69 375 läst ·
448 svar
69k läst
448 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
JFB är även bra när man tex använder dubbelisolerade apparater ute i regn, eller tex när man blötlägger betong för dammbildning när man kör med vinkelslipen.
Det sistnämnda har jag gjort några gånger, å när jag känner att det börjar sticka i kroppen så slutar jag å köra å väntar ett tag till maskinen har fått torka en del.
Ja det är dumt att inte använda en maskin som är gjord för vatten.
Det sistnämnda har jag gjort några gånger, å när jag känner att det börjar sticka i kroppen så slutar jag å köra å väntar ett tag till maskinen har fått torka en del.
Ja det är dumt att inte använda en maskin som är gjord för vatten.
Vilken av dessa behöver längre respektive kortare tid att lära sig enklare elinstallation och varför?M magnu skrev:Det viktiga är väl att arbetet blir korrekt utfört.
Alla människor har olika förutsättningar!
Sedan ändras förutsättningarna väsentligt om man jämför två personer med grundskola resp 5års civilingeniörsutbildning.
Det är helt orimligt att de två personerna behöver lika lång tid för att lära sig enklare elinstallation.
I dessa små dimensionerna är kanterna inte vassa. Det är bara att koppla bort det gamla röret som gick till gamla blandare, gör lite rent och sen skruva på IKEAs prylar. Finns ju dock många olika märken, men med Vatettes raka kopplingar funkar det.Demmpa skrev:
Rätt av dig. Och nuförtiden är jag projektledare så jag pillar sällan själv med något, men teorin finns för de arbeten jag fuskar med hemma, det jag inte kan låter jag bli. Det svåra är de som inte förstår vad de inte kan, eller snarare att de inte kan. Oavsett, förstår man risker och konsekvenser så kan man välja vad man ska göra själv. Jag lejer för sätta nya elcentraler, elbilsladdaren och lite annat. Det finns så mycket praktiskt jag inte vet hur det ska vara. Men jag har rivit bort riktiga rövarkopplingar som någon gjort tidigare i huset. Så, ja, nog håller folk som inte borde på ändå.Demmpa skrev:
I vanliga hus är det också lågspänning!
Lågspänning är mellan 50VAC & 1000VAC samt 120VDC & 1500VDC.
Du kanske menar att du håller på med klenspänning på jobbet?
Klenspänning kan däremot vara starkström.
Edit: Ta tex elstängsel & dess aggregat, det är högspänning i dessa tex 5000V, 8000V, 10000V, däremot är det svagström.
Det beror på vad du menar. En elbilsladdare kräver rätt komplicerad inkoppling, ofta direkt i mätarskåpet, med övervakning och effektanpassning. Så det känns inte riktigt som den genomsnittlige hemmapularen försöker sig på. Däremot tror jag att du har helt rätt i att vi kommer se allt fler laddningsrelaterade olyckor och bränder. Framför allt där folk laddar i schukouttag eller CEE-uttag med diverse hemmasnickrade adapter, timers och liknande som folk gör att slippa investera i en riktig laddare. Dessutom gissar jag på att många anläggningar helt enkelt inte är dimensionerade för de höga laddströmmarna. Det är något vi redan sett i och med ökade laster och ändrade behov.. Tittar man t.ex. på brandutredningen som ESV lyfte fram för ett tag sen så var det framför allt i elcentralen bränderna startade, och då framför allt i äldre hus. Nu drog ESV självklart slutsatsen att det var på grund av den ökade sannolikheten för hemmapul i en äldre anläggning. Det påstods vara en sannolik förklaring på grund av den långa tiden och de potentiellt stora antalet ägarbyten som skulle ha ökad sannolikheten för hemmapul. Själv tror jag mer på att det är tvärt om: Elcentralen är det sista hemmapulare ger sig på så det är snarare bristen på underhåll och modernisering, samt förändrade behov (belastning) på centralerna som är det verkliga problemet.J JohanLun skrev:
Något jag däremot är övertygad om kommer synas i statistiken snart är all hemautomation. Förr är mitt intryck att hemmapulande var mer grundläggande, dvs: nya uttag, flytt av uttag, ny belysning, anslutning av tvättmaskin, osv. Det fanns då en tydligare medvetenhet om att det var en del av den fasta anläggningen och något man inte rör hur som helst. Nu när Plejd och andra leksaker gjort sitt intåg och lysknappar och dimmers blir mer av en teknikprylar än fast installation tycker jag mig ha sett dels en drastiskt minskad respekt för el. Jag upplever att många som tidigare aldrig skulle ha gjort ingrepp i elsystemet nu utan större eftertänksamhet ger sig på att installera dessa produkter. Så kombinationen av självständig produktifiering, leksaksfaktorn och att det marknadsförs direkt mot konsumenter gör tror jag kommer få effekter.
