Fairlane Fairlane skrev:
Imponerade att vare sig @Grizzlybjörnen123 eller @Kludden33 som med näbbar och klor försvarar dagens system inte har en kommentar om detta. Det här är alltså först monterat av någon med utbildning, arbetandes på en firma som gett denne person ok att göra detta jobb och sen har en annan firma med ett EKP skickat ut en person som gjort en tafflig (minst sagt) temporär (?) fix?
Om det nu är så farligt med hempul och de som får (läs kan) göra jobbet lyckas med detta så borde man väl rimligen kunnat kontra med att om det varit ett hemapul så hade hela kvarteret varit nedbrunnet nu...

Hälsingar från en som gör små otillåtna hempulargrejer, men ringer en elektriker om jag inte känner mig 110% säker på vad jag gör. Problemet är såklart att veta om elektrikern som skickas hem till mig har mer koll än mig eller mindre.
Ja, vad vill du att jag ska säga?
Skulle vara intressant att veta vad som har varit anslutet i vägguttaget

Det är klart olyckligt om en elyrkesman inte förstått riskerna med sitt förfarande.
Det är tydligt att egenkontrollen brustit, men det kan såklart finnas förklaringar till att det blivit så. Den ”unga spoling” som skickats dit kanske fortfarande är lärling och inte alls ska åka på egna uppdrag. Det är företagets uppdrag att se till att personer som arbetar har rätt kompetens för uppdraget. Men som ny i yrket kan det vara svårt att säga nej till chefen, här har arbetsgivaren ett stort ansvar. Alla kan göra fel, men egenkontrollen är en del i att upptäcka eventuella brister och åtgärda dem innan du lämnar över anläggningen. Det rätta att göra i detta fall är såklart att reklamera arbetet till företaget så de kan syna sina rutiner och bli bättre. Det är en viktig del av ett företags kvalitetsarbete, och blir svårt om man inte får reda på sina brister.

Exemplet tycker jag visar på än mer hur viktigt det är med utbildning innan arbete.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om nu inte den unga orutinerade elektrikern klarade av arbetet, hur ska då en hempulare klara det. Elektrikern har lika mycket kunskap
Enkelt. Jag är inte elektriker och jag borrade häromkvällen in i elkablar i inneväggen. Jag sågade upp väggen och satte Wago tills det finns möjlighet att tråda om. Säkert onödigt att såga upp vägen, men jag hade inte tid att leta matade dosa och tråda om/alternativt koppla bort och jag ville ha på strömmen på den säkringen igen.
Hoppsan, hemmapularen klarade av det som den orutinerade elektrikernb inte klarade och ändå får hen ut och göra jobb...

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Om nu inte den unga orutinerade elektrikern klarade av arbetet, hur ska då en hempulare klara det. Elektrikern har lika mycket kunskap
Du menar att en ung nyutexad gymnasie elev inom el har så mkt mer kunskap än tex en el-civilingenjör med ett långt arbetsliv i praktisk och teori inom elektronik, mjukvara o el?

• Gilla
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Åååkej...
Hur vet du det...genom att studera inlägg #205, eller?

Fairlane
Kludden33 Kludden33 skrev:
Ja, vad vill du att jag ska säga?
Skulle vara intressant att veta vad som har varit anslutet i vägguttaget

Det är klart olyckligt om en elyrkesman inte förstått riskerna med sitt förfarande.
Det är tydligt att egenkontrollen brustit, men det kan såklart finnas förklaringar till att det blivit så. Den ”unga spoling” som skickats dit kanske fortfarande är lärling och inte alls ska åka på egna uppdrag. Det är företagets uppdrag att se till att personer som arbetar har rätt kompetens för uppdraget. Men som ny i yrket kan det vara svårt att säga nej till chefen, här har arbetsgivaren ett stort ansvar. Alla kan göra fel, men egenkontrollen är en del i att upptäcka eventuella brister och åtgärda dem innan du lämnar över anläggningen. Det rätta att göra i detta fall är såklart att reklamera arbetet till företaget så de kan syna sina rutiner och bli bättre. Det är en viktig del av ett företags kvalitetsarbete, och blir svårt om man inte får reda på sina brister.

