svenska elkonsumenter blir klämda mellan export av el till andra länder (redan ett faktum) och en ny "grön" elintensiv industri (fortfarande en plan utan genomförande). Då lär det inte bli muntert. Sverige blir som en elkoloni att exploateras av Europa.
Nu vill jag betona att 2 GW stålindustri redan byggs (Oxelösund tas i bruk 2027, Luleå 2029, försenat pga brist pa kapacitet i kablar, Stegra verkar satsa på 2028 nu, Hybrit går igång med första fasen redan i år). Och mer än 2 GW datacenter också i praktiken redan byggs, så...
...nog är den "gröna industrin" under genomförande.

Edit: Enheterna ovan skall anturligtvis vara GW och inte TW som det först stod, jag rättar det nu.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Nu vill jag betona att 2 TW stålindustri redan byggs (Oxelösund tas i bruk 2027, Luleå 2029, försenat pga brist pa kapacitet i kablar, Stegra verkar satsa på 2028 nu, Hybrit går igång med första fasen redan i år). Och mer än 2 TW datacenter också i praktiken redan byggs, så...
...nog är den "gröna industrin" under genomförande.
Då blir det dyrare el.

Vill dock påminna om att det också byggdes en batterifabrik. Men den vaskade man helt i ett sent skede.

• Gilla
  • Ledsen
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Då blir det dyrare el.

Vill dock påminna om att det också byggdes en batterifabrik. Men den vaskade man helt i ett sent skede.
Men man har nu börjat bygga ett datacenter på platsen. Det kommer att lägga till ytterligare 1 GW energiförbrukning (notera att jag råkade skriva fel enhet ovan, det skall vara GW i inlägget ovan). Ytterligare ett datacenter byggs i Skellefteå också, det ligger dock bara på 150 MW (det är bla SCA som ligger bakom det).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var är Sverigepriser? Vilket parti vågar rädda svensken får katastrofvintern?
Ingen?
Om Norge kan ha Norgepriser kan vi med.
Priserna går upp, likt många säger, för att vi säljer till andra länder. Tysklandskabeln har legat nere ett tag men nu omedelbart tripplades spot priset i SE4 över en dag!

Sjukt och orimligt!

Lägg till att det finns en ny utredning om Energiområdet för landet som snävar åt Stockholm och ger SE4 ett kärnkraftverk. Men det låtsas våra kära politiker inte om för de är så jädrans navelskådande och oroliga för sina Stockholmsväljare.

Första parti att garantera Sverigepris får min röst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pixlas skrev:
Var är Sverigepriser? Vilket parti vågar rädda svensken får katastrofvintern?
Ingen?
Om Norge kan ha Norgepriser kan vi med.
Priserna går upp, likt många säger, för att vi säljer till andra länder. Tysklandskabeln har legat nere ett tag men nu omedelbart tripplades spot priset i SE4 över en dag!

Sjukt och orimligt!

Lägg till att det finns en ny utredning om Energiområdet för landet som snävar åt Stockholm och ger SE4 ett kärnkraftverk. Men det låtsas våra kära politiker inte om för de är så jädrans navelskådande och oroliga för sina Stockholmsväljare.

Första parti att garantera Sverigepris får min röst.
Skulle ett kärnkraftverk i SE4 ge lägre elpriser där?

Att Norge har andra regler i sin elförsäljning har nog med EU att göra. De är ju inte med där som du säker har hört ryktas om.
Det är på EU-nivå som man bör lobba politikerna.

De som skyller på miljöpartiet är lika trovärdiga som plattjordare.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
De som skyller på miljöpartiet är lika trovärdiga som plattjordare.
Partimedlem eller bara sympatisör?

• Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.