Du har säkert rätt i ditt påståendeGrizzlybjörnen123 skrev:
Och för att hårddra det skulle alla körkort och
Också behövas förnyas varje år
I och med att man godkänner en installation som yrkesman blir man också ansvarig för ev fel i denna
Det är därför som en elfirma inte alltid är så villig att överlämna arbetet till en kund och sen skriva under på att det är godkänt
Redigerat:
Vad beträffar högspänning så var det praktiskt sett en regel att någon omkom varje år i gamla ställverket i Trollhättan. Hlgspänningsledare som ser ut som vattenjärnrör.Mikael_L skrev:
Jag tänkte börja med en bild som kommer ifrån rent officiell statistik källa: elsäkerhetsverkets olycksfallrapport 2007
[bild]
Den slutar 2007. Åren efter kan vi hitta i senare års rapporter, här ifrån ESV rapport 2019
[bild]
Som synes en fortsatt svag nedgång, nu verkar det inte gå att komma så mycket lägre. De senaste 10-15 åren har dödsfall i samband med folk på järnvägsvagnar dominerat, till det några idioter som stjäl koppar och faktiskt en som skulle leta efter daggmask till fisket genom att köra ett spänningsatt spett i jorden.
Dvs nu domineras olyckorna av folk utan vett, dessa olyckor går knappt att rå på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 172 inlägg
Nu dök det upp en del intressanta frågor.
Hur godkänner en elfirma en anläggning?
Vilket ansvar handlar det om? Är det aktsamhetskravet i elsäkerhetslagen, eller något slags ekonomiskt ansvar mot försäkringsbolag, eller ansvar för att den del som arbetet omfattar är utförd korrekt och kontrollerad?
Vad är det som hindrar att man lämnar över vissa delar av arbetet till innehavaren, givetvis på innehavarens ansvar?
Hur godkänner en elfirma en anläggning?
Vilket ansvar handlar det om? Är det aktsamhetskravet i elsäkerhetslagen, eller något slags ekonomiskt ansvar mot försäkringsbolag, eller ansvar för att den del som arbetet omfattar är utförd korrekt och kontrollerad?
Vad är det som hindrar att man lämnar över vissa delar av arbetet till innehavaren, givetvis på innehavarens ansvar?
@Bo.Siltberg
Det är en fråga som tål att diskuteras
Om jag som yrkesman skulle skriva på ett godkännande av en installation så måste jag utföra en total kontroll avhela anläggningen enligt gällande föreskrifter (dvs kontroll innan drifttagning och späninngssättning)
Gör jag en komplettering av en befintlig anläggning använder jag ett annat dokument där jag tar ansvar för det arbete jag utfört
Givetvis så vill jag kontrollera att anläggningen uppfyller kraven på en säker installation oavsett vem som än har varit inne och gjort något i den
Spelar ingen roll ifall det varit en hempulare eller yrkesperson som gjort tidigare arbete
Det är en fråga som tål att diskuteras
Om jag som yrkesman skulle skriva på ett godkännande av en installation så måste jag utföra en total kontroll avhela anläggningen enligt gällande föreskrifter (dvs kontroll innan drifttagning och späninngssättning)
Gör jag en komplettering av en befintlig anläggning använder jag ett annat dokument där jag tar ansvar för det arbete jag utfört
Givetvis så vill jag kontrollera att anläggningen uppfyller kraven på en säker installation oavsett vem som än har varit inne och gjort något i den
Spelar ingen roll ifall det varit en hempulare eller yrkesperson som gjort tidigare arbete
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 172 inlägg
Ursäkta, men "skriva på ett godkännande" - vad är det för papper? Provningsprotokollet, gruppförteckningen, fakturan? Är det något lagstadgat dokument eller något som branschen tagit fram? I vilket syfte? Har detta "godkännande" något värde i domstol eller hos försäkringsbolag? Kan du visa upp ett exempel?
Tror säkert att du vet vilka dokument som gäller.
Tex kontroll innan driftagning och även dokumentet kontroll av mindre arbeten
Sätter jag mitt godkännande på dessa så tar jag ansvar för att arbetet är utfört enligt gällande regler och föreskrifter
Tex kontroll innan driftagning och även dokumentet kontroll av mindre arbeten
Sätter jag mitt godkännande på dessa så tar jag ansvar för att arbetet är utfört enligt gällande regler och föreskrifter
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det enda dokument jag har lämnat över vid en installation är provningsprotokollet med min namnteckning och datum på.
Dokumentet är ett eget utformat provprotokoll med isolationsmätning, kontinuitetsmätning, fasföljd och diverse andra kontroller beroende på vad installationen avser.
Dvs ett helt vanligt provningsprotokoll & kontroll före drifttagning som undertecknas.
Sen är det ju inte alltid alla punkter som behöver prickas av beroende på hur stor installationen är.
Dokumentet är ett eget utformat provprotokoll med isolationsmätning, kontinuitetsmätning, fasföljd och diverse andra kontroller beroende på vad installationen avser.
Dvs ett helt vanligt provningsprotokoll & kontroll före drifttagning som undertecknas.
Sen är det ju inte alltid alla punkter som behöver prickas av beroende på hur stor installationen är.
Jag jobbar bara mot privatkunder
Om än inte så ofta
Jag har ju ett annat arbete som huvudsaklig inkomstkälla
Även om kunden inte kräver ett ifyllt protokoll så lämnar jag det til kunden
Kunden har ju inte den kunskapen, men det har jag
Om än inte så ofta
Jag har ju ett annat arbete som huvudsaklig inkomstkälla
Även om kunden inte kräver ett ifyllt protokoll så lämnar jag det til kunden
Kunden har ju inte den kunskapen, men det har jag