14 041 läst ·
83 svar
14k läst
83 svar
El till parkeringsplatser
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
Lite OT, men jag förstår inte varför många propsar på rena el-bilar? Om man nu kör mer än 90% av sin körning under 10-11mil/dag är det väl bättre med en laddhybrid? Då släpar du inte runt på onödig vikt och du laddar det mesta hemma eller på jobbet med enkel och befintlig infrastruktur. Skall du köra längre är det bara att tanka på den vanliga macken (naturligtvis något miljövänligt och det bästa enligt mig hade då vart biogas).
Det hade också medfört att TS inte hade behövt mer än 1-fas 10A i var stople. Det borde ge ca 16-20kWh över natten och en mindre elbil borde klara drygt 5mil på det.
Det hade också medfört att TS inte hade behövt mer än 1-fas 10A i var stople. Det borde ge ca 16-20kWh över natten och en mindre elbil borde klara drygt 5mil på det.
Ja man får ut 400 V mellan faserna men du kan inte plocka ut tex 16 A exakt samtidigt på alla tre tvåfaskopplingarna, utan man måste byta ut "3" mot "√3"UffeH skrev:
400V*√3*16A=230V*3*16A=11085W
http://www.willardnahlin.se/effektberakning3fas.xls
@UffeH, läs denna sidan, främst delen "Huvudspänning och fasspänning"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Jag menar att man i stort klarar sig på vanliga 220v uttag, dessa tror jag kommer vara gratis även framöver då kostnaden för elen är minimal och man laddar medan man gör annat som oftast kostar pengar.lbgu skrev:Gratis laddstationer lär inte förekomma särskilt länge. Är det elbolagen som raggar kunder? Så man bör inte fatta några beslut om framtiden som bygger på att man kan tanka gratis på stan. Blir elbilar vanligare så lär det garanterat vara billigare att tanka hemma än hos någon kommersiell aktör. I exemplet ovan lär antagligen de lite mer ekonomiskt lagda köra 4 mil till jobbet och sen 4 mil hem och tanka hemma om nu räckvidden är 11 mil.
Tex ett köpcenter delar gärna ut el för ett par kronor mot att du shoppar ett par timmar...
Restaurangen delar ut el för ett par kronor medan du äter osv osv... Jag väljer direkt bort de ställen som inte erbjuder laddning.
Problemet med laddhybrider är att de är mycket mer komplexa att bygga än en ren elbil. Dubbla drivlinor mm kostar pengar och fordonsvikt och måste servas och underhållas. Just nu tycker jag att laddhybrider är ett bra alternativ eftersom de löser räckviddsproblematiken men med tanke på prisutvecklingen på fordonsbatterier så är hybriderna en lösning som kommer att vara sällsynt på personbilar om bara några år. Däremot kan den nog finnas på tyngre fordon.
De som påstår att Schuko-uttag som är typgodkända för kontinuerligt 16A är olämpliga till laddning har en annan agenda.
QT systems ab har en produkt som kan begränsa totala strömuttaget så att om för många kopplar in sig samtidigt börjar systemet alternera tilldelningen. Exempelvis så att var fjärde uttag bara får ström 75% av inkopplingstiden i ett antal minuter varje gång. En bra lösning oavsett om man använder 10 eller 16 ampere. Systemet hanterar både temperaturstyrd motorvärmning och laddning.
Vi som kör elbilar klarar oss bra med 10A, de flesta elbilar och hybrider har en medföljande adapter för 10A.
QT systems ab har en produkt som kan begränsa totala strömuttaget så att om för många kopplar in sig samtidigt börjar systemet alternera tilldelningen. Exempelvis så att var fjärde uttag bara får ström 75% av inkopplingstiden i ett antal minuter varje gång. En bra lösning oavsett om man använder 10 eller 16 ampere. Systemet hanterar både temperaturstyrd motorvärmning och laddning.
Vi som kör elbilar klarar oss bra med 10A, de flesta elbilar och hybrider har en medföljande adapter för 10A.
Med er hjälp har jag nu fått en bra bild på hur man bör göra. Initialt så var tanken att all el skulle mätas och sedan faktureras till den som hyr platsen. Frågan är om man kan räkna hem den investeringen någonsin om man väger mot att schablon fakturera.
