kisumisu kisumisu skrev:
Sen kan man ju vända på frågan.
Förr i tiden hade man ju mer effekt som gick ut visst vi hade ej elbilar men belysning var glödljus (o annat t ex kvicksilverlampor) som drog mer el än LED.
Direktel var väl mer eller mindre standard på 70/80- talet?!

Ändå hade vi inte så höga elpriser, speciellt dessa nätavgifter dessa har tom på den tiden jag ägt en Villa höjts, höjts och åter höjts betydligt mer än inflationen.

Sen skyller man på elbilar och solpaneler. Men det kanske är bättre som sagt koppla dessa två ihop dvs när det går bara ladda bilar med solen.

Ändå är det svindyrt ladda bilen på dessa allmänna stolpar. Vem är det egentligen som betalar dessa?

Nä det har blivit konstigt i Sverige. Sen hävdar man det är EU regler. När det tex i Finland nu gjordes att allt under 8kw och under räknas ej in som effektavgift. Lite rimligare siffror att kunna förhålla sig.
Dessutom ska det inte införas nu som i Sverige och verkar dessutom vara så att man kan undvika det helt med nåt annat avtal.
Hej
Som jag skrev så har vi minskat vår elenergianvändning i hushållen men samtidigt bibehållit effekttopparna samt fått en förtätning av elnäten som hållit ned kostnadsökningarna när fler anslutit sig till elnäten

Samtidigt så kan topparna i effekt och innebära spänningsvariationen och att spänningsnivån varierar

Att tex elbilsladdning i kombination med styrning efter timpriser som ger en stark samtidighet i elanvändningen på många ställen, kan bli kostsamt att integrera i de redan byggda elnäten, det studerar man nu

Här finns en Licentiatavhandling, författad av Maria Sandström, med rubriken;

Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles: Case studies of residential areas in Sweden
https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1848438&dswid=-8661

Klickar du på länken ”fulltext (2786 kB)” så kan du tanka ned den

Här har Maria Sandström gjort två olika fallstudier baserat på verkliga data. Detta för att återspegla förhållandena i svenska bostadselnät.

De faktorer som beaktades var val av laddningsstrategi, nivån av elbilsimplementering, platsen för elbilsimplementering och en förändring i spänningsavvikelsens PI-gräns.

Begreppet ”hosting capacity” (acceptansgräns) (HC) beskriver hur t.ex. mycket solel eller elbilsladdning som får plats i distributionsnätet innan oacceptabla avvikelser inom vissa givna elkvalitétsindikatorer uppstår.
  • Fall 1 antar att laddningen startar så snart elbilen är inkopplad.
  • Fall 2 antar att laddningen är jämnt fördelad under hela laddningssessionen så att laddningseffekten är konstant från inkoppling till utgång.
  • Fall 3 antar att elbilar laddas när spotpriset är lägst under laddningssessionen. I detta fall har spotprisinformationen från SE3 använts (se referens 68).
Figur 12 visar hur elbilsladdningen i fall 3 tydligt ger dominerande toppar.

Ni ser även att det till stor del handlar om att det är spänningsvariationer och spänningsnivån som påverkas i elnäten

Effektavgiftens mål är i ett långsiktigt arbete att undvika att vi får en kostsam ombyggnad av de redan byggda elnäten beroende på den förändrade användningen.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Skall man verkligen behöva planera varenda sekund av fritiden man har kvar efter att ha lagt mer än hälften av sin vakna tid på att få tak över huvudet, mat på bordet och samhället att gå runt iom jobbet bara för att hålla ned effektavgiften?
Nej. Däremot förväntas man kunna schematiskt planera så att man sprider ut de stora laster man kan. Klarar man inte av det får man betala för sin oförmåga om man har otur upprepade gånger per månad.
S Simon11 skrev:
Jag har råd
Bra. Då oroar vi oss inte mer för dig.

• Gilla
Drefviken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Sen nu kommer effektavgifter som inte går att undvika i Sverige!
Det ör riktigt att det inte går att undvika om man vill använda el. Det går inte heller att undvika den fasta avgiften eller överföringsavgiften.

Det är dock fel, enligt mig, att fokusera på en del av fakturan istället för att titta på helheten. Om fakturan blir densamma med effektavgift som utan så är de ringer mycket att uppföra sig över tycker jag.

Fiktivt exempel:
Kalle betalar 1000 kronor i månaden till sin elnätsägare, fördelar på 500 kr fast avgift, 500 kr överföringsavgift.
Nu inför Kalles bolag effektavgifter så Kalles nya faktura består av 400 kr fast avgift, 400 kr överföringsavgift och 150 kronor effektavgift. Totalt 950 kr alltså. Kalle tillhör vinnarna, men Kalle fattar inte så han är upprörd över de 150 kr i effektavgift...

Sen kan man såklart anse att både 1000 kr och 950 kronor är för mycket, men då bör fokus vara på det, inte på de 150 kr som gjorde att det faktiskt blev lite billigare.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Vera11 och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du någon bild på svetsaggregatet som drar flera kW i genomsnitt under en hel timme när du lagar något? Låter som en maskin att skryta med.
Man i svetshjälm svetsar en metallskiva utomhus. En annan person assisterar bredvid, båda bär skyddskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo då, jag fottade när han svetsade i somras, 100meter svets med avbytare

😉

Ironiskt är svets något som kräver en del men det är oftast bara effekt men inte kapacitet.

Dvs 16a säkring kanske smäller och man behöver ännu högre. Men den som står och svetsar i en timme i sträck....
Antingen har man kapat fel eller så fyller man fog och inte ens då blir det nån hög effekt kontinuerligt, förutom om man är mannen på bilden...

• Haha
Riedern och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Fiktivt exempel:
Kalle betalar 1000 kronor i månaden till sin elnätsägare, fördelar på 500 kr fast avgift, 500 kr överföringsavgift.
Nu inför Kalles bolag effektavgifter så Kalles nya faktura består av 400 kr fast avgift, 400 kr överföringsavgift och 150 kronor effektavgift. Totalt 950 kr alltså. Kalle tillhör vinnarna, men Kalle fattar inte så han är upprörd över de 150 kr i effektavgift...
Det är inte det här jag ifrågasätter heller. Eller ja det kanske jag gör pga att övriga avgifter kommer väl knappast minskas?

T ex det här med sopor, när jag flyttade till eget hus. Innan jag gjorde det var jag i början positiv till kiloavgifter. Okej blir billigt för mig som liten hushåll.... jag kommer hamna nära 0:- eftersom jag kan ändå sortera bränna upp de mesta.

Nå blev det billigare, nja det skulle jag inte säga. Det ska ju också uppmana till sopsortering men likväl ser man grannars etc soptunnor överfulla. Ännu värre ser det ut i BRF och hyres, man betalar ju inte själv så är inget som syns även om man betalar den i avgiften/hyran.

Sedan jämförde jag vad grundavgiften är i 08-området och jag hamnade i princip samma. Skillnaden är bara att de kan slängs dit allt utan att fakturan påverkas destå mer!

Blir intressant att se om Vattenfall tar bort säkringsavgiften. Jag skulle egentligen behöva 25A. Men min effektavgift har hittils varit att just säkringen går.

Jag har 20A och det betalar jag också extra för!

Tror du dessa försvinner?
I såna fall är det något positivt med effektavgift. Kan jag ändra till 25A och inte behöva slita mina 20A till bristningspunkt.
Bara betala för extra effekten när det verkligen behövs.

Jag tror dock inte de försvinner (eller minskas) det kom ju några år sedan månadsavgift/årsavgift på el, sånt fanns ju inte för 10+ år sedan.

Men jag tror inte det blir så och Vattenfall är rätt så hemlighetsfulla hur det kommer bli med effektavgifter.

Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har man elbil som kan ladda i 11kW så gör man inte det med max uttag under kort tid. Man laddar under natten.
Måste väl hända någon gång i månaden att man är ute och kör på förmiddagen, sen hem ett tag och sen ska man ut på vägen igen. Rimligtvis behöver man då ladda max den tid man är hemma. Nu har jag ingen elbil, men med bensinbilen kan det hända att man kör kanske 30 mil, är hemma en stund och sen behöver man bilen när man käkat eller vad man gjort hemma. Och med dessa effektavgifter räcker det ju att det händer någon/några gånger under perioden.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Måste väl hända någon gång i månaden att man är ute och kör på förmiddagen, sen hem ett tag och sen ska man ut på vägen igen. Rimligtvis behöver man då ladda max den tid man är hemma. Nu har jag ingen elbil, men med bensinbilen kan det hända att man kör kanske 30 mil, är hemma en stund och sen behöver man bilen när man käkat eller vad man gjort hemma. Och med dessa effektavgifter räcker det ju att det händer någon/några gånger under perioden.
Då får man ladda på stan de gångerna.

• Gilla
rosenholm1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då får man ladda på stan de gångerna.
Vem orkar det? Krävs att man är sjukt snål för att offra en massa tid på att åka en massa extra mil in till stan och sen vänta på laddning. (Antagligen dumsnål med tanke på extra slitage på bilen)

När man väl gjort bort sig med effektförbrukning så kan man ju skita i det resten av perioden. Kommer att sluta med att folk struntar i det helt och hållet eftersom man ändå alltid lyckas klanta till det. Eller så gör någon annan i familjen det utan att man har en aning om det. Lär väl bli ett antal skilsmässor när den snåle äkta mannen anklagar frun för att ha maxat effekten. Lite fördomsfull här, men jag är rätt säker att det är överlägset mest män som grottar ner sig i att försöka optimera elanvändningen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vem orkar det? Krävs att man är sjukt snål för att offra en massa tid på att åka en massa extra mil in till stan och sen vänta på laddning. (Antagligen dumsnål med tanke på extra slitage på bilen)

När man väl gjort bort sig med effektförbrukning så kan man ju skita i det resten av perioden. Kommer att sluta med att folk struntar i det helt och hållet eftersom man ändå alltid lyckas klanta till det. Eller så gör någon annan i familjen det utan att man har en aning om det. Lär väl bli ett antal skilsmässor när den snåle äkta mannen anklagar frun för att ha maxat effekten. Lite fördomsfull här, men jag är rätt säker att det är överlägset mest män som grottar ner sig i att försöka optimera elanvändningen.
Hej ibgu
Om folk struntar i det för att de ständigt klantar till det då är konsekvensen att man på sikt inte klarar av att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna

Har du förslag på hur man bättre hjälper oss elanvändare att förstå hur elnäten fungerar och hur vi kan hålla nere behoven av kostsamma ombyggnationer nu när vi bl.a. tar ut hög effekt styrd av elpriser

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Måste väl hända någon gång i månaden att man är ute och kör på förmiddagen, sen hem ett tag och sen ska man ut på vägen igen. Rimligtvis behöver man då ladda max den tid man är hemma.
Det måste vara extremt sällsynt för den normala privata bilägaren att man kör 30 mil på förmiddagen, är hemma 3 timmar och kör 30 mil till på eftermiddagen?

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det måste vara extremt sällsynt för den normala privata bilägaren att man kör 30 mil på förmiddagen, är hemma 3 timmar och kör 30 mil till på eftermiddagen?
Och att man då dessutom inte kan passera en snabbladdare i 20 minuter.

M Martin Lundmark skrev:
Hej ibgu
Om folk struntar i det för att de ständigt klantar till det då är konsekvensen att man på sikt inte klarar av att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna
Tittar du tillbaka lite så har man inte lyckats hålla nere elnätskostnaderna, de har skenat senaste tiden. Har du missat det? Problemet är inkompetenta politiker som misskött den en gång väl fungerande svenska elförsörjningen. Finns väl inget som tyder på att de kommer att lyckas bättre i framtiden. Det blir snarare värre ju mer de går in och petar i allt. Tyvärr förstår de inte konsekvenserna av vad de hittar på, eller så bryr de sig inte eftersom det först skiter sig efter nästa val, eller så är de bara drömmare..

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tittar du tillbaka lite så har man inte lyckats hålla nere elnätskostnaderna, de har skenat senaste tiden. Har du missat det? Problemet är inkompetenta politiker som misskött den en gång väl fungerande svenska elförsörjningen. Finns väl inget som tyder på att de kommer att lyckas bättre i framtiden. Det blir snarare värre ju mer de går in och petar i allt. Tyvärr förstår de inte konsekvenserna av vad de hittar på, eller så bryr de sig inte eftersom det först skiter sig efter nästa val, eller så är de bara drömmare..
Jag föreslår att du läser denna tråd för att få lite koll på elsystemet:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1249#post-6537454

Vi är inte överens om allt i tråden, men den ger en rätt bra överblick ändå.

Vad är det du tänker att politikerna skall göra åt det för att få ordning på det?

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hej
Har du missat hur vi de senaste säg 20 åren förändrat vår elanvändning genom styrning efter elpriser, elbilsladdning, solceller, systemtjänster etc

Detta har krävt ombyggnation av det redan befintliga elnätet som vi som använder elnäten skall m betala enligt de regler som gällt länge

Det är bla dessa kostnader som nu rullas ut och man vill genom effektavgiften begränsa denna kostnadsökning för oss elanvändare

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är nog extremt få som har de vanorna, än färre som har dem på vardagar och ännu något färre på vardagar på vintern. Med andra ord kommer det på det stora hela inte vara ett problem och de som ändå har behovet hör då till dem som av belastningsskäl är tänkta att betala mer än andra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.