Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Maxwells_Demon skrev:
Källa? Som jag förstått det från en studiekamrat som sitter i EU-parlamentet finns det en viss diskrepans mellan elektrikerfackförbundet eller motsvarande branchorganisationer ute i Europa och lagstiftarna. Självklart vill alla branchorganisationer för elektriker ute i Europa ha ett liknande monopol som i sverige medans lagstiftarna snarare vill skapa ett enhetlig mer modernt system.
Horst Bluchert överinspektör på elsäkerhetsverket är min "källa"
Flera länder inom EU tittar idag över sina system enligt vad han sa igår.

Det finns ett väldigt stort samförstånd mellan branschorganisationer och lagstiftare i både sverige och Europa om hur de vill ha kontrollen. Problemet för övriga nationer är att de idag inte har någon kontrolapparat för hur arbetena bedrivs.

Man måste ju ha klart för sig i denna diskussionen att det som utföres i en installation kan få stora konsekvenser både vad gäller brand och olyckor, men du har ju även en nätägare, driftbolag, leverantör till nätägare, dennes driftbolag, kraftverket med driftbolag. För att få denna kedjan att spela på ungefär samma planhalva så behövs det regler och lagar för hur arbeten ska utföras. Jag kan inte se någon annan branch som har en så komplex spelplan där allt påverkar så mycket.

Ska man sedan dela ut en enkel behörighet till kreti och pleti bara för att de vill jobba med elen i sitt hus?
Var sätter man gränserna för vad man får hålla på med?
Hur utfärdar man isåfall detta?
kunskapskraven, hur testas dom?

Jag har iallafall svårt att se att detta i praktiken skulle fungera, vilket också politiker redan insett i hundra år.

Blanda inte bort korten. Det är ingen här som ifrågasätter de svenska normerna och säkerhetsbestämmelserna för elarbeten. Det är en helt annan fråga och knappast något som är relevant här. Vi pratar enbart om utformningen av behörighetssystemet. Inget annat.

Maxwells_Demon skrev:
. Vi pratar enbart om utformningen av behörighetssystemet. Inget annat.
Exakt.
läs då mitt inlägg igen så ser du att jag frågar hur det skulle kunna utformas annorlunda.
Att införa ännu mer nivåer på en behörighet än vi har idag ser jag inte som genomförbart i praktiken.

Jag skulle tro att det inte att elektrikerna skulle ha nått emot att det blev enklare att få en behörighet. Troligtvis kulle dom flesta få behörighet och därmed möjlighet att starta en elfirma och antalet små firmor kommer att öka. Så jag tror att du har helt fel i ditt antagande att det är elektrikerna som vill behålla det system som vi har. Däremot är jag lika övertygad om att om det skulle bli så att kraven på dom behöriga sänks kommer även den genomsnittliga kvalitet på utförda arbeten att sjunka. Det beror delvis på att det är dyrt att vidareutbila sig och är man ensammen på firman "måste" man gå alla "kurser" själv vilket ber både större utgifter och inkomstbortfall. På dom större företagen kan man låta delar av personalen vidareutbilda sig och dom kan i sin tur sprida ny kunskap till sina arbetskamrater.
SAMT
eftersom det har lett till ännu en "behörighetstråd" kanske det är dags att stänga

Borde inte den här tråden slås ihop med den tråden vi redan har för att diskutera sånt här?

elmont skrev:
Det förvånar mig lite att inte alla duktiga hempulare åker till nån elfirma och söker jobb det är ju en rätt stor brist på kunnigt folk. Dom skulle ju inte bara få arbeta med det dom verkligen kan, utan (om jag inte missförstått några andra trådar) även göra sig en liten förmögenhet.
Nej du, med lärlingslöner under 20000:- så skulle jag behöva halvera min lön i en massa år, och det är det inte i närheten av värt. Det ligger knappast någon "förmögenhet".

Dessutom är det bara roligt att dra lite FK då och då. Inte att göra det timme ut och timme in, dag ut och dag in, snacka om enformigt. Min rygg skulle dessutom inte palla mer än någon vecka. Jag lämnade det gebitet som tonåring och såg aldrig tillbaka (det var dessutom aldrig något seriöst val av profession från min sida utan enbart extraarbete.)

Därmed inte sagt att jag inte har den största respekt för professionen eller de som skickligt utövar den. Jag har bara gjort andra val.

Det är hög tid att stänga den här tråden. Det mesta som avhandlas här hör hemma i tråden "törs du hempula osv".

Denna tråd stängs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.