Har köpt ett relativt nybyggt radhus (2023) med fristående förråd/friggebod på tomten.
Jag tänker mig dra ut el och nätverk dit ut och blev så klart glad när jag noterade att det kom upp ett gult rör i golvet på förrådet...dock tomt.

Matade ner en dragtråd från förrådet och kommer ca 12 m innan det tar stopp.
Satellitbild från byggområde med hustak, gräsmatta och gångväg. Mätlinje på 12,51 m visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avståndet till elcentralen i huset är ca 12 m "fågelvägen" och jag ser samma gula rör i centralen...men ingen tråd.
Man hör den svaaagt när man vispar runt så jättenära är den inte.
Matar jag från centralen kommer man ca 6-7 m innan det tar stopp.

Några idéer på vad man kan göra, innan jag börjar gräva upp tomten 😀

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du lokaliserat båda ändarna av röret kan du använda en dammsugare för att få igenom ett bomullssnöre. Kommer det igenom är det mycket sannolikt att det är en för skarp sväng någonstans. Du kan behöva knyta något i änden (något lätt).

• Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Har du tur är stoppet inte så allvarligt att snöre med en liten tuss i änden inte kan smita förbi, ev bara snöre, och en kraftig dammsugare.
Eller pröva en bättre dragfjäder.
Om du till slut tvingas gräva försök få med en söktråd med dragfjädern så kan man med en kabelsökare få reda på var stoppet är.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Ett styvt rensband eller kabel kan fungera.

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
Fel av mig, med dragtråd menar jag en dragfjäder…så jag tror inte dammsugare/bumullstuss kommer funka då den mycket styvare fjädern inte kommer fram.

Tänkte försöka med ex. högtryck och blåsa från ena ändan (förrådet) och hoppas nått släpper om det inte är en sväng som är ”stoppet”?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
A adde_sundvall skrev:
Fel av mig, med dragtråd menar jag en dragfjäder…så jag tror inte dammsugare/bumullstuss kommer funka då den mycket styvare fjädern inte kommer fram.

Tänkte försöka med ex. högtryck och blåsa från ena ändan (förrådet) och hoppas nått släpper om det inte är en sväng som är ”stoppet”?
Det är tvärtom. Det är mycket lättare att komma igenom med snöret. Du suger i ena änden och matar snöre i andra.

• Gilla
knightjocke och 7 till
  • Laddar…
A adde_sundvall skrev:

Om du dammsuger så kan du känna i andra ändan om det blir ett sug, om det blir det så är det iaf inte totalt stopp. Det kommer inte funka med dammsugare om du har haft i smörjmedel i slangen

Totte_S
Har du en bra kompressor kan du även blåsa igenom tidigare nämnda tuss på snöre. Lite mer pyssel än med dammsugare, men jag har blåst 130 meter genom 110mm rör.

Kommer du inte vidare så hyr en kabelsökare innan du börjar gräva. Finns olika modeller med olika funktioner, men i Stockholmsområdet bör det inte vara svårt att hitta någon uthyrare.
Hygglo.se är en plats du kan söka efter sådana.

A adde_sundvall skrev:
Har köpt ett relativt nybyggt radhus (2023) med fristående förråd/friggebod på tomten.
Jag tänker mig dra ut el och nätverk dit ut och blev så klart glad när jag noterade att det kom upp ett gult rör i golvet på förrådet...dock tomt.

Matade ner en dragtråd från förrådet och kommer ca 12 m innan det tar stopp.
[bild]

Avståndet till elcentralen i huset är ca 12 m "fågelvägen" och jag ser samma gula rör i centralen...men ingen tråd.
Man hör den svaaagt när man vispar runt så jättenära är den inte.
Matar jag från centralen kommer man ca 6-7 m innan det tar stopp.

Några idéer på vad man kan göra, innan jag börjar gräva upp tomten 😀
Det låter ju mer som att du har en kabelbrunn på vägen. Inget stopp i rören

• Gilla
röjare och 1 till
  • Laddar…
Sven Ståhl Sven Ståhl skrev:
Det låter ju mer som att du har en kabelbrunn på vägen. Inget stopp i rören
Vad betyder det på lekman? 😁
Jag har två brunnar på tomten mellan hus och förråd men båda dom är dagvatten/avrinning.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det kanske är förberett för att dra el till ngt annat också. Då kan det finnas en brunn för fördelning någonstans.

Farstatjej90
A adde_sundvall skrev:
Vad betyder det på lekman? 😁
Jag har två brunnar på tomten mellan hus och förråd men båda dom är dagvatten/avrinning.
En nedgrävd låda med förgreningar av elkablar.

Enklast vore kanske att fråga förre ägaren. Huset är ju realtivt nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.