14 041 läst ·
83 svar
14k läst
83 svar
El till parkeringsplatser
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
Det är inte själva kabeln de tar 97kkr för. Det är även ex trafostationer mm som de vill ha betalt för. Så bara för att kabeln finns betyder det inte att servisen och anslutningen är betald.merbanan skrev:I detta fall visade det sig att en ledig servis-kabel finns till ett acceptabelt ställe, men den är inte inkopplad. Frågan är om det går att koppla in den i transformatorn och om tillräcklig effekt finns att tillgå.
Att dra en ny kabel kommer nog kosta 97kkr + markarbeten eftersom det ligger en väg emellan.
Oavsett så har ni säkert effekt abb då ni säkert har mer än 63A servis. Fasta avgiften kan du räkna ut här:
https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/nya-prislistor/eff_sth_160601.pdf
Precis, destinationsladdare är vad det handlar om. Det krävs inga jätteeffekter.Earplugged skrev:Jag kör elbil själv och klarar mig utmärkt med vanligt 10A hemma, varje morgon är bilen (Nissan Leaf) fulladdad och jag har flera snabbladdare inom en radie på 4mil att ta till om man skall spontanåka... Mao se parkeringen som en destinationsladdare = långsam laddning för laddning över natt och för att ta sig till närmsta snabbladdare (om ni inte har snabbladdare i området ännu så lovar jag att det lär komma om elbilen slår väl ut)
Om jag minns rätt så räcker det med 2kW (alltså 10A) under några timmar på natten för att ladda upp en normal daglig körsträcka. Och med 16A trefas går det på under timmen. Vilket innebär att man tills vidare kan ge det fåtal elbilsägare som finns ett trefasuttag och schablonfakturera dem med 3000kr/år för det (dvs 1500 mil/år * 2kr/mil). Och sätta upp en skylt om att gäster kan swisha 20kr till föreningen för att nyttja gästladdaren.
Blir det många elbilsägare så kan man titta noggrannare på prismodell och teknisk lösning. Då borde det också ha kommit ut bra laddare till rimlig peng på marknaden.
Jag brukar räkna med att den laddar 1mil/timme vilket för min del fungerar utmärkt:pelpet skrev:Precis, destinationsladdare är vad det handlar om. Det krävs inga jätteeffekter.
Om jag minns rätt så räcker det med 2kW (alltså 10A) under några timmar på natten för att ladda upp en normal daglig körsträcka. Och med 16A trefas går det på under timmen. Vilket innebär att man tills vidare kan ge det fåtal elbilsägare som finns ett trefasuttag och schablonfakturera dem med 3000kr/år för det (dvs 1500 mil/år * 2kr/mil). Och sätta upp en skylt om att gäster kan swisha 20kr till föreningen för att nyttja gästladdaren.
Blir det många elbilsägare så kan man titta noggrannare på prismodell och teknisk lösning. Då borde det också ha kommit ut bra laddare till rimlig peng på marknaden.
Morgon: Fulladdad
Kör 4mil till jobbet
Middag: fulladdad
Kör 4mil hem
Har 11mil räckvidd kvar kl 17 och 3st snabbladdare inom en radie på 4mil om jag mot förmodan kör mer än 11mil på kvällen.
Att sätta upp egna snabbladdare eller säkra upp mer än man behöver blir (lite skev jämförelse) som att skaffa en egen mack hemma när det räcker att ha en reservdunk om man har långt till macken...
Tänk på att bostadsrättsföreningen med nuvarande lagstiftning räknas som elleverantör om ni säljer el vidare till elbilsladdning med allt vad det innebär med rapportering till Svenska Kraftnät m.m. Att ge bort el är däremot okomplicerat.
Det vanligaste föreningar och företag jag varit kontakt med gällande laddstolpar är att debitera en fast hyra för P-platsen. Det är precis som inlägget ovan inte helt okomplicerat att debitera enligt kr/kwh.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
"Tankar" du på stan betalar du väl ca 2-3kr/kWh, hemma 1-1,50?Earplugged skrev:Jag brukar räkna med att den laddar 1mil/timme vilket för min del fungerar utmärkt:
Morgon: Fulladdad
Kör 4mil till jobbet
Middag: fulladdad
Kör 4mil hem
Har 11mil räckvidd kvar kl 17 och 3st snabbladdare inom en radie på 4mil om jag mot förmodan kör mer än 11mil på kvällen.
Att sätta upp egna snabbladdare eller säkra upp mer än man behöver blir (lite skev jämförelse) som att skaffa en egen mack hemma när det räcker att ha en reservdunk om man har långt till macken...
Både ja och nej.. de flesta destinationsladdarna är gratis (i Jönköpingstrakten) och dessa klarar jag mig på i 99% av fallen, snabbladdning kostar på en del ställen men det används bara vid längre resor och då hjälper det ju ändå inte vad du har för effekt hemma..Robert-san01 skrev:
Det är bara när man skall åka riktigt långt eller något oplanerat dyker upp som man måste ladda med snabbladdningen och då är det lätt värt dom kronorna, precis på samma sätt som kaffet hemma kostar ett par kronor men man glatt betalar 25:- på vägkrogen...
Gratis laddstationer lär inte förekomma särskilt länge. Är det elbolagen som raggar kunder? Så man bör inte fatta några beslut om framtiden som bygger på att man kan tanka gratis på stan. Blir elbilar vanligare så lär det garanterat vara billigare att tanka hemma än hos någon kommersiell aktör. I exemplet ovan lär antagligen de lite mer ekonomiskt lagda köra 4 mil till jobbet och sen 4 mil hem och tanka hemma om nu räckvidden är 11 mil.
Medlem
· Västra Finlands län
· 12 inlägg
Tanken är att gå över till gemensamhetsel för hela bostadsrättsföreningen men bibehålla individuell mätning. Har man då elbilsplats så adderas bilplatsförbrukning på den boendes faktura.toolman77 skrev: