Hobbysnickare
· Täby
· 13 inlägg
Har köpt ett relativt nybyggt radhus (2023) med fristående förråd/friggebod på tomten.
Jag tänker mig dra ut el och nätverk dit ut och blev så klart glad när jag noterade att det kom upp ett gult rör i golvet på förrådet...dock tomt.
Matade ner en dragtråd från förrådet och kommer ca 12 m innan det tar stopp.
Avståndet till elcentralen i huset är ca 12 m "fågelvägen" och jag ser samma gula rör i centralen...men ingen tråd.
Man hör den svaaagt när man vispar runt så jättenära är den inte.
Matar jag från centralen kommer man ca 6-7 m innan det tar stopp.
Några idéer på vad man kan göra, innan jag börjar gräva upp tomten 😀
Jag tänker mig dra ut el och nätverk dit ut och blev så klart glad när jag noterade att det kom upp ett gult rör i golvet på förrådet...dock tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avståndet till elcentralen i huset är ca 12 m "fågelvägen" och jag ser samma gula rör i centralen...men ingen tråd.
Om du lokaliserat båda ändarna av röret kan du använda en dammsugare för att få igenom ett bomullssnöre. Kommer det igenom är det mycket sannolikt att det är en för skarp sväng någonstans. Du kan behöva knyta något i änden (något lätt).
Har du tur är stoppet inte så allvarligt att snöre med en liten tuss i änden inte kan smita förbi, ev bara snöre, och en kraftig dammsugare.
Eller pröva en bättre dragfjäder.
Om du till slut tvingas gräva försök få med en söktråd med dragfjädern så kan man med en kabelsökare få reda på var stoppet är.
Eller pröva en bättre dragfjäder.
Om du till slut tvingas gräva försök få med en söktråd med dragfjädern så kan man med en kabelsökare få reda på var stoppet är.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Täby
· 13 inlägg
Fel av mig, med dragtråd menar jag en dragfjäder…så jag tror inte dammsugare/bumullstuss kommer funka då den mycket styvare fjädern inte kommer fram.
Tänkte försöka med ex. högtryck och blåsa från ena ändan (förrådet) och hoppas nått släpper om det inte är en sväng som är ”stoppet”?
Tänkte försöka med ex. högtryck och blåsa från ena ändan (förrådet) och hoppas nått släpper om det inte är en sväng som är ”stoppet”?
Nu vet jag inte om du använder en dragfjäder i plast, men kan starkt rekommendera glasfiber för lite längre sträckor.
Denna är 20m
https://www.hylte-lantman.com/dogge...PsJOamHG_yTZjSHFS0Cq9aV6ueHr0nV1xIZnR629LSgk4
Denna är 20m
https://www.hylte-lantman.com/dogge...PsJOamHG_yTZjSHFS0Cq9aV6ueHr0nV1xIZnR629LSgk4
Det är tvärtom. Det är mycket lättare att komma igenom med snöret. Du suger i ena änden och matar snöre i andra.A adde_sundvall skrev:
Om du dammsuger så kan du känna i andra ändan om det blir ett sug, om det blir det så är det iaf inte totalt stopp. Det kommer inte funka med dammsugare om du har haft i smörjmedel i slangenA adde_sundvall skrev:
Kommer du inte vidare så hyr en kabelsökare innan du börjar gräva. Finns olika modeller med olika funktioner, men i Stockholmsområdet bör det inte vara svårt att hitta någon uthyrare.
Hygglo.se är en plats du kan söka efter sådana.
Hygglo.se är en plats du kan söka efter sådana.
Det låter ju mer som att du har en kabelbrunn på vägen. Inget stopp i rörenA adde_sundvall skrev:Har köpt ett relativt nybyggt radhus (2023) med fristående förråd/friggebod på tomten.
[bild]
Hobbysnickare
· Täby
· 13 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det kanske är förberett för att dra el till ngt annat också. Då kan det finnas en brunn för fördelning någonstans.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Enklast vore kanske att fråga förre ägaren. Huset är ju realtivt nytt.