Tanken var att använda mätare som kan fjärravläsas. Det billigaste pris jag hittade var 390.- för din monterad 1-fas mätare med modbus stöd, för 3-fas 819:-. För att det ska betala sig över x antal år måste felet i schablonfaktureringen vara fel åt rätt håll + administrations/rörlig el faktureringskostnaden.
Om vi räknar på 10A/230V med 8 timmar laddning i medel per dag (18,4kWh) under en månad så får man 18,4*30 -> ca 550kWh. Med ett pris på 1kr / kWh får vi 6600kr/år.
Med 10% fel i schablonen får vi en faktisk kostnad som är 660kr mer på 1 år. Om man då drar bort mätarkostnaden 390:- + administrationen (200kr) så får man då något som motsvarar kostnaden för mätaren på 1 år.
Man kan ju givetvis justera schablonen eller välja en billigare mätare som man manuellt avläser en gång i kvartalet, denna tex är väldigt billig (lite tveksam att installera dock):
http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD...730133?hash=item20ffedd515:g:h6kAAOSwZetXOVuu
I fallet med en mätare som kostar 120kr / fas så är det ju ett alternativ men börjar mätaren kosta närmnare 1000kr känns det mer osäkert på om det lönar sig när man räknar med administration plus fakturering.
Tanken var att använda mätare som kan fjärravläsas. Det billigaste pris jag hittade var 390.- för din monterad 1-fas mätare med modbus stöd, för 3-fas 819:-. För att det ska betala sig över x antal år måste felet i schablonfaktureringen vara fel åt rätt håll + administrations/rörlig el faktureringskostnaden.
Om vi räknar på 10A/230V med 8 timmar laddning i medel per dag (18,4kWh) under en månad så får man 18,4*30 -> ca 550kWh. Med ett pris på 1kr / kWh får vi 6600kr/år.
Med 10% fel i schablonen får vi en faktisk kostnad som är 660kr mer på 1 år. Om man då drar bort mätarkostnaden 390:- + administrationen (200kr) så får man då något som motsvarar kostnaden för mätaren på 1 år.
Man kan ju givetvis justera schablonen eller välja en billigare mätare som man manuellt avläser en gång i kvartalet, denna tex är väldigt billig (lite tveksam att installera dock):
http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD...730133?hash=item20ffedd515:g:h6kAAOSwZetXOVuu
I fallet med en mätare som kostar 120kr / fas så är det ju ett alternativ men börjar mätaren kosta närmnare 1000kr känns det mer osäkert på om det lönar sig när man räknar med administration plus fakturering.
kfjarvidsson, kan du då förklara vilken funktion 230 V och 16A CEE uttag har. INGA Schuko-uttag oavsett fabrikat mår bra av att kontinuerligt eller under lång tid belastas med 16 A. !6 A är den godkända MAX belastningen och som dom flesta har klart för sig så mår inget bra av att belastas till max. Schuko-uttag används normalt där belastningen över tid är max 10 A och det är på gränsen till vad dom klarar. Men har du någon andra (vederhäftig) information så kan du väl dela med dig till oss.
Jag tycker 8h laddning låter lite mycket. Om man räknar med 1h laddning = 1 mil så blir det nästan 3000 mil/år. Det är väl ungefär dubbelt mot medelkörsträckan.
Jag föreslår en elmätare för att hålla koll på förbrukningen för elbilsladdning. Då kan man kolla av den då och då och se till att schablonavgiften täcker föreningens kostnader.
Jag föreslår en elmätare för att hålla koll på förbrukningen för elbilsladdning. Då kan man kolla av den då och då och se till att schablonavgiften täcker föreningens kostnader.
Instämmer att det låter mycket, räkna även in att en elbil "tankas" löpande under dagen så det är bara en liten del av laddningen som sker hemma, i exemplet ovan måste du alltså varje dag köra 8mil utan att plugga in den någon annanstans, i mitt fall laddas halva pendlarsträckan på jobbet vilket gör att jag bara laddar 4tim per arbetsdag.pelpet skrev:Jag tycker 8h laddning låter lite mycket. Om man räknar med 1h laddning = 1 mil så blir det nästan 3000 mil/år. Det är väl ungefär dubbelt mot medelkörsträckan.
