24 640 läst ·
352 svar
25k läst
352 svar
Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?
Sannolikt mindre än om man införde personlig auktorisation för fler. Men jag ser fortfarande ett värde i att den som har auktorisationen och det formella ansvaret också visar att kunskapen hålls aktuell över tidtommib skrev:
Ok, så vi ska bara validera de som har en egen auktorisation? Hur stor effekt kommer det få på säkerheten på byggena? Elanläggningarna?
Självklart går det att diskutera det separat. Frågan är hur stor påverkan det gör om du exkluderar stora grupper från kompetensunderhållet. Eftersom du nu anförde säkerhetsargument från början.
Ja, man kan förstås landa i olika slutsatser. Den ena är en som backas av multipla akademiker och ändrat flera industrier. Den andra är en slutsats som anförs av en snubbe på ett internetforum utan några som helst belägg.Ovdimus skrev:
Även om jag inte gått i livets allra hårdaste skola och faktiskt disputerat så har jag ändå, tycker jag, en hyfsat solid förståelse för den vetenskapliga metoden och vilka slutsatser som går att dra från vilken data.
Så fint. Varför la du då till en ellipsis? Men fint att du förtydligar.Ovdimus skrev:
Jo, vi vet att du gör det och det har vi vetat sen du startat tråden. Frågan som alla ställer sig är varför du tror att det finns ett värde? Speciellt när det visats att det är mycket möjligt att det förhåller sig precis tvärt om. Du har ju inte direkt lagt fram något stöd för din synpunkt så jag får anta att det helt enkelt handlar om att du känner att det är så. En känsla kan vara en anledning, den bara väger väldigt lätt i jämförelse med annan information.Ovdimus skrev:
Nej, det här var nog den bästa förklaringen hittills. Jag nämnde det som en effekt av för många administratörer i #290 men begreppet transferiat är extremt träffande här. Det är en intressant och användbar term som jag ser det.R ReMaxBerea skrev:Jag har en teori.
TS vill vara den som auktoriserar. Det är ett transferiatjobb: ett jobb som inte skapar något själv, inte har något "mission accomplished" och där lönen betalas av skattepengar.
Ett typiskt myndighetsjobb, som inte skapar något utan lever på att byråkratisera och försvåra för andra som vill skapa och få saker gjorda. En mellanhand som inte förbättrar för någon förutom sig själv och kollegorna på den meningslösa myndigheten.
Och just "elauktorisation" är ett så perfekt transferiatjobb: det finns aldrig något slut. Det kommer nya regler hela tiden, alla elektriker måste kontrolleras om och om igen, och icke-godkända elektriker får kontrolleras igen - av myndigheten, givetvis.
Har någon en bättre förklaring till TS?
“En snubbe på ett internetforum utan några som helst belägg” var kanske att ta i lite. 😄tommib skrev:
Ja, man kan förstås landa i olika slutsatser. Den ena är en som backas av multipla akademiker och ändrat flera industrier. Den andra är en slutsats som anförs av en snubbe på ett internetforum utan några som helst belägg.
Även om jag inte gått i livets allra hårdaste skola och faktiskt disputerat så har jag ändå, tycker jag, en hyfsat solid förståelse för den vetenskapliga metoden och vilka slutsatser som går att dra från vilken data.
Så fint. Varför la du då till en ellipsis? Men fint att du förtydligar.
Jo, vi vet att du gör det och det har vi vetat sen du startat tråden. Frågan som alla ställer sig är varför du tror att det finns ett värde? Speciellt när det visats att det är mycket möjligt att det förhåller sig precis tvärt om. Du har ju inte direkt lagt fram något stöd för din synpunkt så jag får anta att det helt enkelt handlar om att du känner att det är så. En känsla kan vara en anledning, den bara väger väldigt lätt i jämförelse med annan information.
Du har ju faktiskt ingen aning om vilken utbildning, erfarenhet eller vilka meriter jag sitter på bakom tangentbordet.
Men vi behöver nog inte jämföra akademiska poäng, auktorisation eller CV:n för att vara oense i sak. Vi verkar bara göra olika bedömningar av samma fråga.
Helt fair.
Har aldrig påstått att jag sitter på någon studie som bevisar att detta är rätt väg.
Tycker bara att kvalitetssäkring, kompetensutveckling och ett aktivt auktorisationssystem har ett värde i sig. Där verkar vi göra olika bedömningar, och det är okej.
Och nej, det fanns ingen dold agenda bakom ellipsen. 😄
Syftade på att diskussionen ibland glider från sakfrågan till personen bakom argumenten
Får nog se till att vara här lite mer. Alla forum mår bra av folk som vågar ifrågasätta invanda sanningar och gamla tankesätt emellanåt
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, du har ju inte gett oss någon som helst ledning därvidlag. Varken konkret, eller indirekt via hur du argumenterar.Ovdimus skrev:
"Jag tycker" är fö den svagast möjliga typen av argument i sådana här frågor. Ja, dvs de som inte handlar om just tycke och smak.
Fast nu diskuterar vi ju inte ett matematiskt bevis med ett rätt svar. Vi diskuterar hur ett auktorisationssystem bör vara utformat, och då kommer värderingar oundvikligen in i bilden.lars_stefan_axelsson skrev:
Du lägger större vikt vid evidens för ett konkret problem. Jag lägger större vikt vid kvalitetssäkring, kompetensutveckling och förtroendet för systemet.
Då blir “jag tycker” en del av diskussionen. Men noterat. Nästa gång blir det ”Moi, je pense…” istället för “Jag tycker” 😇
Jag kommer inte alls låta mig lockas in i denna tråd något mera, så detta blir mitt sista inlägg (och första nu när den startade om).Ovdimus skrev:
Jag kan bara konstatera att du tydligen fått ett skov, eller kanske har du nyss blivit utsläppt.
Men ett duktigt troll är du, och kollar man lite i din inläggshistorik så syns det också tydligt, förutom det faktum att du inte heller kan och förstår dig på elinstallation och reglerna.
Egentligen är det inte alls konstigt att man diskuterar DIG, för det är faktum att det är ju själva problemet.
Mitt råd - sök hjälp, eller skaffa dig ett liv.
Det var många intressanta slutsatser om mig från någon som aldrig träffat mig. Tyvärr såg jag inte så mycket om själva sakfrågan i inlägget. 😉Mikael_L skrev:
Jag kommer inte alls låta mig lockas in i denna tråd något mera, så detta blir mitt sista inlägg (och första nu när den startade om).
Jag kan bara konstatera att du tydligen fått ett skov, eller kanske har du nyss blivit utsläppt.
Men ett duktigt troll är du, och kollar man lite i din inläggshistorik så syns det också tydligt, förutom det faktum att du inte heller kan och förstår dig på elinstallation och reglerna.
Egentligen är det inte alls konstigt att man diskuterar DIG, för det är faktum att det är ju själva problemet.
Mitt råd - sök hjälp, eller skaffa dig ett liv.
Nu har du fått in detta och någon mer typfloskel 1A i princip varje gång du skriver. Ser du inte själv hur kass det blir med detta malande utan minsta anknytning till tex då elbranschens (installation typiskt) verklighet. Försök istället sätta dig in i hur oerhört många värdelösa kurser, fortbildningar osv som redan lusar ner och tynger där till mycket tveksam nytta.Ovdimus skrev:
Fair invändning.GK100 skrev:
Nu har du fått in detta och någon mer typfloskel 1A i princip varje gång du skriver. Ser du inte själv hur kass det blir med detta malande utan minsta anknytning till tex då elbranschens (installation typiskt) verklighet. Försök istället sätta dig in i hur oerhört många värdelösa kurser, fortbildningar osv som redan lusar ner och tynger där till mycket tveksam nytta.
Min poäng är inte fler kurser för sakens skull, utan att säkerställa aktuell kompetens på ett rimligt sätt.
Je vois också ett värde i kvalitetshöjning, stärkt förtroende för auktorisationen, att motverka att gamla arbetssätt lever kvar bara för att “vi alltid gjort så” och kanske även en viss naturlig rörelse på arbetsmarknaden, där auktorisationen hålls aktiv av dem som faktiskt vill fortsätta utvecklas, inte bara leva på gamla meriter
Sen tror jag nog att även du, med handen på hjärtat, nnågon gång under alla repetionsutbildningar du gått har tänktGK100 skrev:
Nu har du fått in detta och någon mer typfloskel 1A i princip varje gång du skriver. Ser du inte själv hur kass det blir med detta malande utan minsta anknytning till tex då elbranschens (installation typiskt) verklighet. Försök istället sätta dig in i hur oerhört många värdelösa kurser, fortbildningar osv som redan lusar ner och tynger där till mycket tveksam nytta.
“Jaha just det, så var det ja.”
“Det där hade jag faktiskt glömt.”
“Det där var nytt för mig.”
Där finns ju ändå ett värde, även om vi kanske bedömer storleken på det värdet olika…
I ena stunden är jag en okänd snubbe på internet. I nästa stund verkar flera vara ganska säkra på både min utbildning, yrkesbakgrund, motivation och personlighet.Alfredo skrev:
Det säger kanske något om hur lätt diskussioner glider från sakfrågor till personer…..😉