6 429 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Elektrikern kopplar in hempularens jobb
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja? Killen som spikar upp elkabeln kan också ha precis avslutat treårigt gymnasium och ha finnar. Och om du nu vill dra paralleller med elinstalltion etc så är det precis som med programmeringen att den utförs av utbildade personer. Ingen ansvarig med elbehörighet med förståndet kvar drar in vem som helst från gatan att göra en elinstallation. Han vill precis som den som ansvarar för flygnavigationssystemet ha kvalificerad personal som utför arbetet. Att sedan metoderna och omfattningen av certifiering är olika gör inte att grunden för att åstadkomma ett säkert resultat är likartade.bra-byggare skrev:
Det är väl i ärlighetens namn ganska stor skillnad på någon som precis kommit från gymnasiet och en som har gått genom gymnasiet samt en mångårig univeristetsutbildning (vilket får vilken gymnasieutbildning som helst att framstå som ett skämt). Dessutom krävs det i allmänhet ganska många års erfarenhet efter detta innan man faktiskt får jobba med något direkt avancerat.
Poängen är ju dock att den som anställer kvalificerade systemutvecklare inte behöver något statligt godkännande för att låta dessa utföra sitt jobb.
Poängen är ju dock att den som anställer kvalificerade systemutvecklare inte behöver något statligt godkännande för att låta dessa utföra sitt jobb.
Jag har god lust att sätta tänderna i det påståendetBobbyEwing skrev:
Fast nu börjar det här bli kvalificerat OT!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag svarar på ursprungsinlägget och försöker styra in tråden igen dåakjalam2 skrev:Finns det verkligen nån som är så korkad att han åker ut och kopplar in de sista tåtarna
i en installation som en hempulare gjort.
Någon med ABL o AnsvarsF dvs?
RIskerar nån verkligen sitt företag för en 1000 lapp?
Hur vet du att han tex inte dragit en spik genom genom ett rör och gått klockrent genom
fasledaren samt ligger på nån mm avstånd från nollan.
En dylik spik kan dra över 2kw utan att lösa säkringen. (på en i övrigt ganska obelastad grupp)
Det är ung samma sak som att spika in en ansluten lödkolv en i en regel och sen åka därifrån.
Vem blir skyldig?
Ampere ABL
Ja - min elektriker kopplade in ett delvis av mig draget system. Jag hade två st ute hos mig, och den första var jättebra !!
Dock fanns en del förutsättningar/krav:
1. Materialet jag köpte- köpte jag från en av dom på förhand godkänd leverantör (det råkade bli samma som dom anv'nde sig av - men eftersom jag hade kontakter blev det billigare att köpa in direkt för mig)
2. Dom ville granskaen elritning först.
3. Jag drog rören (som hade fördragen elledning) enligt ritningen och satte in dosor också enligt ritningen. Dom kopplade sedan in allting och mätte upp det.
4. Elcentralen drog jag ledningen (läs grävde ned i kabelrör) - men dom kopplade och mätte samt specade typ av ledning.
Detta funkade jättesmidigt (så när som lite väntan i början och slutet pga att dom hade andra jobb) och den elektriker som gjorde merparten av jobbet hade jag en väldigt bra dialog med. I slutändan blev det dock ändå material för över 6000 kr från elektrikern eftersom jag saknade vissa saker, det behövdes mer kabel osv - men overall så är jag nöjd.
Jag anser inte heller, och uppenbarligen inte dom själva heller, att dom har riskerat så mkt. Det var förfabricerade kabelrör med kablar enligt en viss spec. Det enda jag gjordevar det tidsödande med att skruva upp kabelrören och sätta upp dosorna...
/K
Visst har en ABL behörig tung kunskap. MEN de som gör jobben har faktiskt inte alltid så märkvärdig erfarenhet. Behörigheten är en behörighet att driva elfirma i egen regie eller (oftast ) som chef/ägare i ett större installationsbolag. Denne behöriga är iofs ansvarig för att se till att de anställda installatörerna har rätt kompetens, MEN de flesta "elektrikerna" som jobbar i firmorna är INTE behöriga.....akjalam2 skrev:Självklart är det elektrikerns välsignelse som gör att det kommer säker el i ledningarna.
