69 383 läst ·
448 svar
69k läst
448 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Fairlane skrev:
Jag är med dig i det mesta, men tycker att ansvaret ska ligga hus den som gör jobbet, inte på någon behörig installatör eller på företaget. Ungefär som att åkeribranschen inte kan ha hen behörig chaufför eller att det räcker med att man är ett företag inom åkeribranchen men ett visst EKP. Chauffören måste ändå ha ett personligt körkort för det som ska utföras.
Håller vi oss inom samma analogi så måste inte alla ha CE, utan för vissa räcker C och för andra går det utmärkt med B och för ytterligare någon så kanske det är ett A-körkort som gäller. Ja, man kanske till och med har cykelbud inom företaget, som inte behöver något körkort, men kanske en grundläggande kunskap om trafiken.
Det skulle säkert kunna fungera med ett liknande upplägg.
Jag tycker nog att det är rätt att ansvaret vilar på företaget. Det borde innebära att företagen är mer måna om att ha kompetent personal, än att ha målvakter som står för ansvaret.Fairlane skrev:
Jag är med dig i det mesta, men tycker att ansvaret ska ligga hus den som gör jobbet, inte på någon behörig installatör eller på företaget. Ungefär som att åkeribranschen inte kan ha hen behörig chaufför eller att det räcker med att man är ett företag inom åkeribranchen men ett visst EKP. Chauffören måste ändå ha ett personligt körkort för det som ska utföras.
Håller vi oss inom samma analogi så måste inte alla ha CE, utan för vissa räcker C och för andra går det utmärkt med B och för ytterligare någon så kanske det är ett A-körkort som gäller. Ja, man kanske till och med har cykelbud inom företaget, som inte behöver något körkort, men kanske en grundläggande kunskap om trafiken.
Att lägga ansvaret helt på den som utför arbetet är nog inte heller önskvärt, vid en skada skulle elektrikern gå i personlig konkurs och inget skulle bli bättre utav det. Det finns trots allt fall där elektriker fått stå till svars för sina arbeten, om de varit grovt oaktsamma i sin yrkesutövning.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Det är därför det finns ansvarsförsäkringar som alla seriösa hantverkare använder.Kludden33 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 976 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 976 inlägg
Ansvaret skulle väl inte ligga på en målvakt?Kludden33 skrev:
Jag tycker nog att det är rätt att ansvaret vilar på företaget. Det borde innebära att företagen är mer måna om att ha kompetent personal, än att ha målvakter som står för ansvaret.
Att lägga ansvaret helt på den som utför arbetet är nog inte heller önskvärt, vid en skada skulle elektrikern gå i personlig konkurs och inget skulle bli bättre utav det. Det finns trots allt fall där elektriker fått stå till svars för sina arbeten, om de varit grovt oaktsamma i sin yrkesutövning.
Jämför med åkeribranschen. Där ska varje chaufför ha sitt eget körkort. Vissa får bara köra lätta lastbilar, medan andra får köra tunga lastbilar med släp. Det finns ingen målvakt som fråntar chauffören dess ansvar. Jag tror inte heller att chauffören går i personlig konkurs vid en olycka. Skadeståndet kan fortfarande ligga på företaget och deras försäkring.
Jag tror det skulle underlätta för företaget att ha koll på kompentensen på sin personal om de hade ett personligt "körkort", kanske något som skulle kontrolleras med jämna mellanrum.
Vilka alla hus är det som brunnit ner pga av ska hemmapulande?Jonas Persson skrev:
Jag saknar en viktig pusselbit, vad hände 1994-95 som innebar att Clas Ohlson kunde börja sälja dessa komponenter? Jag antar att ett myndighetsbeslut ligger bakom eller var det EU som förändrade något?
Oavsett så måste tanken för beslutet varit något helt annat än "nu ska vi ge hempularna fri tillgång till allt materiel så att dödstalen kan öka och fler hus brinna ner". När jag läser vad SEF anser i frågan måste denna förändring ha liknats med att ammunition börjar säljas fritt på samma sätt som lösgodis.
