Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja, men är det en säker koppling?
Stackars sate som en dag köper denna bostad och ser all fulel...;)
Jag skulle säga att det är säkert just nu. Kablarna är kapade och det sitter en korrekt monterad Wago i ändarna, vilket såklart är många gånger bättre än det som den nya förmågan lyckades med i Mikaels exempel.
Det kommer trådas om längre fram så det kommer bli som nytt. Väggen är fortfarande öppen, så ingen kan missa det om de skulle köpa bostaden idag.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
I en tråd nyligen, som jag vill avlasta med en sådan här sidodiskussion så påstod jag att trots att försäljningen av elmaterial rent exploderat de senaste 25 åren så syns det ändå inte i olycksstatistiken. Tvärtom så går olyckorna ner - vilket kan tyda på att det är hempularna som gör bättre installationer.

Detta var naturligtvis en ganska vågad slutsats att dra, det kan ju bero på en massa andra saker. Kanske att elektrikerna har blivit såååå mycket bättre under dessa 25 år att det tagit ut effekten av hempularna. Men ärligt talat måste då elektrikerna förr ha varit väldans usla ...
Hemmapulare kommer alltid finnas. Långt från alla har råd att betala en hantverkare. Men idag finns bra hjälp att få via internet och forum. Jag tror "hemmapularna" absolut blivit mer kompetenta och kanske nu mer vet var deras begränsningar finns rent praktiskt. Utrustningen har också blivit mer enkel att koppla in. Se på tex Plejd, säljs egentligen till elektriker, men är så busenkel att IKEA hade kunnat sälja det.
Och ser vi på VVS biten är den också enkel idag. Det som kanske stoppar en hemmapulare att installera ny "kran" är väl att anslutningarna ofta är "slätända" vilket innebär att du måste veta lite hur du drar en klämringskoppling. Står förvisso på monteringsanvisningen men även där har det blivit enkelt. IKEAs grejer är vanlig mutter med packning som kan skruvas rakt på gamla raka kopplingen under diskbänken. Ingen röris behöver komma och du sparar 2-3000 kr.
På gott och ont så klart. Men marknaden har följt behovet och folk vill pyssla själv, och då får marknaden anpassa sina produkter.

• Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
Alla yrkesverksamma elektriker borde verkligen ha ett elkörkort som måste förnyas varje år.
Hur får man i så fall sitt elkörkort från första början... och varför en förnyelse och hur går den till?

J
... har för mig jag såg på FB någon som först frågade om nåt elbilsrelaterat och sen la in en bild från akuten efter en strömgenomgång... Elbilar och hemmapul tror jag kan bli en framtida fara!

Min fru brukar oja sig om jag gör något "hemmapul", trots att jag är civilingenjör och har haft rätt mkt med el att göra i jobbet (dock lågspänning). För ett antal år sen var vi hemma hos hennes föräldrar, då jag upptäckte att en byrå skavt av en förlängningssladd till TVn tror jag det var så ett en ledare var blottad, varvid jag direkt drog ut den och sade att den kontakten kan ni inte använda. Både hund och småbarn närvarande. Responsen var att frugan inte nämnvärt brydde sig och svärmor satte tillbaka kontakten med kommentaren att det varit så länge och nog inte var så farligt. Ehhhhh! Jag drog ut igen och påtalade för svärfar som förstod allvaret och genast reparerade kontakten.

Vad vill jag säga med detta? Jo, de som inte alls förstår något om el, förstår inte vad som är farligt och inte. Kopplar sådana personer el skulle jag vara livrädd. Men de som förstår både el och sina egna begränsningar och läser på innan, ja, då tror jag att resan till jobbet innehåller betydligt fler faror än ett ev hempulat eluttag.

• Gilla
OlssoniVallby och 5 till
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
IKEAs grejer är vanlig mutter med packning som kan skruvas rakt på gamla raka kopplingen under diskbänken.
Nja, det är inte bara att skruva rakt på den gamla kopplingen.
Man måste först förvissa sig att det är en plankoppling och inte en klämringskoppling.
En klämringskoppling kan nämligen skära sönder packningen i plankopplingen.

J JohanLun skrev:
Min fru brukar oja sig om jag gör något "hemmapul", trots att jag är civilingenjör och har haft rätt mkt med el att göra i jobbet (dock lågspänning)
I vanliga hus är det också lågspänning!
Lågspänning är mellan 50VAC & 1000VAC samt 120VDC & 1500VDC.

