Mikael_L
1994 förbjöds klass 0 vid nyinstallation. Dvs ojordade uttag och "isolerad miljö" fick ej installeras/användas.
År 2000 kom krav på JFB vid nyinstallation.

Gjorde dessa krav någon egentlig förbättring?
Hade inte redan i princip alla bruksföremål blivit i dubbelisolerat utförande då?

Skulle det inte vara intressant att veta mer specifikt vilka typer av olycksfall det rör sig om? Jag har fått för mig att det i princip bara är professionella elektriker och folk som klättrar på tåg som drabbas av strömgenomgång.

Betydligt vanligare måste det väl vara med bränder av olika omfattning, varav de flesta säkert inte orsakar några personskador? Finns det någon statistik på sådant?

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns säkert mycket mer att orda om elmaterial och annat efter 1950, vilket var farligt, vad har blivit bättre.
Så fortsätt gärna ni alla, vem som helst.

En annan sak som finns i statistiken är dödsfall bland elmontörer.
Under 70-talet var det i snitt 5 elektriker per år som omkom i arbetet vid elolyckor (ibland när de föll av stegen dock), de senaste 20 åren är det mindre än en per år (ungefär 0,9/år).
Detta är säkerligen en rejäl insats vid utbildning och allt bättre säkerhetsarbete hos företagen, det får vi tacka för, särskilt om man är elektriker. :D

Jag har fortfarande inte kollat upp ifall dödsfall i kontakt med kontaktledning uppe på järnvägsvagnar har ändrats något under åren.
Vill någon ge det lite uppmärksamhet så kan jag tipsa om att googla
elolyckor elsäkerhetsverket pdf ,
så kan man hitta många olika årgångar av deras rapporter. De rapporterar verkligen inte lika hela tiden, så läser man flera års rapporter så får man en bredare bild.

Jag vet inte riktigt var på deras hemsida man skulle kunna hitta alla rapporter ...

edit, denna kanske ... :)
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elolyckor-pa-jarnvag.pdf

Bild ur rapporten, svårt skadade och döda i elolycka vid järnväg
Stapeldiagram över antal avlidna och svårt skadade i elolyckor vid järnväg 1984-2010
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Skulle det inte vara intressant att veta mer specifikt vilka typer av olycksfall det rör sig om? Jag har fått för mig att det i princip bara är professionella elektriker och folk som klättrar på tåg som drabbas av strömgenomgång.

Betydligt vanligare måste det väl vara med bränder av olika omfattning, varav de flesta säkert inte orsakar några personskador? Finns det någon statistik på sådant?
Kolla denna rapport
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...lolycksfallsrapporter/elolycksrapport2009.pdf
sid 26
samt sid 56 och framåt.
Där hittar du kanske svaret.

Redovisa gärna här sen, intressant för alla tror jag.

Det är ju det jag säger. Vanliga hemmabyggare har bevisat att de visst kan göra enkla installationer för hemmabruk utan att orsaka skador. Därför: Legalisera och reglera. Låt människor få ta elkörkort för privata ändamål precis som man idag får ta körkort för motorfordon (trots att trafiken kräver sådär 10000% fler människoliv om året än vad elolyckorna gör).

• Gilla
spikplanka och 30 till
  • Laddar…
Statistik på bränder finns i MSB:s statistiksystem IDA. Jag ids dock sätta mig och läsa ut något vettigt ur IDA nu. Det är en väldigt omfattande databas.

Man ska dock ha klart för sig att IDA med stor sannolikhet har en stor underrapportering av elrelaterade bränder då en mycket vanlig brandorsak vid bränder där hela huset brunnit ner är "okänd", helt enkelt för att det inte finns något kvar att undersöka.

Bränder utreds i princip i tre nivåer. Den kommunala räddningstjänsten är skyldig att utreda brandorsak och dokumentera denna. Det är det som blir statistik i IDA. Men det första steget är att ett befäl på plats efter bästa förmåga försöker ta reda på vad som är brandorsak. Ibland är det enkelt, främst om branden inte spridit sig från startföremålet. Ju mer det brunnit, desto svårare att finna en orsak. Om branden sedan på något vis är "intressant" (oväntat förlopp, speciell byggnadstyp, flera liknande bränder på kort tid osv) så kan räddningstjänsten göra en fördjupad undersökning med egna eller inlånade experter. Finns det skäl att misstänka brott eller om någon avlidit i branden så gör polisen en mer omfattande undersökning med experter på brandutredning.

Det finns enskilda el-artiklar som orsakat så många bränder på kort tid att man kunnat identifiera dom i statistiken. Bland annat brukar en kylskåpspressostat från Danfoss som orsakade många bränder, tas upp som exempel på lyckat utredningsarbete.

