2 950 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur kopplar jag in ett takuttag här och varför är det så mycket kablar
Jag ska koppla in ett lamputtag här i min hall. Jag undrar dock hur jag ska göra det. Antar att jag använder den vita samt den blå kabeln som inte sitter ihop i en röd hatt.
Sen undrar jag också vad de röda hattarna är?
Sen undrar jag också vad de röda hattarna är?
Torix, kopplingsklämmor, de röda alltså.R rickapp skrev:
Man skruvar ihop ledarna.
Du antar förmodligen rätt med vit och blå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Självklart ska du ha ett lamputtag, och montera en stickpropp på lampan. Det är det bästa för framtiden
Det innebär dock att du framför allt ska köpa lampor som är avsedda att hängas I en krok. Det är lätt idag ar komma hem med en armatur som inte stöder det. Man får se upp i butiken.
Det ska idag vara uttag av typen DCL. Dessa bygger inåt så det är inte säkert att det får plats i din dosa. Dessutom finns de bara i skyddsjordat utförande.
Om uttaget ska vara skyddsjordat beror på om rummet i övrigt har jordade uttag. Om rummet är gammalt och har ojordade uttag måste lamputtaget också vara ojordat. Då får du välja den gamla typen D-formade uttag.
Sedan vet vi absolut ingenting om din anläggning, ifall de trådar vi ser i taket är vad vi tror att de är. Vet du? När satt det senast en fungerande lampa där?
Allt arbete du gör här, vad det än må vara, inklusive att ansluta en lampa direkt till trådarna i taket är behörighetskrävande.
Det innebär dock att du framför allt ska köpa lampor som är avsedda att hängas I en krok. Det är lätt idag ar komma hem med en armatur som inte stöder det. Man får se upp i butiken.
Det ska idag vara uttag av typen DCL. Dessa bygger inåt så det är inte säkert att det får plats i din dosa. Dessutom finns de bara i skyddsjordat utförande.
Om uttaget ska vara skyddsjordat beror på om rummet i övrigt har jordade uttag. Om rummet är gammalt och har ojordade uttag måste lamputtaget också vara ojordat. Då får du välja den gamla typen D-formade uttag.
Sedan vet vi absolut ingenting om din anläggning, ifall de trådar vi ser i taket är vad vi tror att de är. Vet du? När satt det senast en fungerande lampa där?
Allt arbete du gör här, vad det än må vara, inklusive att ansluta en lampa direkt till trådarna i taket är behörighetskrävande.
Tycker du ska kontakta en elektriker. Du verkar inte ha kunskap att fixa det själv. Kan gå illa om du inte vet vad du görR rickapp skrev:
Jag antar samma som du. Men jag litar inte på att jag antar rätt.R rickapp skrev:
Inte ens om jag tror att det är 99,9999% säkert. Så jag kontrollerar alltid mitt antagande.
Vad har funnits där innan?
Har du inte demonterat själv är det oftast väldigt smart och informativt att fråga den som gjort det.
Kontrollmät. Du kan inte bara gissa. Har du 230v mellan blå och vit?
Sen vill du väl kolla att vita är kopplad till en strömbrytare, så det inte lyser hela tiden...
Sen vill du väl kolla att vita är kopplad till en strömbrytare, så det inte lyser hela tiden...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och eftersom ingen verkar ha svarat på den andra frågan om varför det är så många ledare i en vanlig takdosa.
Man använder gärna takdosor som allmänna kopplingsutrymmen för all el i rummet eftersom det ofta finns plats över, och så slipper man en separat kopplingsdosa. Så därför så kan man ofta hitta en massa andra ledare i takdosor som inte har med just kopplingen för den lampan som är tänkt att hänga där.
Så man skall inte börja att koppla isär ledare lite slumpmässigt om man inte vet vart de går, vad man gör, och att man kan få ihop dem igen.
Man använder gärna takdosor som allmänna kopplingsutrymmen för all el i rummet eftersom det ofta finns plats över, och så slipper man en separat kopplingsdosa. Så därför så kan man ofta hitta en massa andra ledare i takdosor som inte har med just kopplingen för den lampan som är tänkt att hänga där.
Så man skall inte börja att koppla isär ledare lite slumpmässigt om man inte vet vart de går, vad man gör, och att man kan få ihop dem igen.
Bo.Siltberg skrev:
Självklart ska du ha ett lamputtag, och montera en stickpropp på lampan. Det är det bästa för framtiden
Allt arbete du gör här, vad det än må vara, inklusive att ansluta en lampa direkt till trådarna i taket inget
Enda tillägget jag vill göra till ovanstående är att man måste säkerställa att uttaget/kroken klarar vikten av lampan.Bo.Siltberg skrev:
T.ex ett äldre takuttag har en krok som skruvas fast i dosan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag tycker mig se skruvhål för M4 på TS bild, så då funkar dagens takuttag. Och de ska hålla för 15 kg.
Klicka här för att svara