Du kanske menar att du håller på med klenspänning på jobbet?

Klenspänning kan däremot vara starkström.

Edit: Ta tex elstängsel & dess aggregat, det är högspänning i dessa tex 5000V, 8000V, 10000V, däremot är det svagström.

Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Lågspänning är mellan 50VAC & 1000VAC samt 120VDC & 1500VDC.
Nope, lågspänning är 0-1500VDC och 0-1000VDC.

Klenspänning ingår i lågspänning.

// wikkipettern ... :)

Fast ... :thinking:
Den infon hittar vi t.ex. här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klenspänning

Men det motsägs t.ex. här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Low_voltage
Där påstår dom samma sak som dig. Och ärligt talat säger min ryggradskänsla att jag litar mer på den engelska texten, den känns mer välskriven helt enkelt ...

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja bilar verkar det ju vara fritt fram att fixa med elen i - det verkar dock vara annorlunda med fritidsbåtar, som tas upp för vinterförvaring ( enl. Transportstyrelsen). Att själv montera fast en säkrings hållare i båten, placerad mellan batteri (12V) och trollingmotor(70A), blir ju då " hempul".
Frågan är ju hur svårt det är att lära sig att göra det rätt, trots att det överstiger 200VA ?
Följdfråga : är det värt i pengar motsvarande en ny trollingmotor för hempularen att få det lagligt gjort av elinstallationsföretag eller är det det viktigaste att batteriet med 100 Ah är avsäkrat? 100Ah motsvarar ju ungefär en normal blixt i åskväder, så skador utan säkring kan ju bli betydande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får erkänna att jag varit dålig på att vara aktiv och proaktiv i tråden. Den har väl glidit iväg lite ifrån det jag ursprungligen tänkte som syfte.
Så jag provar att se om det går att komma tillbaka på det spår jag tänkte.

Så om jag tar detta snitt ur den grafen:
[bild]
Det vore ju intressant att få in statistik i den grafen över olika "säkerhetsinföranden" för el, t.ex. ojordat, sen skyddsjord via tre ledare och inte bygling av nolla, JFB, dubbel isolering, krav på skyddsjord i samtliga uttag etc.

Vartefter hus byggs och renoveras förbättras ju både apparater och kvalité på material och skyddsjordning så det är väl förmodligen den största orsaken till minskningen i dödsfall...

Lite googlande gjorde att jag slapp sätta mig och rota i IDA. Någon annan hade redan gjort det åt mig.
---------------------------------------------
Dödsbränder i Sverige En analys av datakvalitet, orsaker och riskmönster Anders Jonsson
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1198442/FULLTEXT02.pdf
---------------------------------------------

Det är 87 sidor att läsa och handlar mestadels inte om elinstallationer alls, men några intressanta slutsatser dras.

Under åren 1999-2007 angavs startföremålet till elektriska installationer i 6% av bränderna. Det bör inkludera annan elektrisk utrustning än den fasta installationen också, men inte spis eftersom spis är en egen kategori om man bryter ner det. Spis är f.ö. startföremål i 7% av bränderna.

Det finns också kategorierna annan med 4% och okänt med 25% av bränderna.

Antalet döda i bostadsbränder låg under perioden på i genomsnitt 99 personer per år. Variationerna är stora från år till år, så det är inte meningsfullt att tala om trender annat än över längre tider. Men siffran 99 under den studerade perioden gör det lätt för oss att räkna. Det vill säga 1% är ungefär 1 avliden per år i genomsnitt.

Det som är spännande är att författarna av rapporten genom klusteranalys försöker dela upp det stora blocket okänt utifrån vad man vet om händelserna i övrigt. Händelserna i gruppen okänt har likheten med de händelser som beror på tekniska orsaker som elfel och fel i eldstäder, att de till stor del sker i småhus. Men det finns också en stark koppling till de händelser som oftast härförs till rökning respektive matlagning i och med att de sociala faktorerna ofta liknar de som man finner i dödsbränder orsakade av rökning och matlagning.

Läser man denna rapport så ser man alltså att ca 6 dödsfall per år direkt kan kopplas till el varav inte alla behöver vara relaterade till den fasta installationen.

Av de ca 25 dödsfall som ingår i okänt så finns det både tecken som tyder på att det finns likheter med de bränder som beror på tekniska fel i byggnaden, inklusive el, och andra tecken som tyder på likheter med de bränder som orsakas av rökning, ofta i kombination med alkohol, bristande kognitiva förmågor, hög ålder osv.

Nu är det studerade materialet 13 år och äldre, så möjligen finns det nyare material idag. Men antalet omkomna i bräder ligger (tyvärr) ganska stadigt på knappt 100/år så förmodligen är det ingen större skillnad mot idag.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så svaret på min fråga om vad som hände 1994-95 är krav från EU?
Det var redan tidigare möjligt att sälja elmaterial men det informella trycket mot de som gjorde försök blev stort från den homogena branschen. Det som indirekt löste ut att det lossnade vid den tiden är nog inget konkret för just den sektorn utan den allmäna förändringen kring hur saker regleras i större cirklar med som nämnts EU-anpassning osv.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Lika för alla
Må så vara, men det har ju inget med din fråga att göra; dvs "Om det nu är så roligt, varför blir ni inte elektriker". (parafras)

Och det var som sagt inte lika för alla. Vi civilingenjörer slapp en massa års praktik. Detta ledde inte till några som helst problem. Ej heller den ende (?) vi hört om som fått behörighet (som det hette då) via praktiskt prov.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ändå underligt vad ofta det här argumentet dyker upp. Jag förstår det inte. Om jag nu lyckats byta panel på en sida av huset, och faktiskt är lite nöjd med resultatet, måste jag då med automatik bli snickare? Det finns inga mellanting?

Den som brinner för elinstallationsyrket blir väl med säkerhet elektriker. Jag har själv jobbat extra som (industri)elektriker och även om det var kul, då, så vet jag att det inte hade varit någon karriär för mig. Jag hade tröttnat alldeles för snabbt.

Men visst, det hade varit OK att skaffa sig den formella kompetensen. Det går ju dock inte. Först måste man läsa in teorin (vilket jag redan gjort, och mycket mer därtill) och det är inget större problem. Men sedan så måste man arbeta heltid i yrket i en herrans massa år, till en lön (lärling) som väl är 1/3-del av vad jag tjänar idag. *

Allt för "nöjet" att skruva upp ett extra uttag i tvättstugan.

Den utbildningen står inte i rimlig proportion till varken svårigheten på den uppgiften jag skulle använda den till, det intrång i mitt liv det skulle utgöra, eller lön för mödan.

Som systemet ser ut idag så är det helt orealistiskt.

* (Jag slog upp det. Det är mycket mindre än en tredjedel. Helt orealistiskt).
T tanaris skrev:
Tror ni verkligen man enbart läser elinstallationslära och tillhörande teori i tre år??
Det viktiga är väl att arbetet blir korrekt utfört.
Alla människor har olika förutsättningar!

Sedan ändras förutsättningarna väsentligt om man jämför två personer med grundskola resp 5års civilingeniörsutbildning.

Det är helt orimligt att de två personerna behöver lika lång tid för att lära sig enklare elinstallation.

• Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är helt orimligt att de två personerna behöver lika lång tid för att lära sig enklare elinstallation.
Nejdå inte alls. Jag är övertygad om att det finns massor av 16-åringar, som slår mig med hästlängder, när det gäller kunskaper om detaljer i t.ex. A-traktorer. Mest handlar det om intresse för att lära sig - om det inte behövs mycket ingående kunskaper.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
1994 förbjöds klass 0 vid nyinstallation. Dvs ojordade uttag och "isolerad miljö" fick ej installeras/användas.
År 2000 kom krav på JFB vid nyinstallation.

Gjorde dessa krav någon egentlig förbättring?
Hade inte redan i princip alla bruksföremål blivit i dubbelisolerat utförande då?
Behovet av jordade uttag har minskat betydligt men behövs för datorer har jag upptäckt eftersom jag får 115 V genom mig när jag tar i datorchassiet eller USB-uttag och har kontakt med betonggolvet. Inget farligt men otrevligt. Ojordade uttag i en källare - huset byggt 1965.

JFB behövs även om apparaterna är dubbelisolerade, jag lagade rost på en gammal bil när kabeln till vinkelslipen började brinna. Fintrådig kabel som kortslöts p g a slitage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.