pacman42 pacman42 skrev:
Och att man då dessutom inte kan passera en snabbladdare i 20 minuter.
Alla bor inte i städer. Själv har jag ca. 5 mil till närmaste stad och vad jag vet finns det inga snabbladdare där emellan. Men som boende i glesbygd än man van vid att stadsbor sätter reglerna efter sitt eget sinne.

Så det handlar inte bara om tiden det tar att snabbladda, du får räkna in tiden det tar att ta sig till/från snabbladdaren med. Rätt osannolikt att man ska just dit. Jag skulle i alla fall inte offra kanske en timme + risk för en massa strul när jag ändå har en laddare hemma, så jag hade givetvis laddat den tid jag var hemma. Men vi gör alla olika prioriteringar.

• Gilla
Vera11 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Det är inte det här jag ifrågasätter heller. Eller ja det kanske jag gör pga att övriga avgifter kommer väl knappast minskas?
Då är vi tillbaka till punkten "Intäktsramen får inte öka".

Ser vi på exemplet ovan så var det innan effektavgift:
Elnät 500:-
Överföringsavgift: 500:-
Effektavgift 0:-
Totalt: 1000 kr

Efter införande av effektavgift:
Elnät 500:-
Överföringsavgift: 500:-
Effektavgift 150:-
Totalt: 1000 kr? Någonstans får jag inte ihop matematiken här.

De modeller vi har sett har alla haft en sänkt komponent, annars går det inte ihop.

kisumisu kisumisu skrev:
Blir intressant att se om Vattenfall tar bort säkringsavgiften. Jag skulle egentligen behöva 25A. Men min effektavgift har hittils varit att just säkringen går.
Man lär inte ta bort kostnaden helt. Det skulle ge väldigt märkliga effekter. Säg stugor som är kallställda nästan hela året och sen är igång några månader. De skulle alltså endast betala de månader de faktiskt hade förbrukning? De har dock precis lika stort behov av ledningar, ställverk etc som grannen som är igång året runt.

Vilken modell Vattenfall väljer vet vi inte ännu, men vi vet vilken man testat med. Där blev det ingen förändring av den fasta avgiften, men sänkt överföringsavgift, om jag minns rätt.
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har 20A och det betalar jag också extra för!
Det beror på hur man ser det. Du betalar extra mot 16A, mindre mot 25A och högre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Alla bor inte i städer. Själv har jag ca. 5 mil till närmaste stad och vad jag vet finns det inga snabbladdare där emellan. Men som boende i glesbygd än man van vid att stadsbor sätter reglerna efter sitt eget sinne.

Så det handlar inte bara om tiden det tar att snabbladda, du får räkna in tiden det tar att ta sig till/från snabbladdaren med. Rätt osannolikt att man ska just dit. Jag skulle i alla fall inte offra kanske en timme + risk för en massa strul när jag ändå har en laddare hemma, så jag hade givetvis laddat den tid jag var hemma. Men vi gör alla olika prioriteringar.
Och då är det du som är en av de få som inte passar in i mönstret. Jag bor själv på landsbygden, men jag har trots det bara 5 km till närmsta snabbladdare som finns i närmaste by. Jag har runt 20 km till närmaste stad där nästa snabbladdare finns.

Poängen är den att om man skall ut och köra 30 mil under en dag och sedan eventuellt skall ut igen, då lär det finnas snabbladdare någonstans längs vägen om man inte bor i de glesaste delarna av landet. Och där är dieselbil (eller hybrid) är ett bättre alternativ.

• Gilla
senkomat och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Ok. Men hur ofta kör du 30 mil på förmiddagen och ytterligare 30 på eftermiddagen utan att någon gång passera en snabbladdare?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
L lbgu skrev:
du får räkna in tiden det tar att ta sig till/från snabbladdaren med
Nej. Inte om konceptet är att man laddar när man passerar en snabbladdare. Då är den definitionsmässigt på vägen. Det går säkert att hitta enstaka ställen i Norrlands inland där man inte passerar en snabbladdare var femte mil eller så, men i övriga delar av landet finns nästan inte sådana sträckor längre.

Med det sagt tvekar jag på att särskilt många tjänar på att snabbladda snarare än att acceptera en lite högre effektavgift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är det du tänker att politikerna skall göra åt det för att få ordning på det?
En sak är väl att dra i handbromsen när det gäller elektrifieringen. Korkat att dra igång det när vi inte klarar av det. För normala medborgare är det väl nästan tur att en del av dessa högelförbrukningindustrierna verkar sluta i en dyr grön dröm.

Sen denna obalans med att ha för mycket elproduktion som beror på slump. En mindre andel slumpkraft håller jag med om att funkar, men inte som man gjort nu. Tyskland borde väl vara ett riktigt skräckexempel.

• Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En sak är väl att dra i handbromsen när det gäller elektrifieringen. Korkat att dra igång det när vi inte klarar av det. För normala medborgare är det väl nästan tur att en del av dessa högelförbrukningindustrierna verkar sluta i en dyr grön dröm.

Sen denna obalans med att ha för mycket elproduktion som beror på slump. En mindre andel slumpkraft håller jag med om att funkar, men inte som man gjort nu. Tyskland borde väl vara ett riktigt skräckexempel.
Lycka till med att få stopp på både elektrifieringen och vindkraften/solenergin. Ingen av dem är stoppbar i praktiken. Jag hade gärna sett att vi får mer planerbar energi, men det måste lösas på EU-nivå i så fall.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med det sagt tvekar jag på att särskilt många tjänar på att snabbladda snarare än att acceptera en lite högre effektavgift.
Precis, därför krävs ju att man är dumsnål på något sätt för att offra både tid och pengar på att snabbladda istället för att ladda hemma. Men detta gör ju att man lätt maxar sin effektavgift och efter det så kan man ju strunta i den helt under perioden. Vilket i sin tur leder till att man struntar i den helt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
De allra flesta människor kör inte 30 mil på förmiddagen och sen 30 mil igen på eftermiddagen, om de inte är på resa, särskilt ofta, inte ens de som bor på landet. Att styra allt efter denna lilla grupp verkar rätt dumt. Men för skojs skull så kan vi ju räkna på vad hur det skulle slå på effektavgiften om man gör det en gång i månaden, såsom ibgu gör.

Vi antar att man ladda med 11 kW och att man därmed får en topp som är 11 kW högre än alla andra toppar den månaden.

Har man Ellevio så tar de 81 kr * månadens värde vilket alltså gör att effektavgiften hamnar på 81*11/3 (det är ju bara en av de tre topparna som ökar så). Det kostar så knappt 300 kr extra i månaden eller 3600 kr om året.

Har man istället någon som tar säg 120 kr/kW, 5 ggr om året så får man istället 440 kr extra i effektavgift de månader som den räknas eller 2200 om året än.

Ska man då anpassa modeller efter den lilla gruppen användare som kör på detta vis? Jag tycker inte det. De belastar nätet mer och får betala mer, men ändå rätt försumbart i bilens totalkostnad.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Precis, därför krävs ju att man är dumsnål på något sätt för att offra både tid och pengar på att snabbladda istället för att ladda hemma. Men detta gör ju att man lätt maxar sin effektavgift och efter det så kan man ju strunta i den helt under perioden. Vilket i sin tur leder till att man struntar i den helt.
Hej
Du verkar utgå ifrån att ladda en elbil vid huset inte skulle få någon konsekvens för effektbelastningen och spänningsvariationen på elnätet och är samtidigt förvånad att kostnaden för elnäten har ökat

Dessutom så vill många nyttja att använda eleffekt när elpriset är som lägst när det kan innebära ökad samtidig effektlast på det redan byggda elnätet bla konstruerat enligt Velanders formel

Hur får du det resonemanget att gå ihop?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
och är samtidigt förvånad att kostnaden för elnäten har ökat
Jag är inte förvånad, har jag verkligen påstått det? Jag påstår att okunniga/naiva/lättledda politiker ligger bakom det. De har lyckats både med att minska planerbar produktion och öka slumpproduktionen. Sen har de fört en politik som riktar in sig på saker som ökar elanvändningen. Sen har de även gett monopolföretagen rätt att höja elnätsavgifterna långt över vad som kan anses rimligt.

M Martin Lundmark skrev:
Dessutom så vill många nyttja att använda eleffekt när elpriset är som lägst när det kan innebära ökad samtidig effektlöst på det redan byggda elnätet bla enligt Velanders formel
Ytterligare ett dumt system som införs. Vad är steget efter kvartpriser, minut, sekund?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag är inte förvånad, har jag verkligen påstått det? Jag påstår att okunniga/naiva/lättledda politiker ligger bakom det. De har lyckats både med att minska planerbar produktion och öka slumpproduktionen. Sen har de fört en politik som riktar in sig på saker som ökar elanvändningen. Sen har de även gett monopolföretagen rätt att höja elnätsavgifterna långt över vad som kan anses rimligt.

Ytterligare ett dumt system som införs. Vad är steget efter kvartpriser, minut, sekund?
Hej

Jag håller med om att våra politiker inte har förstått konsekvenserna av sina förslag om tex solceller på hustak, elenergibesparing för uppvärmning, elbilsladdning hemma mm

I inlägg 70 har jag även påpekat att beteendet från oss elanvändare visar att vi har dålig förståelse för hur det redan uppbyggda elnätet fungera vid en förändrad användning

Vi har tex efter stormarna Per och Gudrun krävt ökad trädsäkring, nedgrävning och stilleståndsersättning som har kostat mycket och som innebär ökade elnätskostnader

Elenergi måste vara i balans mellan produktion och elanvändning därför handlas den idag på kvartnivå och en speciella elhandel sköter sedan balansen däremellan

Redigerat:
L lbgu skrev:
Måste väl hända någon gång i månaden att man är ute och kör på förmiddagen, sen hem ett tag och sen ska man ut på vägen igen. Rimligtvis behöver man då ladda max den tid man är hemma. Nu har jag ingen elbil, men med bensinbilen kan det hända att man kör kanske 30 mil, är hemma en stund och sen behöver man bilen när man käkat eller vad man gjort hemma. Och med dessa effektavgifter räcker det ju att det händer någon/några gånger under perioden.
De gånger det inträffar får man väl göra ett aktivt val om det är värt den stora merkostnad att ladda halvsegt eller trycka i 5 minuter publikt.

Själv skulle jag ta andra bilen eller ladda publikt någon gång under dagen.
Inte göra en effekttopp i onödan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Om du bor i riktig glesbygd/landsbygd och åker 30+ mil utan att passera en laddare så köper du väl inte en elbil. Enklare logik än så kan det ju inte bli.

Sen är det mer regel än undantag att de som hatar elbilar (okunnigt folk helt enkelt) målar upp en bild på ständiga problemsituationer.

Fick nyss höra om när det kördes 90mil non stop med diesel och man hade pet-flaska som toalett. Att man skulle skjutit skallen av sig om man behövt stanna

• Gilla
  • Haha
orutti och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:

...Men du var väl ute och åkte i 30mil... Och skulle åka 30 till...

Glöm inte bort i hela denna diskussionen att du behöver bara kunna ta dig hem (eftersom du laddra hemma)
Så 30mil är redan laddade från start.
Så det behövs bara laddas " för att ta sig hem" vad de nu är beroende på bil sen kan den smaska i sig hela natten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.