6 429 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Elektrikern kopplar in hempularens jobb
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om jag försöker läsa detta objektivt, så ser det ut som ett argument FÖRjakobnm skrev:För övrigt retar jag mig på att elektrikerskrået anser sig vara något slags prästerskap som måste välsigna en installation för att den skall vara fungerande..
Annat slags hempuleri vållar också skador, t.ex. läckande VVS-installationer, dålig grundläggning, otäta tak, feldimensionerade balkar. Skadorna kostar säkert svindlande belopp att åtgärda. Men på dessa områden har inte skrået lika stark ställning.
nuvarande regler angående elinstallationer....
Det finns en stor skillnad mellan el och övrigt hempuleri. Om vi är hemma hos bekanta som hempulat med el så kan ju JAG eller min familj hamna i livsfara.
Det gör vi troligen inte om han klantat sig med taket, grundläggningen eller VVS.
Även om han gjort en grov feldimensionering av en balk så är det nog
mest han själv som drabbas (ekonomiskt), någon akut livsfara är det nog inte.
Hellre nuvarande regler som man MEDVETET bryter mot när det verkar lämpligt,
än massor av klåpare som hempular med el för att det är tillåtet.
Å andra sidan tycker jag man ska underlätta för dem som ändå hempular.
Alla gällande regler borde finnas tillgängliga fritt på internet.
/Hasse
http://www.onnettomuustutkinta.fi/25913.htmb_hasse skrev:Det finns en stor skillnad mellan el och övrigt hempuleri. Om vi är hemma hos bekanta som hempulat med el så kan ju JAG eller min familj hamna i livsfara.
Det gör vi troligen inte om han klantat sig med taket, grundläggningen eller VVS.
Även om han gjort en grov feldimensionering av en balk så är det nog
mest han själv som drabbas (ekonomiskt), någon akut livsfara är det nog inte.
http://www.gt.se/nyheter/1.1059004/balkong-rasade-fem-till-sjukhus
http://vfb.se/vf/docs/visa.asp?nyhetsID=cc2497121a53ce2c59fea48e9496547b
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1864451
osv.
Ett litet urval av olyckor, där felaktigheter i byggandet och/eller underhållet kan vara orsaken. Detta i arbetsområden där det är tillåtet att hempula.
Jag hittade ingen olycka med någon död eller skadad pga av VVS eller dåligt tätskikt i badrum
Om nu detta är ett argument för att slopa behörighetskraven på el eller införa sådana för alla andra sorts byggjobb vet jag ju inte ...
Men vi bör isåfall också införa behörighetskrav på att få hantera stearinljus med, några års utbildning + några års användning av stearinljus under behörigs överinseende.
För det är många, många fler bränder varje år i Sverige pga av ljus än elfel.
Så fort vi avhandlar behörigheter här så kommer det upp ungefär samma resonemang och antaganden, vinklade olika beroende på vilken "sida" man står på.
Att det är såpass få elolyckor beror på behörighetssystemet.
Att det är såpass få elolyckor beror på att el egentligen inte är så farligt.

De som arbeter dagligen som elektriker stöter väl rätt ofta på tillbud. Svartbrända kontakter och kopplingar och sånt.
Men dagens elmaterial är ju otroligt väl utvecklad, med flera skyddsnivåer, självslocknande material osv.
I övrigt bygg ligger man efter, även om dimensionerat en bärande detalj rätt, så blir den rätt snabbt förstörd ifall den inte är skyddad från väta t.ex. (exempelvis dålig skydd mot utifrån kommande väta eller läckande rörkoppling) och olyckan blir ett faktum.
Att det är såpass få elolyckor beror på behörighetssystemet.
Att det är såpass få elolyckor beror på att el egentligen inte är så farligt.
De som arbeter dagligen som elektriker stöter väl rätt ofta på tillbud. Svartbrända kontakter och kopplingar och sånt.
Men dagens elmaterial är ju otroligt väl utvecklad, med flera skyddsnivåer, självslocknande material osv.
I övrigt bygg ligger man efter, även om dimensionerat en bärande detalj rätt, så blir den rätt snabbt förstörd ifall den inte är skyddad från väta t.ex. (exempelvis dålig skydd mot utifrån kommande väta eller läckande rörkoppling) och olyckan blir ett faktum.
Tja, fast den jämförelsen var väl lite väl långsökt? Det du beskriver är ju *användarfel*. Dvs att jämföra med att man sätter i en för stark glödlampa i armaturen. Om den som installerar el inte har dom nödvändiga kunskaperna, så kan ju ett fel yttra sig långt senare, kanske trettio år senare, när en annan ägare kopplar in någon utrustning. Dessutom så är ju inte brand det som man först tänker på, utan att själv bli elektrifierad. Kanske med dödlig utgång.Mikael_L skrev:
Detta har dryftats förut, i många trådar, och man kan tycka vad man vill. Personligen så tycker jag att det är bra att vi har den lagstiftningen vi har här i sverige, man behöver inte åka så värst långt utanför våra gränser för att se hur det kan bli utan lagkrav.
Är själv inte elektriker, och det händer att jag hempular el, men jag skulle gärna se att det togs lite hårdare nypor mot dom (vi) som gör fel; fängelse - varför inte? Fast jag förstår problemet, bevisbördan efter trettio år lär ju inte vara lätt att klargöra.
Jag är heller inte emot behörigskravet.
Ibland kan jag tycka att det skulle vara motiverat att lätta upp det lite .
Men det är verkligen inte lätt att utöka systemet med någon behörighet-light, utan att det blir många tokiga och knepiga konsekvenser. Det kommer i vilket fall bli otroligt mycket gränsfall, där en del tycker det är OK andra inte.
Problemet med behörighetssystemet är att man ändå inte riktigt kommer åt de som ändå skiter i allt och kör på. De som även skiter i att ta reda på det mest grundläggande sakerna ang installation.
Att ta bort kravet på anställningsförhållande till den behörige elektrikern kan ju vara en god början. Då kan en elektriker och husägaren jobba sida vid sida med jobbet, husägaren gör det han förstår sig på och elektrikern tillåter, och hantlangar i största allmänhet. Och det är inte olagligt längre.
Ibland kan jag tycka att det skulle vara motiverat att lätta upp det lite .
Men det är verkligen inte lätt att utöka systemet med någon behörighet-light, utan att det blir många tokiga och knepiga konsekvenser. Det kommer i vilket fall bli otroligt mycket gränsfall, där en del tycker det är OK andra inte.
Problemet med behörighetssystemet är att man ändå inte riktigt kommer åt de som ändå skiter i allt och kör på. De som även skiter i att ta reda på det mest grundläggande sakerna ang installation.
Att ta bort kravet på anställningsförhållande till den behörige elektrikern kan ju vara en god början. Då kan en elektriker och husägaren jobba sida vid sida med jobbet, husägaren gör det han förstår sig på och elektrikern tillåter, och hantlangar i största allmänhet. Och det är inte olagligt längre.
Slopa anställningskravet är faktist en bra idé. Om nu elektrikern kan anställa en gröngöling som handräckning varför får inte husägaren vara handräckning.
Hur man sedan installerar en säker elanläggning som följer dessa regler är en annan sak.
Försök lära dig köra bil genom att läsa trafikreglerna som dom är skrivna i lagtexten.
. Verkar ju gälla alla hantverksyrken.
Jag skulle nog påstå att dom finns på Internet. De regler som gäller är väl svensk lag och tillhandahålls fritt via internet.b_hasse skrev:
Hur man sedan installerar en säker elanläggning som följer dessa regler är en annan sak.
Försök lära dig köra bil genom att läsa trafikreglerna som dom är skrivna i lagtexten.
Förmögenhet var ordetelmont skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Gällande regler finns inte som lag, de finns i Svensk standard. Lagen säger bara något i stil med "säkert utfört". Och standarden beskriver vad man definierar som säkert. Standarden finns inte tillgänglig gratis, utan måste köpas för en ansenlig summa.
De som idag inte bryr sig, inte förstår och inte försöker ta reda hur en installation skall göras rätt och säkert kommer aldrig att ändra på sig. Men om standarden var allmänt tillgänglig så skulle däremot de som faktiskt bryr sig, kan förstå och är beredda att lära sig att kunna göra säkra kopplingar utan några större problem.hempularen skrev:
Tyvärr känns det som elbranschen lagt locket på fullständigt. Jag har gått igenom det material och de praktiska moment som förekommer på gymnasiets elutbildning. Inte särskilt komplicerat och inte alls svårt att förstå. Det är trots allt skrivet för barnungar i 15-18 årsåldern, och ofta känns det dessutom lite överdrivet barnsligt med stora typsnitt, färgglada gubbar och små "Tänk på!" och "Gör aldrig!"-rutor. Så jag tycker inte alls det är konstigt man uppepå det kräver fem års praktik och en kompletteringsutbildning på flera hundra timmar för att få en behörighet.