Så varför öppnade man upp 1994-95? Man måste haft goda och starka skäl.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Ingen aning, men det är väl ett av argumenten för att man vill förbjuda möjligheten att köpa materiel i byggvaruhus och liknande. Men jag skrev att det knappast kan ha varit skälet till att man öppnade upp 1994-95, inte att det var så.G guggen skrev:
Upps-ala:Jonas Persson skrev:
Elfirma spänningssatte annans fulel – stäms efter villabranden
Utredning efter brand:
Bristfälliga installationer då? Jo, det förekommer också. Michael Steen kan vittna om helt katastrofala elinstallationer där decilitermått används som apparatdosor och ledare är ihoptvinnade och tejpade. Ofta är det en hemmafixare som har varit i farten. Eller yrkesfolk som har ett helt annat yrke än elektriker.
Men även elinstallatörer kan göra ödesdigra misstag.
– En del elinstallatörer blir jättegriniga på mig när jag pekar ut fel som deras firma har gjort och som har orsakat en brand. Men försäkringsbolaget tar ofta största delen av kostnaden och elfirman brukar komma undan med kanske 8 000 kronor i självrisk, säger han.
ESV på krigsstigen mot fulel:
– Uppskattningsvis omkommer minst åtta personer varje år i elbränder. I drygt hälften av bränderna är elen direkt orsak till branden, säger Magnus Karlsson, elinspektör vid Elsäkerhetsverket.
De övriga dödsfallen orsakas av att elprodukter används på felaktigt sätt, vanligtvis att någon glömt spisen på. Elsäkerhetsverket tror att ännu fler personer kan ha omkommit i elbränder, men brandorsaken går inte att fastslå i alla dödsbränderna.
Ett försäkringsbolags syn på saken:
https://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/tacker-forsakringen-egenkopplad-el/
Ja, men är det en säker koppling?Fairlane skrev:
Enkelt. Jag är inte elektriker och jag borrade häromkvällen in i elkablar i inneväggen. Jag sågade upp väggen och satte Wago tills det finns möjlighet att tråda om. Säkert onödigt att såga upp vägen, men jag hade inte tid att leta matade dosa och tråda om/alternativt koppla bort och jag ville ha på strömmen på den säkringen igen.
Hoppsan, hemmapularen klarade av det som den orutinerade elektrikernb inte klarade och ändå får hen ut och göra jobb...
Stackars sate som en dag köper denna bostad och ser all fulel...
Alla yrkesverksamma elektriker borde verkligen ha ett elkörkort som måste förnyas varje år.E El-Löken66 skrev:Upps-ala:
Utredning efter brand:
Bristfälliga installationer då? Jo, det förekommer också. Michael Steen kan vittna om helt katastrofala elinstallationer där decilitermått används som apparatdosor och ledare är ihoptvinnade och tejpade. Ofta är det en hemmafixare som har varit i farten. Eller yrkesfolk som har ett helt annat yrke än elektriker.
– En del elinstallatörer blir jättegriniga på mig när jag pekar ut fel som deras firma har gjort och som har orsakat en brand. Men försäkringsbolaget tar ofta största delen av kostnaden och elfirman brukar komma undan med kanske 8 000 kronor i självrisk, säger han.
– Uppskattningsvis omkommer minst åtta personer varje år i elbränder. I drygt hälften av bränderna är elen direkt orsak till branden, säger Magnus Karlsson, elinspektör vid Elsäkerhetsverket.
De övriga dödsfallen orsakas av att elprodukter används på felaktigt sätt, vanligtvis att någon glömt spisen på. Elsäkerhetsverket tror att ännu fler personer kan ha omkommit i elbränder, men brandorsaken går inte att fastslå i alla dödsbränderna.
[länk]
Nej. Precis som @Fairlane skriver är det rent trams. Man måste klara att begreppsmässigt skilja på det ekonomiska ansvaret mellan utföraren (företaget) och kunden (konsumenten), och det behörighetsmässiga ansvaret mellan utföraren (elinstallatören) och myndigheten (Elsäkehetsverket). Det här är för övrigt samma dumheter som SEF använde i sin skräckpropaganda när personlig behörighet föreslogs under arbetet med den nya lagen. De gick dessutom ett steg längre och hävdade att alla landets elektriker skulle tvingas skaffa F-skattsedel och arbeta som underentreprenörer eftersom företagen skulle slippa anställa folk för att slippa ansvar.Kludden33 skrev:
Det finns ett videoklipp på Elinstallatörens hemsida från en paneldebatt på Elmässan. Där tog mediapajasen Svanström upp det där med "ujuj, dom dumma hemmapularna kan köpa riktigt material" och blev raskt nedskjuten av representanten från myndigheterna som i princip sa att det är omöjligt för Sverige att förbjuda försäljning av elmaterial. Det går helt enkelt inte i och med att vi är med i EU och att vi har överstatliga regler om fri handel.Jonas Persson skrev:
Jag tycker nog att det borde räcka med vart femte år men det är en annan diskussion. Den verkligt intressanta frågan är hur det det skulle förnyas. Idag finns ju ingen kunskapskontroll när man får behörigheten första gången utan det räcker med praktikintyget. Om det skall förnyas så känns det lite löjligt om allt som skulle krävas är ytterligare ett intyg som säger: "Öhh, ja, jo, jag jobbar fortfarande". Nu skulle myndigheterna i och för sig uppskatta en sån konstruktion ifall den var förknippad med en "förnyelseavgift". Då skulle de ju i praktiken ha "elektrikerskatt" där de kan håva in pengar utan att själva göra någon motprestation. Ett praktiskt och teoretisk prov däremot skulle kräva lite arbete ifrån ESV och då de hellre testar billigt skräp från Kina och gnäller över hemmapulare så är jag tveksam till att de vill ta på sig en relevant uppgift.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Så svaret på min fråga om vad som hände 1994-95 är krav från EU?O Steamboy skrev:Nej. Precis som @Fairlane skriver är det rent trams. Man måste klara att begreppsmässigt skilja på det ekonomiska ansvaret mellan utföraren (företaget) och kunden (konsumenten), och det behörighetsmässiga ansvaret mellan utföraren (elinstallatören) och myndigheten (Elsäkehetsverket). Det här är för övrigt samma dumheter som SEF använde i sin skräckpropaganda när personlig behörighet föreslogs under arbetet med den nya lagen. De gick dessutom ett steg längre och hävdade att alla landets elektriker skulle tvingas skaffa F-skattsedel och arbeta som underentreprenörer eftersom företagen skulle slippa anställa folk för att slippa ansvar.
Det finns ett videoklipp på Elinstallatörens hemsida från en paneldebatt på Elmässan. Där tog mediapajasen Svanström upp det där med "ujuj, dom dumma hemmapularna kan köpa riktigt material" och blev raskt nedskjuten av representanten från myndigheterna som i princip sa att det är omöjligt för Sverige att förbjuda försäljning av elmaterial. Det går helt enkelt inte i och med att vi är med i EU och att vi har överstatliga regler om fri handel.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Det där var ju en av SEF påverkanskampanjer som felaktigt hävdade hempul som huvudorsak till de flesta allvarliga problemen vilket visade sig vara helt fel.E El-Löken66 skrev:Upps-ala:
Utredning efter brand:
[länk]
Notera "ESV på krigsstigen mot fulel" är också helt fel då det är SEF som ligger bakom dessa kampanjer. ELSV för ingen sådan statistik. Se tidigare inlägg: Inlägg #28 och Inlägg #31 för mer detaljerad fakta.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
...Och de lär i alla fall inte kunna förbjuda "decilitermåtten". Fullfjädrade idioter tar Darwin hand om och är inte en del av denna debatt.O Steamboy skrev:Nej. Precis som @Fairlane skriver är det rent trams. Man måste klara att begreppsmässigt skilja på det ekonomiska ansvaret mellan utföraren (företaget) och kunden (konsumenten), och det behörighetsmässiga ansvaret mellan utföraren (elinstallatören) och myndigheten (Elsäkehetsverket). Det här är för övrigt samma dumheter som SEF använde i sin skräckpropaganda när personlig behörighet föreslogs under arbetet med den nya lagen. De gick dessutom ett steg längre och hävdade att alla landets elektriker skulle tvingas skaffa F-skattsedel och arbeta som underentreprenörer eftersom företagen skulle slippa anställa folk för att slippa ansvar.
Det finns ett videoklipp på Elinstallatörens hemsida från en paneldebatt på Elmässan. Där tog mediapajasen Svanström upp det där med "ujuj, dom dumma hemmapularna kan köpa riktigt material" och blev raskt nedskjuten av representanten från myndigheterna som i princip sa att det är omöjligt för Sverige att förbjuda försäljning av elmaterial. Det går helt enkelt inte i och med att vi är med i EU och att vi har överstatliga regler om fri handel.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg