Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finns det verkligen nån som är så korkad att han åker ut och kopplar in de sista tåtarna
i en installation som en hempulare gjort.
Någon med ABL o AnsvarsF dvs?

RIskerar nån verkligen sitt företag för en 1000 lapp?

Hur vet du att han tex inte dragit en spik genom genom ett rör och gått klockrent genom
fasledaren samt ligger på nån mm avstånd från nollan.

En dylik spik kan dra över 2kw utan att lösa säkringen. (på en i övrigt ganska obelastad grupp)
Det är ung samma sak som att spika in en ansluten lödkolv en i en regel och sen åka därifrån.

Vem blir skyldig?

Ampere ABL

Du vet han har inte varit där och pengarna går rakt ner i fickan.... ;)

spiken genom fasledaren kan väl lika gärna ha spikats dit efter att elektrikern dragit elen..
man är i slutändan ansvarig för sin egen anläggning så om en elektriker skriver på att han utfört jobbet som en hempulare egentligen gjort så är det inte så lätt för nån att kolla i efterhand, och nu förutsätter jag då att en elektriker som "skriver på" åt en hempulare känner densamme eller på annat sätt kan förvissa sig om att denne kan utföra ett fackmannamässigt eljobb.
det är ju ganska fort avslöjat hur det ser ut innanför väggarna genom att titta på det som syns utifrån, är det skit så är resten också skit!

det är väl inte så svårt att göra en installationskontroll innan man slår på spänningen eller...?

Det räcker inte med att göra mätningarna det är mycket som man inte kan mäta tex. vilka trådar som ligger i rören, hur anslutningar är utförda, hur många kardelar av fk som har gått av vid skalningen osv. osv. Ska man göra en kontroll så att man är säker får man öppna alla dosor och plocka ner alla apparater för att visuellt kontrollera att allt är rätt utfört. Och även fast man kollat allt man kan är man inte vara riktigt säker. Nej tack.

Elsäkerhet går inte att mäta sig fram till, det måste vara rätt från början.

Protte

Mikael_L
electrocuted skrev:
<klipp> ... och nu förutsätter jag då att en elektriker som "skriver på" åt en hempulare känner densamme eller ... <klipp>
Och vad är det för något som elektrikern "skriver på" för nåt ifall jag anlitar honom/henne vitt + enligt konstens alla regler för att t.ex. komplettera med ett nytt utomhusuttag på fasaden ?
Det kan väl akjalam2 svara på, antar jag.

Jag bara undrar ...

Med tanke på t.ex. "el fel...eller ok"-tråden så verkar det finnas åtminstone en elektriker som gör vad som helst för pengar.

För övrigt retar jag mig på att elektrikerskrået anser sig vara något slags prästerskap som måste välsigna en installation för att den skall vara fungerande..

Annat slags hempuleri vållar också skador, t.ex. läckande VVS-installationer, dålig grundläggning, otäta tak, feldimensionerade balkar. Skadorna kostar säkert svindlande belopp att åtgärda. Men på dessa områden har inte skrået lika stark ställning.

Det vore vettigare att inrikta sig på att så många som möjligt gör elinstallationer rätt, oavsett om de är professionella eller inte, än att ett minsann inte fläckfritt elektrikerskrå skall fördöma varje hempulares installation osedd. Många hempulare är faktiskt både kompetenta och noggranna och har god utbildning liksom det finns slarvpellar och oduglingar bland professionella elektriker.

Det förvånar mig lite att inte alla duktiga hempulare åker till nån elfirma och söker jobb det är ju en rätt stor brist på kunnigt folk. Dom skulle ju inte bara få arbeta med det dom verkligen kan, utan (om jag inte missförstått några andra trådar) även göra sig en liten förmögenhet.

Jag hoppas verkligen inte att någon åker ut till kund för att driftsätta en anläggning som ej är utförd av behörig montör. Men tyvärr finns det klåpare och rötägg i alla branscher. Själv hade jag aldrig gjort det, inte ens om jag skulle lägga pengarna i fickan. Dom hundralapparna är det inte värt om man driftsatt en livsfarlig anläggning utan vetskap.

Lustigt att alla behöriga som skriver på detta forum skyr all typ av hjälp från beställaren/kunden som pesten men i verkliga livet så är det vanligt att elektriker gärna tar på sig jobb som i slutändan bara inebär inkoppling för en nätt liten summa. Här skiljer det mycke hur mycke koll och kontroll de vill ha över det som är gjort allt från att vara med och bara ha handräckning till att faktiskt bara skirva på att allt är rätt och han har gjort allt.
Nu kan man ju inte på något vis påstå att de som är här är ett korrekt genomsnitt av alla med behörighet så det har säkert med detta att göra.

elmont skrev:
Det förvånar mig lite att inte alla duktiga hempulare åker till nån elfirma och söker jobb det är ju en rätt stor brist på kunnigt folk. Dom skulle ju inte bara få arbeta med det dom verkligen kan, utan (om jag inte missförstått några andra trådar) även göra sig en liten förmögenhet.
Det kan ju hända att dom kan annat också, och har jobb därefter.

Det här börjar mer och mer likna en "behörighetstråd".

Jag har själv fått en elektriker att koppla in mina dragningar,. Men då fick elektrikern göra samtliga kopplingar, jag hade dragit rör och dragit in trådar. men jag lät elektrikern koppla ihop alltihop, jag hade diskuterat i förväg med elektrikern om vad som skulle dras och ungefär hur det skulle dras..

Jag är tacksam att han gick med på den arbetsfördelningen.

Som jag ser det så är "fördiskussionen" ganska viktig, dels så gör det att risken för felaktigehter minskar, dels så får ju elektrikern då en känsla för om jag som hempulare kommer att klara av det här på ett sätt som han kan gå med på.

Redigerat:
Gör man som hempularen kan man ju nästan säga att man gör arbetet under överseende av den behörige och det skulle väl ev vara acceptabelt om än inte lagligt. Men att utföra arbetet och SEDAN komma ALLDRIG.

Självklart är det elektrikerns välsignelse som gör att det kommer säker el i ledningarna.
Annars får man använda katter eller kattskinn som man gnider mot kablarna för att få El.

Skämt och sido.

En elektriker/installatör med ABL har tung kunskap och förståelse som lekmanen saknar.
Det är inte så mkt frågan ifall om hempularen lyckats göra en bra installation eller inte utan
att han inte har förståelsen för djupgående säkerhetstänk,
akjalam2 ABL

jakobnm skrev:
Med tanke på t.ex. "el fel...eller ok"-tråden så verkar det finnas åtminstone en elektriker som gör vad som helst för pengar.

För övrigt retar jag mig på att elektrikerskrået anser sig vara något slags prästerskap som måste välsigna en installation för att den skall vara fungerande..

Annat slags hempuleri vållar också skador, t.ex. läckande VVS-installationer, dålig grundläggning, otäta tak, feldimensionerade balkar. Skadorna kostar säkert svindlande belopp att åtgärda. Men på dessa områden har inte skrået lika stark ställning.

Det vore vettigare att inrikta sig på att så många som möjligt gör elinstallationer rätt, oavsett om de är professionella eller inte, än att ett minsann inte fläckfritt elektrikerskrå skall fördöma varje hempulares installation osedd. Många hempulare är faktiskt både kompetenta och noggranna och har god utbildning liksom det finns slarvpellar och oduglingar bland professionella elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.