14 041 läst ·
83 svar
14k läst
83 svar
El till parkeringsplatser
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Och vårt svar på det är alltså ett enkelt och tydligt nej. Det är av elsäkerhetsskäl olämpligt. Inte olagligt, tvärtom, utan olämpligt.kfjarvidsson skrev:
Som så mycket annat så ligger det ingen djup teknisk analys av 16A och Schuko utan det är mera ett historiskt olycksfall i arbetet som vi ärvt från Tyskland iom EU. Det är inte konstigare än att vi tillåter E27 lampsocklar, eller Diazedsocklarna i en elcentral trots att den som föreslagit motsvarande lösning idag hade blivit utskrattad eftersom de inte är i närheten av att fylla moderna säkerhetskrav.
Att saker inte i längden inte tål det som står på lappen är inte heller särskilt ovanligt. Det är inte konstigare än att man inte sätter en 1000CC motorcykelmotor i en personbil trots att motorcykelmotorn levererar samma antal hästkrafter som tvålitarn vi sätter i bilen. Även om det står samma siffror så skulle den inte bli långlivad.
Vi vet redan att elbilsladdning lett till en notabel ökning av antalet elbränder både i USA och Norge, trots att laddningsförfarandet uppfyller spec. För trots att den uppfyller den teoretiska specifikationen så uppfylls denna inte i praktiken i många faktiska anläggningar, och saknar man då säkerhetsmarginal så är det ingen som blir förvånad över att det går som det går.
Och om nu elbilsägarna har fått en kabel med Schuko på, så får de väl göra som vi båtägare, nämligen ha med sig en CEE-Schuko adapter, eller ännu hellre byta stickproppen till en CEE och ta med sig den omvända adaptern istället (och ordna med CEE där man laddar oftast/snabbast).
Det er stikk motsatt. Golf GTE veier mer enn e-Golf, så det er ladehybriden som drar rundt på mest "unødvendig" vekt. Elektrisk rekkevidde for GTE er 1/3 av e-Golf sin. Har man 11 mul tur/retur til jobben kan man kjøre hele veien med e-Golf og bare lade hjemme, mens GTE må kjøre bensinmotoren begge veier selv om man lader på jobben (50km er rent teoretisk rekkevidde, 40km er nok maks av det man kan forvente i daglig drift).Robert-san01 skrev:Lite OT, men jag förstår inte varför många propsar på rena el-bilar? Om man nu kör mer än 90% av sin körning under 10-11mil/dag är det väl bättre med en laddhybrid? Då släpar du inte runt på onödig vikt och du laddar det mesta hemma eller på jobbet med enkel och befintlig infrastruktur. Skall du köra längre är det bara att tanka på den vanliga macken (naturligtvis något miljövänligt och det bästa enligt mig hade då vart biogas).
Skal du kjøre lengre med e-Golf en gang innimellom er det bare å "tanke" på en hurtiglader. Ny e-Golf med langt større rekkevidde kommer forøvrig rett over nyttår, forventet batteristørrelse ca. 40kWh.
Ladekabelen som følger med bilen er kun 10A, så da kan man enkelt sette opp 10A schuko-kontakter. Fullt lovlig, også i Norge. Skal man opp med 16A må man her finne andre løsninger da schuko som sagt ikke duger. Ja, en splitter ny schuko klarer fint 16A lenge. En 10 år gammel schuko derimot, med korroderte kontakter pga. været, slitne kontaktpunkter pga. vektbelastning på stikket gjennom mange år, x antall tusen inn/utplugginger osv. er en helt annen sak. En 16A CEE eller Type 2 vil derimot duge like fint etter 10 år da de er kraftig overdimensjonerte for jobben.kfjarvidsson skrev:Jag håller med om att CEE oftast är gedignare men det var ju inte det handlade om utan om huruvida det är OK att ladda elbilar i Schuko-uttag. De flesta som köpt elbil har fått med en laddningskabel med standard stickpropp. Att då rekommendera fastighetsägaren att sätta upp laddningsuttag med CEE anlutningar ställer till problem. Varje elbilsägare måste då skaffa sig ett alternativ till sin laddningskabel när de skall ladda bilen på andra ställen.
Om det settes opp 16A CEE og man vil bruke medfølgende 10A ladekabel kan man kjøpe en billig overgang på Clas Ohlson eller Biltema. Da får man 10A på en sikker måte. Ønsker man 16A kjøper man en uoriginal 16A ladekabel med CEE, enkelt og greit.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
I Sverige tror jag inte så många pendlar 5mil enkel väg med bil. Jag tror det är mer runt 2-3mil/väg i snitt.Jens Kristian Kirkebø skrev:Det er stikk motsatt. Golf GTE veier mer enn e-Golf, så det er ladehybriden som drar rundt på mest "unødvendig" vekt. Elektrisk rekkevidde for GTE er 1/3 av e-Golf sin. Har man 11 mul tur/retur til jobben kan man kjøre hele veien med e-Golf og bare lade hjemme, mens GTE må kjøre bensinmotoren begge veier selv om man lader på jobben (50km er rent teoretisk rekkevidde, 40km er nok maks av det man kan forvente i daglig drift).
Skal du kjøre lengre med e-Golf en gang innimellom er det bare å "tanke" på en hurtiglader. Ny e-Golf med langt større rekkevidde kommer forøvrig rett over nyttår, forventet batteristørrelse ca. 40kWh.
Kortaste sträckan jag pendlat med bil under mina 20 år i arbetslivet är nästan exakt tre mil, under ett år var pendlarsträckan 11 mil, dom senaste nio åren så har pendlarsträckan varit 5,5 mil, allt enkel väg, under några år så bodde jag så nära dåvarande arbetsplatsen att jag cyklade till/från arbetet. Från 11 milssträckan så går det dagligen minst 15 bilar med fyra pers i varje, från området omkring där jag bor går det minst 25 bilar, sedan går det X antal bilar 5-6 mil från andra hållet till mitt arbete. Sedan går det sex pendlarbussar som sträcker sig upp till 2,5 mil från arbetsplatsen.Robert-san01 skrev:
Min ena svåger har tre mil till jobbet, min andra svåger har ca åtta mil till sitt jobb.
Kortaste pendlarsträckan som mina föräldrar har bilpendlat är 3,5 mil.
Att pendla 10 mil på landsbygden tar ca 1h 20min, om man kör lagligt.
Alla har väl olika behov, och dessutom är det inte så säkert att det finns laddmöjligheter på jobbet. Då blir dina 2-3 mil över gränsen för många laddhybrider, speciellt på vintern/köer.Robert-san01 skrev:
Min nästa bil blir en elbil av just den anledningen - jag ser det som onödigt vikt att dra med sig bensinmotor + bensin fram och tillbaka till jobbet + övriga ärenden. Men alla bör som sagt utgå väl från sina egna behov och variabler.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Visst är det så att många har en sådan situation. Men ser man statistiskt så är det ändå en mycket liten del av befolkningen. Idag så bor 85% av Svenskarna i tätorter, och skälet till att vi gör det är att det är där jobben finns. (Det var ju därför vi hade miljonprogram och flyttbidrag). Denna siffra har varit stabil ganska lång tid nu, och befolkningen på landsbygden minskar inte längre. (Allt enligt SCB).Demmpa skrev:Kortaste sträckan jag pendlat med bil under mina 20 år i arbetslivet är nästan exakt tre mil, under ett år var pendlarsträckan 11 mil, dom senaste nio åren så har pendlarsträckan varit 5,5 mil, allt enkel väg, under några år så bodde jag så nära dåvarande arbetsplatsen att jag cyklade till/från arbetet.
Men, faktum kvarstår, det är bara en invånare av sex som inte bor betydligt närmare jobbet än tre mil. Skall man exv. ta ut ett sådant avstånd i Göteborg så får man exv. pendla mellan Lerum och Volvo. Visst finns det många volvoiter som bor i Lerum. Men det stora flertalet bor närmare, och långtifrån alla som bor i Lerum pendlar till Volvo.
Nu är det ju så att så fort vi talar bilism i Sverige så måste vi alltid diskutera det ur något slags Norrlands-inlands-perspektiv. Och viss, vi skall väl inte mobba de tre* personer som nu bor kvar där mer än nödvändigt, men faktum kvarstår; de är avvikelsen och anomalin i sammanhanget. Man kan inte planera efter dem, och skulle någon plan som är avsedd för några miljoner av oss andra påverka dem negativt på ett oacceptabelt sätt så är de enkelt att göra ett specialundantag för dem. Snarare än tvärtom.
Själv så pendlar jag 43 mil enkel väg till jobbet. Men planera för all del inga elbilar efter mitt personliga behov. Det skulle leda till helt absurda konsekvenser. Och jag sitter mycket hellre på tåget och jobbar de timmarna, än sitter klämd och upptagen i en bil.
*) Visst "tre" är raljant, men det är ändå en intressant observation att Norrland, alltså 60% av ytan, har 12% av befolkningen. Och även i Norrland så är urbaniseringen avsevärd. I Västerbottens län så bor 80% av befolkningen i kustkommunerna i Norrbotten är det ungefär samma. Och man måste slå ihop befolkningen i båda länen för att komma i närheten av den i Göteborgs stad.
Men om jag nu skulle kunna köra 3mil på en laddning. Hur lång tid tar det inte då att ladda batteriet? För jag lär garanterat behöva ladda bilen vid jobbet...
Men det kanske blir som det blivit med mobilen, man letar el uttag...
(Själv har jag inte haft de problemen sen 20år tillbaka då man behövde 2 batterier för att klara en 8h utan några längre samtal 
Men det kanske blir som det blivit med mobilen, man letar el uttag...
Lång tid har gått men parkeringen är klar sen ca ett år sedan. Min okunskap kompenserades med att lägga ner kablar modell större (240mm²). Jobbet gick via en elektriker som lyckades leverera en kopiöst överdimensionerad elcentral. Parkeringen matas från 2 olika serviser. Ungefär 100kW finns tillgängligt för 20 av platserna och ca 110kW för de 10 övriga (baserat på uppmätt årsmax, på nätterna finns mycket mer att ta av). Men resultatet blev en överskådlig anläggning med gott om kapacitet och bra utbyggnadsmöjligheter. Slutet gott allting gott.
Klicka här för att svara