Idag hittar man ju också mycket risiga laddare, men jag vet inte om det är någon enskild modell som sticker ut. Elsparkcyklar av samma typ minns jag att vi hade ett gäng bränder med härikring för några år sedan. Möjligen är livslängden på billig elektronik så kort att dessa produkter så att säga fasar ut sig själv från marknaden rätt snart, varför varje enskild produkt bara är ett problem en kortare tid.

Något jag tror är en kommande produktkategori för elbränder är dosdimmers m.m. Bränder i den infällda installationen som inte berott på grav överbelastning, extremt åldrad installation eller extremt uselt utförande har varit ovanligt. Men på senare tid har jag sett flera händelser med rökutveckling och brand i elinstallationen i relativt nya hus. Och där de bilder jag kunnat se i rapporterna inte antytt några uppenbara "pizzeria-installationer", utan där det mesta sett rätt normalt ut. Ta detta för vad det är, alltså mina egna observationer inom ett ganska litet geografiskt område, och ingen kontrollerbar statistik.

• Gilla
ansgar46 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
ricebridge ricebridge skrev:
Det är ju det jag säger. Vanliga hemmabyggare har bevisat att de visst kan göra enkla installationer för hemmabruk utan att orsaka skador. Därför: Legalisera och reglera. Låt människor få ta elkörkort för privata ändamål precis som man idag får ta körkort för motorfordon (trots att trafiken kräver sådär 10000% fler människoliv om året än vad elolyckorna gör).
Eller som att man kan ta jägarexamen och få tillåtelse att köpa ett livsfarligt vapen.
Det finns tydligen inte officiell statistik över just skjutna och vådaskjutningar, utan man måste alltså plöja alla dödsfallsjournaler om jag fattade rätt.
Men jag försökte hitta lite, och det verkar som att det sker ca 3 vådaskjutningar till dödsfall per år i Sverige (det är alltså inte de kriminellas verksamhet, utan jakt, skjutbanor, militären och lite annat likn).
Och det verkar vara mindre än en per år i snitt som omkommer vid vådaskjutning vid jakt, och för 30-40 år sedan (innan jägarexamen) var det tydligen ca 3 om året.

Så det borde kunna vara en förebild - med lite krav på viss utbildning osv så blir saker bättre.

• Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den sista 127/220 anläggningen i Sverige tror jag försvann så sent som -90talet någon gång. I Dalarna någonstans. Men fram till ca 1950 var 127/220 dominerande, skulle jag vilja påstå.
elmont tror jag har lite handfast info om gamla spänninssystem. Troligen GK100 också.
Likspänningsanläggningar har vi också haft i landet. :)

Masugn 1 i Luleå hade också 127/220 fram tills den lades ner, kan nog ha varit i slutet av 80-talet, ev början av 90-talet.

edit: det kan ha funnits senare än jag trodde också
[länk]
Läs särskilt Per Wendt's inlägg i slutet ... :)
Det finns säkerligen lokala anläggningar med 127/220V kvar i landet, vissa laboratorier, skolsalar, industrier mm.

Har jobbat en del i den miljön, vet bland annat om några elektriska ugnar i MW-klassen som kör varje element alldeles utmärkt på 127V. Det är en 20kV-trafo per ugn och skenor direkt in till den långa raden av element som hettar upp ugnen. Godset går på ett nät som långsamt rör sig genom den ca 50 m långa ugnen. Det finns ingen orsak att ändra denna installationslösning.

För övrigt är det mycket vanligt i bostäder i Norge, men där har man inte 127/220V, utan 220V (egentligen 230V numera) 3-fas. Ingen nolla, de 230V är fas till fas.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte börja med ...
Det skulle vara intressant att väga in bränder orsakade av el i statistiken också

Dock har jag för mig att man slentrianmässigt kallar orsaken "el" om inte hittar något annat, så den statistiken kan vara väldigt trubbig.

Det är också en "elbrand" om man glömt en gryta på elspisen så att det börjat brinna i grytan och sedan futtat på fläkten ovanför...

Vet inte hur de skriver om det är gas-spis dock.

Edit: Jag var vist 2:a påt!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…

Bästa svaret

med uppenbart alltför få julklappar att leka med så gjorde jag ett incidensdiagram över elolyckor med dödlig utgång -- alltså relaterat till Sveriges befolkningsmängd och inte bara som antal omkomna

formen känns ju givetvis igen från de diagram som Mikael publicerat ovan, men proportionerna över tid ändras då vår folkmängd dubblerats under perioden -- det vill säga, jämfört med de första decennierna av den elektriska utbyggnaden i landet och de dåvarande elektriska produkterna & materialen så är nedgången i olycksfrekvens ännu större om man tar hänsyn till befolkningsantalet

i genomsnitt låg olycksfallen de senaste fem åren på 0.2 dödsfall per miljon invånare, under de första fem efterkrigsåren på 6.0 dödsfall -- en 30-faldig minskning

de tre färgplattorna i bakgrunden indikerar: första världskriget, andra världskriget samt clasohlsonepoken

Stapeldiagram som visar antal dödsfall per miljon invånare i Sverige p.g.a. elolyckor mellan 1898-2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Nikorasu och 37 till
  • Laddar…
Helt riktigt, brand på spis är i statistiken en elrelaterad brand. Men det bör gå rätt lätt att sortera bort "startföremål: spis" i IDA, då spis finns som val i rapporten. Visst, man missar då bränder beroende på trasig spis och felinstallerad spis, men det går kanske att leva med.

