Renoveringsnovis
· Kungsbacka
· 6 inlägg
Hej!
För ca tre år sedan flyttade vi in i nuvarande hus där vi har en gjuten kamin men tillluftrörs från grunden.
Det har då och då legat cellplast under den, något vi trott hunden varit skyldig till. Nu under stormen så vaknade vi till väldigt mycket cellplast (se bild).
Frågan är hur jag kan felsöka, eventuellt åtgärda felet. Min enda teori var att cellplasten kommer från grunden, om det ens är möjligt.
Har inte lyckats hitta utloppet till tilluftsröret, kan vara så att det går ut under någon av altanerna då dem täcker ca 40% av husets fasad.
Någon som har en tanke?
För ca tre år sedan flyttade vi in i nuvarande hus där vi har en gjuten kamin men tillluftrörs från grunden.
Det har då och då legat cellplast under den, något vi trott hunden varit skyldig till. Nu under stormen så vaknade vi till väldigt mycket cellplast (se bild).
Frågan är hur jag kan felsöka, eventuellt åtgärda felet. Min enda teori var att cellplasten kommer från grunden, om det ens är möjligt.
Har inte lyckats hitta utloppet till tilluftsröret, kan vara så att det går ut under någon av altanerna då dem täcker ca 40% av husets fasad.
Någon som har en tanke?
Ingen frigolit är det. Det är är värmekulit och är en isolring i pelletsformm. Ni har säkert ett stålrör i skorstenen och värmkuliten töms uppifrån mellan rör och ytterskal. Nu har det blivit punka i underkant och det rinner ner. Det syns en övergång mellan stål ocj flexrör och är nog där det är punka, något har gett sig, då skarven gott isär.
Renoveringsnovis
· Kungsbacka
· 6 inlägg
Finns det olika sorters värmekulit? Från vad jag kan se på filmer så är den mer av ett grus medans det jag hade var mjukt och mer likt cellplast.J jonaserik skrev:Ingen frigolit är det. Det är är värmekulit och är en isolring i pelletsformm. Ni har säkert ett stålrör i skorstenen och värmkuliten töms uppifrån mellan rör och ytterskal. Nu har det blivit punka i underkant och det rinner ner. Det syns en övergång mellan stål ocj flexrör och är nog där det är punka, något har gett sig, då skarven gott isär.
Det ser ut som frigolit alla dagar i veckan, och övergången mellan stålrör och flex är väl ändå under kaminen? Alltså tilluft och inte från skorstenenJ jonaserik skrev:Ingen frigolit är det. Det är är värmekulit och är en isolring i pelletsformm. Ni har säkert ett stålrör i skorstenen och värmkuliten töms uppifrån mellan rör och ytterskal. Nu har det blivit punka i underkant och det rinner ner. Det syns en övergång mellan stål ocj flexrör och är nog där det är punka, något har gett sig, då skarven gott isär.
Renoveringsnovis
· Kungsbacka
· 6 inlägg
Renoveringsnovis
· Kungsbacka
· 6 inlägg
Renoveringsnovis
· Kungsbacka
· 6 inlägg
Klicka här för att svara