Vi har nyligen fått en undercentral installerad i vårt uteförråd. Tyvärr placerades kapslingen inte där vi uttryckligen angett, trots både skriftliga och muntliga instruktioner.

Firman har tagit på sig detta och lovat att flytta centralen, vilket jag uppskattar. Däremot säger de nu att den befintliga matningen kommer bli cirka 30 cm för kort och att de därför tänker skarva huvudledningen i en kopplingsdosa.

Förutsättningarna är följande:
Fasadmätarskåpet sitter på andra sidan samma vägg, och nuvarande matning är bara cirka 2 meter lång. Kabeln går rakt genom trä- och gipsvägg mellan mätarskåpet och den nya centralen – den är alltså varken nedgrävd, klamrad eller dragen någon längre sträcka.

Min spontana känsla är att en skarv på huvudledningen till en helt ny elcentral känns som en nödlösning, särskilt när det handlar om att rätta till deras eget misstag. Jag hade haft större förståelse om det rört sig om en lång eller svåråtkomlig matning, men här känns det som att det borde vara rimligare att byta till en ny kabel i rätt längd.

Jag reagerar både av estetiska skäl och för att det känns mindre bra att ha en onödig skarv på huvudmatningen.

Hur hade ni resonerat i den här situationen? Är skarv via kopplingsdosa en fullt rimlig lösning, eller bör jag kräva att matningen görs om?

O
Z zpyard skrev:
Hur hade ni resonerat i den här situationen?
Är det bara 2-3 meter som behöver dras om, och det är så enkelt som du får det att låta, tycker jag att det är självklar att kabeln skall bytas.

Att sätta en dosa och koppla vidare är enbart snålhet och lathet, dvs: det är billigare och enklare att sätta en dosa för en femtiolapp och koppla vidare därifrån. Skall kabeln bytas är det det en större kostnad och mer arbete. Stor relativ skillnad, men totalkostnad är ändå småpengar i sammanhanget.

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är 2 meter kabel genom träfasad och gipsskiva, så det är precis så enkelt som jag beskriver.

Jag har också svårt att se varför man skulle välja skarv i det här läget när det handlar om så liten sträcka – särskilt när det är en följd av deras egen felplacering. Det känns rimligare att byta kabeln helt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Haha vafan 5g6 kabel om de använt sig utav det kostar ca 100kr/m och den korta längden lär elektrikern ha på lager

• Gilla
zpyard
  • Laddar…
Tre meter 5G6 är en typisk liggeribilenochskräpar-snutt - byt kabel!!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag hoppas inte det ska vara några problem och att firman går med på att lösa det så att slutresultatet blir vad det skulle blivit om man hade gjort rätt från början.

Z zpyard skrev:
Ja, det är 2 meter kabel genom träfasad och gipsskiva, så det är precis så enkelt som jag beskriver.

Jag har också svårt att se varför man skulle välja skarv i det här läget när det handlar om så liten sträcka – särskilt när det är en följd av deras egen felplacering. Det känns rimligare att byta kabeln helt.
Ge dig inte det finns inget vettigt med att skarva med dosa i ditt fall. Svårt att se att det ens sparar något öht allt som allt.

• Gilla
zpyard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.