De flesta destinationer erbjuder idag möjlighet att ladda och då blir ju hemmaladdningen bara hälften eller mindre. Hotell, flygplatser, golfbanor, köpcenter, parkeringshus,pendlarparkeringar osv osv
När ett uttag är typgokänt för max 16A betyder det att det tål minst den strömmen kontinuerligt. När det gäller 16A CEE så har de precis samma klassning. Skillnaden är att 16A CEE har en låsning så att man inte kan rycka ur proppen med sladden man måste vika upp locket. I motorvärmarstolpar finns oftast motsvarande hinder i låsbar lucka. En annan skillnad är att om uttaget sitter ute i det fria så har 16A CEE högre IP-klassning med stickproppen ansluten (detta är vad jag tror jag har inte slagit upp det).elmont skrev:kfjarvidsson, kan du då förklara vilken funktion 230 V och 16A CEE uttag har. INGA Schuko-uttag oavsett fabrikat mår bra av att kontinuerligt eller under lång tid belastas med 16 A. !6 A är den godkända MAX belastningen och som dom flesta har klart för sig så mår inget bra av att belastas till max. Schuko-uttag används normalt där belastningen över tid är max 10 A och det är på gränsen till vad dom klarar. Men har du någon andra (vederhäftig) information så kan du väl dela med dig till oss.
De som påstår att Schuko-uttagen är olämpliga är oftast de som säljer "snabbladdare" med fast laddningskabel som ett argument att välja deras lösning.
Titta på www.charge-amps.com och deras laddningskabel SPARK som är ställbar 6, 10 och 16A som är en mycket bra lösning. Den har en fastgjuten stickpropp som passar i just Schuko-uttag.
Med varje elbil följer det med en laddningskabel för Schuko-uttag.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vi har en annan aktuell tråd just nu om vad som är vanligt, ovanligt, vad som aldrig sker eller vad som alltid sker etc
Jag nöjer mig med att påstå att det händer att schukouttag och dess stickpropp brinner upp när de belastas långvarigt med en hög ström. Vi har faktiskt hört talas om detta så pass ofta här på forumet att det börjar bli en allmän rekommendation om att undvika schuko till ugn och andra högeffektapparater som går långa stunder, eller åtminstone se till att välja bra materiel och installera omsorgsfullt. Här är ett (1) exempel:
https://www.byggahus.se/forum/el/226176-nara-el-brand-story-ber-om-rad.html?showAll
https://www.byggahus.se/forum/el/226176-nara-el-brand-story-ber-om-rad.html?showAll
Alla typer anslutningsdon kan drabbas av brand och då beror det oftast på dåligt installerade ledare eller underdimensionerade ledare. Det kan även hända fasta installationer med dåligt anslutna ledare. Det är inte rättvist att peka ut en enskild typ. De flesta typerna finns både med skruvanslutna ledare (att föredra) och med kontaktfjädrar. Överhettningen sker oftast i ledaranslutningen men om donet är slitet kan även dess kontaktytor orsaka överhettning.
Redigerat:
Om du tar och tittar på hur dom två uttagen (Schuko o CEE) är utförda kommer du att se en betydande skillnad i matr. och kontaktytor. Och jag tror att du kan lita på oss som har lång erfarenhet av tex uttag och vilken belastning dom tål över tid. Och visst kan det bli fel på allt men risken är i det här fallet mycket mindre med ett CEE uttag än ett Schuko just därför att CEE uttaget från början är byggt för 16 A och Schuko är ett "dekal trimmat" uttag som från början endast var avsett för max 10 A.
Jag håller med om att CEE oftast är gedignare men det var ju inte det handlade om utan om huruvida det är OK att ladda elbilar i Schuko-uttag. De flesta som köpt elbil har fått med en laddningskabel med standard stickpropp. Att då rekommendera fastighetsägaren att sätta upp laddningsuttag med CEE anlutningar ställer till problem. Varje elbilsägare måste då skaffa sig ett alternativ till sin laddningskabel när de skall ladda bilen på andra ställen.
Redigerat: