C
Fairlane Fairlane skrev:
Så börjar alltså rapporten och förmodligen läser de flesta inte längre. Man kanske borde lagt till "i vårt specialfall".
Det är ju inget specialfall, det är en modellfastighet som mer eller mindre motsvarar snittet eller medianen av flerbostadsfastigheter. Hela grundsyftet med deras rapport är att jämföra över hela landet och över tid. Givetvis måste man då bestämma sig för ett jämförelseobjekt och hålla sig till det. Det säger sig själv att varje enskild fastighet inte påverkas av prisutvecklingen på exakt samma sätt som modellfastigheten.

Har följt dem under många år och tycker det är ett fantastiskt initiativ. Om du tycker deras rapport är skit får du gärna berätta vilka andra rapporter som är bättre och mer rättvisande.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
??
Du menar att fasta avgifter och överföringsavgifter inte ökat kraftigt för alla?
Det låter sensationellt!
Kan någon här skriva ifall hen inte sett sina elnätsavgifter öka?
jag har ju fått kraftigt sänkta avgifter

C cpalm skrev:
Det är ju inget specialfall, det är en modellfastighet som mer eller mindre motsvarar snittet eller medianen av flerbostadsfastigheter. Hela grundsyftet med deras rapport är att jämföra över hela landet och över tid. Givetvis måste man då bestämma sig för ett jämförelseobjekt och hålla sig till det. Det säger sig själv att varje enskild fastighet inte påverkas av prisutvecklingen på exakt samma sätt som modellfastigheten.

Har följt dem under många år och tycker det är ett fantastiskt initiativ. Om du tycker deras rapport är skit får du gärna berätta vilka andra rapporter som är bättre och mer rättvisande.
rapporten är inte skit, men i pressreleasen framstår det som att rapportens slutsatser gäller alla, inte bara flerbostadshus.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det har de inte. De rapporter som gjorts av elbolagen själva säger att de har gått ungefär jämnt ut och att de flesta har ungefär samma kostnad för elnätet (justerat för prishöjningarna). Sedan finns det vinnare och det finns förlorare.
Har du granskat sanningshalten i deras rapporter?
Elbolagen sitter ju i andra ringhörnan och räknar givetvis på ett vis som är fördelaktigt för dem.

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du granskat sanningshalten i deras rapporter?
Elbolagen sitter ju i andra ringhörnan och räknar givetvis på ett vis som är fördelaktigt för dem.
De skulle åka dit rätt rejält om de ljuger. Och det skulle komma fram.

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Felet är inte att man har ett urval, utan att man inte är tydlig med det och antyder att slutsatsen gäller för andra grupper också. Det är också tydligt att de som är emot effektavgifter har tolkat det exakt så, att bolag som infört effektavgifter höjt priset mest.
C cpalm skrev:
Jag har inget emot deras initiativ och tycker inte rapporten är skit. Däremot tycker jag att man inte är tydlig nog med att det just gäller en viss grupp.

Ett annat "problem" med det sätt som de jämför priset är att de antar att ingen elförbrukning flyttas, vilket ju är tanken att man ska göra med införande av effektavgifter. Skulle man på samma sätt jämföra om det är lönsamt att byta från rörligt pris till kvartspris så skulle man sen kunna ha en pressrelease som säger att det inte är lönsamt, medan för många som laddar elbil när det är billigt är just lönsamt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
jag har ju fått kraftigt sänkta avgifter
Haha, nu gällde det väl utvecklingen under flera år?

Fairlane Fairlane skrev:
Felet är inte att man har ett urval, utan att man inte är tydlig med det och antyder att slutsatsen gäller för andra grupper också. Det är också tydligt att de som är emot effektavgifter har tolkat det exakt så, att bolag som infört effektavgifter höjt priset mest.

Jag har inget emot deras initiativ och tycker inte rapporten är skit. Däremot tycker jag att man inte är tydlig nog med att det just gäller en viss grupp.

Ett annat "problem" med det sätt som de jämför priset är att de antar att ingen elförbrukning flyttas, vilket ju är tanken att man ska göra med införande av effektavgifter. Skulle man på samma sätt jämföra om det är lönsamt att byta från rörligt pris till kvartspris så skulle man sen kunna ha en pressrelease som säger att det inte är lönsamt, medan för många som laddar elbil när det är billigt är just lönsamt.
Men vi har väl gått se att 3% flyttat förbrukning eller vad det var...?
Inte mkt att väga in.

K karlmb skrev:
Haha, nu gällde det väl utvecklingen under flera år?
Ja, jag har i praktiken fått kraftigt sänkta avgifter de senaste åren.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag har i praktiken fått kraftigt sänkta avgifter de senaste åren.
Även innan effektavgiften?

K karlmb skrev:
Även innan effektavgiften?
Ja, jag har lägre nätavgift idag än före Covid. Men nu har de tagit bort effekttariffen i höst igen, så då stiger priserna kraftigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag har lägre nätavgift idag än före Covid. Men nu har de tagit bort effekttariffen i höst igen, så då stiger priserna kraftigt.
Det måste vara ett unikt fall.

K karlmb skrev:
Men vi har väl gått se att 3% flyttat förbrukning eller vad det var...?
Inte mkt att väga in.
Men dessa 3% har flyttat en stor del av lasten de har.

K karlmb skrev:
Det måste vara ett unikt fall.
Må så vara, men du hävdade att ingen fått lägre avgifter.

Edit: Men alla som håller nere topparna och har hög förbrukning är stora vinnare.

pacman42 pacman42 skrev:
Må så vara, men du hävdade att ingen fått lägre avgifter.

Edit: Men alla som håller nere topparna och har hög förbrukning är stora vinnare.
Undantag finns ju alltid. Vilket fantastiskt nätbolag har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.