Annars får man använda katter eller kattskinn som man gnider mot kablarna för att få El.
Skämt och sido.
En elektriker/installatör med ABL har tung kunskap och förståelse som lekmanen saknar.
Det är inte så mkt frågan ifall om hempularen lyckats göra en bra installation eller inte utan
att han inte har förståelsen för djupgående säkerhetstänk,
akjalam2 ABL
Det är ett mycket märkligt system (Skråväsende). För att dra en parralell: Som om en ansvarig eller ägare för ett åkeri är den ende som behöver körkort.
Chaufförerna kör sas på den ansvariges kort.....
Helt enkelt så behöver inte jag ha en statligt utfärdad behörighet för att låta mina anställda utvecklare göra sitt jobb. Självklart är jag ansvarig för att mina anställda gör ett bra jobb, men det är inget som någon myndighet behöver lägga sig i, det sköter marknaden bra på egen hand. Och det är min åsikt i denna oändliga eldebatt, att elektriker, precis som alla andra tjänsteutövare, ska sälja en tjänst som marknaden tycker det är värt att betala för. All form av myndighetsingrepp på marknaden bör enligt mig hållas till ett absolut minimum.pefo skrev:
Åkeriägaren är den som har trafiktillståndet för att yrkesmässigt få transportera gods. Chaufförerna behöver inte ha trafiktillstånd, det räcker med att de har körkort.PST skrev:Visst har en ABL behörig tung kunskap. MEN de som gör jobben har faktiskt inte alltid så märkvärdig erfarenhet. Behörigheten är en behörighet att driva elfirma i egen regie eller (oftast ) som chef/ägare i ett större installationsbolag. Denne behöriga är iofs ansvarig för att se till att de anställda installatörerna har rätt kompetens, MEN de flesta "elektrikerna" som jobbar i firmorna är INTE behöriga.....
Det är ett mycket märkligt system (Skråväsende). För att dra en parralell: Som om en ansvarig eller ägare för ett åkeri är den ende som behöver körkort.
Chaufförerna kör sas på den ansvariges kort.....
Om du inte transporterar gods i yrkesmässig trafik utan gör det för egen räkning privat så behöver du inte trafiktillstånd.
Det finns grader av utbildning. Det går att vara en mycket duktig programmerare utan att ha gått en enda kurs eller tagit ett enda högskolepoäng, personen får fortfarande programmera flygnavigationssystemet. Att navigationssystemet sedan fungerar som det ska verifieras på annat sätt.pefo skrev:Ja? Och om du nu vill dra paralleller med elinstalltion etc så är det precis som med programmeringen att den utförs av utbildade personer. Ingen ansvarig med elbehörighet med förståndet kvar drar in vem som helst från gatan att göra en elinstallation. Han vill precis som den som ansvarar för flygnavigationssystemet ha kvalificerad personal som utför arbetet. Att sedan metoderna och omfattningen av certifiering är olika gör inte att grunden för att åstadkomma ett säkert resultat är likartade.
På samma sätt får en person installera el utan att vara behörig, men den springande punkten verkar vara att personen måste jobba hos den som har behörighet. Att någon jobbar åt en annan är inte på något sätt en garanti för att den anställde besitter kunskaperna som behövs.
För övrigt så är det väl så att när personen slutat på jobbet så får han inte gå hem och spika upp PV-rör i sitt eget hus för då finns väl ingen som ansvarar för att arbetet blir korrekt utfört längre?
Jag tycker folk ska gå in på elsäk och söka upp de nya föreskrifterna som gäller från och med 1/10.
Elsäk-fs 2008:1-4
Elsäk-fs 2006:1
Elsäk-fs 2001:1
Elsäk-fs 2007:2
Vidare kan ni söka på nätet efter ellagen och installatörsförordningen.
Detta är det vi har att rätta oss efter. Dessa är också gratis!!
Det finns utöver detta 2500 standarder som behandlar allt ifrån hur en kabel ska dimensioneras till vilken färg en PEN-ledare skall ha.