För runt 700-800 SEK kan jag köpa en tjock bok på över tusen sidor om vilket annat teknisk ämne som helst. Ta till exempel PLC-programmering eller styr- och reglerteknik. Det finns oändligt många böcker, var och en fullt tillräcklig för att lära sig de mest avancerade tillämpningar. En del böcker är så omfattande och avancerade att till och med de som arbetar professionellt inte använder eller förstår allt innehåll.
För samma summa hos Elförlaget får jag en tunn broschyr på 36 sidor. Ocker kallas det. Nivån, djupet och omfattningen av innehållet är inte direkt imponerande heller. Slå ihop alla deras broschyrer till en riktig bok och sälj den för samma pris så kanske det är värt pengarna. Jag är övertygad om att det skulle gå att skriva en riktig bok på några hundra sidor med allt som en elektriker behöver veta för att göra en riktig och säker installation och sen sälja den till vem som helst för 700-800 kronor. Antagligen ingen bra lärobok för en studietrött 15-årig som skall börja på elprogrammet men en ovärderlig uppslagsbok för en vuxen och välutbildad människa. Men eftersom behörighetssystemet ser ut som det gör idag går det inte att skriva en sådan bok.
Jag har laddat ned så mycket jag orkat men är inte säker på att jag fått ned allt. Kan du länka här till vart allt det där materialet är tillgängligt?pefo skrev:
Och skulle nån tro att en yngling som nyss gått ut sin elutbildning är en elektriker har dom nog inte fattat ett jota, det är då som den verkliga utbildningen och förståelsen BÖRJAR komma, om han/hon har turen att arbeta med nån som kan/vill dela med sig av sina erfarenheter. Det är nog nån orsak till att den totala utbildningstiden till fullbetald elektriker är 6 år och att man därefter inte per automatik får nån behörighet.
Naturligtvis finns det nån enstaka som skulle kunna läsa sig till och på egen hand förstå alla samband men det är nog ytterst få, det är en stor skillnad på att läsa en bok och vistas ute i verkligheten.
Naturligtvis finns det nån enstaka som skulle kunna läsa sig till och på egen hand förstå alla samband men det är nog ytterst få, det är en stor skillnad på att läsa en bok och vistas ute i verkligheten.
Sex år, det är väl ungefär lika lång tid som det tar att bli läkare det. (visserligen har läkare dessutom en allmän gymnasiutbildning utan yrkesinriktning, det skall medges) Trafikpilot kan man bli på under året om bara pengarna finns.elmont skrev:
Jag är fullkomligt övertygad om att det skulle gå att skriva pedagogiska läroböcker som förmedlar en stor del av de praktiska erfarenheterna till läskunniga studenter med syfte att dramatiskt korta utbildningstiden för de som vill gå en snabbare väg till professionalism. Det är ett fullkomligt barockt slöseri med tid att sitta kvar i ett lärlingssystem med rötter i medeltiden.
Det tycker jag säger mer om utbildningskvalitén än om svårigheten att vara elektriker.elmont skrev:
Med bristande grundkunskaper i ellära från gymnasiet så kommer säkert någon form av förståelse efter praktik. Frågan är bara hur många luckor och egna slutsatser/gissningar det finns jämfört med vad "teorinissarna" faktisk vetenskapligt bevisat. Sen låter det lite otäckt att förlita sig på "tur" för att få rätt kunskaper.elmont skrev:
Med lämplig högskoleutbildning är praktikkravet enbart 2 år för ABL/ABH eller 3 år för AB. Dessutom krävs/behövs inte den kompletterande teorikursen eftersom den redan ingår examen från högskolan. Den totala utbildningstiden blir då 7 eller 8 år.elmont skrev:
Det håller jag definitivt inte med om. Varför skulle den ellära en elektriker behärskar skilja sig från allt annat?elmont skrev:
Den förståelse som kommer med åren, genom att vistas i verkligheten är nog inte endast elläran, utan det handlar nog mycket om fästmetoder, korrekta anslutningar, lämpliga sätt att sektionera och dela upp osv...Maxwells_Demon skrev:
Sådana där saker som är lite svåra att fästa på papper, typ...
Det är dessutom lite crasch-course över det, man lär av misstagen ...
Alla hantverksyrken är fulla av sådan här kunskap... Snickare, plattsättare, betongare, takläggare och ... ja alla dessa, och några till, har ingen möjlighet att förvärva alla kunskaper via böcker.
Vi ska nog inte förringa vare sig teorin eller praktiken !