Däremot skulle jag säga att de flesta som utreder bränder snarare är alltför försiktiga med att våga säga att en brand är elrelaterad än att el används som universalsvar när man inte vet.

Men när brandstatistik analyseras så brukar det ofta stå i analysdelen av rapporterna att man kan misstänka att en stor del av "okänt" är elrelaterat. Just för att man vet att det är svårt att se i efterhand.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Intressant läsning.

När det gäller elrelaterad brand, så tycker jag egentligen den borde gått upp de senaste åren pga att fler och fler importerar saker direkt från Kina. Men det har ju inte med elinstallationer att göra, om inte någon hempulare även köper installationsmaterial därifrån? Men det hoppas jag inte.
För några år sedan sa en kompis att de köpte alla laddare till familjen direkt från Kina. Jag blev lite smått förfärad och sa att jag gör precis tvärt om. Om någon grej jag köper därifrån innehåller laddare, så slänger jag den och köper istället en från Sverige. Och saker som går direkt på 230 köper jag inte alls därifrån. Är rädd att fler resonerar som de.
Så, får man fram brandstatistik så är risken stor att den slår fel tänker jag? Om det inte går att utläsa just fel i elinstallationen på något sätt?

Boilerplate4U
Tack för en intressant tråd.

För ett par år sedan lobbad elektrikerförbundet (SEF) hårt mot Elsäkerhetsverket (ELSV) och det skrevs massor med artiklar om hur farligt det var att låta hemmafixare göra egna elinstallationer (bla "Så ska hemmapularna stoppas"). I samband med det inledde jag en dialog med ELSV om en ev utbildning för hemmafixare (typ körkort) men det avfärdades helt pga "det är alldeles för komplicerat" för privatpersoner att lära sig. På min fråga om hur ELSV ställer sig till alla 10-tusentals äldre elektriker vars utbildning är förlegad men fortfarande kan utföra "behöriga" installationer utan krav på vidareutbildning så hänvisade man bara till SEF(!).

SEF agerar precis som gamla fackförbund med väl utvecklat protektionistisk agenda och har gissningsvis forfarande stort inflytande på ELSV som är en tämligen liten organisation. Av den anledningen anser jag att man bör avveckla eller eller helt omorganisera ELSV alternativ placera dem under en annan myndighet.

PNO PNO skrev:
Något jag tror är en kommande produktkategori för elbränder är dosdimmers m.m.
Personligen tror jag mer på felaktigt installerade laddare till elbilar i hemmet då det på senare tid dykt upp massor med billiga kina-lösningar utan korrekt CE-kontroll. Jag har sett massor med exempel på laddutrustning där tex 3-fasboxarna hänger löst på en trästolpe el likande.

EDIT:
Glömde nämna ett SEF även lobbade väldigt hårt med Brandskyddsföreningen i samband med alla artiklarna så det var med andra ord en väldig utstuderad kampanj man körde då.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
R1chard och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Personligen tror jag mer på felaktigt installerade laddare till elbilar i hemmet då det på senare tid dykt upp massor med billiga kina-lösningar utan korrekt CE-kontroll. Jag har sett massor med exempel på laddutrustning där tex 3-fasboxarna hänger löst på en trästolpe el likande.
Och solcells-inverters. Också ofta en massa kinaprylar, som döljer sig under kåpan även om det först verkar vara ett bättre fabrikat.

Men vi ska inte glömma att Kina också verkligen kan tillverka kvalitet, de är absolut tillräckligt högteknologiska för att kunna slå oss på varenda punkt. Sverige har fortfarande inte sänt någon rymdsond till månen, och t.o.m fått tillbaka lite mångrus.
Däremot finns det (och tillåts) ett fantastiskt stort spann i kvalitet i Kina, de verkar inte ha något bra regelverk som stoppar den sämsta skiten, som man då lätt får om man som importör går efter lägsta priset.

• Gilla
Sörhaga och 3 till
  • Laddar…
Djupa uttagsbrunnar i vägguttagen och petskydd.
Mycket av ledningarna gick i luften förr, ända fram till husen, numera ligger de i marken.

Hempul förr var på en annan nivå, man karvade ojordade kontakter för att få dem i jordade uttag, och liknande.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.