72 636 läst ·
491 svar
73k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Det är de självklart inte. Detta är en branch där intresseorganisationerna lyckats skapa ett konstgjort monopol. Problemet är att de lyckats så till vida att de kan hävda att regleringen gjort el till en nästan obefintlig källa till dödlig skada. Sen att en stor del av effekten beror på ökad allmän kunskap, teknikutveckling och liknande bortses det glatt ifrån.ricebridge skrev:
Eftersom jag hojtar om elkörkort ska jag svara.
När vi flyttade in i vårt hus satt en dimmer till taklampan i vardagsrummet. Den ville vi byta mot vanlig strömbrytare.
Om jag hade velat byta ut dimmern mot en ny, hade jag fått göra det. Om där hade suttit en strömbrytare, hade jag fått byta ut den också. Men byta dimmer mot strömbrytare får jag icke, ty då räknas detta som nyinstallation.
Detta är ett praktexempel på orimligheterna i dagens regler, och reser följande frågor:
• Vad exakt är det i ett sådant arbete som plötsligt blir så farligt att fackman måste tillkallas?
• Hur motiverar jag kostnaden att kalla in fackman för ett så simpelt jobb, som jag har tillräckligt med kunskaper för att göra själv på ett säkert sätt?
• Hur får jag en överbokad fackman att ens komma ut på ett sånt småjobb?
• Varför ska jag offra fyra-fem år på heltidsstudier + yrkespraktik — och därmed tvingas lägga ner mitt företag och gå ner rejält i inkomst — bara för att få göra enkla jobb till husbehov i mitt eget hem, som varje normalhändig person kan lära sig på betydligt kortare tid än så?
• Varför får jag gå ut och sätta mig i en bil som väger upp till 3,5 ton och framföra denna med upp till åtta passagerare i en hastighet som motsvarar fritt fall från en skyskrapa, på vägar där det finns mötande, korsande, och oskyddade medtrafikanter, efter en körkortsutbildning som täcker in nödvändiga kunskaper för detta och som kan genomföras på fritiden under ett år eller så, men inte dra en elkabel från A till B i mitt eget hem på ett säkert sätt utan att plötsligt bryta mot lagen? Alternativt skola om mig (vid 51 års ålder!) i fem år för att få göra detta, för vilket jag dessutom redan har nödvändig kunskap?
Särskilt som det omkommer uppskattningsvis 10000% fler i trafiken än i elolyckor?
• Varför får jag ta in på en kursgård i tre dagar och dädanefter ta en examen som berättigar mig att köpa och hantera jaktvapen, med vilka jag effektivt kan ta min nästa av daga, men inte efter motsvarande utbildningsinsats sätta upp ett extra eluttag i mitt eget hem? (Förklara gärna varför en elkabel är farligare än en älgstudsare).
• Varför får jag — eller snarare förväntades jag vid 18 års ålder — efter sju månaders militär grundutbildning hantera automatvapen, kanoner, bomber och granater — samt förväntas göra detta i krig — men inte dra en kabel till en extra fasadbelysning på min egen bostad härute på landet, där det blir mycket mörkt om kvällarna, förrän efter ca fem års heltidsutbildning? (Förklara gärna varför en fasadbelysning är farligare än en AK-5:a eller en granatkastare).
Ska jag fortsätta?
Det är inte rimligt på ett sätt att det är som det är, men sannolikheten att någon skall lyckas få till en förändring är troligen väldigt låg.
Eller varför inte koppla på som vanligt utan elkörkort?
Jag tror att du har rätt.Boilerplate4U skrev:
Det måste varit en riktig fuskprodukt där både dosdimmerhölje och täcklock är gjorda av brännbart material samt monterad i dosa utan korrekt anslutna vprör. Vore intressant med lite statistik på denna kombination som orsak till brand.
Jag tror Halogen redan är på väg ut. Det som säljs idag verkar var som reservdelar till befintliga installationer.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Så du menar att normalkonsumenten redan har upplysts tillräckligt för att dagligen hänga på elsäkerhetsverkets nya hemsida. Där har vi nog helt olika åsikter.E El-Löken66 skrev:Tyckte väl i och för sig att man körde en kampanj då det begav sig och att informationen finns hyfsat lättillgängligt på sidan. Men detta är kanske inget ämne som intresserar medel-Joel speciellt mycket. Sen trycker ju branschens stora företrädare IN på ganska hårt också, blir tyvärr lätt överdrivet därifrån.
Precis som jag skrev tidigare har ELSV inte uppdraget att marknadsföra och informera privatpersoner och det finns för närvarande ingen annan myndighet eller organisation som har det ansvaret heller. Konsument och fastighetsägare är med andra ord helt utelämnande från allt vad som händer inom elbranschen. Där har du huvudproblemet!
Enligt ELSV nuvarande uppdrag utförs endast myndighetsreglering genom aktivt samarbete med branschorganisationer (SEF, EIO, BSF mfl)
Är detta annorlunda inom jämfört med något annat.Boilerplate4U skrev:
Så du menar att normalkonsumenten redan har upplysts tillräckligt för att dagligen hänga på elsäkerhetsverkets nya hemsida. Där har vi nog helt olika åsikter.
Precis som jag skrev tidigare har ELSV inte uppdraget att marknadsföra och informera privatpersoner och det finns för närvarande ingen annan myndighet eller organisation som har det ansvaret heller. Konsument och fastighetsägare är med andra ord helt utelämnande från allt vad som händer inom elbranschen. Där har du huvudproblemet!
Enligt ELSV nuvarande uppdrag utför endast myndighetsreglering genom aktivt samarbete med branschorganisationer (SEF, EIO, BSF mfl)
- Elsakerhetsverket - Vårt uppdrag
Har du något bra exempel på hur det skulle kunna vara?
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Ja, i övriga fall är det konsumentnära myndigheter eller intresseorganisationer som tex konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, mfl. Men som sagt så upplyser de inte i allmänhet om frågor som omfattar av elsäkerhetslagen. ARN hanterar reklamationer och övriga problem i civilrättslig domstol med som fastighetsägare hänvisas du upplysningsvis till försäkringsbolag eller elbranschens egna organisationer(!). Du kanske börjar förstå problematiken nu.E El-Löken66 skrev:
Redigerat:
Krävs det inte att man är utbildad i ESA om man ska bli hempulare?
Jag har rapporterat i tråden och bett någon moderator flytta en bunt inlägg som passar bättre i ricebridges gamla tråd, där vi mer lämpligt diskuterar hempularbehörighet och närliggande frågor.
Jag återkommer när denna tråd är mer städad och renodlad.
Jag återkommer när denna tråd är mer städad och renodlad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Vet inte, kanske har du rätt, kanske inte.Boilerplate4U skrev:
Ja, i övriga fall är det konsumentnära myndigheter eller intresseorganisationer som tex konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, mfl. Men som sagt så hanterar de inte frågor som omfattar av elsäkerhetslagen. Som fastighetsägare hänvisas du i stället till ditt försäkringsbolag, civilrättslig domstol eller elbranschen egna organisationer(!). Du kanske börjar förstå problematiken nu.
Det finns ju mängder av lagar som jag inte känner till som jag potentiellt skulle kunna bryta mot.
Skaffar man sig ett hus gäller det att uppgradera sina kunskaper därefter, dels allmänt och dels angående det specifika huset samt tomtmark.
Man ser många idag, tycker jag, som knappt visste hur man startade tvättmaskinen eller tömde diskmaskinen som hux flux skaffar hus.
Vi har pratat om körkort för el men på sätt och vis skulle detta även behövas för att sköta om ett helt hus med tomt då där finns tusentals saker att tänka på och hundratals fällor att gå i. Det kräver tid, kunskap och pengar.
Därefter kan man grilla och vila i studsmattan.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Flytningen ser man bara när man använder RK, det vill säga fintrådig kabel, denna måste efterdragas.M magnu skrev:
Numera övergår man till s.k. snabbkontakter, de har en fjäder som fungerar som en "efterdragning".
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Du pratar om allmänt välkända företeelser som man normalt sett har relativt bra kunskap om. Dit hör inte Elsäkerhetslagen.E El-Löken66 skrev:Vet inte, kanske har du rätt, kanske inte.
Det finns ju mängder av lagar som jag inte känner till som jag potentiellt skulle kunna bryta mot.
Skaffar man sig ett hus gäller det att uppgradera sina kunskaper därefter, dels allmänt och dels angående det specifika huset samt tomtmark.
Man ser många idag, tycker jag, som knappt visste hur man startade tvättmaskinen eller tömde diskmaskinen som hux flux skaffar hus.
Vi har pratat om körkort för el men på sätt och vis skulle detta även behövas för att sköta om ett helt hus med tomt då där finns tusentals saker att tänka på och hundratals fällor att gå i. Det kräver tid, kunskap och pengar.
Därefter kan man grilla och vila i studsmattan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Imponerade att vare sig @Grizzlybjörnen123 eller @Kludden33 som med näbbar och klor försvarar dagens system inte har en kommentar om detta. Det här är alltså först monterat av någon med utbildning, arbetandes på en firma som gett denne person ok att göra detta jobb och sen har en annan firma med ett EKP skickat ut en person som gjort en tafflig (minst sagt) temporär (?) fix?Mikael_L skrev:
Detta tog jag bort idag:
[bild]
Och det var installerat av en riktig elfirma då huset byggdes för ca 8 år sedan.
Men det värsta var inte det, utan det värsta var att husägaren hade dit en elektriker från en annan firma, en ung spoling, som skulle hitta felet varför det blivit mörkt och strömlöst i uteförrådet och uttagen vid bilplatsen.
Han hittade uttaget, lyckades inte byta något, klippte nollorna till detta brända uttag (vidarekopplat alltså), drog lite tejp över fasen över bara ena uttagsbrunnen (eller kanske båda, men en tejpbit kan ju fallit bort), slarvade bort locket till uttaget och lämande stället.
Jag var ditkallad för att kunden hade tappat en fas, vi fick ringa dit vattenfall sen, det var fel på deras sida. Sen skulle "jag kanske kunna kika lite på ett uttag, när jag ändå var där..:"
Jag blev ursinnigt arg, rev bort det jag kunde, satt wago på den strömförande fasledaren, doslock.
Jag kunde inte fixa allt idag, hade fel uttag, ledarna hade smält fast i röret, jag hade inte tid för riktigt allt.
Men hur f*n kunde den förra elektrikern lämna skiten sådär.
Äh, förlåt. Det var ju ett fel, så det måste ju varit en hempulare ...![]()
Om det nu är så farligt med hempul och de som får (läs kan) göra jobbet lyckas med detta så borde man väl rimligen kunnat kontra med att om det varit ett hemapul så hade hela kvarteret varit nedbrunnet nu...
Hälsingar från en som gör små otillåtna hempulargrejer, men ringer en elektriker om jag inte känner mig 110% säker på vad jag gör. Problemet är såklart att veta om elektrikern som skickas hem till mig har mer koll än mig eller mindre.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Jag vill lyfta det jag skrev tidigare. Hempul pågick även innan 1995, det var ganska vanligt även då. Men nu när det går att få tag på korrekt material blir helt enkelt hempulet gjort med bättre kvalitét - som många påtalat tidigare är el i en villa inte så fruktansvärt svårt och dagens elmaterial tåligt och inte lika eldfängt. Hempul är mer ett uttag eller en lampa till, eller ström till förrådet. Titta bara på vad nybörjartrådarna på Byggahus handlar om.Mikael_L skrev:
Varför skulle en dosdimmer brinna, är inte de självreglerande och bryter strömmen om de blir överhettade? Det är väl mer troligt att de brinner upp direkt om de kopplas in fel än att de förstörs efter ett halvårs användning. Hempularen får kanske hala upp plånboken igen, men huset brann inte ner.
Som tur var är det som säljs i Sverige av god kvalitet och det faktum att elsystem är så olika i andra länder gör att importerade delar inte är vanliga. Tänk om vi fick in skräpet från USA. Självklart är det skillnad på Biltema och Schneider Electric, men Biltemas är bra nog i detta hänseende.
Jag tror mycket hempul skyddas av säkringar och jordfelsbrytare då få bygger sin anläggning från grunden utan bara utökar en befintlig anläggning. Spikar istället för diazed-säkringar och andra rent livsfarliga ingrepp är nog ganska ovanliga idag tack vare att mång lärt sig mer om ämnet via t ex Internet.
Om nu inte den unga orutinerade elektrikern klarade av arbetet, hur ska då en hempulare klara det. Elektrikern har lika mycket kunskapFairlane skrev:
Imponerade att vare sig @Grizzlybjörnen123 eller @Kludden33 som med näbbar och klor försvarar dagens system inte har en kommentar om detta. Det här är alltså först monterat av någon med utbildning, arbetandes på en firma som gett denne person ok att göra detta jobb och sen har en annan firma med ett EKP skickat ut en person som gjort en tafflig (minst sagt) temporär (?) fix?
Om det nu är så farligt med hempul och de som får (läs kan) göra jobbet lyckas med detta så borde man väl rimligen kunnat kontra med att om det varit ett hemapul så hade hela kvarteret varit nedbrunnet nu...
Hälsingar från en som gör små otillåtna hempulargrejer, men ringer en elektriker om jag inte känner mig 110% säker på vad jag gör. Problemet är såklart att veta om elektrikern som skickas hem till mig har mer koll än mig eller mindre.