pacman42 pacman42 skrev:
Men dessa 3% har flyttat en stor del av lasten de har.
Rapporten bryr sig rimligen mer om de övriga 97%...

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Men dessa 3% har flyttat en stor del av lasten de har.
10% var det som agerade aktivt och flyttade last.
Det var de totala last topparna som sjönk med 3%.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Rapporten bryr sig rimligen mer om de övriga 97%...
Nej, rapporten bryr sig inte om de som bor i villa eller radhus etc.

Inte heller var det 3% utan 10% som frågan rörde.

Du som förespråkar kvartstaxa skulle säkert hylla en rapport från samma grupp om man jämfört priset mellan rörligt och kvartstaxa. Man hade kommit fram till att priset inte skiljde sig åt, eftersom man inte flyttar någon last till tiden då det är billigt ... Eller skulle du då tycka att det är fel sätt att räkna?

Du behöver inte svara. Jag kommer inte se svaret ändå eftersom du är på min ignore-lista. Jag klickade bara fram just meddelandet jag svarade på eftersom jag misstänkte (helt riktigt) att du var ute med fel information igen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
10% var det som agerade aktivt och flyttade last.
Det var de totala last topparna som sjönk med 3%.
Vilket i sammanhanget då är rätt ordentligt mycket. Det är inte lätt att flytta större laster utan att ha modern utrustning. Så i huvudsak pratar vi här om elbilsladdning och tvätt/disk.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket i sammanhanget då är rätt ordentligt mycket. Det är inte lätt att flytta större laster utan att ha modern utrustning. Så i huvudsak pratar vi här om elbilsladdning och tvätt/disk.
Precis. Det blir svårare för de som bor i lägenhet. De jag känner som har laddbar bil och bor i lägenhet med laddplats tänker vare sig på kvartstaxa eller effektavgift eftersom de inte debiteras så. De petar i sladden när de kommer hem och börjar ladda direkt.
Jag tänkte på skillnaden när jag var på inflyttningsfest hos en kompis nyligen. 23 grader i lägenheten och de med vilka tyckte det var som en bastu, medan de i lägenhet tyckte det var lagom. Vanesak gissar jag.

Ytterligare en nackdel med att dra generella slutsatser från ett icke-representativt urval.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Undantag finns ju alltid. Vilket fantastiskt nätbolag har du?
Fantastiskt nätbolag?

Med 20 MWh per år i förbrukning så innebär sänkta överföringsavgifter på drygt 17 öre per kWh och sänkt elskatt med nästan 10 öre att mina kostnader för elen som inte är relaterade till elpris har sjunkit med 5400 kr/år. Till detta läggs en effektavgift om 855 kr, så min eldistribution är 4545 kr billigare i år än förra året. Den är även med 2545 kr billigare per år om du helt bortser från sänkningen av energiskatten.

Jag hade planer på att få ännu lägre effekttariff nästa vinter...

Om man dessutom räknar in vinsterna på att flytta förbrukningen med kvartspriser så kan man tjäna in ännu mer pengar på detta. Det finns rejäla incitament att styra förbrukningen för de som har elbil, möjlighet att styra VVB, möjlighet att stänga av värmen när man lagar mat. Osv.

Fairlane Fairlane skrev:
Inte heller var det 3% utan 10% som frågan rörde.

Du som förespråkar kvartstaxa skulle säkert hylla en rapport från samma grupp om man jämfört priset mellan rörligt och kvartstaxa. Man hade kommit fram till att priset inte skiljde sig åt, eftersom man inte flyttar någon last till tiden då det är billigt ... Eller skulle du då tycka att det är fel sätt att räkna?

Du behöver inte svara. Jag kommer inte se svaret ändå eftersom du är på min ignore-lista. Jag klickade bara fram just meddelandet jag svarade på eftersom jag misstänkte (helt riktigt) att du var ute med fel information igen.
Du är inte på min lista (än).
Kul att du inte inser att du just motiverade varför du har fel.
Tänk en gång till.

pacman42 pacman42 skrev:
Fantastiskt nätbolag?

Med 20 MWh per år i förbrukning så innebär sänkta överföringsavgifter på drygt 17 öre per kWh och sänkt elskatt med nästan 10 öre att mina kostnader för elen som inte är relaterade till elpris har sjunkit med 5400 kr/år. Till detta läggs en effektavgift om 855 kr, så min eldistribution är 4545 kr billigare i år än förra året. Den är även med 2545 kr billigare per år om du helt bortser från sänkningen av energiskatten.

Jag hade planer på att få ännu lägre effekttariff nästa vinter...

Om man dessutom räknar in vinsterna på att flytta förbrukningen med kvartspriser så kan man tjäna in ännu mer pengar på detta. Det finns rejäla incitament att styra förbrukningen för de som har elbil, möjlighet att styra VVB, möjlighet att stänga av värmen när man lagar mat. Osv.
Din effekttariff är väl inte flera år gammal? Hur såg det ut under pandenim, och hur har det sänkts sedan dess? År för år vore intressant att se.

K karlmb skrev:
Din effekttariff är väl inte flera år gammal? Hur såg det ut under pandenim, och hur har det sänkts sedan dess? År för år vore intressant att se.
Det har höjts år för år för att nu sänkas kraftigt när jag fick effekttariff.

C
Fairlane Fairlane skrev:
Felet är inte att man har ett urval, utan att man inte är tydlig med det och antyder att slutsatsen gäller för andra grupper också. Det är också tydligt att de som är emot effektavgifter har tolkat det exakt så, att bolag som infört effektavgifter höjt priset mest.
Fast det betyder ju inte att rapporten är extremt vinklad. Kan inte bedöma det annat än att den är seriös för vad den är.
Sen kan man väl hålla med om att pressmeddelandet är otydligt vad beträffar metod och kontext, där har de varit mycket tydligare tidigare år. Men det är säkert lätt att glömma bort när man är inne i sin värld.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
De skulle åka dit rätt rejält om de ljuger. Och det skulle komma fram.
Som även du vet handlar det ju sällan om uppenbara lögner utan selektivt urval av källdata som väger tyngre åt det resultat man önskar förmedla.

Men ska jag tolka ditt svar som att du inte granskat de komersiella aktörernas rapporter utan litar på att de är ärliga välgörare. Tillskillnad från intresseorganisationerna för konsumenterna som "måste ljuga"?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Som även du vet handlar det ju sällan om uppenbara lögner utan selektivt urval av källdata som väger tyngre åt det resultat man önskar förmedla.

Men ska jag tolka ditt svar som att du inte granskat de komersiella aktörernas rapporter utan litar på att de är ärliga välgörare. Tillskillnad från intresseorganisationerna för konsumenterna som "måste ljuga"?
Jag har tittat på ett par av rapporterna och jag såg inget fundamentalt i dessa.

Intressantast är att eftersom så relstivt få kunder (10%) hunnit anpassa sig så är faktiskt effekttarifferna intäktsneutrala. Hade kunderna anpassat sig bättre så hade elnätsbolagen fått lägre intäkter (och lägre utgifter också). Dvs elnätsbolagen gissade rätt på hur många som skulle anpassa sig, de har till stor del använt antalet elbilar som grund för dessa prognoser.

Elnätsföretagen anser att effekttariffer fortfarande behövs, men att ett tydligare nationellt regelverk behövs för att kunderna skall acceptera dem.

Fairlane
C cpalm skrev:
Fast det betyder ju inte att rapporten är extremt vinklad. Kan inte bedöma det annat än att den är seriös för vad den är.
Sen kan man väl hålla med om att pressmeddelandet är otydligt vad beträffar metod och kontext, där har de varit mycket tydligare tidigare år. Men det är säkert lätt att glömma bort när man är inne i sin värld.
Ja, ok så är det ju iofs.
Det är säkert helt korrekt och stämmer för de som uppfyller mallen någorlunda, men för den som bor i villa/radhus så säger den ingenting och det var inte tydligt, utan snarare så blir tolkningen som denna trådens rubrik.

pacman42 pacman42 skrev:
Det har höjts år för år för att nu sänkas kraftigt när jag fick effekttariff.
Det Nils Holgersson-rapporten lyfter fram är ju att det höjts år för år, så då stämmer det ju vad de skriver.
Och ingen tror väl att en "kostnadsneutral" reform som effekttarifferna i längden skulle ge en annan utveckling? Om tillräckligt många börjar nörda ner sig som du i hemautomation så lär dina gåvor snart vara borta.

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elnätsföretagen anser att effekttariffer fortfarande behövs, men att ett tydligare nationellt regelverk behövs för att kunderna skall acceptera dem.
Inte alla, och många säger att de infört det för att de måste. Så det blir underkänt där med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.