Exemplet tycker jag visar på än mer hur viktigt det är med utbildning innan arbete.
Ja utbildning är bra, men vissa kan sitta 10 år och inte lära sig det andra lär sig på en månad, det vet vi alla.
Det här är inte heller en engångsföreteelse. I tråden "värsta elkopplingen" så hade vi för ett tag sen en renovering av massor av bostäder i Göteborg (?) där ett stort bolag i trakten kopplade eluttag med jord på fas etc... Fina mätvärden i protokoll etc och tyvärr fick vi aldrig veta vad som hände vidare i ärendet, men personen som skrev om det antydde att man nog skulle begrava det... Då känner åtminstone jag att hela auktorisationen är meningslös. Den ska vara personlig om den ska betyda något, eftersom det är uppenbart att det inte räcker någon sitter på kontoret och säger att "hen fixar nog det här". I samma tråd finns det många liknande fel. Häromdagen var det en anslutning som brunnit för att man inte drag åt skruvarna (med reservation för att jag minns fel), också utfört av en elektriker.

Som sagt, jag tror att 90 % av alla elektriker både är duktiga och noggranna, men vi ser att det dyker upp även folk med egen behörighet som inte tror att en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag. OBS! inte att det inte är lika bra, utan att det inte skyddar alls. Vi ser också elektriker som säger att 1,5 kvmm SKA det vara för 10A och 2,5kvmm för 16A. ALLTID!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag hade fel :worried: !!! Man får äga bil utan körkort (kollade just upp detta): [länk]

När vi för ett antal år sedan ville köpa bil och lägga den på sonen så fick vi inte det p.g.a. att han inte hade körkort. Det var bilförsäljaren som upplyste oss om det. Nu märker jag att detta inte var korrekt. Han var just då 29 så han var inte heller underårig.

Däremot hittade jag följande text jos TSV om underåriga :
Ägarbyte till underåriga fordonsägare

Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för. Det gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.

Om den underårige har förarbevis eller körkort för fordonet behövs inget godkännande från vårdnadshavare utan då anmäls ett ägarbyte precis som vanligt.

I annat fall ska ägarbytet till den underårige godkännas av båda vårdnadshavarna. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska ansvara för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Dessa uppgifter ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset.

Om det saknas ett godkännande, kräver vi in det innan ägarbytet registreras. Vi genomför alltså inte ägarbytet utan godkännandet.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats så är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Från detta datum ansvarar barnet för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.
Anledningen till att man inte får registrera bilar på minderåriga hur som helst är att innan regeln fanns, (den är inte särskilt gammal), förekom det att minderåriga användes som bilmålvakter av någon av föräldrarna. När de fyllde 18 väntade kronofogden på dem och de hade redan betalningsanmärkningar. Inget bra sätt att börja sitt vuxenliv.

Det har inget alls att göra med att de inte får köra bil.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har de senaste åren jobbat mycket mot privatpersoner, allt ifrån ett litet eluttag till ett helt 200 m2 hus där ägaren dragit ALL el själv.

Dem sämsta jobben jag sett har tyvärr varit utfört av auktoriserad elektriker.

Att ha en utbildning/auktorisation/körkort för privatpersoner tycker jag skulle vara jättebra !!

Den skulle inte behöva vara speciellt omfattande.

Den skulle kunna vara:

HB (hemma begränsad), du får dra en ny kabel från säkringen till ett nytt uttag, max 13 ampere.
HA (hemma allmän), du får sätta upp en central, jordfelsbrytare, säkringar max 16-25 ampere.

Man skulle ha en teoridel där man lär sig hur man väljer material och sedan en praktikdel.

Man har sedan 2 prov, teoretisk och praktisk. elkörkortet skulle vara begränsat till 5-10 år sedan måste man upprepa proverna för att förlänga.

Arbetet skulle vara begränsade till: "från elmätaren och bara i den egna och nära vänkrets".

Det skall inte vara stigmatiserande att säga:"jag har dragit all el själv"

Utbildningen skulle rikta in sig på de vanligaste arbetsmomenten och elmaterialen.

T.ex.
Välj alltid EKLK så kan det inte bli fel kabel.
10 ampere dvärgbrytare=1,5 mm2
16 ampere dvärgbrytare = 2,5 mm2
Hur koppla jordfelsbrytare
Om någon ledning är RÖD- se upp det kan vara jord.
4-ledarkabel och 3-fas (PEN)- kontakta elektriker
Lathund angående färger pål edare.

Mångt och mycket Elbasen som SEK har och som ELSV gratis skickade ut för några år sedan.

hb_Elbasen_u3_1-768x1131.jpg

Den kostar 299 kronor att ladda ner, men borde vara gratis.
Jag har föreslagit för ELSV att de skall översätta den till andra språk (polska, azerbadjanska, turkiska....) och dela ut gratis.

