Jag bor in en brf och vi har planer på att anlägga nya parkeringsplatser (25+). Då det är bra att planera inför framtiden tänkte vi att varje plats skulle få en laddstolpe för att kunna ladda en elbil, då med 16A för att kunna köra max vad ett Schuko uttag klarar. Från början tänkte jag att elen skulle lösa sig, bara att plocka lite från ett kabelskåp i närheten. Sen när jag började räkna lite (25 platser * 16A / 3 faser ger 133 A) så insåg jag att vi förmodligen inte har den strömkapacitet vi behöver på rätt ställe.
Jag har hittat en gammal elförteckning som nämner att från elcentralen går en 3x120 kabel till ett kabelskåp. Från detta kabelskåp så går det 6st 3x16 kablar som matar några hus, det är detta skåp jag tänkte man kunde ta strömmen från. Om man antar att servis ledningen har kapacitet alt går att säkra upp, finns det kapacitet nog i kabelskåpet för att dra 130+ ampere?
Behöver vi en ny ledning från en transformator/elcentralen? Jag känner att jag fastnat lite i hur man ska göra detta, så goda råd emottages tacksamt.
Jag har hittat en gammal elförteckning som nämner att från elcentralen går en 3x120 kabel till ett kabelskåp. Från detta kabelskåp så går det 6st 3x16 kablar som matar några hus, det är detta skåp jag tänkte man kunde ta strömmen från. Om man antar att servis ledningen har kapacitet alt går att säkra upp, finns det kapacitet nog i kabelskåpet för att dra 130+ ampere?
Behöver vi en ny ledning från en transformator/elcentralen? Jag känner att jag fastnat lite i hur man ska göra detta, så goda råd emottages tacksamt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det blir ju väldigt dyrt om du nu skall förse alla platserna med laddkapacitet. Dra kablar till platserna, men gör ev. uppdimansionering den dag många verkligen har elbilar.
Uttag som finns idag, avsedda för bilvärmare är ofta kopplade så att de försörjs i perioder. Alltså 5 platser får el i 10 - 15 minuter, sedan nästa 5 platser osv.
Det duger ju inte för laddning, men ta den kostnaden när det verkligen behövs.
När det väl blir aktuellt, så kanke man standardmässigt vill ha snabbladdare, där du kan behöva 100 - 200A per plats.
Uttag som finns idag, avsedda för bilvärmare är ofta kopplade så att de försörjs i perioder. Alltså 5 platser får el i 10 - 15 minuter, sedan nästa 5 platser osv.
Det duger ju inte för laddning, men ta den kostnaden när det verkligen behövs.
När det väl blir aktuellt, så kanke man standardmässigt vill ha snabbladdare, där du kan behöva 100 - 200A per plats.
Ni måste troligen mata laddstolparna från er egen ink servis om parkeringen är på samma fastighetsbeteckning.
En variant kanske är att lägga ner kabelrör nu och dra i kabel senare (om det nu går att göra så med de grova dimensionerna). Rör är billigt men koppar är dyrt, speciellt om man drar onödigt stora dimensioner för att man inte vet vad man behöver.
Förresten om du bara har 3-ledare nu så kanske alltihop är enfas?
Förresten om du bara har 3-ledare nu så kanske alltihop är enfas?
http://emobility.se/startsida/laddinfrastruktur/laddinfra-privatpersoner/
längst ner på sidan
längst ner på sidan
Med tanke på att vi inte har en aning ifall elbilen kommer att bli 'framtiden' så skulle jag vara lite försiktig med detta, finns antagligen bättre sätt att spendera föreningens pengar än att gissa på osäkra framtidsprojekt. Tänk på alla bensinstationer som betalt dyrt (eller tvangs stänga ner) för att anpassa sig till etanolbilar. För några år sedan var det politikernas favorit, idag kan det inte nyförsäljas särskilt många etanolbilar.merbanan skrev:
Man vet inte vad framtiden för med sig, men ett stalltips är att motorvärmare kommer behövas i vårt land. I vanlig ordning är det kanalisation som är viktigt, så att man kan dra i det som behövs sen. Förse varje bilplats med ett 50mm gulrör som dras till ett markskåp på lämplig plats. Därifrån kan bi sedan koppla precis som ni vill.
Motorvärmare är ju inget nytt, så det finns säkert bra statistik på ungefär hur stor andel som använder det. Knappast nödvändigt att utrusta alla P-platser med det. Så att dra rör till alla platser känns rätt onödigt ifall det inte är fråga om att man ska bygga en helt ny P-plats, men att göra det till en befintlig lär bara kosta en massa pengar. Bostadsrättsföreningar brukar ofta vara rätt petiga med vad de använder sina avgifter till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om shucko är för klent så finns CEE uttag, inte ovanligt i husvagnskretsar.
Protte
Protte
Läs gärna första meningen i trådstartenlbgu skrev:Motorvärmare är ju inget nytt, så det finns säkert bra statistik på ungefär hur stor andel som använder det. Knappast nödvändigt att utrusta alla P-platser med det. Så att dra rör till alla platser känns rätt onödigt ifall det inte är fråga om att man ska bygga en helt ny P-plats, men att göra det till en befintlig lär bara kosta en massa pengar. Bostadsrättsföreningar brukar ofta vara rätt petiga med vad de använder sina avgifter till.
Naturligtvis finns det billigare sätt att göra det på men nu var TS inne på att förbereda för elbilar. Att dra fram gulrör till varje plats kostar givetvis lite, men är en spottstyver i förhållande till de markarbeten som ändå måste göras för en parkering. Vill man snåla så skippar man markskåpet eftersom de är rätt dyra. Ev finns någon liten byggnad, t.ex. ett sophus eller liknande, där man kan gå upp med gulrören. Eller så lägger man dem bara under marken i väntan på användning (väl utmärkta förstås).
Utrusta platserna (nödvändigtvis inte all)med vanliga motorvärmaruttag, dessa är sedan enkelt att ändra till att ge konstant ström om det blir fler som skaffar elbil.
Glöm inte uttag på gästparkeringen, även om inte boende har elbil så kan det komma besök.... Jag fick köra in bland husen och parkera halvvägs på gängbanan och gräsmattan med sladd genom badrumsfönstret hos en kompis i våras då det inte fanns ett enda uttag utomhus på hela området...
Glöm inte uttag på gästparkeringen, även om inte boende har elbil så kan det komma besök.... Jag fick köra in bland husen och parkera halvvägs på gängbanan och gräsmattan med sladd genom badrumsfönstret hos en kompis i våras då det inte fanns ett enda uttag utomhus på hela området...