Att dessa standarder sedan kostar pengar är väl ganska självklart. De är ingen lag alltså inget som måste vara tillgänligt för alla. Detta gäller inte bara SEK:s standarder.
Detta fick jag förklarat av elsäk:s jurister idag :
Frågan om behörighet är något som är uppe på agendan för elsäk och arbetet påbörjas i höst.
Det som däremot redan är klart är att den fortsättningsvis kommer vara personlig.
Anledningen till att det idag måste råda ett anställningsförhållande mellan elinstallatör och montör är för att det inte ska kunna uppstå oklarheter i vems behörighet man jobbat på vid ett tillbud.
Detta är som tidigare ett hett ämne, men som vanligt så spårar det alltid ur rätt fort. Parallellerna vissa drar har absolut ingen relevans.
Men som jag läser av kommentarerna ovan så bygger mycket av "aggressionerna" på en okunskap hur systemet är uppbyggd. Vore man mer insatt så skulle man ha större förståelse varför vi har det system vi har idag (som även fler länder är på väg att ta efter).
Elsäk-fs 2008:1-4
Elsäk-fs 2006:1
Elsäk-fs 2001:1
Elsäk-fs 2007:2
Vidare kan ni söka på nätet efter ellagen och installatörsförordningen.
Detta är det vi har att rätta oss efter. Dessa är också gratis!!
Det finns utöver detta 2500 standarder som behandlar allt ifrån hur en kabel ska dimensioneras till vilken färg en PEN-ledare skall ha.
Att dessa standarder sedan kostar pengar är väl ganska självklart. De är ingen lag alltså inget som måste vara tillgänligt för alla. Detta gäller inte bara SEK:s standarder.
Detta fick jag förklarat av elsäk:s jurister idag :
Frågan om behörighet är något som är uppe på agendan för elsäk och arbetet påbörjas i höst.
Det som däremot redan är klart är att den fortsättningsvis kommer vara personlig.
Anledningen till att det idag måste råda ett anställningsförhållande mellan elinstallatör och montör är för att det inte ska kunna uppstå oklarheter i vems behörighet man jobbat på vid ett tillbud.
Detta är som tidigare ett hett ämne, men som vanligt så spårar det alltid ur rätt fort. Parallellerna vissa drar har absolut ingen relevans.
Men som jag läser av kommentarerna ovan så bygger mycket av "aggressionerna" på en okunskap hur systemet är uppbyggd. Vore man mer insatt så skulle man ha större förståelse varför vi har det system vi har idag (som även fler länder är på väg att ta efter).
Källa? Som jag förstått det från en studiekamrat som sitter i EU-parlamentet finns det en viss diskrepans mellan elektrikerfackförbundet eller motsvarande branchorganisationer ute i Europa och lagstiftarna. Självklart vill alla branchorganisationer för elektriker ute i Europa ha ett liknande monopol som i sverige medans lagstiftarna snarare vill skapa ett enhetlig mer modernt system.gnistjagare skrev:
Redigerat:
Vad du tydligen inte förstår är att den absoluta MAJORITETEN av elektriker INTE har någon behörighet, så vad skulle dom vinna på att driva förslaget??
Kanske det har att göra med det som gnistjagare skrev det om "förståelse av det system vi har"
Kanske det har att göra med det som gnistjagare skrev det om "förståelse av det system vi har"
Alla elektriker, elmontörer, lärlingar, osv, företräds troligtvis av en branchorganisation. Det är som med facket. Även om du själv inte valt att gå med så arbetar de för dig och ditt bästa, eller åtminstonde det de anser är det bästa för dig. Sen att den genomsnittlige elektrikern ute i firman inte bryr sig om varken dem eller EU förändrar inget. Politisk lobbyverksamhet från branchorganisationer över lag handlar om stora pengar. Just nu är det senaste politiska projektet på hemmaplan¹ att försöka få till ett behörighetssystem för datafiber så att de kan hindra "vem som helst" att koppla dessa livsviktiga system. Det finns stora pengar i bredbandsexpansionen och destå mer man kan begränsa konkurrensen destå större bit av kakan kan man äta.elmont skrev:
¹) http://www.eio.se/omeio/Nyheter/Sidor/vikitigakablarskrammandesarbara.aspx
Redigerat:
till viss del förstår jag branschorganisationer och facken, då de i slutänden försöker värna om jobben, inte så kul om det kommer en massa polacker och börjar jobba som "elektriker" här med sin A-B-kan allt-hokuspokus-hejsansvejsan behörighet.
billigt billigt dessutom, vilket ju lär göra så att alla som gillar billig arbetskraft (hushållsnära tjänster
) får fina elsystem i husen..
men detta är en sak det, det handlar om yrkesutövning och där anser jag att behörigheter behövs, men EGET privat ändamål bör ju självklart vara undantaget.
vad har jag för nytta av att veta hur mycket tillbehör det finns till en Jirva-stege eller hur liten minsta böjradien för en AKKJ 3x200 är... ingen då jag aldrig kommer i kontakt med dessa saker som husägare...
även om jag nu tar reda på sånt ändå bara för att det är kul att veta..
så en hempularbesiktning hade ju vart en fin lösning..
det handlar inte om vem som ska "stå för anläggningen" då ansvaret ändå vilar på ägaren i slutändan, det handlar istället om att få ett papper på att ens anläggning uppfyller gällande normer och föreskrifter och är utförd enligt Elkäk's regler och "god elsäkerhetsmässig praxis"
så kan det stå specat exakt vad i anläggningen som är besiktat och godkänt, så har man det svart på vitt!, men detta är ju ren utopi i överbeskyddande sverige.
billigt billigt dessutom, vilket ju lär göra så att alla som gillar billig arbetskraft (hushållsnära tjänster
men detta är en sak det, det handlar om yrkesutövning och där anser jag att behörigheter behövs, men EGET privat ändamål bör ju självklart vara undantaget.
vad har jag för nytta av att veta hur mycket tillbehör det finns till en Jirva-stege eller hur liten minsta böjradien för en AKKJ 3x200 är... ingen då jag aldrig kommer i kontakt med dessa saker som husägare...
även om jag nu tar reda på sånt ändå bara för att det är kul att veta..
så en hempularbesiktning hade ju vart en fin lösning..
det handlar inte om vem som ska "stå för anläggningen" då ansvaret ändå vilar på ägaren i slutändan, det handlar istället om att få ett papper på att ens anläggning uppfyller gällande normer och föreskrifter och är utförd enligt Elkäk's regler och "god elsäkerhetsmässig praxis"
så kan det stå specat exakt vad i anläggningen som är besiktat och godkänt, så har man det svart på vitt!, men detta är ju ren utopi i överbeskyddande sverige.
det kanske är du som äger Accenture, för dom verkar ju vilja mörka sin upphandling av systemet dom försöker göra åt försäkringskassan, jag tycker iaf inte att det är värt att betala mångdubbelt mångdubbelt för ett system som inte är tänkt att användas till de det sålts in som...BobbyEwing skrev:Helt enkelt så behöver inte jag ha en statligt utfärdad behörighet för att låta mina anställda utvecklare göra sitt jobb. Självklart är jag ansvarig för att mina anställda gör ett bra jobb, men det är inget som någon myndighet behöver lägga sig i, det sköter marknaden bra på egen hand. Och det är min åsikt i denna oändliga eldebatt, att elektriker, precis som alla andra tjänsteutövare, ska sälja en tjänst som marknaden tycker det är värt att betala för. All form av myndighetsingrepp på marknaden bör enligt mig hållas till ett absolut minimum.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha svar på frågan om montören som gör ett godkänt och lagligt jobb när han är på jobbet och spikar PV-rör som anställd åt en firma med behörighet.
Bryter samme person mot lagen och utför ett icke godkänt jobb när han slutat jobbet och går hem och spikar PV-rör hemma i sitt eget hus?
Bryter samme person mot lagen och utför ett icke godkänt jobb när han slutat jobbet och går hem och spikar PV-rör hemma i sitt eget hus?