Detta inlägg är definitivt inte något som Elinstallatören, EIO inte uppskattar ;)

• Gilla
  • Älska
Limpan4all och 15 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ja utbildning är bra, men vissa kan sitta 10 år och inte lära sig det andra lär sig på en månad, det vet vi alla.
Det här är inte heller en engångsföreteelse. I tråden "värsta elkopplingen" så hade vi för ett tag sen en renovering av massor av bostäder i Göteborg (?) där ett stort bolag i trakten kopplade eluttag med jord på fas etc... Fina mätvärden i protokoll etc och tyvärr fick vi aldrig veta vad som hände vidare i ärendet, men personen som skrev om det antydde att man nog skulle begrava det... Då känner åtminstone jag att hela auktorisationen är meningslös. Den ska vara personlig om den ska betyda något, eftersom det är uppenbart att det inte räcker någon sitter på kontoret och säger att "hen fixar nog det här". I samma tråd finns det många liknande fel. Häromdagen var det en anslutning som brunnit för att man inte drag åt skruvarna (med reservation för att jag minns fel), också utfört av en elektriker.

Som sagt, jag tror att 90 % av alla elektriker både är duktiga och noggranna, men vi ser att det dyker upp även folk med egen behörighet som inte tror att en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag. OBS! inte att det inte är lika bra, utan att det inte skyddar alls. Vi ser också elektriker som säger att 1,5 kvmm SKA det vara för 10A och 2,5kvmm för 16A. ALLTID!
Men i ärlighetens namn @Fairlane.
Om vi hade satt dig framför det teoretiska förarprovet ikväll. Hade du kunnat garanterat oss alla rätt då?
Förutsätter att du kör så gott som dagligen.

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
j.erkers
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta tog jag bort idag:
[bild]

Och det var installerat av en riktig elfirma då huset byggdes för ca 8 år sedan.

Men det värsta var inte det, utan det värsta var att husägaren hade dit en elektriker från en annan firma, en ung spoling, som skulle hitta felet varför det blivit mörkt och strömlöst i uteförrådet och uttagen vid bilplatsen.
Han hittade uttaget, lyckades inte byta något, klippte nollorna till detta brända uttag (vidarekopplat alltså), drog lite tejp över fasen över bara ena uttagsbrunnen (eller kanske båda, men en tejpbit kan ju fallit bort), slarvade bort locket till uttaget och lämande stället.

Jag var ditkallad för att kunden hade tappat en fas, vi fick ringa dit vattenfall sen, det var fel på deras sida. Sen skulle "jag kanske kunna kika lite på ett uttag, när jag ändå var där..:"
Jag blev ursinnigt arg, rev bort det jag kunde, satt wago på den strömförande fasledaren, doslock.
Jag kunde inte fixa allt idag, hade fel uttag, ledarna hade smält fast i röret, jag hade inte tid för riktigt allt.
Men hur f*n kunde den förra elektrikern lämna skiten sådär.

Äh, förlåt. Det var ju ett fel, så det måste ju varit en hempulare ... :crysmile:
Jag har bytt brända och/eller slitna uttag/brytare några gånger. Varje gång känns det lite bättre att bo i vårt 60 år gamla hus.
Jag har inte haft råd att ringa elektriker för dessa enstaka insatser och när jag ser ovanstående är jag glad att jag gjort det själv.
Dock står vi inför ett byte av all fast elektrisk installation och det gör jag inte själv. Jag kommer att se till att jag har goda referenser på den elektriker som ska göra jobbet (och jag tänker ta ledigt och vara närvarande under hela utbytet och troligen ha synpunkter redan innan).
// j.

Fairlane Fairlane skrev:

Jag håller med om att det finns problem i branschen, det är allvarsamt!
Men att göra om systemet med fler steg i eller liknande auktorisation är knappast vägen vi ska välja för att komma tillrätta med problemen. Då är det nog (med risk för att jag upprepar mig) utbildning som behövs. Jag tycker att tanken med att flytta ansvaret från den behörige installatören till att istället ligga på företaget är en bra början. Vidare kanske det skulle finnas krav på återkommande vidareutbildning med någon form av kompetensprov för att upprätthålla kompetensen, för såväl elyrkesmän som för behörig installatör för regelefterlevnad och arbetsgivare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Jag har bytt brända och/eller slitna uttag/brytare några gånger. Varje gång känns det lite bättre att bo i vårt 60 år gamla hus.
Jag har inte haft råd att ringa elektriker för dessa enstaka insatser och när jag ser ovanstående är jag glad att jag gjort det själv.
Dock står vi inför ett byte av all fast elektrisk installation och det gör jag inte själv. Jag kommer att se till att jag har goda referenser på den elektriker som ska göra jobbet (och jag tänker ta ledigt och vara närvarande under hela utbytet och troligen ha synpunkter redan innan).
// j.
Uttag och brytare får du i de flesta fall byta själv om du har nödig kännedom.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Men i ärlighetens namn @Fairlane.
Om vi hade satt dig framför det teoretiska förarprovet ikväll. Hade du kunnat garanterat oss alla rätt då?
Förutsätter att du kör så gott som dagligen.
Absolut inte, men jag hade klarat grundläggande frågor som motsvarar "fungerar en jordfelsbrytare i ett ojordat uttag?". Att en person med egen behörighet inte klarar det känns lite grann som att jag skulle missa att man ska stanna för rött, på ett teoretiskt plan. Sen kan alla göra fel praktiskt och köra mot rött.
Klantskallarna som anslöt jord mot fas i uttagen och skrev ner fina mätvärden i protokollen fuskade medvetet så det jämför jag snarare med en medveten rödljuskörning.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med om att det finns problem i branschen, det är allvarsamt!
Men att göra om systemet med fler steg i eller liknande auktorisation är knappast vägen vi ska välja för att komma tillrätta med problemen. Då är det nog (med risk för att jag upprepar mig) utbildning som behövs. Jag tycker att tanken med att flytta ansvaret från den behörige installatören till att istället ligga på företaget är en bra början. Vidare kanske det skulle finnas krav på återkommande vidareutbildning med någon form av kompetensprov för att upprätthålla kompetensen, för såväl elyrkesmän som för behörig installatör för regelefterlevnad och arbetsgivare.
Jag är med dig i det mesta, men tycker att ansvaret ska ligga hus den som gör jobbet, inte på någon behörig installatör eller på företaget. Ungefär som att åkeribranschen inte kan ha hen behörig chaufför eller att det räcker med att man är ett företag inom åkeribranchen men ett visst EKP. Chauffören måste ändå ha ett personligt körkort för det som ska utföras.
Håller vi oss inom samma analogi så måste inte alla ha CE, utan för vissa räcker C och för andra går det utmärkt med B och för ytterligare någon så kanske det är ett A-körkort som gäller. Ja, man kanske till och med har cykelbud inom företaget, som inte behöver något körkort, men kanske en grundläggande kunskap om trafiken.

• Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det rosa området till höger visar den tid då Svenska marknaden började översvämmas av lätt tillgängligt elmaterial för privatpersoner. Som jag skrev tidigare, i Clas Ohlssons katalog från 1990 fanns endast sånt material som var tillåtet för kunniga privatpersoner att byta, uttag/strömbrytare, allt till skarvsladdar och sladdansutna föremål. 1995 hittar vi bl.a dosor, VP-rör, EKK-kabel och jordfelsbrytare i CO's sortiment.
Jag saknar en viktig pusselbit, vad hände 1994-95 som innebar att Clas Ohlson kunde börja sälja dessa komponenter? Jag antar att ett myndighetsbeslut ligger bakom eller var det EU som förändrade något?

Oavsett så måste tanken för beslutet varit något helt annat än "nu ska vi ge hempularna fri tillgång till allt materiel så att dödstalen kan öka och fler hus brinna ner". När jag läser vad SEF anser i frågan måste denna förändring ha liknats med att ammunition börjar säljas fritt på samma sätt som lösgodis.

Så varför öppnade man upp 1994-95? Man måste haft goda och starka skäl.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
j.erkers
Uttag och brytare får du i de flesta fall byta själv om du har nödig kännedom.
Jag har gjort lite annat också som jag nog inte borde erkänna (lastbalanserat, dvs bytt fas på några storförbrukare där alla låg på samma fas, dragit ny el till spottar på altanen med dimmer och ljusrelä, fasadbelysning med ljusrelä...) så det gör jag inte. Jag är ju bara hempulare så huset brinner nog ner snart, sådär 5-10 år senare...
Jo, jag termofotograferar med ojämna mellanrum också. Ingen auktorisation där heller men jag gör det både hemma och på jobbet - trots att det inte ingår i mitt arbete...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.